Bukefalos 28 år!

Så det är egoistiskt att köpa en dyr bil och ett dyrt hus och åka på semestrar osv för att man inte då kanske kan bjuda vännerna på alkohol när man bjuder hem dom? Konstigt sätt att se på det tycker jag.

Alkohol är faktiskt inte så extremt viktigt att man inte ska få unna sig själv saker och ting för att kunna ha råd att bjuda vännerna på alkoholen.
Jag skrev : om du själv låter dig bjudas och sedan inte bjuder själv!
 
Jag har då inga problem att anpassa mig till olika festscenarier utan att bli rådvill.
Jag tycker mest att du framstår som ogin. Det är för mig mycket snålare att anse att knytkalas är för fattiga studenter eller att man inte ska bjuda in 30 personer för att spela kubb om man inte kan bjuda på mat och alkohol än vara den som ordnat knytis eller kubbkastande utan mat och dryck...
Ogin? Nej, men däremot tämligen priviligerad! Jag har råd och därför bjuder jag alltid på både mat och dryck! Men då förväntar jag mig att de som låter sig bjudas och tillika är priviligierade gör likadant tillbaka. Vilket också sker precis så. Det är det som är den sociala koden.
 
Ogin? Nej, men däremot tämligen priviligerad! Jag har råd och därför bjuder jag alltid på både mat och dryck! Men då förväntar jag mig att de som låter sig bjudas och tillika är priviligierade gör likadant tillbaka. Vilket också sker precis så. Det är det som är den sociala koden.
Typ syftet med det hela är att visa upp hur väl allting i livet går för en och hur lyckad, gynnad och privilegierad man är?

Det låter förfärligt homogent och som en uppvisning mer än som att faktiskt möta sina vänner.
 
Typ syftet med det hela är att visa upp hur väl allting i livet går för en och hur lyckad, gynnad och privilegierad man är?

Det låter förfärligt homogent och som en uppvisning mer än som att faktiskt möta sina vänner.
Till viss del handlar väl det sociala livet om det. Varför lägger annars många människor stor möda på att visa upp sina goda måltider, fina semesterbilder mm på Facebook?
 
Till viss del handlar väl det sociala livet om det. Varför lägger annars många människor stor möda på att visa upp sina goda måltider, fina semesterbilder mm på Facebook?
Det finns också många som inte visar upp sådant och det finns många som snarare väljer att visa upp annat. Du har nu i flera inlägg beskrivit hur privilegierade och välavlönade du och dina vänner är, betonat att du går på "bättre" restauranger med mera. Jag vet inte varför det är så viktigt för dig att berätta det.
 
Och jag tar hellre med mig ett eget grillspett och spelar kubb med en vän som orkar spela kubb än att inte spela kubb eftersom vännen inte har häng i trädgården eftersom vännen inte kan eller orkar laga mat åt en massa folk....

Jag skulle aldrig bjuda in utan att stå för både mat och dryck - har jag inte råd att bjuda 30 pers så hade jag skurit ned till det antal jag

När barnen var små var ekonomin mer ansträngd och det fanns väl knappast vare sig ork eller pengar till så mycket festande ...

Att bjuda och öppna upp sitt hem till så många människor även om det är vänner är ganska så generöst ändå, det kan bli stökigt och rörigt och det krävs ändå en viss uppoffring och ansträngning, att då inte ha råd eller lust att köpa alkohol och prioritera det är inte fel.
 
Till viss del handlar väl det sociala livet om det. Varför lägger annars många människor stor möda på att visa upp sina goda måltider, fina semesterbilder mm på Facebook?
Bland mina vänner handlar det inte alls om att visa upp hur lyckad och privilegierad man är utan att man gläds åt sina vänner
Jag blir glad när en vän visar upp sin nya häst. Det är ju störtskönt att hon köpt en ponny om ser ut som en drömhäst
från barbie. Jag ler när jag ser dem på sin segelbåt eller när de grillar i skogen.
Sen kan mina vänner lika gärna lägga upp bilder på sitt enorma tvättberg och sin fiskbullemiddag
 
Fast om ingen i er vänkrets kan tänka er att träffas utan att den som tar initiativet att ses bjuder på mat och dryck, hur ska personen som inte kan/eller vill bjuda på mat eller alkohol träffa er utan att bli bjuden?
Det är nog så att denna typ av sociala koder faktiskt ofta hindrar människor med olika förutsättningar från att umgås. De allra flesta av oss umgås privat mest med människor som är ganska lika oss. Jag tycker inte det är något eftersträvansvärt men det ligger ganska mycket i ordspråket 'kaka söker maka'. Med det sagt, så är något av det mest meningsfulla jag gjort på senare år att vara voluntär på en flyktingförläggning och lära känna alla dessa mycket modiga människor. Jag har bjudit hem mina vänner där flera gånger och givetvis bjudit på allt ( även alkohol) De kan inte bjuda tillbaka i den situation de är nu, men jag vet att de kommer vilja bjuda igen så snart de kan!
 
Fast för mig är diskussionen nu rent hypotetisk eftersom det du beskriver faktiskt aldrig händer. Återigen så menar jag att vi rör oss i olika sociala sammanhang med olika koder. För en del är det helt 'normalt' att ta med egen dricka till en fest -.för andra inte. Det ena är inte bättre eller mer rätt än det andra'. Det som blir svårt är när man kommer in i ett sammanhang där de sociala koderna är annorlunda än de som man är van vid. Då blir man lite rådvill ... Det bästa är då att fråga och försöka anpassa sig. Om man inte är bekväm med den sociala koden får man försöka dra sig ur det sällskapet på ett värdigt sätt.
Och det vet du hur?
 
Bland mina vänner handlar det inte alls om att visa upp hur lyckad och privilegierad man är utan att man gläds åt sina vänner
Jag blir glad när en vän visar upp sin nya häst. Det är ju störtskönt att hon köpt en ponny om ser ut som en drömhäst
från barbie. Jag ler när jag ser dem på sin segelbåt eller när de grillar i skogen.
Sen kan mina vänner lika gärna lägga upp bilder på sitt enorma tvättberg och sin fiskbullemiddag
Varför är det fel att visa upp något man är stolt över vare det är en fin ponny eller ett fint hus? Nog sjutton är det en naturlig del av människors sociala liv att visa upp det man är stolt över och presentera en positiv bild av sig själv!
 
Det är nog så att denna typ av sociala koder faktiskt ofta hindrar människor med olika förutsättningar från att umgås. De allra flesta av oss umgås privat mest med människor som är ganska lika oss. Jag tycker inte det är något eftersträvansvärt men det ligger ganska mycket i ordspråket 'kaka söker maka'. Med det sagt, så är något av det mest meningsfulla jag gjort på senare år att vara voluntär på en flyktingförläggning och lära känna alla dessa mycket modiga människor. Jag har bjudit hem mina vänner där flera gånger och givetvis bjudit på allt ( även alkohol) De kan inte bjuda tillbaka i den situation de är nu, men jag vet att de kommer vilja bjuda igen så snart de kan!
Tja jag har både höginkomsttagare och folk som har försörjningsstöd i min vänkrets.
Det är för mig långt viktigare att vi har roligt och att vi ses än att det bjuds på mat och dryck.
 
Senast ändrad:
Självklart kan man det, men var i ligger det ogina i att bjuda?
Det ogina är den attityd som du visar i tråden gentiomot folj som kanske inte kan eller vill bjuda på mat och dryck som du.

Helt ärligt när dina barn var små och du i ditt tyckte, inte hade råd eller ork med fest, hade det inte varit roligare om du kunde ha bjudit hem ett gäng vänner att spela kubb utan en förväntan på du skulle stå där mat och dryck? Du hade kanske haft råd och ork om du inte hade behövt slita i köket för att utfodra 30 personer och köpt alkohol till dem...
 

Liknande trådar

Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: mamman
·
Fritid I min familj har vi numera lagt ned det där med julklappar, men oavsett traditioner eller vad som gäller inom den närmaste familjen kan...
Svar
16
· Visningar
930
Senast: Sleepan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 554
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 278
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp