Bukefalos 28 år!

Det ogina är den attityd som du visar i tråden gentiomot folj som kanske inte kan eller vill bjuda på mat och dryck som du.

Helt ärligt när dina barn var små och du i ditt tyckte, inte hade råd eller ork med fest, hade det inte varit roligare om du kunde ha bjudit hem ett gäng vänner att spela kubb utan en förväntan på du skulle stå där mat och dryck? Du hade kanske haft råd och ork om du inte hade behövt slita i köket för att utfodra 30 personer och köpt alkohol till dem...
Givetvis - och den slags fester förkom också bland fast kanske inte 30 pers utan mer 10 ... Och då var det naturligt och inget konstigt! Men, nu 25 år senare har den sociala koden ändrats. Det är det jag försöket säga - det som för mig var den naturliga sociala koden för umgänge när jag var 25, är inte den samma som när jag var 35 och inte densamma idag när jag är 50+. Det som är den sociala koden för min son på 20 ( förfest eller fest m egen dricka) är inte samma som för mig ( man bjuder på allt). MEN den sociala kod som är naturlig för mig är inte given för alla i min ålder - det visar väl diskussionen här om inte annat
 
Varför är det fel att visa upp något man är stolt över vare det är en fin ponny eller ett fint hus? Nog sjutton är det en naturlig del av människors sociala liv att visa upp det man är stolt över och presentera en positiv bild av sig själv!
Jag skrev att jag blir glad av att se mina vänners nya ponny (gäller även hus) men mina vänner brukar visa upp både dem och fiskbullarna för att andra vänner ska dela detta glädje - inte för att skryta om sitt priviligerade liv...
Du verkar mycket fixerad vid yta.
 
Jag skrev att jag blir glad av att se mina vänners nya ponny (gäller även hus) men mina vänner brukar visa upp både dem och fiskbullarna för att andra vänner ska dela detta glädje - inte för att skryta om sitt priviligerade liv...
Du verkar mycket fixerad vid yta.
Nja, jag är nog snarare rätt luttrad när det gäller synen på människors drivkrafter ...och tycker det är roligt att ställa saker lite på sin spets i diskussioner som denna.
 
Det är nog så att denna typ av sociala koder faktiskt ofta hindrar människor med olika förutsättningar från att umgås. De allra flesta av oss umgås privat mest med människor som är ganska lika oss. Jag tycker inte det är något eftersträvansvärt men det ligger ganska mycket i ordspråket 'kaka söker maka'.
Det där stämmer inte alls är min erfarenhet, jag umgås med alla möjliga, både rika och "fattiga" på det sättet att dom inte har råd att bjuda tillbaka. Eftersom jag hängde/hänger en hel del med min förra chef och hans umgängeskrets så har det blivit så att jag har en hel del "rikare" kontakter. Faktiskt umgås dom med alla typer, från arbetslösa till "vanliga" till lite mera rika. Så så ovanligt tror jag inte alls det är att folk umgås "över gränserna" så att säga. Kanske beror det på vilken bransch det är i? Dom vet så mycket väl om vem jag är och vad jag gör och ändå så bjuder dom mig när det är någonting.

Med den attityden att vännerna osv ska bjuda tillbaka "när dom kan", jag kan tänka mig att många som faktiskt inte har råd egentligen säkerligen kan ta desperata smslån för att ha råd att bjuda tillbaka för att annars inte vara välkommen bland "dom lite rikare" typerna. Och att inte förlora sin umgängeskrets pga att man inte kan bjuda tillbaka i form av dyr alkohol. Med din åsikt så är man ju mer eller mindre utesluten från umgängeskretsen då man faktiskt kanske inte har råd att bjuda tillbaka på dyr mat och dryck.

Visst känner jag mig lite ibland malplacerad ibland bland alla människor som faktiskt har pengar men det är ju en känsla jag har, dom skiter fullkomligt i min inkomst eller om jag kan bjuda tillbaka. Jag ger vad jag kan och det räcker för dom.

Jag har bjudit hem mina vänner där flera gånger och givetvis bjudit på allt ( även alkohol) De kan inte bjuda tillbaka i den situation de är nu, men jag vet att de kommer vilja bjuda igen så snart de kan
Det är ju det om man aldrig kan, för rent krasst om inte jag vinner på lotto typ så kommer jag aldrig att ha en inkomst som gör att jag kan bjuda alla mina vänner.

Man kan ge tillbaka så mycket i form av annat än festar och bjudningar hit och dit. Att ha vänner som ställer upp i olika situationer, hjälper till och kör hästen till och från ställen om det krisar på nåt sätt eller om det gäller något annat sådant är ju mera avgörande vänskapsmässigt tycker jag än om personen bjuder tillbaka genom fester eller inte. Även ifall situationer uppstår väldigt sällan så vet dom ändå att jag ställer upp om det är något. Det räcker för dom. Pengar ska inte vara en avgörande fråga huruvida vilka man umgås med.
 
Senast ändrad:
Måste säga att nu när jag läser denna tråden att jag är otroligt glad över min umgängeskrets, att jag har vänner som faktiskt har det gott ställt och ändå faktiskt inte kräver nåt av mig som jag nog aldrig kan ge pga min situation. Även om jag får pengar av nån anledning så går dom pengarna till mitt sparkonto och det har mina "mer privilegierade" vänner full förståelse för.

Visst hade jag kunnat då ta dom pengarna och ordnat en fest eller bjudit alla på middag och dricka osv och bjudit tillbaka men jag gör inte det då jag behöver dom pengarna till annat. Mina sparpengar behöver jag ha ifall bilen går sönder eller om hunden eller så behöver vård osv.
 
Måste säga att nu när jag läser denna tråden att jag är otroligt glad över min umgängeskrets, att jag har vänner som faktiskt har det gott ställt och ändå faktiskt inte kräver nåt av mig som jag nog aldrig kan ge pga min situation. Även om jag får pengar av nån anledning så går dom pengarna till mitt sparkonto och det har mina "mer privilegierade" vänner full förståelse för.

Visst hade jag kunnat då ta dom pengarna och ordnat en fest eller bjudit alla på middag och dricka osv och bjudit tillbaka men jag gör inte det då jag behöver dom pengarna till annat. Mina sparpengar behöver jag ha ifall bilen går sönder eller om hunden eller så behöver vård osv.
Jag har inga som helst problem med det du beskriver så länge som realtionen är ömsedig, dvs du stället upp med det du kan och jag med det jag kan. Vänskap är självfallet mer komplex än vem som bjuder på mat och dryck! Tråden handlar dock om just fest och vad man förväntas ta med sig - jag vidhåller att detta styrs av sociala normer och att det därför ser olika ut i olika 'grupper'. Hur konstigt många är här tycker att det är, så är det jag utgår ifrån när jag blir inbjuden att jag får mat och dryck och om någon kom hit med egen dricka så skulle jag tycka det var mycket udda ...Jag gillar att kunna bjuda 'rejält' och gör det gärna eftersom jag kan. Om det gör mig till en dåliga människa i vissas ögon, så är jag väl det då...
Det gör dock inte att jag ser ner på dem som inte kan - jag gillar dock inte den som kan men inte vill ...det är snålhet för mig!
Med detta lämnar jag tråden.
 
Senast ändrad:
Jag gillar att kunna bjuda 'rejält' och gör det gärna eftersom jag kan. Om det gör mig till en dåliga människa i vissas ögon, så är jag väl det då..
Nej den biten gör inte dig till en dålig människa, men att kräva av vänner att bjuda tillbaka om dom blir bjudna är lite skumt och lite tråkigt. Då blir det så automatiskt att det bara kan vara en viss typ av människor i umgängeskretsen. Du menar på att människor umgås med "likadana", det är så kanske i din umgängeskrets pga av den synen på vad folk ska göra och inte. Det driver ju bort dom som inte har råd.
Det gör dock inte att jag ser ner på dem som inte kan - jag gillar dock inte den som kan men inte vill ...det är snålhet för mig!
Vem är du att avgöra vem som har råd eller inte att bjuda till? Du vet väl inte såpass mycket om folks ekonomi att du kan avgöra vad folk har råd med och inte. Bara för att folk ser ut att ha det gott ställt betyder inte att dom har råd att bjuda vänner på fester osv. Dom kanske prioriterar annat i livet än att just bjuda tillbaka genom fester eller middagar osv. Vissa gillar att bjuda hem folk osv och lägger pengarna på det istället.
 
Hos oss räknar vi inte gånger vi bjuds över till varandra och vems tur det är.
Jag har bekanta som alltid blir bjudna på mat av oss men aldrig bjuder oss på middag.
Det är kompisar som alltid skulle ställa upp i andra fall där de kan.

Ibland känner vi inte heller för att laga mat till en massa folk men vill gärna ha sällskap så då blir det "ta med det ni ska äta och dricka" vilket ofta blir en trevlig sammankomst där grillen är på och de som har matideologier kan göra sin egen mat och vi behöver inte ta oss tid att anpassa.
De sammankomsterna är ofta ganska oplanerade men inte alltid.

Av någon anledning är det ju så att de gångerna när alla tar hand om sin egen mat så har man mer tid att umgås och all är upptagna samtidigt.
 
Nu har jag varit på festen och det var dels en supertrevlig fest i avslappnad stämning och dels gick det även bra med dryckesfrågan :up: Jag mötte faktiskt en på vägen som också skulle dit så vi kom gemensamt fram till en plan :D

Jätteintressant att läsa alla svar i tråden! Då är det inte jag som är helt socialt inkompetent, eller överåldrad student. Nästa gång ska jag fråga om jag är osäker, nu förstår jag att det faktiskt inte är något man bara "ska förstå".

Själv tycker jag att det är gott nog att dra ihop och fixa själva festen, upplåta plats och ta hand om stök efteråt etc. Skulle man alltid förväntas bjuda på mat och dryck skulle det rent krasst bli färre fester, och mindre deltagare och det vore synd tycker jag...! Jag tar gärna med egen dryck till fester, undantag dryck till middagsmat (kan bli svårt om man inte vet vad som ska serveras).

(Och angående dryck som gåva var det redan med i packningen, men jag vill inte gärna börja med att ta tillbaka gåvan för att dricka upp den själv :angel: Och att komplettera gåvan med min egna dryck hade dels blivit svårt då de fick flaskan direkt när jag kom och inte hunnit se om det bjöds på dryck, och det hade dels också sett lite märkligt ut med fläderdryck inhandlad på coop som "bonus" bredvid finflaskan :laugh:)
 
Jag har inga som helst problem med det du beskriver så länge som realtionen är ömsedig, dvs du stället upp med det du kan och jag med det jag kan. Vänskap är självfallet mer komplex än vem som bjuder på mat och dryck! Tråden handlar dock om just fest och vad man förväntas ta med sig - jag vidhåller att detta styrs av sociala normer och att det därför ser olika ut i olika 'grupper'. Hur konstigt många är här tycker att det är, så är det jag utgår ifrån när jag blir inbjuden att jag får mat och dryck och om någon kom hit med egen dricka så skulle jag tycka det var mycket udda ...Jag gillar att kunna bjuda 'rejält' och gör det gärna eftersom jag kan. Om det gör mig till en dåliga människa i vissas ögon, så är jag väl det då...
Det gör dock inte att jag ser ner på dem som inte kan - jag gillar dock inte den som kan men inte vill ...det är snålhet för mig!
Med detta lämnar jag tråden.
Det låter som väldigt rigida umgängesseder.
 
Jag har inga som helst problem med det du beskriver så länge som realtionen är ömsedig, dvs du stället upp med det du kan och jag med det jag kan. Vänskap är självfallet mer komplex än vem som bjuder på mat och dryck! Tråden handlar dock om just fest och vad man förväntas ta med sig - jag vidhåller att detta styrs av sociala normer och att det därför ser olika ut i olika 'grupper'. Hur konstigt många är här tycker att det är, så är det jag utgår ifrån när jag blir inbjuden att jag får mat och dryck och om någon kom hit med egen dricka så skulle jag tycka det var mycket udda ...Jag gillar att kunna bjuda 'rejält' och gör det gärna eftersom jag kan. Om det gör mig till en dåliga människa i vissas ögon, så är jag väl det då...
Det gör dock inte att jag ser ner på dem som inte kan - jag gillar dock inte den som kan men inte vill ...det är snålhet för mig!
Med detta lämnar jag tråden.
Att Du vill bjuda rejält gör dig inte till en dålig människa. Det som gör dig osympatisk i mina ögon är din attityd mot andra, till exempel att du tycker skulle tycka att en person vore "mycket udda" om hen tog med sig eget dricka till dig. Min reaktion hade snarare varit att det var en omtänksam gest, om än onödig.
 

Liknande trådar

Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: mamman
·
Fritid I min familj har vi numera lagt ned det där med julklappar, men oavsett traditioner eller vad som gäller inom den närmaste familjen kan...
Svar
16
· Visningar
930
Senast: Sleepan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 561
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 285
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Medryttare under sommaren

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp