Alla mina hundar bortskänkes

Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Att ha en valpkul är SKITjobbigt - och jag kan förstå att man blir less emellan åt.

Det jag vänder mig emot är aspekten på att valparna flyttas för mkt, och givetvis att de vuxna hundarna har diaree, små valpar är extremt känsliga för infektioner, och det självklara rådet har hon redan fått - dvs att ringa vetrinär omgående
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Nätet kan ju vara ett bra sätt att avreagera sig när tillvaron börjar bli för jobbig antingen det gäller valpar eller barn. När det gäller diarre på en vuxen hund tycker jag att det i första hand är diet som gäller. De flesta veterinärkliniker har svårt att skilja maghundar från andra.
PLK
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

martha skrev:
Magen på den vuxna hunden skall ju självklart kollas upp.....tycker jag med...men därifrån till dålig hundägare..hmmm

Man är en dålig hunddägare om man bara klagar på allt hunden/hundarna gör hela tiden och vill skänka bort dem för att de kräver för mycket. Då ska man inte ha hund för hundlivet kräver väldigt mycket och är man inte beredd att offra mycket tid på sin älsklingsvovve ska man inte skaffa hund. Definitivt inte valpar!!
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Man behöver inte vara en dålig hundägar för att man KLAGAR hela tiden, man kan likväl vara en URUSEL hundägare om man bara pratar om hur mycket älskar sin yttepyttesöta gulliga bebis vovve.

Om man är en bra eller dålig hundägare hänger på hur man sköter om sina hundar.
Det beror på ens kunskaper och vilken livskvalitet man ger dem. Att man har råd och kunskap att ge dem bra foder och vetrinärvård, att de får den motion och mental stimulans de behöver. Att deras psykiska behov tillfredsställs.

Det beror inte på om man kallar dem "Hundjävelen" eller "Mattesötis"
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Hört talas om ironi...?

Jag vill också sälja mina hundar när jag kommer hem och de har rivit ner alla krukväxter och gardiner för att de känner för det :confused: Och jag skäms inte för det och jag är absolut ingen dålig hundägare för att jag inte ser allt i rosenrött skimmer :D

Valpar skulle jag aldrig drömma om att skaffa om inte uppfödaren min tog det på min tik, det är det mest krävande som finns... De flesta jag känner drar en lättnans suck när valparna är ute i sina nya hem :o

//E
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Själv kallar jag mina för "slynor" eller "nuttor" beroende på humör;)

//E
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Farinen skrev:
Man är en dålig hunddägare om man bara klagar på allt hunden/hundarna gör hela tiden och vill skänka bort dem för att de kräver för mycket. Då ska man inte ha hund för hundlivet kräver väldigt mycket och är man inte beredd att offra mycket tid på sin älsklingsvovve ska man inte skaffa hund. Definitivt inte valpar!!

Tror inte hon menade allvar med att hon ville skänka bort sina hundar. Eller att hon kallade dem kräk. Vilken hund/hästägare har inte sagt på skoj att hästen/hunden är väldigt gratis just nu, vid tillfällen då man är smått trött på dem. Jag har gjort det och troligen är det inte sista gången.

/G.A som kanske inte är lämpad som hundägare för att jag kallar voffsingarna lillskit och storskit ibland. :smirk: Har även haft valpkullar som jag älskade överallt annat, men även de kallades monster eller skitungar nästintill dagligen.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Jag är övetygad om att 50% av alla de som nån gång funderat på att ta valpar på sin tik skulle ändra sig om de spenderat ett dygn med 8 stycken 7veckorsvalpar, ytterligare 10 % skulle dra öronen åt sig om de sett vad ett par kullar rottsivalpar gör med en f.d nyrenoverat kök med tillhörande bord och stolar.. Lägg till en stor kull med magsjuka 8 veckors valpar, så bangar ytterligar 15%. Lägg till vetrinärräkning för ett gäng magsjuka valpar + tiken som fått skaffa dränagde i armbågen pga inflamamtion...
+ Att hitta BRA hem åt brukshundar.
Vid det här laget hade 95% backat ur sina valpkulledrömmar

Kvar skulle finnas ett väldigt fåtal, väldigt seriösa upfödare
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Precis, jag skulle möjligtvis låta min uppfödare ta en kull, om hon gjorde jobbet... Visst är de söta, men de är monster...

//E
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Du verkar vara en väldigt bitter människa..antar du själv haft oönskade kullar..vad vet jag. Varför är du sån ? Folk gör fel hit å dit...än sen då ? Ber dom om hjälp, så är det väl ett plus i kanten att dom bryr sig och ber om hjälp.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Inom den renrasiga aveln finns bara seriösa uppfödare..de som registrerar sina hundar i SKK. Andra sk "uppfödare" skall ej ta valpar på sina hundar!
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Har itne haft en enda egen kull än, däremot har jag hjälpt till med ett par.
Inlägget var inte alls menat som bittert, utan en förklaring till varför jag har förstålse att man kanske är less emellanåt.
Nej, här blir inga oönskade valpkullar - jag har koll när tiken min löper - skulle det "omöjliga" hända tex att hanhudnen äter sig genom en vägg eller likande hade jag antingen gett en abort spruta - eller passat på och ta bort livmodern på tiken om hon ändå int eska anändas i avel.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

nja, det där får du nog ta och kolla upp, för det stämmer inte... Men de är mer seriösa i de flesta fallen, men herregud va många dåliga SKK-uppfödare det finns...

//E
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Skulle nu vilja säga att en stor del avv SKKs avelsmål stinker o förmodligen är genetiskt sämre än ingen avel alls.
Man avlar på "sällskapshundar" på enbart exteriöra grunder. Man avlar på slädhundar på exteiöra grunder som är helt fel i förhållande till kraven, samma sak när det gäller jakthundar.
Man idiotavlar på vissa exteriöra egenskaper utan att säga stopp när gränsen för djurplågeri passeras.
PL
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

:bow:

Eftersom jag nyss var inne i köpa hundsvängen så har jag blivit mer och mer tveksam till SKK, va sjutton håller föreningen/organisationen/klubben på med :(
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Ett exempel visserligen gammalt men ändå. Jag var för ett antal år sen fukntionär på en större nationbell utställning (funktionärsmiddagen var suverän) kollade varenda hund, alla chow chow utom en kunde andas stort sett normalt, gissa vem som fick BIR. Försökte diskutera dessa frågor med högdjuren under middagen men det gav inget.
PL
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

OBS detta är inget försvar för en oseriös blandrasavel. Många korsningar som säljs för flera tusen är rena katatrofen som sällskapshundar.
PL
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Det är tragiskt, mycket tragiskt.

Samma gäller min egen ras ( Grand Danois ) där avel och extriör går före hel och fungerande
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 865
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag har två mindre spaniels som är snart 10 år gamla. Ena är skällig i överlag och den andra är problemfri. jag har tappat glädjen med...
Svar
8
· Visningar
2 054
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 444
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp