Bukefalos 28 år!

Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

MrsScabtree

Trådstartare
..och det här stället är väl förmodligen det absolut dummaste stället man kan be om sådana här råd på :devil:

Nej, men till saken. Jag funderar på om jag ska ha en till hund eller inte, just nu är det lika mycket som talar mot (kanske mer) än vad som talar för. Anledningen till att jag funderar i dessa banor är att Grima är 8 år, har spondylos och kommer helt enkelt inte gå att tävla IPO eller bruks (som är det jag i första hand vill göra). Hon kommer att tävlas i FH och vanlig tävlingslydnad, men mer sporadiskt.

Ian tävlar jag naturligtvis också, han är dock mer mitt "projekt" där jag har förhoppningar om att han ska klara ett par lydnadsklasser och få ett viltspårchampionat. Jag känner dock inte riktigt lika "seriöst" för det då han tyvärr verkar ha foderallergi (utreder just nu) och avelsplanerna uteblir.

Min största passion är hundar, och jag skulle aldrig byta ut de jag har..Nu har det dock dykt upp en planerad kull med en tik som har ALLT jag vill ha, fadern blir dessutom en hane som jag har varit intresserad av sedan tidigare (var spekulant på en tikvalp förra året efter denna hane, men valde att tacka nej då den skulle gå till foder)...och mitt sug är så enormt. Samtidigt är jag så kluven.

Nackdelarna:

Vi bor i en tvåa och det blir trångt.

Det blir dyrare (såklart)

Problem med hundpassning (tillräckligt svårt att få passning med en stor hund)

Tiden (både plus och minus), jag vill ha tid till varje individ och jag jobbar 8-17 varje dag (hemma ca 18.30)




Fördelar:

Jag får förhoppningsvis göra precis det jag alltid har velat, tävla IPO och ev svenskbrukset. Just nu känner jag inte riktigt att jag har min hobby kvar och jag kan förhoppningsvis satsa "på riktigt".


Tips..? Jag står verkligen med en fot i varje läger nu, frustrerad!
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Jag skulle väntat faktsikt ... främst pga det där med tiden och passningen (eller kan du/sambon ha med dem på jobbet?). Kommer du kunna ge alla hundarna den tid som de behöver/förtjänar? Orkar du, så kör! Men tvekar du tror jag det kommer bli jobbigt för dig, med antingen stress eller dåligt samvete eller både och.

Du är ju inte heller lastgammal precis, så du kommer hinna med att utöva din hobby till 100% om bara några år om du bestämmer dig för att vänta lite.

Lycka till :)
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Jag hade nog tvärtom sagt; kör. Hundar är ju din passion, och du vill ju utvecklas inom brukset. Ja, det är svårare att hitta passning, men det går, på hundhotell och liknande kan man ha dem i samma box för reducerad avgift.
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Jag hade nog tvärtom sagt; kör. Hundar är ju din passion, och du vill ju utvecklas inom brukset. Ja, det är svårare att hitta passning, men det går, på hundhotell och liknande kan man ha dem i samma box för reducerad avgift.

Kan inte annat än att hålla med Gabbi! KÖR!
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Det blir nog inte bara dyrare utan ganska mycket dyrare. Om Ian visar sig ha foderallergi så räkna med att hans foderkostnader kommer öka. Visar han sig ha atopisk allergi kommer det krävas medicinering och regelbundna återbesök hos veterinär. Att skaffa en till hund med potential och sedan vara tvungen att begränsa hur mycket man kan träna för instruktör, gå kurs, åka på läger och tävla suger... "fult ord". Det har jag fått smaka på själv och det är oerhört frustrerande. Så räkna högt när du gör din hundbudget!

Sen när det kommer till att ha tre hundar. Jag vet inte om du upplever det likadant men att ha två hundar av olika typ och med olika behov är enligt min erfarenhet mer jobb än att ha två hundar av samma typ, som leker klockrent och som tränas ungefär likadant och vid samma tillfälle. I mitt fall var två jaktgoldens samtidigt nästan som att ha 1,5 hund istället för 2 (tids- och arbetsmässigt) medan en golden och heeler samtidigt mer känts som att ha 3 hundar istället för 2 just för att de är så himla olika. Inte har de haft samma utbyte av varandra heller som två goldens, de leker helt olika t.ex. Det är möjligt att en till schäfer liksom smälter in och inte kräver så mycket mer, men det beror ju i sin tur också på hur väl Grima och Ian kommer överens och hur pass du kan anpassa och träna flera hundar vid samma tillfälle sedan.

En annan viktig aspekt, har du möjlighet att ha valp när det passar att ta en valp från denna kull?

Att sitta med hund som man inte kan göra det man vill med är i sig oerhört frustrerande och kan ta död på mycket glädje i hunderiet om man har ambitioner så att du är frestad förstår jag fullt ut.
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Skogis: Ian är förmodligen vad man kallar "känslig" för vissa proteiner. Han går för tillfället på James Wellbeloved med lamm och grönsaker vilket har gjort att precis alla utslag har försvunnit bums. Han fick dock i sig lite av Grimas foder för någon vecka sedan och fick då lite kli som jag misstänker kommer därav. Det vi utreder just nu är egentligen om det är kroniskt och vilket ämne han reagerar på- I fjol hände nämligen något som vi inte riktigt kan sätta fingret på. Han blev plötsligt jättedålig, matt, orkeslös, tappade muskler och var helt håglös. Vi åkte in till vet och tog blodprov och det visade sig att han hade ett levervärde på 17, en hund ska ha 2,2 eller något däromkring. Efter detta blommade eksemen upp, frågan är alltså om detta har orsakats av att immunförsvaret tagit stryk, eller om han verkligen är allergisk. Tiden får visa helt enkelt.

Jag tar verkligen till mig det där med kostnaderna, som du säger ska man nog hellre överdriva dem. Jag känner att har jag så många hundar är det nog väldigt viktigt att ha en bra "just in case"-budget också. Just det där med hur balansen i flocken blir är jag också fundersam över..jag har faktiskt ingen aning. Grima och Ian är väldigt fästa vid varandra, och Ian bryr sig nog inte nämnvärt. Däremot är jag världens töntigaste matte som tänker "åhnej vad avis Grima kommer att bli", haha :D

Äsch, åh vad svårt! Tack för tankarna, jag behöver hålla mig på jorden, helt klart!
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Blir det verkligen så trångt? Vi bor i en 1½a med 2 hundar och 2 katter. Visserligen med planer på att flytta, men den enda som tar plats är valpen och det är nog bara för att hon är valp...

Ang. tiden, kan du dra ner på träningen på de hundarna du har? Utan att de far illa naturligtvis, men om du inte satsar lika hårt på det. Och vill du det, om det skulle vara nödvändigt?

Att inte kunna utöva sin hobby ÄR frustrerande, så jag säger nog också kör, förutsatt att det går att lösa det praktiska. Gissar att det finns nån typ av passning dagtid för hundarna nu? Går det in en till där?

Och OT, men vad är FH?
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Relationen mellan hundarna är svår att förutse. Jag utgick, naturligtvis, ifrån att min då femåriga tik skulle uppfostra och styra lite över 8v heelervappis. Men se, den lilla svarta fan for ur transporten dag 1 och började styra som tuppen i hönshuset över henne. MesLoka... :-P Trots min inblandning blev det aldrig bättre.

Loka har flyttat nu (vi skriver papper i morgon) och nya hemmet har en retrieverhane av samma typ som henne. Loka är som valp på nytt, det blev uppenbart hur mkt press min hane haft på henne.

Summa sumarum: går inte att svara på i förväg.
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Kan inte annat än att hålla med Gabbi! KÖR!

Jag instämmer med er. Visst är det lite pyssel att ha tre aktiva hundar, å andra sidan lär man sig snart att vara effektiv med sin träning.

Trångt är det bara tills nykomlingen lärt sig att vila inomhus. Här bor vi i en etta med 50 m2 tillgänglig yta, och har tre-fyra BCs samt en STOR schäfer inne. Funkar bra.

Jag har inte upplevt att en ny individ har st
ällt till flocken allt för mycket, utom när det rör sig om hund nr 2. Stort steg att gå från endamhund till flock, inte alls lika stort att bara få en flockmedlem till. Men visst, man får se till att det inte blir allt för stor konkurens om matte...
 
Senast ändrad:
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Hur svårt är det att hitta riktigt bra kullar? Det tycker jag att är värt att väga in också. Om det kommer en riktigt bra kull varje år, ska man då köpa en ny hund varje år bara för att man vill ha alla hundar som är riktigt bra? ;) Föds det däremot en riktigt bra kull vart 6e-10e år, ja då kanske man får anpassa sig lite mer än man tänkt göra :p
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Blir det verkligen så trångt? Vi bor i en 1½a med 2 hundar och 2 katter. Visserligen med planer på att flytta, men den enda som tar plats är valpen och det är nog bara för att hon är valp...

Vi vill ju också flytta så småningom, och egentligen är väl platsen det minsta problemet faktiskt.

Ang. tiden, kan du dra ner på träningen på de hundarna du har? Utan att de far illa naturligtvis, men om du inte satsar lika hårt på det. Och vill du det, om det skulle vara nödvändigt?
Absolut, Grima kommer såklart alltid att aktiveras och spår kommer hon tt få köra så mycket det bara går. Däremot så är hon ju lite begränsad i och med sin diagnos och det är väl ett "plus" i den här aspekten i sådana fall.

Att inte kunna utöva sin hobby ÄR frustrerande, så jag säger nog också kör, förutsatt att det går att lösa det praktiska. Gissar att det finns nån typ av passning dagtid för hundarna nu? Går det in en till där?

Det går inte in en till där, tanken är ju dock att jag ska satsa på mitt företag inom 1-2 år och då är ju tanken att jag ska ha iaf 3 dagar där hundarna får vara med. Resten rastning av husse eller någon annan. Det är väl tiden fram tills dess som blir lite knivig.

Och OT, men vad är FH?

Ren spårtävling av internationell standard. :)
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Hur svårt är det att hitta riktigt bra kullar? Det tycker jag att är värt att väga in också. Om det kommer en riktigt bra kull varje år, ska man då köpa en ny hund varje år bara för att man vill ha alla hundar som är riktigt bra? ;) Föds det däremot en riktigt bra kull vart 6e-10e år, ja då kanske man får anpassa sig lite mer än man tänkt göra :p

Det här är en jättebra fråga och jag är kluven. Generellt sett är det inte alls svårt att hitta en bra schäfer. Jag är dock ute efter en viss typ med ett visst temperament. Jag vill ha en liten kompakt hund som är mycket snabb och intensiv...vilket jag anser inte är lika lätt att hitta. Tiken i fråga är liten, kompakt, snabb som en vessla med rejäl pondus och intensitet och med en väldigt intressant stamtavla. Hälsomässigt ser det mycket bra ut på båda hållen. Fadern har ett hd/zw index på 68, vilket är extremt bra. Han är dessutom också "to die for". Det enda negativa är att de är svarta båda två :o
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Jag tycker också du ska köra! Du verkar ha tänkt över det här och vet vad du ger dig inpå. Angående pengar, bara man har råd, så vad ska man lägga dem på om inte sin passion? :laugh:

Att ni bor i en tvåa tycker jag inte är ett problem för hundarnas del.

Sen tycker jag att det verkar smart att köpa ny hund nu så kanske du kan börja tävla den nya lagom tills Grima pensioneras.

Sen en liten parantes. Jag vet inte om ni alls vill ha barn, men personligen tyckte jag att det blev rätt mycket jobbigare att vara hundägare när jag fick barn. Kvällarna och helgerna ser annorlunda ut nu, det är inte liks lätt att åka iväg och vill man lägga flera timmar på hundarna varje dag så bygger det rätt mycket på att partnern är med på noterna och får dra ett större lass hemma. Just saying.
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Du vet vad jag tycker, men jag säger det igen; All in!

Det är väl bara att satsa? Ja, det kostar mer pengar, ja det tar mer tid men det ger så mycket mer energi och glädje.

Passning på dagarna det löser du och hundpassning om ni ska iväg längre perioder löser sig också.
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Det här är en jättebra fråga och jag är kluven. Generellt sett är det inte alls svårt att hitta en bra schäfer. Jag är dock ute efter en viss typ med ett visst temperament. Jag vill ha en liten kompakt hund som är mycket snabb och intensiv...vilket jag anser inte är lika lätt att hitta. Tiken i fråga är liten, kompakt, snabb som en vessla med rejäl pondus och intensitet och med en väldigt intressant stamtavla. Hälsomässigt ser det mycket bra ut på båda hållen. Fadern har ett hd/zw index på 68, vilket är extremt bra. Han är dessutom också "to die for". Det enda negativa är att de är svarta båda två :o

Och eftersom man inte ska döma hunden efter håren (eller ja, färgen ;) ) så finns det ju inget att tveka på, eller hur :D?

Säger också som Diskurs skrev, det kommer ju vara lagom att tävla valpen när Grima pensioneras. En påläggskalv behöver man!

Håller även med Aliide med detta:

Ja, det kostar mer pengar, ja det tar mer tid men det ger så mycket mer energi och glädje.
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Du vet vad jag tycker, men jag säger det igen; All in!

Det är väl bara att satsa? Ja, det kostar mer pengar, ja det tar mer tid men det ger så mycket mer energi och glädje.

Så länge du tror att det här ovan kommer att bli resultatet, så KÖR! Eftersom att hundarna är det du vill pyssla med "gör det inte så mycket" att det t ex kostar mer pengar eller kräver lite mer planering, tänker jag.

Däremot skulle jag verkligen tänka över om det just ger mer energi och glädje och inte blir tvärtom, med tidsbrist, dåligt samvete för någons minskade träningstid etc. Tror du att det övervägande blir skojigt, enkelt och trevligt så är det väl bara att dundra på; finns det risk för att det hunderiet istället blir en "påfrestning" så skulle jag nog väntat ett tag.
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Det här är en jättebra fråga och jag är kluven. Generellt sett är det inte alls svårt att hitta en bra schäfer. Jag är dock ute efter en viss typ med ett visst temperament. Jag vill ha en liten kompakt hund som är mycket snabb och intensiv...vilket jag anser inte är lika lätt att hitta. Tiken i fråga är liten, kompakt, snabb som en vessla med rejäl pondus och intensitet och med en väldigt intressant stamtavla. Hälsomässigt ser det mycket bra ut på båda hållen. Fadern har ett hd/zw index på 68, vilket är extremt bra. Han är dessutom också "to die for". Det enda negativa är att de är svarta båda två :o

Låter som ett bra tillfälle att köpa då ;) Det ÄR ju ibland knepigt att hitta rätt hund vid rätt tillfälle om man är kräsen. Har man ändå tänkt köpa rätt hund men vill hitta den senare, ja då kanske man kan få det att fungera lite tidigare än planerat? I så fall är det ju bara kul :D
 
Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Om pengarna räcker, klart du ska ha en till. Om du lägger ett spår kan du lika gärna lägga två. Om du promenerar två hundar kan du lika gärna promenera tre.

Det skogstrollet beskriver med två typer av hundar känner jag inte alls igen. Här hemma är det schäferns arbetsbehov som styr och corgin hänger med. Gå, springa, åka skidor, cykla, simma....det kan man göra med hela flocken samtidigt. Lydnad är enkelt att köra med flera hundar och låta dem turas om.

Jag kommer snart att befinna mig i samma situation. Sam fyller sju i mars. Visserligen fräsch i kroppen men jag kan inte räkna med att han håller för mer än två säsonger till. Och då kommer det troligen bli så att en till schäfer kommer flytta in. Jag bor också i en tvåa och kommer nog inte att uppleva någon platsbrist direkt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 043
Senast: YorkWann
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
2 939
C
Hästhantering Jag köpte min första häst för 10 mån sen. Ett islandssto som blir 11 år i år en häst som jag käpte med hjärtat och inte hjärnan om man...
Svar
12
· Visningar
1 755
Senast: Cosmic
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 454
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp