Bukefalos 28 år!

Alla dessa fördomar

caten82

Trådstartare
Ibland blir man bara så enormt trött på alla fördomar man möter som ägare till en ridtravare. Vad hästen än hittar på så får man höra att "det är för att det är en travhäst".
Min så kallade travare blev travtränad som 2- och 3-åring och gjorde en enda start, hon hade inte kapaciteten som krävdes så hon såldes och skolades om till ridhäst. Hon är idag 12 år och har inte dragit en vagn på minst 8 år. Hon går i klockren form, är ridhästmusklad och bär sig bra mycket bättre än många "riktiga" ridhästar i vårt stall.
Men så fort man inte haft ett bra ridpass av någon anledning och beklagar sig lite, då är det för att hon är en travare.
Är hon lite orolig eller tittig så är det för att det är en travare.
Köper man ny utrustning (schabrak, träns, täcke osv) då ska det undras varför det är nödvändigt, det är ju bara en travare, en hobbyhäst.
Hon får lovord av tränare men nämner man detta så får man höra att det är ju trevligt men hon är ju trots allt avlad för att dra en vagn inte ridas på.

Man blir ju bara så trött, speciellt när dessa personer som yttrar sig negativt är de som själva har div problem med sina flashiga halvblod. Varför i hela världen måste man se till rasen och vara totalt blind för vad hästen faktiskt kan och presterar?
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag beklagar att du får utstå med gliringar..jag själv äger en ridtravare och jag har aldrig hört ett illa ord om min häst trots att hon är en travare.

Jag tycker att du ska slå dövörat till dom som klankar på din häst.
Man väljer själv vad man vill ha för ras och det ska inte folk bry sig om.
Vill du ha en ridtravare ja då köper man sig sån häst eller din stallkamrat köper tex fjording ja då köper man sig en fjordis......

Njut av din häst och ha kul med den och strunta i vad alla andra tycker.
 
Sv: Alla dessa fördomar

kl, funderar lite över varför det kommer så många "fördomar mot travare" trådar, men aldrig några om fördomar mot halvblod, eng fullblod, islänningar, osv.
för det finns ju fördomar mot dom också, när jag gick på ridskola så beskrevs halvblod som trögtänkta, stora, sega och lata. fullblod är hisspiga, kan inte gå lugnt, går i sönder för ingenting. islänningar/raggsockor är skogsmulle hästar och ägs av folk som bara vill flänga runt i skogen på för små hästar.
fjordningar och andra ej smäckra ponnyraser hör ihop i raggsocks kategorin osv.

är man uppväxt inom travet så har man fördomar mot ridhästar, är man uppväxt med hopphästar är dressyr det tråkigaste som finns, dressyrare tycker icke dressyrare flänger runt.
tävlings hästar lindas in i bomull och hobbyhästar går med dåliga sadlar och är halta osv

det finns fördomar mot alla raser och inriktningar! jag antar att ni som har ridtravare har fördomar mot andra raser också och inte tycker att alla hästar är exakt lika bra oavsett ursprung/ras och fungerar till allt. (det tycker inte jag t ex, skulle aldrig köpa en kallblods häst eller kör ras då jag är intresserad av hoppning och dressyr och inte känner för att kämpa med hästar som har exteriören mot sig för vad jag vill göra).

vill man ha en häst att skola om helt så är ju hästar som gått löp en bra investering då dom ofta är billigare än oinridna ridhästar. men man kan inte säga att de är lika bra som t ex halvblod i hoppning, hade de varit det så hade man sett många fler travare i 140 klasserna. men ett halvblod är antagligen helt värdelöst på banan då de inte är så snabba i galoppen eller traven att de kan jämföras med fullblod eller travare.

buck, som har ett halvblod som är allt annat än trögtänkt och seg, red på ridskola full med lata/sega fullblod och var på väg att köpa en mysig snäll travare tills jag kände på den hemska travar traven som gjorde att jag köpte fröken helknäpp halvblod som knappt gick att hantera.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Det kan vara tråkigt ibland när man nämner att det är en travare man rider... Skulle köpa sadel och stod och provade och diskuterade med säljaren om hur den kan tänkas ligga under rörelse och när hästen höjer ryggen. "Men det är väl inte så ofta en travare kröker på nacken" fick jag till svar :O

Sen kan man bli tagen oseriöst när man pratar med "ridfolk" när det kommer fram att det är en travis man har.

Jag har haft turen att de två tränare jag tränat för har tagit sig an mig och mina travhästar på ett superbra sätt! Både i dressyr och hoppträning har de verkligen engagerat sig och sett mig och min häst. Aldrig upplevt att mina tränare tyckt att vi varit hopplösa fall som inte är värda att satsa på :) De har även ridit mina hästar och gjort det på ett bra och ödmjukt sätt och sett till att anpassa våran träning och övningar utifrån hästens förutsättningar. Är så kul att få känna sig nöjd och stolt över sin häst och bli tagen seriöst.

Ibland när man diskuterar med div. hästfolk så är det som att de tappar intresset för mina åsikter och erfarenheter för att man blir utdömd som ryttare och hästmänniska när det är en travare man rider på. Självförtroendet när man rider travhäst bland halvblod kan man måsta kämpa med extra ibland...

Inte kul när man får känna att jag och min häst inte är lika mycket värda som andra.

Men så otroligt kul det är när våra hopplösa hästar funkar bra och går superbra! Då är det värt alla jobbiga stunder som kan uppstå :D
 
Sv: Alla dessa fördomar

Självklart får man tycka och tänka vad man vill och alla har vi väl raser vi är mindre intresserade av och tycker är mindre lämpade för olika saker. Men jag tycker liksom att då håller man det för sig själv eller diskuterar det med någon annan, inte bara hasplar ur sig saker till ägaren till hästen. När det inte ens är relevanta saker, typ "hästen blev extra pigg ute på ett öppet fält." "Ja det är ju en travare."
Fast det är klart, visst blir man extra sporrad då att visa hur fel dom har :D
 
Sv: Alla dessa fördomar

Ibland blir man bara så enormt trött på alla fördomar man möter som ägare till en ridtravare. Vad hästen än hittar på så får man höra att "det är för att det är en travhäst".
Min så kallade travare blev travtränad som 2- och 3-åring och gjorde en enda start, hon hade inte kapaciteten som krävdes så hon såldes och skolades om till ridhäst. Hon är idag 12 år och har inte dragit en vagn på minst 8 år. Hon går i klockren form, är ridhästmusklad och bär sig bra mycket bättre än många "riktiga" ridhästar i vårt stall.
Men så fort man inte haft ett bra ridpass av någon anledning och beklagar sig lite, då är det för att hon är en travare.
Är hon lite orolig eller tittig så är det för att det är en travare.
Köper man ny utrustning (schabrak, träns, täcke osv) då ska det undras varför det är nödvändigt, det är ju bara en travare, en hobbyhäst.
Hon får lovord av tränare men nämner man detta så får man höra att det är ju trevligt men hon är ju trots allt avlad för att dra en vagn inte ridas på.

Man blir ju bara så trött, speciellt när dessa personer som yttrar sig negativt är de som själva har div problem med sina flashiga halvblod. Varför i hela världen måste man se till rasen och vara totalt blind för vad hästen faktiskt kan och presterar?

Så månge tråd om just detta ämmna, "Traver dugger inte till", man känna sig utanför, en ensom värg som mulla utt i skågen :cry:
Jag vet du kan english:
Gather together all the Negative People and make a proposition:
OK everybody, we are going too ride my trail---flat out--no holds bared---then we can see who suck´s hind titte :D
Proof is in the Performace ;)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jo precis man är kanske inte så intresserad av alla raser. Men när man träffar någon och börjar diskutera häst så är det så oförskämt om personen efter det har kommit fram vad man rider för ras liksom tappar intresset och slutar lyssna. De får tycka vad dom vill om den hästrasen men rent i vårt sociala möte att sluta lyssna i ett samtal man har eller byta ämne är ganska så oförskämt :)

Ibland har jag fått känslan av att folk reagerar på att jag orkar passa ut sadel, anlita equiterapeuter, fara till veterinären, räkna foderstat, träna för tränare, ta träckprov, avmaska, vaccinera, linda ben, försöka hitta skor som ska fungera optimalt osv.

Ingen har sagt det rakt ut men ibland har jag fått känslan av att en travare är lite "slit och släng" och att jag är för petig och noga med min hästs skötsel och träning. Den är ju bara en travare ;)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Min första häst köpte jag när var 14, hon var en varmblodig fd travare och jag älskade henne så jag kunde dö! De första åren hade jag henne uppstallad på ett privatstall där det mest fanns ponnyer och några halvblod, nästan alla var de dyra rosettplockare som tävlade flera gånger i månaden. Jag har aldrig avrit särskilt intresserad av att tävla, och fick ofta höra då att "det är ju lika bra när du ändå har en travare", "vill du inte ha en riktig häst", "de är ju inte gjorda att rida på" osv osv. De som sa så menade (de flesta iaf) absolut inget illa, men jag blev lika ledsen varje gång och kände alltid att jag var tvungen att bevisa att min häst var lika bra som deras.

Allt eftersom jag blev äldre mognade jag mer i hästägandet och någonstans insåg jag att folk aldrig skulle sluta, hur mycket jag än försvarade mig. Så jag lärde mig att inte ta åt mig, inte bli upprörd och ffa, inte ge mig in i diskussioner med folk som ändå inte ville lyssna. Jag älskade min häst precis som hon var, det gjorde mig inget att hon inte hade samma kapacitet för dressyr och hoppning som mina kompisars dyra ridhästar. Jag tränade ju utifrån vad hon hade för egenskaper och möjligheter, man måste sluta jämföra sig själv/sin häst med andras och se sin häst med nyktra ögon. En travare har andra förutsättningar än en ridhäst, inte nödvändigtvis sämre, men annorlunda. Den som har en travare har kanske gjort det lite svårare för sig, men tänk då hur mycket mer man lär sig, hur stora framgångarna blir när de kommer!

Försök att inte ta åt dig av vad andra säger, var stolt över din häst och strunta i att jämföra. De som du vet brukar komma med "det är bara för att det är en travare"-kommentarer, undvik att diskutera din häst med dom om du ändå inte får ut något av det. Det viktigaste är vad DU känner för DIN häst. Du valde din häst av en anledning, eller hur? Det är det som räknas, man får njuta av hästens goda egenskaper och göra det bästa av de egenskaper som kanske inte är så bra.

Oj, vad långt det blev. Men detta är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat! :)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag håller med, fördomar förekommer om allt och alla.
Hur mycket tror ni inte jag fått höra; en vuxen människa på en liten fjord/islandkorsning som ser ut som en förväxt shettis?

Att jag dessutom gav upp min dressyrridning för western på denna varelse gjorde ju inte direkt att folk såg med blidare ögon på oss. Det blev ett ömkande "ja, det är klart att skogsmulle och sånt western passar er, det kräver inte så mycket. Den hästen kan ju inget ändå".

Men i andra kretsar älskar folk min lilla traktor. På körträffar lovordar de gamla herrarna min ponny, den exemplariska körhästen som kan dra allt och ta sig fram överallt. En riktig arbetsponny!

Man får välja vilka man vill lyssna på. När jag får höra att min grålle inget kan, då kan jag skadeglatt tänka på allt min häst kan och har som andra hästar inte kan och har. Och när jag får höra hur fantastisk han är (även om det är jag själv som säger det) då suger jag i mig som en svamp och tänker "Fy fan vilken bra häst jag har!".

/Sthu - som ville rida dressyr och hade en fin-fin dressyrhäst på gång, men slutade med en gammal traktor som gör allt utom det han ska och är helt fantastisk!
 
Sv: Alla dessa fördomar

Självklart får man tycka och tänka vad man vill och alla har vi väl raser vi är mindre intresserade av och tycker är mindre lämpade för olika saker. Men jag tycker liksom att då håller man det för sig själv eller diskuterar det med någon annan, inte bara hasplar ur sig saker till ägaren till hästen. När det inte ens är relevanta saker, typ "hästen blev extra pigg ute på ett öppet fält." "Ja det är ju en travare."

Fast det är väl inget konstigt om en löpavlad häst gillar att springa? Alla fullblod som jag har ridit har gillat att galoppera fort, det ligger ju rimligen i generna, för hur ska en häst som inte ens gillar att springa fort nånsin kunna vinna ett lopp?

Så ja, det är relevant. Klart en löphäst blir pigg på ett öppet fält, det borde den bli om det inte är nåt fel på den!
 
Sv: Alla dessa fördomar

Det finns alltid folk som har fördomar om andra hästraser än den de själva har. Det spelar ingen roll vad för sorts häst du har. Jag har halvblod och en massa människor ogillar dem också. Inom halvblodsvärlden kan man dessutom ogilla olika typer av halvblod som gamla svenska modeller eller moderna tyska.

Det går inte att komma ifrån. Man får strunta i att lyssna på dem och tänka att man själv är nöjd med sin häst.

Sen måste jag säga att det är sällan jag stött på fördomar om travare som ridhästar, när jag gjort det har det varit ej så kunniga ryttare som köpt en travis som ridhäst och inte lyckats så bra. Då har det mer handlat om att en dåligt utbildad ryttare inte ska ha en outbildad häst. Det är svårt att omskola en travare vilket alla inte förstår eftersom de oftast har så trevligt temperament.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Detta skriver jag inte för att reta upp någon, men det är min egen reflektion. Jag har inte fördomar mot travare eller några andra hästar, utan tycker att alla människor ska ha den häst som passar dem bäst.
Men jag personligen reagerar på ordet "ridtravare" även om det är ett numera vedertaget begrepp. Varmblodig travhäst är en ras, och ordet "travare" syftar på en ras, inte på en häst som travar jättefort med en sulky bakom. Att ägaren av en travhäst måste poängtera för mig att det är en "RIDtravare" den har gör att jag upplever ryttaren som osäker på sitt val och att det är en grogrund för fördomar i sig. Jag har inga som helst problem med att folk tar travare som ridhästar, eller russ eller ardennerhästar eller vad som helst, men en ridhäst är en häst man rider på, oavsett ras. Sen finns det självklart raser som är mer avlade för ridning (typ halvblodshästar) än andra (typ travare, nordsvenskar och många andra), men det betyder ju inte att det inte går att rida på? En travare är väl inte mindre värd för att den är körd eller inte? Många hästägare som har travhäst som ridhäst upplever jag "snackar skit" om sin egen hästras, och det här med "ridtravare" tycker jag många gånger som sagt tyder på osäkerhet, och då tar man säkert mycket som folk säger som fördomar, även om det inte är det. Jag förstår inte att man vill kalla sin häst "fd travare" - vaddå föredetting liksom?

Jag rider själv fjordhäst, och jag rider dressyr på denna häst, trots att det är en ras som från början jobbade i jordbruk. Jag springer inte runt och säger att jag har en "dressyrfjording" eller "före detta fjording"- däremot så rider jag dressyr (bland annat) på min fjordhäst. Jag möter numera också extremt lite fördomar. Skulle jag gå i försvar så fort någon skulle påpeka att jag hade fjordhäst (ofta av ren nyfikenhet) skulle förmodligen reaktionerna bli annorlunda.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla dessa fördomar

mumin: jag håller med, jag brukar inte använda benämningen "ridtravare" i vanliga fall utan om nån frågar specifikt om ras säger jag varmblodig travare annars bara storhäst (för mindre insatta) . Men nu används ju just ridtravare här i forumet som en egen kategori och sen finns ju ridravareföreningen och ja, det är väl för att förenkla?
 
Sv: Alla dessa fördomar

Fast det är väl inget konstigt om en löpavlad häst gillar att springa? Alla fullblod som jag har ridit har gillat att galoppera fort, det ligger ju rimligen i generna, för hur ska en häst som inte ens gillar att springa fort nånsin kunna vinna ett lopp?

Så ja, det är relevant. Klart en löphäst blir pigg på ett öppet fält, det borde den bli om det inte är nåt fel på den!

Ja fast nu var ju det bara ett exempel. Tror för övrigt dom flesta hästar tycker det är rätt kul att springa på ett öppet fält. Jag har då inte mött en häst som inte gör det.. Sen kan man ju i så fall utveckla diskussionen om hästen har en tävlingsinstinkt och gärna vill springa om och vara först, men det problemet har inte jag som tur är :)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Alla hästar är inte lika förtjusta i att springa så fort de orkar, faktiskt. Men hästar från löpraser är ofta det, av naturliga skäl, eftersom man avlar dem på den egenskapen.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Alla hästar är inte lika förtjusta i att springa så fort de orkar, faktiskt. Men hästar från löpraser är ofta det, av naturliga skäl, eftersom man avlar dem på den egenskapen.

Ja självklart är det så, det säger jag inte emot. Det var inte alls det jag menade eller det i det här fallet ens det gällde. Jag menade att dom flesta hästar tycker att det är kul att springa fort på ett öppet fält (inte så fort dom orkar, men fortare än på ridbanan/i ridhuset), det är väl trevligt för dom när dom känner att dom kan få sträcka ut lite.
Och igen, det var bara ett exempel, min häst galopperar visserligen gärna snabbt på öppet fält men inte snabbare än någon av de andra hästar vi rider med och hon tävlar verkligen aldrig med dom.
Alltså, det var bara ett exempel, inget "problem" jag har med min häst.
 
Sv: Alla dessa fördomar

kl, funderar lite över varför det kommer så många "fördomar mot travare" trådar, men aldrig några om fördomar mot halvblod, eng fullblod, islänningar, osv.
(obs, fördom:) För att det är många småtjejer som äger ridtravare och därför blåser upp allting och bara måsta starta tråd efter tråd om det :angel:. Den som startar tråden har oftast en travare som är superfantastisk på det ena och det andra, men brukar sällan kunna visa upp det :angel:


Skämt åsido (eller ;)) så undrar jag precis samma sak.
 
Sv: Alla dessa fördomar

(obs, fördom:) För att det är många småtjejer som äger ridtravare och därför blåser upp allting och bara måsta starta tråd efter tråd om det :angel:. Den som startar tråden har oftast en travare som är superfantastisk på det ena och det andra, men brukar sällan kunna visa upp det :angel:


Skämt åsido (eller ;)) så undrar jag precis samma sak.

Alla fördomar är ju skittråkiga, vilken ras det än gäller och hade jag ägt en fjording eller islänning eller annan ras och varit med om liknande kanske jag hade startat en likadan tråd? Sen var jag väl lat och kollade inte innan hur många fler trådar det finns i ämnet..? Äsch, jag var väl bara arg för stunden och ville ventilera lite och höra om fler kände likadant.
Det handlade verkligen inte om att säga att min häst är bäst i världen och fan ta alla andra eller nåt sånt. Eftersom jag är den enda som har en travare i mitt stall så har jag liksom ingen att diskutera saken med där.. Och mycket möjligt att det är många småtjejer som har just dessa hästar, misstänker dock att jag dessvärre vuxit ur den kategorin (29 år)... ;)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Bara att skaka av sej och fortsätta som vanligt.. När jag va yngre så mötte jag mer liknande kommentarer. Men idag är det ingen som säger något. Möjligen för att snärtorna som ser min donna inte fattar att hon är en ridtravare. Hon är liten, kompakt och har ingen frysmärkning. Har fått flera härliga kommentarer med arab, quarter:confused:-korsningar mm. Men för en något erfaren råder det inga tvivel på vad hon tillhör för ras..:D
Eller, erfaren på raser iaf.
Det va faktiskt nyligen en person som har många hästar, tävlar och föder upp mm som blev oerhört chockad att donnan var såpass gammal som hon är och dessutom en ridtravare:D.
Men i mina och mångas ögon ser man vad hon är för ras. Och de mer erfarna och duktiga hästmänniskorna kan även se att hon har fina möjligheter för ridning.
Lyssna på såna ist;)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Känner igen dina känslor, fast hos mig gäller det min frieser. "Åh.. En sån ska jag skaffa när jag blir gammal"- fattar inte kommentaren men har hört det flera gånger?!?
"friesrar kan inte galoppera"- ehh??
" bara man och svans"- nej, inte direkt, va?? Just ny har min ingen man att tala om och hovslägget är nästan obefintligt
" frieser är ett kallblod"- Gud, vad jag stod och försökte säga till den här människan att friesrar är varmblod, men nejdå!!!
" friesrar är STORA"-Gud vilken liten frieser du har !?! Nej han är normalstor...,
Osv....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skriver anonymt eftersom det fortfarande är ett känsligt ämne, men jag känner att jag behöver få ventilera mina känslor. Jag börjar...
Svar
16
· Visningar
3 255
Senast: utanensko
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 465
Senast: MattiZ
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 462
Senast: Zuzzi
·
J
Trav Jag har lite funderingar kring min 10-åriga varmblodsvalack. Jag har försökt sälja han som ridhäst, men känner att han är lite för...
Svar
3
· Visningar
1 345
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp