Alkoholkonsumtion och gränsdragning

Singoalla

Trådstartare
Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra tränings- och matvanor nu från när jag var yngre. Eller kanske en kombination, men jag kan i alla fall lugnt konstatera att jag inte tål samma mängd alkohol längre. Jag blir både fullare och minnet i samband med alkoholintag har blivit gravt försämrat. När jag var yngre kunde jag festa tills jag kramade toaletten och ändå ha glasklart minne över hela natten. Senaste året kan en AW med 3 glas vin resultera i att jag minns dåligt vad vi har pratat om, och större alkoholintag under festnätter ger minnesluckor. Både obehagligt och ärligt talat.. pinsamt!

Är det någon som upplevt samma?

Jag insett att jag nu på allvar måste lära mig vart min nya gräns går. Jag tror att den är låg, möjligtvis kring 1 glas vin eller motsvarande på middag/AW och kring 3 en festkväll skulle vara lagom för mig. Så jag skulle hemskt gärna vilja ha tips på följande:

1. Goda alkoholfria drinkar
2. Gott alkoholfritt vin
3. Tips & råd för hur jag kan tänka för att alkoholkonsumtionen inte ska skena iväg när man är lite sådär mys-salongs och tenderar att tappa omdömet om vad som är lite respektive mycket alkohol
4. Egna erfarenheter om någon vill dela med sig. Är jag ensam?

Det är mycket AW/fest/mingel/middagar i min umgängeskrets och jag älskar ett gott vin. Så jag vill inte behöva sluta dricka alkohol helt men känner att jag har hamnat i ett negativt mönster och är ärligt talat himla less på det :meh:
 
Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra tränings- och matvanor nu från när jag var yngre. Eller kanske en kombination, men jag kan i alla fall lugnt konstatera att jag inte tål samma mängd alkohol längre. Jag blir både fullare och minnet i samband med alkoholintag har blivit gravt försämrat. När jag var yngre kunde jag festa tills jag kramade toaletten och ändå ha glasklart minne över hela natten. Senaste året kan en AW med 3 glas vin resultera i att jag minns dåligt vad vi har pratat om, och större alkoholintag under festnätter ger minnesluckor. Både obehagligt och ärligt talat.. pinsamt!

Är det någon som upplevt samma?

Jag insett att jag nu på allvar måste lära mig vart min nya gräns går. Jag tror att den är låg, möjligtvis kring 1 glas vin eller motsvarande på middag/AW och kring 3 en festkväll skulle vara lagom för mig. Så jag skulle hemskt gärna vilja ha tips på följande:

1. Goda alkoholfria drinkar
2. Gott alkoholfritt vin
3. Tips & råd för hur jag kan tänka för att alkoholkonsumtionen inte ska skena iväg när man är lite sådär mys-salongs och tenderar att tappa omdömet om vad som är lite respektive mycket alkohol
4. Egna erfarenheter om någon vill dela med sig. Är jag ensam?

Det är mycket AW/fest/mingel/middagar i min umgängeskrets och jag älskar ett gott vin. Så jag vill inte behöva sluta dricka alkohol helt men känner att jag har hamnat i ett negativt mönster och är ärligt talat himla less på det :meh:

Jag har bara druckit goda alkoholfria drinkar. :up: Ger bartendern stor frihet att blanda något själv, typ "något fräscht utan kolsyra" eller "något rosa utan mjölk". Succé varje gång!
 
@Singoalla: Jag mår illa vid blotta tanken på vad jag kunde konsumera utan problem när jag var yngre så nog är åldern en faktor. Sedan brukar jag bli mer påverkad om jag tränat mycket, jobbat hårt fysiskt eller (naturligtvis) om jag inte ätit så mycket.

Med åldern ;) har det också kommit att jag har tämligen god koll på vad jag tål. Jag är bra på att hålla mig till det också även om jag är lite salongsberusad. Ett knep är att dricka en mun vatten för varje mun av något sprithaltigt. Dels blir det lättare dagen efter och dels får det plats mindre i magsäcken. Jag kan också ha ett klockslag, dvs efter kl XY dricker jag bara vatten.
 
Ju mindre alkohol jag dricker desto mindre tål jag.
jag tålde mer som ung och då drack jag också mer.

Numera dricker jag något glas vin till mat och i sällskap.Då kan jag tåla både ett och två glas utan att märka något. Dricker jag i min ensamhet - dvs tar ett glas till tidningsläsandet eller till buke. Ja, då känner jag tydligt av ett rejält glas vin. Jag tål mindre.

Även under perioder när jag dricker ett litet glas vin varje kväll så tål jag bara det där enda glaset innan jag känner av vinet.
 
Jag hade en väldigt hög toleransnivå när jag var yngre (<24 typ). Skulle jag dricka samma mängder nu skulle jag tveklöst bli fullständigt plakat och troligtvis medvetslös. Jag tål dock rätt hyfsade mängder nu med utan att tappa kontrollen eller må illa men jag tycker det är obehagligt att bli för berusad nu för tiden så jag undviker det.

Jag hade helt klart en missbrukstendens när jag var yngre i och med att jag hade svårt att dra en gräns när jag väl börjat dricka. Inte så att jag drack mer än jag tänkte för målet var alltid att bli plakat, utan för att jag inte slutade dricka när jag var plakat. Tyckte det var roligt och spännande att hålla mig så nära gränsen som möjligt typ.

Nu dricker jag sällan några mängder, försöker alltid dricka varannan vatten och dricker aldrig alkoholhaltigt efter klockan 12. Alkoholfria tips kan jag tyvärr inte ge då jag istället väljer vatten eller typ cola light om jag inte vill ha alkohol.
 
För egen del så har det blivit åt andra hållet. Drack 1½ flaska vin själv i lördags och började tro sambon bytt ut mot alkoholfritt, men icke! Kände inget...

Men ett vitt alkoholfritt vin jag gillar är Natureo.
 
Håller med om åldern - jag hade behövt magpumpas om jag skulle dricka lika mycket nu som i 20-årsåldern. Bävar bara vid tanken :nailbiting:. Fast då drack man (jag) ju bara för att bli full och inte en droppe där emellan. Nu dricker jag alkohol säkert 3 dagar i veckan i snitt, dvs betydligt oftare, men mycket sällan så mycket att jag känner ngt av det.
 
Jag fick minnesluckor när jag började närma mig de trettio. Fem timmar tror jag den längsta var, en midsommarafton. Drack inte mer då än tidigare. Något år senare så avtog effekten totalt. Drack större mängder utan att bli full. Då la jag ner drickandet.
Hade alltid roligt när jag drack, även under minnesluckorna har jag enligt vänner haft superkul och gjort upptåg o dansat osv så ingen har märkt att jag var helt borta.
Om jag nu inte blev full så kunde jag lika gärna dricka något billigare och lika gott. Mjölk är mitt val. Gillar inte läsk.
 
Från vad jag läst innebär inte minnesluckor att man inte har koll just när det händer utan att hjärnan inte är kapabel att skapa minnen pga påverkan av drogen, alkoholen. Om det stämmer vet jag inte.

Personligen tror jag att man blir mindre tålig för olika droger med ålder, varken organ eller hjärna orkar rensa så snabbt som de en gång gjorde. Det gäller nog inte bara droger, själv känner jag att jag läker sämre också. Sår tar längre tid att bli av med.
Tur vi blir klokare med åldern och utsätter oss för färre faror :)
 
Från vad jag läst innebär inte minnesluckor att man inte har koll just när det händer utan att hjärnan inte är kapabel att skapa minnen pga påverkan av drogen, alkoholen. Om det stämmer vet jag inte.

Personligen tror jag att man blir mindre tålig för olika droger med ålder, varken organ eller hjärna orkar rensa så snabbt som de en gång gjorde. Det gäller nog inte bara droger, själv känner jag att jag läker sämre också. Sår tar längre tid att bli av med.
Tur vi blir klokare med åldern och utsätter oss för färre faror :)

Det sista, fetade vet jag inte om jag håller med om fullt ut :angel: :D
 
Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra tränings- och matvanor nu från när jag var yngre. Eller kanske en kombination, men jag kan i alla fall lugnt konstatera att jag inte tål samma mängd alkohol längre. Jag blir både fullare och minnet i samband med alkoholintag har blivit gravt försämrat. När jag var yngre kunde jag festa tills jag kramade toaletten och ändå ha glasklart minne över hela natten. Senaste året kan en AW med 3 glas vin resultera i att jag minns dåligt vad vi har pratat om, och större alkoholintag under festnätter ger minnesluckor. Både obehagligt och ärligt talat.. pinsamt!

Är det någon som upplevt samma?

Jag insett att jag nu på allvar måste lära mig vart min nya gräns går. Jag tror att den är låg, möjligtvis kring 1 glas vin eller motsvarande på middag/AW och kring 3 en festkväll skulle vara lagom för mig. Så jag skulle hemskt gärna vilja ha tips på följande:

1. Goda alkoholfria drinkar
2. Gott alkoholfritt vin
3. Tips & råd för hur jag kan tänka för att alkoholkonsumtionen inte ska skena iväg när man är lite sådär mys-salongs och tenderar att tappa omdömet om vad som är lite respektive mycket alkohol
4. Egna erfarenheter om någon vill dela med sig. Är jag ensam?

Det är mycket AW/fest/mingel/middagar i min umgängeskrets och jag älskar ett gott vin. Så jag vill inte behöva sluta dricka alkohol helt men känner att jag har hamnat i ett negativt mönster och är ärligt talat himla less på det :meh:

Jag upplever inte det dåliga minnet men annars tål jag mycket mindre och efter en lång arbetsdag ute kan man bli salongsberusad på en liten folköl eller ett halvt glas vin...

Numer finns det massor av god alkoholfri öl på flaska på krogen, vitt vin finns några bra. Jag har inte lyckats förlika mig med smaken på rött vin utan alkohol, då är det bättre att gå på drink utan alkohol.

Tipset om varannan vatten eller bara vatten efter klockan 22 (?) tror jag också kan funka mycket bra.

Se fördelarna , billigare krogkvällar och mindre leverskador för samma upplevelse!
 
Från vad jag läst innebär inte minnesluckor att man inte har koll just när det händer utan att hjärnan inte är kapabel att skapa minnen pga påverkan av drogen, alkoholen. Om det stämmer vet jag inte.

Det stämmer nog ganska på bra mig i alla fall. Jag var på en dejt för några veckor sedan och vi var ute och åt middag. Det blev kanske 3 glas vin och 2 drinkar på hela kvällen, vilket är en hel del för mig, men jag är (nästan) alltid väldigt kontrollerad oavsett alkoholintag och det är sällan någon märker på mig att jag är berusad. Ja, nu i vuxen ålder i alla fall :p Jag och min dejt satt och pratade och åt i många timmar, det blev väl lite fnissigt på slutet men inte mer än så. Ändå hade jag väldigt svårt att minnas delar av kvällen dagen efter :o Jag försökte minnas vad vi pratade om men det var suddigt.
 
Även jag tål mindre (vilket kan vara bra för jag drack stora mängder utan stopp), är känsligare för att blanda sorter och numera även blir bakis. Så jag brukar hålla mig till en sort (öl eller vin eller sprit) och inte blanda. Då mår jag bättre både på kvällen och dagen efter. Jag har alltid varit bra på att dricka vatten och är faktiskt sämre på det numera, men varannan vatten är bra att försöka sig på!

Gott alkoholfritt bubbel är Richard Juhlins. Vin och speciella drinkar är jag sämre på, men drinkar om man är ute brukar det gå fint att fråga bartendern - det brukar bli gott!
 
Jag fick minnesluckor när jag började närma mig de trettio. Fem timmar tror jag den längsta var, en midsommarafton. Drack inte mer då än tidigare. Något år senare så avtog effekten totalt. Drack större mängder utan att bli full. Då la jag ner drickandet.
Hade alltid roligt när jag drack, även under minnesluckorna har jag enligt vänner haft superkul och gjort upptåg o dansat osv så ingen har märkt att jag var helt borta.
Om jag nu inte blev full så kunde jag lika gärna dricka något billigare och lika gott. Mjölk är mitt val. Gillar inte läsk.

Jag fyller 29 om en månad :angel: Känner igen mig.
 
Jag har slutat dricka helt sedan 1½ år tillbaks ungefär och det finns faktiskt många bra alkoholfria alternativ :)

Mousserande är enklast tycker jag - där är mina favoriter Plex Pure, Kung Markattas mousserande och Chapel Hill, det vita och rosa.

Vad gäller vanliga viner, rött och vitt, så tycker jag att Jacob's Creek Unvined är supergott, det vita är snäppet bättre :)
 
Jag håller med @Anna om att alkoholfritt bubbel är jättebra, samma med ölen.

Och jag dricker ytterst sällan alkohol nu för tiden, har inte gjort på flera år (2,5 år på Systembolaget gav mig enorm avsmak för alkohol och dess plats i vardagen). DET ÄR SÅ SKÖNT! Jag kan alltid ta bilen, jag är aldrig bakfull och jag har alltid så härligt sällskap att jag har lika roligt ändå ;)
 
Kan du inte helt enkelt dricka läsk eller typ alkoholfri cider? Billigare och godare. :) Eller är det viktigt för dig att det ska se ut som du dricker alkohol som dina vänner gör? Be isf bartendern om en fruktig alkoholfri drink, jag fick en drink som var som hallonsorbet en gång som var sjukt god.

Jag har aldrig druckit mycket eller ofta, nu dricker jag i princip inte alls. Kan ta ett glas champagne om vi firar något speciellt. Blir dålig långt innan jag känner av någon berusning och det smakar inte så fantastiskt gott att jag inte kan avstå. Ser inte poängen, alkohol är ett gift. Att förgifta sin egen kropp med flit känns inte så smart. Att du får minnesluckor är ett tecken på att du dricker mycket mer än du tål och det är vanligt att man tål mindre när man blir äldre.
 
Kan du inte helt enkelt dricka läsk eller typ alkoholfri cider? Billigare och godare. :) Eller är det viktigt för dig att det ska se ut som du dricker alkohol som dina vänner gör? Be isf bartendern om en fruktig alkoholfri drink, jag fick en drink som var som hallonsorbet en gång som var sjukt god.

Jag skulle vilja testa några alkoholfria drinkar för att veta vad jag gillar. Efter en tid lär man sig säkert ett gäng man kan beställa. Det är medelviktigt det där med om det ser ut som att jag dricker alkohol eller inte, beroende på tillställning. Att jag dricker en Cola då och då gör inget alls. Men det är ju alltid skönt att slippa få frågan varför man dricker alkoholfritt allt för ofta.

Jag tänker att jag skulle vilja dricka en blandning, kanske varannan vin/bubbel och varannan alkoholfri drink/cider/öl eller liknande under en festkväll (+ vatten då). Jag gillar alkoholhaltiga drycker, och ärligt talat så gillar jag dess effekt också. Men, till en viss gräns. Att vara lite "salongs" är alltid mysigt och ärligt talat så tycker jag inte att det är superroligt att vara ute och festa en natt med fulla människor om man själv är nykter. Men jag gillar inte att bli full. Jag bli snabbt illamående om jag känner att det snurrar för mycket och tycker inte om känslan av att inte ha full kontroll.

Jag tror mitt främsta problem är att man liksom dricker som en social aktivitet - konstant. Jag var på en 10h lång fest i helgen och ska man ständigt ha någon alkoholhaltigt i handen så blir det väääldigt mycket alkohol.
 
Jag håller med @Anna om att alkoholfritt bubbel är jättebra, samma med ölen.

Och jag dricker ytterst sällan alkohol nu för tiden, har inte gjort på flera år (2,5 år på Systembolaget gav mig enorm avsmak för alkohol och dess plats i vardagen). DET ÄR SÅ SKÖNT! Jag kan alltid ta bilen, jag är aldrig bakfull och jag har alltid så härligt sällskap att jag har lika roligt ändå ;)

Jag köpte en flaska alkoholfritt bubbel när jag var uppe i stugan sist. Jag ville ha bubbel, men alkoholen kändes oviktig. Det var jättegott! Kändes dock riktigt märkligt att sitta och dricka upp en hel flaska bubbel ensam :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 174
Senast: mamman
·
Äldre Jag är inbjuden till en fest i helgen, till ett par jag inte känner så väl än (och är jätteglad för inbjudan!). De har bjudit in ca 30...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 622
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp