Bukefalos 28 år!

Alla dessa fördomar

Sv: Alla dessa fördomar

Känner igen dina känslor, fast hos mig gäller det min frieser. "Åh.. En sån ska jag skaffa när jag blir gammal"- fattar inte kommentaren men har hört det flera gånger?!?

Haha, den var ju verkligen speciell :D
 
Sv: Alla dessa fördomar

Ja eller hur??? Och ska jag vara ärlig fattar jag inte hur de menar... Men jag e ju lite trög:p
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag har en fjording som är 2 åt nu. Jag har fått höra att jag är för snål för att köpa en riktig häst, att jag aldrig kommer kunna rida honom eller tävla honom.

Var och en väljer häst utefter vad de vill ha ut av sitt hästägande :) Själv älskar jag fjordingen och därför köpte jag en. Och tävlingsintresserad har jag aldrig varit ...

Det roligaste var att hon som sa detta själv äger en stor, tung nordis som inte kan galoppera i paddock och kostade hälften av vad jag gav för min ... Vilket jag fullständigt skiter i.

Älska din häst och skit i vad alla idioter säger.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla dessa fördomar

Jag har sett en del fjordingar tävla både hopp och dressyr ju! En superfin dressyrfjording. Och förresten kanske inte alla som har häst just ha den till tävling...
Varför måste man bli ifrågasatt hela tiden? Jag ifrågasätter inte varför personer valt att skaffa halvblod?
 
Sv: Alla dessa fördomar

Håller faktiskt med. Mina först år med travhäst fanns det fler travare i stallet men där vi står nu är det bara jag på hela anläggningen som rider travare.

Det som jag tycker är tråkigt är just svårigheten att diskutera ridning. Jag kom tex tillbaka efter ett pass och pratade om våra svårigheter att ta rena trav igångsättningar (hade pass inslag under många år). Det är ju en travare , det kommer aldrig gå, fick jag höra. Jag försökte gång på gång berätta att jag bara pratade om att sätta igång i trav utan pass inslag men, nej det var ju en travare.

Som tur var har jag kanontränare (och fina döttrar :))som jag kan diskutera med och få hjälp och pepp.

Jag är 48 år och har ridit sedan 8 års ålder. Jag är fullt medveten om både mina och hästens förutsättningar, vi siktar inte på Grand prix:p
 
Senast ändrad:
Sv: Alla dessa fördomar

kl, funderar lite över varför det kommer så många "fördomar mot travare" trådar, men aldrig några om fördomar mot halvblod, eng fullblod, islänningar, osv.

för det finns ju fördomar mot dom också, när jag gick på ridskola så beskrevs halvblod som trögtänkta, stora, sega och lata. fullblod är hisspiga, kan inte gå lugnt, går i sönder för ingenting. islänningar/raggsockor är skogsmulle hästar och ägs av folk som bara vill flänga runt i skogen på för små hästar.
fjordningar och andra ej smäckra ponnyraser hör ihop i raggsocks kategorin osv.


Word.

Vill man gnälla på andras hästar finns det alltid möjlighet; antingen är det fel ras, fel färg, fel inriktning, eller kanske *skäms* rids det med omatchade schabrak och lindor... :cool: Man ska inte hetsa upp sig över sånt.

Är det ett fint ekipage, där hästen sköts och rids ordentligt så får man också oftast positv respons av rutinerat folk som ser kvaliteerna.

Är det däremot illa ridet, stressad häst och en massa problem så får man inte de snälla kommentarerna - fullt förståeligt.

Proof is in the Performance - var ett nytt uttryck för mig, det ska jag spraypainta i stallet! :bow:
 
Sv: Alla dessa fördomar

:rofl: det är ju väldigt sant, ett bra ekipage är bra oavsett häst eller ryttare. det är också de bra ryttarna som spräcker fördomarna som dom dåliga ryttarna skapat.

ska nog också spraypainta Proof is in the Performance, väldigt bra uttryck :bow:
 
Sv: Alla dessa fördomar

Proof is in the Performance - var ett nytt uttryck för mig, det ska jag spraypainta i stallet! :bow:
Det ska jag med ;)

Skämt å sido så är det trist med folk som inte kan acceptera att vi alla har olika mål, olika känslor för olika raser. Jag har också svårt med ordet "ridtravare" som någon nämnde här. Frågar någon mig vad jag har för hästar så har jag varmblodstravare, punkt slut! Vad folk tycker om rasen bryr jag mig inte om eftersom mina hästar är världens vackraste/bästa för mig oavsett vilken ras de är. Jag har också fördomar om andra hästraser, men i de flesta fall har jag i ärlighetens namn inte någon egentlig erfarenhet om dessa raser. Jag håller därför truten helt enkelt. Det finns så mycket tyckande och det som är värst är att detta tyckande sårar människor oavsett vilken ras det gäller. Hispiga fullblod, tröga fjordingar, Islandshästar som bara kan gå rakt fram, travare som inte kan galoppera, you name it! Leafhillranch's benämning på travare är nog det jag gillar bäst ändå. En brun häst helt enkelt:D
 
Sv: Alla dessa fördomar

Hade en tjej i stallet som nästan varje gång hon såg min häst ridas var tvungen att komma med en dum kommentar typ: "oj, nu får du nog väcka honom lite", "han skulle behöva lite energi från min häst " osv. Grejjen är att han inte är slö, bara annorlunda rörelsemönster om man jämför med hb...
 
Sv: Alla dessa fördomar

:rofl: :rofl:
Med sol och varmen kommer livsglädja tillbaka.
Dessa föradomer var lite främmenda för mig, när jag växt upp vi tänkt inte på Ras + -, men mer kan hästen göra jobbet, för oss var det cowboy work and sure footedness.
Hästens förmåga hängde mycket på den som sätt i sadeln, en god horseman kunda få utt Max Potentionel, medan ett blåbär kom aldrig ur 1ans växel!
Och är medvetet om hästens pysical begränsning;
ni som har ett gott öge har säkert sett det på dina träning och tävlingar,
En Fjordis som ta hem högsta dressage points medan ett stor halvblod sog utt som en stridsväng på bannan tack vara en okunnig rytter.
You know what I am talking about.
Proof is in the Performance! is the harmony one see and feels between Horse & Rider.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Här i trakten vet de flesta att jag har en amerikansk travare, rätt så ofta använder jag benämningen "racking standardbred" eftersom jag rider gångarter med den. Åker jag till någon manege på annan ort var stallägaren frågar hästens ras, då för att försäkra sig om att det inte är en "gammal travare", går det lättast att säga att det är en estnisk import, i alla fall nu då den har manen trimmad. Det finns gott om estniska importer här i Finland, de kan se ut lite hur som helst, rör sig lite hur som helst, underligt egentligen att de hästarna accepteras så lätt med tanke på att de kan vara riktiga buskkorsningar utan stam :D Enda problemet är då tölten, men den tränar vi sällan på annat än för islandshästtränare, och de har sällan någon skillnad.
 
Sv: Alla dessa fördomar

(obs, fördom:) För att det är många småtjejer som äger ridtravare och därför blåser upp allting och bara måsta starta tråd efter tråd om det :angel:. Den som startar tråden har oftast en travare som är superfantastisk på det ena och det andra, men brukar sällan kunna visa upp det :angel:


Skämt åsido (eller ;)) så undrar jag precis samma sak.

och de som inte vet det skulle aldrig kunna tro att det är en travare för den ser ut precis som ett halvblod eller fullblod. ;) Nej, vi träffar nog alla på fördomar eller föreställningar om våra raser, men det verkar som om det är de som har travare som blir mest upprörda av det. Tänk om jag hade jagat upp mig varje gång nån antar att min häst är liten, klen och hysterisk för att det är en arab! Somsagt, proof is in the performance!
TS: skit i vad folk tycker och kör ditt rejs med den häst du har valt! Du behöver inte bevisa nåt för nån!
 
Sv: Alla dessa fördomar

Att kalla en fd travare för ridtravare har väl inget med osäkerhet att göra? Jag köpte en varmblodstravare alltså en fd travare som har använts som travhäst och gått löp. När jag försäkrade honom så är det som varmblodstravare men att det är viktigt att det är som rid, alltså lätt att säga ridtravare. Som travhäst är det andra försäkringar.
Benämningen ridtravare underlättar, då vet "alla" att det är en ridhäst man har inte en travare som springer på banan, den är omskolad till ridhäst. Varmblodig travare en mycket allsidig ras som kan användas till mycket. Den kan vara travhäst, monté, hopphäst, dressyr, western, distans, hobbyhäst, trail, turridning mm. Naturligtvis också till körhäst. Ridtravare kan mycket!
 
Sv: Alla dessa fördomar

Ibland blir man bara så enormt trött på alla fördomar man möter som ägare till en ridtravare. Vad hästen än hittar på så får man höra att "det är för att det är en travhäst".
Min så kallade travare blev travtränad som 2- och 3-åring och gjorde en enda start, hon hade inte kapaciteten som krävdes så hon såldes och skolades om till ridhäst. Hon är idag 12 år och har inte dragit en vagn på minst 8 år. Hon går i klockren form, är ridhästmusklad och bär sig bra mycket bättre än många "riktiga" ridhästar i vårt stall.
Men så fort man inte haft ett bra ridpass av någon anledning och beklagar sig lite, då är det för att hon är en travare.
Är hon lite orolig eller tittig så är det för att det är en travare.
Köper man ny utrustning (schabrak, träns, täcke osv) då ska det undras varför det är nödvändigt, det är ju bara en travare, en hobbyhäst.
Hon får lovord av tränare men nämner man detta så får man höra att det är ju trevligt men hon är ju trots allt avlad för att dra en vagn inte ridas på.

Man blir ju bara så trött, speciellt när dessa personer som yttrar sig negativt är de som själva har div problem med sina flashiga halvblod. Varför i hela världen måste man se till rasen och vara totalt blind för vad hästen faktiskt kan och presterar?

Men är det inte bra att ha något att skylla på? ;)

Om man har ett exteriört praktexemplar till halvblod så finns ju bara SIS att skylla på:angel:
 
Sv: Alla dessa fördomar

Men jag personligen reagerar på ordet "ridtravare" även om det är ett numera vedertaget begrepp. Varmblodig travhäst är en ras, och ordet "travare" syftar på en ras, inte på en häst som travar jättefort med en sulky bakom. Att ägaren av en travhäst måste poängtera för mig att det är en "RIDtravare" den har gör att jag upplever ryttaren som osäker på sitt val och att det är en grogrund för fördomar i sig.

Hahaha nej gud nej! Jag har själv en varmblodig travhäst och säger ofta om nån frågar att jag har en ridtravare. Varför? Jo, för säger jag att jag har en travare så tror de flesta att jag håller på med trav, vilket jag inte gör. :laugh:

Det går ju inte riktigt att jämföra med din fjording, för vad jag vet var det mer förr i tiden som de mestadels användes för jordbruk? Nu mer används de väl mest till ridning av olika slag? Travare används ju främst till just trav, och säger man då att man har en travare så är det väldigt ofta folk trott att jag håller på med trav och det och det gör jag som sagt inte.

Jag tror absolut inte att man säger just ridtravare för att det skulle grunda sig i någon sorts osäkerhet, varför skulle man ens köpa en travare från början om man känner så för rasen? Jag och alla andra jag känner med travare som håller på med ridning säger också ridtravare, just av den anledning jag nämnt ovan, vi rider och håller inte på med trav :)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Tråkigt att du fått höra så mycket negativt!

Har har själv en ridtravare och jag har aldrig fått höra något negativt om honom, snarare tvärt om. Jag har fått väldigt mycket positiva kommentarer.

Även om jag själv aldrig fått höra något negativt så tycker jag inte det är ett dugg konstigt om det finns fördommar. Det är så pass många som köper travare bara för att de är billiga, och sen har de varken kunskapen eller pengarna till att utbilda dom.

Egentligen är väl inte det en fördom heller, för jag har sett många exempel på det.

Ta inte det här fel nu, jag har absolut ingen aning om din kunskapsnivå och din häst, så jag menar inget personligt mot dig :laugh:
 
Sv: Alla dessa fördomar

Det finns skillnader på förutsättningar för alla hästraser. Det är inte att vara fördomsfull när man säger att en travare kanske inte är första alternativet om man vill ha en hopphäst tex. Däremot så finns det väldigt många travare som hoppar bra. Hittar man en häst, oavsett ras, som man tycker om och fungerar bra med så är det så klart den bästa hästen för den personen. Men att säga att rasen inte spelar någon roll när man vill köpa häst är fel. Kommer en spekulant som är genuint intresserad av att tävla i tex western så vore det korkat av mig att påstå att travaren har samma förutsättningar som quartern. Detta är ju även tvärtom, vill man tävla i trav så köper man inte en quarter.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Ä det är väl inget att bry sig om, jag har arab och får ofta höra att denna beter sig ju inte som en arab=D

Finns mycket fördomar om det mesta.

Dessutom tycker jag travarfolk är ganska duktiga på att klaga på halvblod och halvblodsfolk, du skriver ju själv "dessa flashiga halvblod".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skriver anonymt eftersom det fortfarande är ett känsligt ämne, men jag känner att jag behöver få ventilera mina känslor. Jag börjar...
Svar
16
· Visningar
3 274
Senast: utanensko
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 479
Senast: MattiZ
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 470
Senast: Zuzzi
·
J
Trav Jag har lite funderingar kring min 10-åriga varmblodsvalack. Jag har försökt sälja han som ridhäst, men känner att han är lite för...
Svar
3
· Visningar
1 347
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp