Bukefalos 28 år!

Det tycker jag inte heller att du ska! Men vi pratar sociala koder och sammanhang. I vissa sammanhang är det inte skämmigt att be gäster ta med sig egen dryck - i andra är det skämmigt. För min man är det t ex otänkbart eftersom han blivit uppfostrad så. Det handlar inte om att vara bättre eller sämre utan om att man är en del av ett socialt sammanhang. Vi blir ofta förvånade när vi hamnar i situationer där andra har vanor som vi inte själva har.

Men vänta nu...
När du ändå är inne på sociala koder. Det är ju knsppast så att ngn bjuder in typ: "kom förbi och häng i min trädgård på lördag. OBS. Ta med egen dricka!".
Däremot är det ju outtalat och underförstått att man tar med sig ngt. Så även om det är en middagsbjudning (då tar man underförstått inte med sig ett kilo köttbullar ;) )

Att detta som du påstår skulle hänga ihop med fattigdom förstår jag inte. Tror aldrig du besvarade min fråga så därför frågar jag igen: Vilka kretsar umgås du i? Jag har aldrig stött på den uppfsttningen och har umgåtts en del med välbeställda.
 
Men vänta nu...
När du ändå är inne på sociala koder. Det är ju knsppast så att ngn bjuder in typ: "kom förbi och häng i min trädgård på lördag. OBS. Ta med egen dricka!".
Däremot är det ju outtalat och underförstått att man tar med sig ngt. Så även om det är en middagsbjudning (då tar man underförstått inte med sig ett kilo köttbullar ;) )

Att detta som du påstår skulle hänga ihop med fattigdom förstår jag inte. Tror aldrig du besvarade min fråga så därför frågar jag igen: Vilka kretsar umgås du i? Jag har aldrig stött på den uppfsttningen och har umgåtts en del med välbeställda.

Fast det man tar med sig till en middagsbjudning är ju en present till värdfolket, typ vin eller blommor. Knappast ok att dricka upp det vinet själv. Och man ber såklart inte i inbjudan om en present.

Att ta med sig dricka till sig själv är något annat, och nog brukar det framgå av inbjudan om gästerna ska ta med något till sig själva? Typ: Välkommen till häng i vår trädgård, vi ordnar grillar, sallad och dricka, ta med det du vill grilla! eller liknande. Och det har väl lite med pengar att göra, ofta är ju det man ska ta med sig en lite dyrare sak, typ alkohol eller kött.
 
Fast det man tar med sig till en middagsbjudning är ju en present till värdfolket, typ vin eller blommor. Knappast ok att dricka upp det vinet själv. Och man ber såklart inte i inbjudan om en present.

Att ta med sig dricka till sig själv är något annat, och nog brukar det framgå av inbjudan om gästerna ska ta med något till sig själva? Typ: Välkommen till häng i vår trädgård, vi ordnar grillar, sallad och dricka, ta med det du vill grilla! eller liknande. Och det har väl lite med pengar att göra, ofta är ju det man ska ta med sig en lite dyrare sak, typ alkohol eller kött.
Nu svarar jag, hoppas det inte var riktat enbart till tornblomma.
Håller helt med dig, det är det vanligaste, men TS frågeställning var ju pga det inte stod något i inbjudan.
 
Men vänta nu...
När du ändå är inne på sociala koder. Det är ju knsppast så att ngn bjuder in typ: "kom förbi och häng i min trädgård på lördag. OBS. Ta med egen dricka!".
Däremot är det ju outtalat och underförstått att man tar med sig ngt. Så även om det är en middagsbjudning (då tar man underförstått inte med sig ett kilo köttbullar ;) )

Att detta som du påstår skulle hänga ihop med fattigdom förstår jag inte. Tror aldrig du besvarade min fråga så därför frågar jag igen: Vilka kretsar umgås du i? Jag har aldrig stött på den uppfsttningen och har umgåtts en del med välbeställda.
Du verkar ha "fastnat" på mina köttbullar, de var ytterst ironiska!
 
Jag blir väldigt glad över att merparten av mina inbjudningar är väldigt tydliga med vad som ingår och inte, efter att ha läst i denna tråden, haha :D

Tycker att det är viktigt att ge inbjudna all sådan information direkt, särskilt "nyinbjudna", eftersom alla har olika erfarenheter. Enklast så.
 
Men vänta nu...
När du ändå är inne på sociala koder. Det är ju knsppast så att ngn bjuder in typ: "kom förbi och häng i min trädgård på lördag. OBS. Ta med egen dricka!".
Däremot är det ju outtalat och underförstått att man tar med sig ngt. Så även om det är en middagsbjudning (då tar man underförstått inte med sig ett kilo köttbullar ;) )

Att detta som du påstår skulle hänga ihop med fattigdom förstår jag inte. Tror aldrig du besvarade min fråga så därför frågar jag igen: Vilka kretsar umgås du i? Jag har aldrig stött på den uppfsttningen och har umgåtts en del med välbeställda.

Jag tycker tydlighet är en dygd och tycker inte att det är ett problem att beskriva vad som tänkts bjudas på och vad som inte bjuds på. Till exempel "Vi bjuder på tilltugg, enklare förtäring samt ett glas vin/öl alt. alkoholfri måltidsdricka, vill ni ha mer så är ni välkomna att ta med."

Det här med att ta med present tycker jag kan vara lite olika med tanke på sammanhang. Är det första gången till någon är det väl kutym att ta med en liten present, är det tredje fredagen i rad på förfest så är det kanske inte samma sak. Då kanske det är viktigare att förstå om man kan bidra till själva innehållet på förfesten.

Det viktiga är att det inte blir någon stor barriär att bjuda, så att de mindre bemedlade helt enkelt inte kan bjuda in, jag tycker som sagt att själva initiativet är att bjuda tillräckligt.
 
Men vänta nu...
När du ändå är inne på sociala koder. Det är ju knsppast så att ngn bjuder in typ: "kom förbi och häng i min trädgård på lördag. OBS. Ta med egen dricka!".
Däremot är det ju outtalat och underförstått att man tar med sig ngt. Så även om det är en middagsbjudning (då tar man underförstått inte med sig ett kilo köttbullar ;) )

Att detta som du påstår skulle hänga ihop med fattigdom förstår jag inte. Tror aldrig du besvarade min fråga så därför frågar jag igen: Vilka kretsar umgås du i? Jag har aldrig stött på den uppfsttningen och har umgåtts en del med välbeställda.
När jag skrev fattig student så menar jag tiden då jag var 20-25 och levde på studielån och det jag jobbade ihop på sommaren. Då hade jag knappt råd att köpa dricka till mig själv och hade ansolut inte råd att bjuda på mer en macka och te / kaffe! Var det fest så var det just knytkalas -,inget konstigt med det! Och så är det väl fortfarande i studentkretsar. När barnen var små var ekonomin mer ansträngd och det fanns väl knappast vare sig ork eller pengar till så mycket festande ... Idag är jag och mina kompisar välutbildade och välavlönade med stora barn och har faktiskt råd att bjuda på både mat och alkohol och då förväntas man också göra det . Går man på fest - oavsett om det är för 4 eller 40 pers så tar man med sig en present i form av t ex en blomma, en flaska vin, ngn fin choklad och man tar för givet att bli bjuden på mat och dryck. Att ta med eget vin vore väldigt udda ...Det är den social koden helt enkelt! Givetvis har jag kompisar med andra förutsättningar rent ekonomiskt, men om de bjuder in så är de i så fall tydliga med att det är just ett knytkalas eller att man tar med egen dryck. Jag ser ansolut inte ner på dem - varför skulle jag det? Jag är däremot glad att jag har en bra lön och har råd att bjuda, men det innebär inte att jag ser ner på den som inte har det. Men om mina kompisar som jag vet har råd skulle bjuda på kalas med uppmaningen att ta med egen dryck så skulle jag ärligt tycka att 'de bjöd i snåle', Det skulle de med all säkerhet tycka om mej om jag gjorde så ..,
 
Att vi som diskuterar här har olika utgångspunkter är väl rätt uppenbart. Forumet är 'senior' och rubriken 'vuxenfest' men det öppnar väl upp för alla på 20+ eller?
@sjöberga skriver om 'förfest' - för mig är det ngt som jag inte varit på sedan 80-talet eftersom jag kopplar det till att man värmer upp hos ngn innan man går på krogen för att dricka och festa ... Jag går ofta ut - men för att äta och dricka god mat på ngn bättre restaurant och gå hem och lägga mig kl halv tolv typ ...Förfester går mina söner födda på 90-talet däremot på! Om jag bjöd in mina kompisar på förfest före en tilltänkt krogrunda skulle de tro att jag drabbats av allvarlig åldersnoja ....och undra om jag menade allvar! Lite lockande att se reaktionerna - kanske ngt att testa!
 
Senast ändrad:
Att vi som diskuterar här har olika utgångspunkter är väl rätt uppenbart. Forumet är 'senior' och rubriken 'vuxenfest' men det öppnar väl upp för alla på 20+ eller?
@sjöberga skriver om 'förfest' - för mig är det ngt som jag inte varit på sedan 80-talet eftersom jag kopplar det till att man värmer upp hos ngn innan man går på krogen för att dricka och festa ... Jag går ofta ut - men för att äta och dricka god mat på ngn bättre restaurant och gå hem och lägga mig kl halv tolv typ ...Förfester går mina söner födda på 90-talet däremot på! Om jag bjöd in mina kompisar på förfest före en tilltänkt krogrunda skulle de tro att jag drabbats av allvarlig åldersnoja ....och undra om jag menade allvar! Lite lockande att se reaktionerna - kanske ngt att testa!

Och jag kan gå ut med folk mellan 20-70! En kompis till mig fyller 60 här i dagarna och firar med fest för alla i parken med efterföljande festligheter ute. Trist att dina vänner verkar drabbade av åldersnojan ;)
 
När jag tänker efter så var jag faktiskt på krogen för ett år sedan för att lyssna på min son som sjunger i ett band! Det var givetvis kul att lyssna på honom och bandet, men jag tycker miljön är för stökig - hög volym och för mycket fylla - och vid 12 på natten är jag dessutom trött och vill hem och sova! Föredrar att gå hem till goda vänner och bli bjuden på god mat och gott vin och kunna prata i lugn och ro.
 
[QUOTE="Ridinglady, post: 17573730, member: 129117"Men om mina kompisar som jag vet har råd skulle bjuda på kalas med uppmaningen att ta med egen dryck så skulle jag ärligt tycka att 'de bjöd i snåle', Det skulle de med all säkerhet tycka om mej om jag gjorde så ..,[/QUOTE]
Med sådana vänner behöver man ju inga ovänner i alla fall...

Det kan ju finnas massvis med skäl till att någon inte kan/vill bjuda på mat och än mer så för alkohol. Skäl som personen inte ska behöva redovisa utan att behöva bli stämplad som "snåle".
Tacka vet jag folk som är generösa nog att vara glada att vännerna vill ses!
 
Kör man inte catering så är det trots allt ett hyfsat stort projekt att laga mat till 30 personer. Det lär säkerligen finnas en och annan allergi, muslim, vegan eller något annat som kräver lite extra fix. Det innebär att någon kommer få lägga ned en himla massa jobb - något som för mig krockar med den informella tonen "häng i trädgården".
 
De flesta av mina vänner har stort hus, fin bil, åker utomlands på semester flera gånger per år, låter sig bjudas när man går på fest hos andra. Om dessa då skulle be sina vänner ta med sig egen dricka när man bjuder på fest så tycker jag faktiskt att man är snål!
 
De flesta av mina vänner har stort hus, fin bil, åker utomlands på semester flera gånger per år, låter sig bjudas när man går på fest hos andra. Om dessa då skulle be sina vänner ta med sig egen dricka när man bjuder på fest så tycker jag faktiskt att man är snål!
Eller så vill man inte ha tillgång till egen alkohol i huset, inte hunnit gå till systembolaget eller har andra skäl till att inte kunna eller vilja bjuda.
 
De flesta av mina vänner har stort hus, fin bil, åker utomlands på semester flera gånger per år, låter sig bjudas när man går på fest hos andra. Om dessa då skulle be sina vänner ta med sig egen dricka när man bjuder på fest så tycker jag faktiskt att man är snål!
Jag vet folk som har allt det där och ändå inte har ett öre över till nöjen. Vad man har för fina dyra grejer säger tyvärr inte någonting om hur ekonomin är, allt är inte vad det ser ut att vara.

Att bjuda och öppna upp sitt hem till så många människor även om det är vänner är ganska så generöst ändå, det kan bli stökigt och rörigt och det krävs ändå en viss uppoffring och ansträngning, att då inte ha råd eller lust att köpa alkohol och prioritera det är inte fel.
 
Eller så vill man inte ha tillgång till egen alkohol i huset, inte hunnit gå till systembolaget eller har andra skäl till att inte kunna eller vilja bjuda.
Fast för mig är diskussionen nu rent hypotetisk eftersom det du beskriver faktiskt aldrig händer. Återigen så menar jag att vi rör oss i olika sociala sammanhang med olika koder. För en del är det helt 'normalt' att ta med egen dricka till en fest -.för andra inte. Det ena är inte bättre eller mer rätt än det andra'. Det som blir svårt är när man kommer in i ett sammanhang där de sociala koderna är annorlunda än de som man är van vid. Då blir man lite rådvill ... Det bästa är då att fråga och försöka anpassa sig. Om man inte är bekväm med den sociala koden får man försöka dra sig ur det sällskapet på ett värdigt sätt.
 
Jag vet folk som har allt det där och ändå inte har ett öre över till nöjen. Vad man har för fina dyra grejer säger tyvärr inte någonting om hur ekonomin är, allt är inte vad det ser ut att vara.

Att bjuda och öppna upp sitt hem till så många människor även om det är vänner är ganska så generöst ändå, det kan bli stökigt och rörigt och det krävs ändå en viss uppoffring och ansträngning, att då inte ha råd eller lust att köpa alkohol och prioritera det är inte fel.
Nja, jag tycker inte att det är helt ok att unna dig själv en massa om det sedan innebär att du måste snåla mot dina vänner - i alla fall inte om du låter dig bjudas av vännerna utan reservation. Då är du ganska egoistisk i mina ögon.
 
Fast för mig är diskussionen nu rent hypotetisk eftersom det du beskriver faktiskt aldrig händer. Återigen så menar jag att vi rör oss i olika sociala sammanhang med olika koder. För en del är det helt 'normalt' att ta med egen dricka till en fest -.för andra inte. Det ena är inte bättre eller mer rätt än det andra'. Det som blir svårt är när man kommer in i ett sammanhang där de sociala koderna är annorlunda än de som man är van vid. Då blir man lite rådvill ... Det bästa är då att fråga och försöka anpassa sig. Om man inte är bekväm med den sociala koden får man försöka dra sig ur det sällskapet på ett värdigt sätt.
Jag har då inga problem att anpassa mig till olika festscenarier utan att bli rådvill.
Jag tycker mest att du framstår som ogin. Det är för mig mycket snålare att anse att knytkalas är för fattiga studenter eller att man inte ska bjuda in 30 personer för att spela kubb om man inte kan bjuda på mat och alkohol än vara den som ordnat knytis eller kubbkastande utan mat och dryck...
 
Nja, jag tycker inte att det är helt ok att unna dig själv en massa om det sedan innebär att du måste snåla mot dina vänner - i alla fall inte om du låter dig bjudas av vännerna utan reservation. Då är du ganska egoistisk i mina ögon.
Så det är egoistiskt att köpa en dyr bil och ett dyrt hus och åka på semestrar osv för att man inte då kanske kan bjuda vännerna på alkohol när man bjuder hem dom? Konstigt sätt att se på det tycker jag.

Alkohol är faktiskt inte så extremt viktigt att man inte ska få unna sig själv saker och ting för att kunna ha råd att bjuda vännerna på alkoholen.
 

Liknande trådar

Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: mamman
·
Fritid I min familj har vi numera lagt ned det där med julklappar, men oavsett traditioner eller vad som gäller inom den närmaste familjen kan...
Svar
16
· Visningar
930
Senast: Sleepan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 574
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 293
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp