Bukefalos 28 år!

Alla dessa fördomar

Sv: Alla dessa fördomar

1. Munin har fel. "travare" är inte en ras, det är två.
Varmblodig travhäst och kallblodig travhäst. Båda typerna borde rymmas under "travare".

2. Det finns säkert personer som har synpunkter gällande allas våra val av hästras. Det är väl då lämpligt att byta sällskap så man slipper lyssna på dem som bara klagar.

Jag hade tidigare ett litet vbl-travarsto (aldrig inkörd, inte ens registrerad) och när folk frågade om ras, svarade jag "varmblodstravare". Såg inga problem med det.
Hästen var inget vidare till ridning i början, jobbigt både med kropp och knopp, men hon blev riktigt fin såsmåningom.
Och här kommer schablonen: hon såg inte ut som en travare:D
och min häst var 142 cm hög med enorm rumpa och jag fick till och med gissningar på vilken quarter-stam hon hade...

Jag har nu en vbl-travare för omskolning hemma hos mig. Jag är medveten om hästens svaga sidor (detta är en stor kille på 165 cm, nyligen pensionerad från trav) och är nöjd med hans positiva sidor.

Jag bryr mig ärligt talat inte om att det finns människor som inte vill ha den ena eller andra hästrasen.

Fördomar om travare? Ja, eller också en objektiv vetskap om att varmblodstravare inte har så goda förutsättningar för att fungera som ridhästar i större sammanhang.

Däremot fungerar de ju ofta utmärkt som hobby-hästar - om ryttaren har skolat om dem på ett vettigt och bra sätt och fått dem lätta i munnen och kontrollerbara i hastighet.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Har bara trevliga erfarenheter av travare. Kallbloden har jag inte direkt haft med att göra men varmbloden tycker jag har ett mycket trevligt psyke. I de flesta fall i alla fall.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag som haft ett halvblodsto som var halvgalen som unghäst och även en bra bit upp i åldern fick alltid av alla höra att det är pga att hon är brunstig...
Och varje gång tänkte jag: -Jaha, 24 timmar om dygnet 365 dagar om året då, eller?
För hon var alltid sådan med undantag för när hon faktiskt brunstade för då var hon mycket lugnare, stabilare och mer medgörlig :p

/Camilla
 
Sv: Alla dessa fördomar

mumin skrev:
Jag springer inte runt och säger att jag har en "dressyrfjording" eller "före detta fjording"- däremot så rider jag dressyr (bland annat) på min fjording.

Ursäkta OT men tack för dagens skratt!! :D :rofl: :bow:
 
Sv: Alla dessa fördomar

Appropå fördomar...
Jag har ett knabstrupper sto, men de flesta som vi träffar som inte känner oss talar om för mig att jag inte alls har en knabstrupper.
Varför? Mitt sto är rödfux och ingen pippi långstrump häst, och det vet ju ALLA att knabstrupper ÄR prickiga......
Sedan att hon är stambokförd i danska moderföreningen för knabstrupp verkar inte vara intressant.....

Sedan att människor som äger en prickig häst säger att det har en knabstrupper stämmer ju inte heller.......Finns tusentals korsningar och hästar som därmed ej är aktuella för stambokföring. Ja suck, okunskap är verkligen sorgligt.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Visst finns det sådana trådar oxå (nja kanske inte vad gäller svenska varmblod dådå). har ju själv startat en på islansgnägg om jag inte minns fel. Det finns fördomar mot iprincip allting inom allt så man får ta det med en nypa salt bara.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag köpte en varmblodstravare alltså en fd travare som har använts som travhäst och gått löp. När jag försäkrade honom så är det som varmblodstravare men att det är viktigt att det är som rid, alltså lätt att säga ridtravare. Som travhäst är det andra försäkringar.

Men inte behöver man kalla dem för ridtravare för att få försäkra dem som ridhästar? Det är användningsområdet som styr vilken försäkring hästen ska ha, inte rasen.

Benämningen ridtravare underlättar, då vet "alla" att det är en ridhäst man har inte en travare som springer på banan, den är omskolad till ridhäst.

För min del räcker det att säga att jag har tre kallblodiga travare som används till ridning :p
 
Sv: Alla dessa fördomar

*KL*

Under en period tyckte jag att det var mycket fördomar mot min travhäst. Bara jag bytte stall (pga fmin flytt) så var det en helt annan stämning. Har ibland nästan ursäktat mig inför tränare etc för mitt rasval, men många gånger har jag istället fått mycket positivt beröm.

Så, är du för less på fördommarna, se dig om efter annan stallplats är mitt bästa tips. De finns i området du angett som "ort".

Själv har jag (trots egen travdam), fördomar mot yngre tonåringar som får travhäst. Och även andra i vissa fall som köper hästen mest för att den är billig (och lätthanterlig och möjligen för att "rädda" den). Många av de jag träffat i den kategorin har tyvärr inte erfarenhet nog att ha egen häst, och de flesta är inte heller intresserade av att lära sig...
 
Sv: Alla dessa fördomar

Fast det är inte alltför många år sedan som friesern faktiskt räknades till kallbloden.
Den gamla typen var ju en tyngre vagnshäst o nu finns en lättare variant för ridbruk.
Men... trots att de är ädlare så rör de sig på nästan samma vis som ett kallblod o har en maaassssa hovskägg. De har även stora hovar som gör att det låter om dem. Det måste till ädlare ben o mindre hovar för att få ett annat än ett ganska klumpigt intryck.
KL
Jag har faktiskt inga fördomar gentemot travare. Bara mot folk som köper dem som vill att de ska vara som sporthästar. Ägaren vill att hästen ska uppfylla deras dröm trots att det är rent utav omöjligt ens med en mkt skickligare ryttare på. Man kanske ändrar sig på vägen o då ska hästen nå upp till ryttarens stigande ambitioner

att man köper dem av kärlek o sen anpassar sig efter den o hobbyrider är helt OK. Man har köpt en häst sällan kan galoppera bra. De är oxå billiga av en anledning. Visst spelar priset en stor roll!
Jag köper inte en talangfull gångartshäst o vill sen att den ska gå svår hoppning. Samma sak.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag har faktiskt inga fördomar gentemot travare. Bara mot folk som köper dem som vill att de ska vara som sporthästar. Ägaren vill att hästen ska uppfylla deras dröm trots att det är rent utav omöjligt ens med en mkt skickligare ryttare på. Man kanske ändrar sig på vägen o då ska hästen nå upp till ryttarens stigande ambitioner

att man köper dem av kärlek o sen anpassar sig efter den o hobbyrider är helt OK. Man har köpt en häst sällan kan galoppera bra. De är oxå billiga av en anledning. Visst spelar priset en stor roll!
Jag köper inte en talangfull gångartshäst o vill sen att den ska gå svår hoppning. Samma sak.

:bow:
Jag har just av samma anledning mina fördomar mot de som köper travare för att de är billiga och inte inser att det finns särskilda saker man får tänka på när man rider travare. Egentligen spelar det inte så stor roll vilken ras de skaffar - men travare brukar inte vara ovanligt då de ofta inte vill lägga så mycket pengar.

På senare år har jag också blivit positivt överraskad över hur många som faktiskt har KOLL på sina travare, som jobbar dem efter sina förutsättningar och hur fina många är. Antingen umgås jag med andra människor idag, eller så har travaren faktiskt fått ett uppsving som häst för de som inte vill tävla så höga klasser.

Själva hästarna som ras tror jag mig ha skaplig koll på - och gillar dem bättre än många andra då de har många av de egnskaper som jag gillar. Och på något sätt kan jag ofta nå dem mentalt också. Men, jag känner också till deras begränsningar.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag rider själv fjordhäst, och jag rider dressyr på denna häst, trots att det är en ras som från början jobbade i jordbruk. Jag springer inte runt och säger att jag har en "dressyrfjording" eller "före detta fjording"- däremot så rider jag dressyr (bland annat) på min fjordhäst. Jag möter numera också extremt lite fördomar. Skulle jag gå i försvar så fort någon skulle påpeka att jag hade fjordhäst (ofta av ren nyfikenhet) skulle förmodligen reaktionerna bli annorlunda.

:rofl::rofl::rofl:

you made my day!
 
Sv: Alla dessa fördomar

För min del räcker det att säga att jag har tre kallblodiga travare som används till ridning :p

samma säger jag fast varmblodig travare som jag rider på :P


*allmänt*

jag har faktiskt inte råkat ut för så värst många fördommar.. Kan inte direkt komma på något som jag hört.
Jag har mest fått bra kommentarer =)
 
Sv: Alla dessa fördomar

samma säger jag fast varmblodig travare som jag rider på :P


*allmänt*

jag har faktiskt inte råkat ut för så värst många fördommar.. Kan inte direkt komma på något som jag hört.
Jag har mest fått bra kommentarer =)

Precis...
det är många som blir positivt överraskade - kanske för att de tror att vbl-travarna inte går att rida på.:D
 
Sv: Alla dessa fördomar

Såna energitjuvar ska du bara ignorera, min filosofi är att aldrig lägga ner tid och energi på sådana människor.
Du vet ju att din häst är bra!! :)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Precis...
det är många som blir positivt överraskade - kanske för att de tror att vbl-travarna inte går att rida på.:D
Det är väl snarare så att alla har olika definition på vad RIDA innebär.

Alla kan åka häst, men att få en häst att göra saker bra som man önskar av dem är ngt annat- rida per min definition.:cool:

en travare kan sällan göra ngt riktigt bra, mer än det den är avlad för- trava fort.

Kallbloden brukar dock ha bättre galopp, men de har sin kropp emot sig.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Några kommentarer om min ras :)

ÅÅÅ en cirkus häst !!
Kan man rida på dom ??
VAD har man dessa till ???

Och det klassiska ! En sån ska jag ha när jag blir gammal !!!! Hört detta tusentals ggr !!! :mad:

Kan man rida på stona ??
Men dom kan ju inte sträcka i traven?
Dom är ju bara ca 150 i mankhöjd inget för dressyr !

Om stona , Har dom exem dom har ju ingen man :grin:
Dom kan inte göra galopp ombyten ??

Dom går som symaskiner ?
Dom har alltid svag rygg ???

ja listan kan göras hur lång som helst ;)

Har blivit lite bättre med åren ,men inte mycket :p

RAS :: P.R.E

tesora
 
Sv: Alla dessa fördomar

Det är väl snarare så att alla har olika definition på vad RIDA innebär.

Alla kan åka häst, men att få en häst att göra saker bra som man önskar av dem är ngt annat- rida per min definition.:cool:

en travare kan sällan göra ngt riktigt bra, mer än det den är avlad för- trava fort.

Kallbloden brukar dock ha bättre galopp, men de har sin kropp emot sig.

Fast bara för att allt inte är perfekt betyder ju inte det att man inte rider. Man kan kämpa på som fan och endå går ett ridpass mindre bra, men det betyder ju inte att man har "åkt" häst för det. :D Och det är ju samma sak på alla raser.

Men absolut, travarna har inte samma möjligheter som tex halvblod. Men rida på dem kan man göra endå. Självklart är de inte optimala om man vill tävla högre klasser, men om man struntar i det och rider och tränar för att det är kul så spelar de ju ingen roll om inte galoppen är den bästa :)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Ja inte fasen åkte jag på min travare. Han fick vackert lära sig gå samma väg som alla andra hästar jag haft. Form, takt och bärighet...var han billig? Nej...det kan jag inte påstå. Köpte honom för 15.000:- och året var 1995...folk trodde jag var tokig :o ...sen kommer samma folk efter ett par år och tvärsäkert påstår att hästen ALDRIG kan ha satt sin hov på en travbana för dom kan ju inte galoppera som han kunde...nä nä...han var bara aktiv i 6 år och hade en rätt hyfsat peng intjänat...

Jodå jag har fått höra...massor av fördomar...men bäst var när jag red för en mycket skicklig westerntränare. Han skannade av hästarna i gruppen för passet, tittade på min och bad att få prova honom. Sagt och gjort, han satte sig i sadeln och började rida...tystnar...rider på... och helt fascinerad säger han sen...Men, den här hästen kan ju...:eek: ...

...det är en rätt skön känsla när fördomarna kommer på skam ;)
 
Sv: Alla dessa fördomar

KL

Jag hade en fjording på foder under ett år tillsammans med min syster. Jag tränade och tävlade honom främst i dressyr där vi startade lokalt, men även i hoppning där vi hoppade några clearrounder på klubbhoppning.

Hästen i fråga uppfyllde precis alla fördomar som finns om fjordingar, han var lat, matvrak, kunde bocka av mig ute för att han fått syn på en smaskig grästuva, "jobbig" i dressyren (vilket berodde på hans låga utbildningsståndpunkt och inte inställning). Jag blev flera gånger uppmanad att "skaffa mig en riktig häst", samt fick höra av en tränare när han inte ville fatta galopp att "Ja, det är väl för att han är byggd för att dra timmer i skogen" men att han var "fin för att vara fjording"...:grin:

Själv älskar jag fjordhästen som ras och har alltid gjort.:love: Jag älskade "min" häst och såna kommentarer rörde mig inte i ryggen. Om man tror på sin häst och förstår dess begränsningar vet man bättre än att lyssna på sånt.

Vad jag däremot reagerar på är när ägaren till hästen själv inte tror på "sin" ras, utan försöker förställa hästen till något annat. Jag blir nästan lite ledsen när jag ser fjordingar på annons där det står t.ex "Pigg och framåt, hoppar bra. Man kan inte tro att han är fjording", "Folk som inte känner honom blir förvånade när vi säger att han är fjording", osv.

Tänk om de istället kunde vara glada över att äga ett så fin individ av en så fin ras och istället skrivit typ "Trevlig fjording, pigg & hoppar bra". :)

Nej, jag är av den bestämda åsikten att är man inte så mycket för en ras så ska man inte ha en sådan häst. Ursäkta uppsatsen...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skriver anonymt eftersom det fortfarande är ett känsligt ämne, men jag känner att jag behöver få ventilera mina känslor. Jag börjar...
Svar
16
· Visningar
3 274
Senast: utanensko
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 479
Senast: MattiZ
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 470
Senast: Zuzzi
·
J
Trav Jag har lite funderingar kring min 10-åriga varmblodsvalack. Jag har försökt sälja han som ridhäst, men känner att han är lite för...
Svar
3
· Visningar
1 347
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp