Alla mina hundar bortskänkes

Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Jag har hört att man kan ge hundar med dåliga magar dofilus... Vet inte om det stämmer men prova! Mörkt bröd kan oxå hjälpa....
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Va? gör du det.. Jag skulle aldrig göra pälsmössa av Atlaz...

Ty den skulle bli för tunn, men han skulle kunna göra sig fin som uppstoppad kalv i mellan åt ;)
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

att jag skulle hålla koll så att han inte blir sämre.
Utan avvakta och se till att han dricker som han ska och sen testa att ge honom ris bla. Han städar inte lika mkt efter valparna och skitandet har börjat avta så det känns ändå som att det skulle kunna vara en av anledningarna
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

cillamuffins skrev:
frågan är vem som INTE fantiserat om att göra pälsmössor och korv av sina hundar ibland...

Inte jag inte..........eller kanske ändå....tex. första månaden när valpen tuggade på det fina vardagsrumsbordet...eller när hon leker "hela havet stormar" om man glömt ta undan vattenskålen när hon varit ensam.....eller som igår, när hon åt en sork :eek: - som tur var död men man såg för varje gång hon kastade med den hur den blev plattare och plattare.....eller labben när hon står och äter nåt "gott" ute och bara viftar på svansen när man står och ropar och ropar och till sist ropar inte alltför vackra ord medan man går och drar henne därifrån....
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Ska han äta mat oxå, han blir mätt på valp-prutt ;)

Nej dom äter pedigree pal torrfoder och burkmat och matrester ibland. Vet inte om det är pedigree pal kyckling som kan vara boven?
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Prata med vet.. och hör vad dem tror..
Det jag hadde gjort är att ta bort burkmaten och matresterna ett tag..och ev prova med grötris avkok.
(gröt ris avkok kan räta till knöliga magar)

dessa nedan är rekomendationer från min vet..


Det är inte ovanligt att hundar precis som vi människor kan bli dåliga i magen om vi fått i oss något olämpligt eller drabbats av något virus. Mår hunden bra i övrigt - är pigg och dricker självmant, kan man själv försöka få hunden bra med dietkost.
Är det en ung respektive mycket gammal hund bör man alltid kontakta sin veterinär för råd.
Kräks hunden intensivt, finns det blod i kräkningen eller avföringen eller om djuret är allmänt påverkat så måste veterinär kontaktas!
Man brukar, till att börja med, låta hunden fasta ett dygn. Den får då enbart bjudas vatten (ev tillsatt med lite lite salt samt bikarbonat). Får hunden dock inte behålla detta utan kräks, ska veterinär kontaktas.
Verkar detta fungera bra, prövar man dag 2 med att ge hunden risavkok, dvs grötris kokas väl i MYCKET vatten. Riset silas av och vätskan ges åt hunden.
Man prövar senare under dag 2 att ge välkokt ris i MYCKET små portioner (skedvis).
Går det bra ökar man portionerna och så småningom kan man tillsätta kokt fisk eller kokt magert kött.
Börjar nu hundens avföring anta en mer fast form kan man i mycket små mängder blandar in hundens normala foder i dietmaten. Normalfodermängden ökas sedan successivt tills hunden enbart får vanligt foder.
Observera att man ska skynda långsamt. Det vanligaste felet är att man är otålig och ökar portionerna för snabbt.
Tillfrisknar inte hunden tillräckligt fort eller tillståndet blir försämrat ska veterinär kontaktas.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

pedigree är inget bra foder för hundar med känsliga magar. det är till för lågaktiva hundar med tendens till fetma och som inte är känsliga mot något speciellt. dräktiga och digivande tikar och valpar ska ha speciellt foder, det vet du va?

blir mina hundar kassa i magen så får de svälta (gäller vuxna hundar!) tills de slutar skita diarré och/eller kräkas. sedan får de lite lite foder uppblött eller ris med fisk och sedan ökar jag långsamt givan. är de riktigt dåliga så de får svälta mer än 2 mål försöker jag få i dem lite vätska med mer näring. blir de inte helt bra på tre-fyra dagar eller om de fortsätter kräkas OCH ha diarré, blir uttorkade, allmäntillståndet påverkas etc är det vet som gäller. detta är vad jag gör, och inget som andra måste följa blint. hur hundens allmäntillstånd är är ändå det viktigaste. försämras det ska man nog boka tid hos vet ganska fort.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Kokt ris och kokt fisk,samt kokt köttfärs helst oxfärs rek vid dåliga magar efter 1 dygns svält.Endast vatten med druvsocker i första dygnet.
Sen efter ca 3 dagars diet försiktigt blanda in ris i torffoderblandningen.Dock inga matrester eller burkmat. Lycka till.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

jo, det finns en hel uppsjö. gå in in närmaste djuraffär och välj och vraka...
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

cillamuffins skrev:
pedigree är inget bra foder för hundar med känsliga magar. det är till för lågaktiva hundar med tendens till fetma och som inte är känsliga mot något speciellt.
Jag använder pedigree till min lagotto-valp som definitivt inte är lågaktiv :p . Körde förut Doggy (fick med det från uppf.) men det var hon inget förtjust i. Använde det i 3 månader och hon åt dåligt trots svält - nu äter hon mycket bättre (fast inte om du jämför med labben :D ).
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

jag skriver såhär då. jag har fortfarande inte träffat på någon hund som är normalaktiv och som inte äter kopiösa mängder pedigree. det mesta skits ut i nästan lika kopiösa högar. visst finns det variationer även inom hundvärlden, att vissa knappt kan titta på maten utan att bli feta trots att de rör på sig, men jag pratar "normalhunden". mina egna har båda rätt lätt för att lägga på sig, men med endast ca 10 % fett skulle de behöva jättegivor. nu får de ett 16 % fett foder som de ändå kan äta sig mätta på. när de fick pedigree åt labben 15-16 dl om dagen jämfört med 9 dl nu. skitarna är fasta och det behövs inte extrastora påsar längre. det enda positiva jag kan säga om pedigree är att kulorna har fina färger (=roligare för mig att ge).
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Har hört flera säga att de tycker pedigree är dåligt. Provade bara för att jag hade gratiskupong på det :angel: . Finns ju så mycket olika foder att välja på. Labben äter Doggy och jag hade hoppats att även lagotton skulle det, så mycket enklare med bara ett foder för mig.
Få se om jag byter tillbaka när det är dags för vuxenfoder eller om jag hittar nån annan bra sort!
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Burkmat ger ofta risiga magar. Ger jag min burkmat så pruttas det hejvilt och hon brukar också bli lös i magen.

Om jag vore du skulle jag satsa på kvalitetsfoder till alla hundarna. Pedigree Pal anser jag vara dyrt skräp, även om det funkar för många hundar. Jag föredrar Royal Canin och Hill's. Visserligen bra mycket dyrare än Pedigree Pal men det går inte åt lika stora mängder och hundarna mår oftast mycket bättre. Ofta kan man se ordentlig skillnad på päls och avföring.

Ett foderbyte kan vara värt att fundera på med tanke på att den ena hunden är dålig i magen. Valparna skulle också gynnas av ett kvalitetsfoder. Speciellt när det gäller växande hundar anser jag det viktigt att de får ett riktigt bra foder med balanserad sammansättning och minimalt med spannmål. PP innehåller en hel del spannmål.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Lägger till en sak bara :)
Det beror på vad hunden är känslig emot oxå.
Vi har haft ett rent h*vete med foder till våran hane. Vi har testat allt från billig mat (15 kg för 75:-) till RC och Hill´s osv. Inget fungerade.
Tom. veterinärens egna foder slog ut magen på vår hund.
Enda maten han tål och som han nu får är Carrier och den behöver inte heller ges i så stora potioner :)

Bara en parentes alltså :)
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Min f.d Njuffe hade matallergi så vi fick koka ris,fisk, och köpte större partier oxfärs som gavs delvis rått och delvis kokt.Samt lägga till vitaminerna efterhand.Men han fick klåda och utslag,ingen lös avföring mao.
Bökigt det där!
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Och min tik blev inte alls bra i magen av RC, så det kan vara himla olika det där. Hon kräktes mycket tills vi provade ett nytt foder och då slutade hon kräkas helt. Så det beror som sagt på vad de är känsliga mot och varför de har magproblem.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Valparna får foder som vi köpt från veterinärkliniken så jag antar att det är bra
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 866
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag har två mindre spaniels som är snart 10 år gamla. Ena är skällig i överlag och den andra är problemfri. jag har tappat glädjen med...
Svar
8
· Visningar
2 054
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 445
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp