Alkoholkonsumtion och gränsdragning

Det är sorgligt att höra att du känner dig tvingad till att dricka/fejkdricka för att slippa frågor om varför du inte dricker. Vet av x antal liknande trådar att du är långt från ensam om att vanka i den sortens kompisgäng. Själv har jag bara upplevt press om att dricka alkohol några enstaka gångar i livet och då har det varit från personer utanför min egen krets. Dina vänner måste acceptera att du har en gräns eller att du inte vill dricka alls. Vänner som inte respekterar dig är inget att samla på.

Varför någon inte vill dricka alkohol har ingen annan med att göra, om de hade lite hyfs skulle de inte ens fråga varför du inte dricker alkohol. Man kan som värdinna fråga: "Vad dricker du?" i syfte att erbjuda dig påfyllning, men att fråga: "Varför dricker du inte? Du är så tråkig! Kom igen nu, ta en drink då!" är fruktansvärt ohyfsat och kränkande.

Ja, fast nu är det ju inte så att mina vänner pressar mig och är kränkande och ohyfsade. Det var en snabb slutsats som du drog där. Däremot kan det snarare vara så att jag och mina vänner umgås med fler människor under en kväll som vi känner mer eller mindre, varav någon eller några andra kan ha sämre hyfs. Jag gillar att vara på krogen och lära känna nya människor också. Även de med bättre hyfs kan vara nyfikna ibland och undra varför man dricker alkoholfritt och jag tycker helt enkelt att det är skönt att slippa frågan. Det finns roligare saker att prata om än min låga alkoholtolerans.
 
Däremot har jag upptäckt något jag aldrig förut känt; "ågren". Jag har haft vänner när jag var yngre som pratade om "ågren", men jag trodde mest det handlade om "eftertankens kranka blekhet" - att de ångrade att de druckit mycket för att de 1. tyckte de gjort bort sig inför någon/några och/eller 2. Led av bakfyllan/ont i huvudet/skakis.
På senare år har jag märkt; speciellt om jag dricker sprit (som för mig numera rör sig om typ max 12-20 cl likör på en kväll) att jag får just "ågren" - känner ingen bakiskänsla dagen efter, men kan känna mig nedstämd, lite lätt deppig och ja, NERE helt enkelt. Den känslan hade jag aldrig som yngre.
//47åringen

Jag har som tur är aldrig varit med om det, men har upplevt ångest i andra sammanhang. Kan säga att hade jag fått det av alkohol så hade jag slutat dricka ögonaböj. Usch vad obehagligt det är.
 
Alkoholfri veteöl och öl kan rekommenderas, och som sagt finns mycket bra cider.
Vinet skyr jag i alla fall som pesten, där tillför alkoholen smak anser jag.
Annars kan jag tipsa om att man frågar efter vin med lägre alkoholhalt, många idag ligger på 13-15% men det finns de som ligger på 5-7 också vilket är stor skillnad.
Annars dricker jag vin för att det är gott och förhöjer en bra matupplevelse, för att bli full var nog senast i typ tonåren.

Precis det där har jag funderat på. Jag älskar vin, men det är som du säger väldigt starkt. Jag har funderat flera gånger på om det inte borde finnas vin eller bubbel med lägre alkoholhalt. Bra tips, ska absolut fråga mig runt på systemet! Öl är ju så himla smidigt så så sätt att man kan beställa lätt, mellan eller stark.
 
Precis det där har jag funderat på. Jag älskar vin, men det är som du säger väldigt starkt. Jag har funderat flera gånger på om det inte borde finnas vin eller bubbel med lägre alkoholhalt. Bra tips, ska absolut fråga mig runt på systemet! Öl är ju så himla smidigt så så sätt att man kan beställa lätt, mellan eller stark.

Ta dig till Söderhallarna så kan du få bra hjälp:) De kan i alla fall svara på frågor...
 
Precis det där har jag funderat på. Jag älskar vin, men det är som du säger väldigt starkt. Jag har funderat flera gånger på om det inte borde finnas vin eller bubbel med lägre alkoholhalt. Bra tips, ska absolut fråga mig runt på systemet! Öl är ju så himla smidigt så så sätt att man kan beställa lätt, mellan eller stark.

De har en supersökfunktion på hemsidan :)
Typ: Vitt vin > andra alternativ > alkoholhalt
 
Jag har två saker som kolliderar:
Jag älskar verkligen smaken av alkohol!!!
Jag AVSKYR att bli berusad.

Aldrig får man vara nöjd :D
Samma här. Jag brukar få nöja mig med två tvåor när jag dricker sprit... jag dricker dock oftast alkoholfritt när jag är ute. Med varierande resultat. På några ställen kan man få helt fantastiska drinkar men på allt för många krogar får manen pliktskyldig mix av apelsinjuice och tranbärsdricka för 59 spänn..
 
Ja, fast nu är det ju inte så att mina vänner pressar mig och är kränkande och ohyfsade. Det var en snabb slutsats som du drog där. Däremot kan det snarare vara så att jag och mina vänner umgås med fler människor under en kväll som vi känner mer eller mindre, varav någon eller några andra kan ha sämre hyfs. Jag gillar att vara på krogen och lära känna nya människor också. Även de med bättre hyfs kan vara nyfikna ibland och undra varför man dricker alkoholfritt och jag tycker helt enkelt att det är skönt att slippa frågan. Det finns roligare saker att prata om än min låga alkoholtolerans.

Det enda du ska svara på en sån fråga är "därför". Folk som du inte ens anser vara vänner har definitivt inte med det att göra. Att du tycker det är obehagligt att ens få frågan visar tydligt att du upplever drickpress och vistas i en miljö där alkohol är normen. Frågan är laddad och skapar såpass stora olustkänslor för dig att du vill ljuga och låtsas att du dricker alkohol för att inte få den frågan. Annars skulle det inte vara obehagligare att svara på det än att prata om vädret.

Istället för att fuskdricka tycker jag du ska säga som det är, att du inte vill, har lust eller har fått nog. Om någon tycker att du är tråkig och dum pga det så är det dem det är fel på, inte dig.
 
Jag gillar inte alkohol speciellt mycket, men vin med lägre alkoholhalt har jag fastnat för när jag väl dricker. Samt en äppelöl :) kommer ju såklart inte ihåg vad den heter!
 
Det enda du ska svara på en sån fråga är "därför". Folk som du inte ens anser vara vänner har definitivt inte med det att göra. Att du tycker det är obehagligt att ens få frågan visar tydligt att du upplever drickpress och vistas i en miljö där alkohol är normen. Frågan är laddad och skapar såpass stora olustkänslor för dig att du vill ljuga och låtsas att du dricker alkohol för att inte få den frågan. Annars skulle det inte vara obehagligare att svara på det än att prata om vädret.

Istället för att fuskdricka tycker jag du ska säga som det är, att du inte vill, har lust eller har fått nog. Om någon tycker att du är tråkig och dum pga det så är det dem det är fel på, inte dig.

Ja, absolut! Jag varken påstått att alkohol inte skulle vara norm eller att jag inte känner press att dricka alkohol ibland. Det jag skrev var att mina vänner inte är kränkande och ohyfsade som aktivt pressar mig att dricka alkohol, vilket jag uppfattade det som att du antydde i ditt första inlägg.

Att dricka alkohol är väl en utav de starkaste normerna som vi har i Sverige och självklart kan det, precis som med andra normer, vara obehagligt att ta ett steg utanför en så stark norm (beroende på sammanhang). Ibland är jag på humör för att vara normbrytande och skulle svara ”för att jag inte vill” på frågan varför jag inte dricker alkohol, men i andra sammanhang kanske jag bara vill flyta med och ha en rolig fest utan att behöva diskutera saken. Att det finns en stark alkoholnorm i vissa umgängen anser jag inte är jordens undergång. Det finns en massa annat roligt i samma umgängen som jag vill uppleva. Roliga fester, sena nätter, mycket skratt, nya bekantskaper osv. Det är inget jag vill ge upp bara för att alkoholnormen är stark. Sedan vill jag gärna själv kunna styra när jag vill ”smälta in” i gänget eller när jag känner för att uppmärksamma fyllbultarna på att det faktiskt finns något som heter alkoholfri dryck också. Jag har sånna dagar också.

Jag kan jämföra det med andra situationer där jag går utanför normen, som min bisexualitet exempelvis. Jag vet att det är väldigt synd, men jag kan uppleva ett enormt obehag av att folk får reda på att jag är bisexuell. Det behöver inte ens ha med umgänget att göra alls, dom kan vara världens mest öppensinnade personer. Men jag har upplevt homofobi i andra sammanhang och tampas med mina egna rädslor. Vilket innebär att jag ofta håller detta för mig själv. Ibland till och med kanske drar en vit lögn för att komma runt det i ett samtal. Eller att jag just nu träffar en man på ett sätt som vanligtvis kanske skulle ses som ett förhållande, men nu har vi inte det, utan vi träffar andra också och pratar dessutom gärna också om vårt dejtingliv med varandra. Det brukar komma massa nyfikna följdfrågor på det och jag orkar helt enkelt inte alltid, så jag säger att jag ska träffa en ”killkompis” när jag ska iväg.

Visst skulle man kunna säga att jag borde kunna säga rakt ut att jag exempelvis ska på dejt med en tjej ikväll eller att jag ska träffa denna man där vår relation inte ens har ett eget ord (väldigt nära vänner med också benefits?). Eller att jag inte vill dricka alkohol just nu. Men nu gör jag inte alltid det, för att jag vill välja själv när jag vill smälta in och när jag orkar med följdfrågor.
 
Tyvärr finns ju nästan aldrig någon bra cider ute, än mindre alkoholfri. (Ibland finns någon av Westons varianter, men den är ju väldigt trist i längden.)
Själv blir jag glad om jag kan få en enkel Old Rosie, eller en Florence Louisel ("Cidre Gosne"), och lycklig om det serveras något mer högkvalitativt som tex Divona eller Manoir D'Apreval. Något riktigt bra från GB/Irland har jag bara sett på de renodlade ciderbarerna och de växer ju tyvärr inte på träd. :meh:

Låt oss lobba för en utveckling åt ciderhållet, så att vi alkoholkänsliga kan få dricka gott :) (Och bättre alkoholfria alternativ i övrigt givetvis, det verkar gå åt rätt håll iaf...)

(Kan ursäkta min syn på cider med att för mig som producerar själv är en dryck som består av fruktvin och sötat vatten inte en cider. Där faller all svensk alkoläsk men även Kiviks m.fl lite mindre sliskiga varianter.)
Jag håller med, tycker det är sjukt äckligt där de gjort "cider" på vin och vatten. :yuck: Jag tycker det är märkligt att vi tydligen exporterar massor med "cider" till GB? Svensk cider vet jag ingen jag gillar. :down:
 
Precis det där har jag funderat på. Jag älskar vin, men det är som du säger väldigt starkt. Jag har funderat flera gånger på om det inte borde finnas vin eller bubbel med lägre alkoholhalt. Bra tips, ska absolut fråga mig runt på systemet! Öl är ju så himla smidigt så så sätt att man kan beställa lätt, mellan eller stark.
Jag tycker att alltfler viner numera har väldigt hög alkoholhalt; 14,5% är ingen ovanlighet alls längre. Det är jättetrist för då kan man (jag...) bara dricka ett litet glas innan det börjar gå runt i planeten. Och jag gillar att gå runt och smutta på mina vinglas under en längre stund - ha ett glas eller två med nåt gott vin stående medan jag joxar i trädgården t.ex. Då funkar det inte med 14,5%! Då stupar jag i rabatten!

Jag känner också av alkohol betydligt mer nu jämfört med när jag var yngre. I och för sig har jag aldrig kunnat svepa en massa alkohol och bara bli full och glad, dricker jag för mycket mår jag bara illa och vill gå hem och lägga mig. Men nu när jag blivit äldre känner jag av det mycket mera. Så jag är jätteförsiktig. Vita viner är lättare att hitta med låg alkoholhalt.
 
Jag är väl inte riktigt rätt person att vara då jag är nykterist och varit hela mitt liv (valt pga av sjukdomar) men varför inte variera med alkoholfritt Tänker AW t.ex starta med ngt alkoholfritt och sedan avsluta med ett glas vin eller två i slutet?
Min sambo ål mycket mycket mindre numer speciellt sen han träffade mig. Vi tar ju inget ihop så han dricker kanske max 2 öl i månaden.
Tack vare detta så blir han otroligt lättpåverkad när han är ute med jobbarkompisarna.

Lycka till och hoppas du kan vända på det,
 
I slutet av min "gå ut"-tid var olika former av ginger ale/ginger beer eller bitter räddaren i nöden. Jag brukade köpa en nykter och dricksa ordentligt :D Sedan kom de med is, citronskivor, paraplyer.. i highball-, champangeglas eller konjakskupor etc. Då fick jag något som såg ut som en drink att hålla i handen och en rolig lek med bartendern.

Nu gillar jag lite vuxnare must/cider.

Annars om man gillar sött - de flesta fruktdrinkar är lika goda som Virgin

(Jag är en vän av eleganta cocktails och kvalificerade paraplydrinkar a la tikki)
 
Testat Astrakan?

Astrakan är också fruktvin av tveksam kvalitet, och kolsyrat vatten. Bara inte lika överlastad med socker.

Det finns ett par riktiga svenska cidrar på systemet numera. Pernille perle från Brännland är riktigt bra! Deras iscider är också fin, men passar bättre som dessertvin. Det finns även en flaskjäst i ordinariesortiment, Skepparps. Tyvärr är det svårt att göra högkvalitativ cider på enbart svenska äpplen, bra cideräpplen har andra egenskaper än bra ätäpplen. Brännlands löser det genom använda en annan process än traditionellt, medan det blir tydligt i Skepparps som blir lite obalanserad och med tunn kropp jämfört med de franska som också finns på systemet.

Vi tycker inte att vi kan få en tillräckligt bra produkt med bara svenska sorter, och har importerat engelska ciderträd för att få bättre must att jäsa.
 
Astrakan är också fruktvin av tveksam kvalitet, och kolsyrat vatten. Bara inte lika överlastad med socker.

Det finns ett par riktiga svenska cidrar på systemet numera. Pernille perle från Brännland är riktigt bra! Deras iscider är också fin, men passar bättre som dessertvin. Det finns även en flaskjäst i ordinariesortiment, Skepparps. Tyvärr är det svårt att göra högkvalitativ cider på enbart svenska äpplen, bra cideräpplen har andra egenskaper än bra ätäpplen. Brännlands löser det genom använda en annan process än traditionellt, medan det blir tydligt i Skepparps som blir lite obalanserad och med tunn kropp jämfört med de franska som också finns på systemet.

Vi tycker inte att vi kan få en tillräckligt bra produkt med bara svenska sorter, och har importerat engelska ciderträd för att få bättre must att jäsa.
Var har du fått tag på träden och hur gjorde du? Hur länge har ni fått vänta på fruktsättningen? :) Jag ska absolut hålla utkik efter både Skepparps och Pernille Perle. :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 174
Senast: mamman
·
Äldre Jag är inbjuden till en fest i helgen, till ett par jag inte känner så väl än (och är jätteglad för inbjudan!). De har bjudit in ca 30...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 622
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp