Alla mina hundar bortskänkes

Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Farinen skrev:
Inom den renrasiga aveln finns bara seriösa uppfödare..de som registrerar sina hundar i SKK. Andra sk "uppfödare" skall ej ta valpar på sina hundar!

Om det vore så väl ändå!
Att man reggar sina valpar har väl inte någon direkt koppling till seriositet... Man kan fortfarande använda hundar med dålig mentalitet och/eller med en hel massa sjukdomar! Även om man reggar, så kan man sälja till "första bästa", låta valparna växa upp med minimal mänsklig kontakt, välja den hane som är billigast och bor närmast osv osv.
Jag måste säga att trådskaparens inlägg snarare tyder på en seriös uppfödare, som tillbringar så mycket tid med sina valpar och andra hundar att hon kan erkänna att det är drygt ibland! Jag tror nog att de flesta här förstod att hon inte egentligen ville skänka bort sina hundar, bara att hon nu behövde lite peppning. Alla har vi dagar där vi kanske inte till fullo uppskattar det underbara med att torka bajs och kiss, även om vi älskar våra hundar aldrig så mycket!

Till trådskaparen vill jag bara instämma i övrigas diettips och veterinärbesök om den inte blir bättre. I övrigt; lycka till med valparna!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Jo visst finns det blandrasuppfödare som föder upp sina valpar för ett visst ändamål och dessa personer vet oftast hur och varför man korsar. Dom är få men finns.

Har en nära bekant som köpt en blandras med inriktning på drag ( är väl husky, vorste och långt bak malamute ) och det är ju en seriöst uppfödare trots blandras.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Ja jisses... Det undrar jag med. De har verkligen bidragit till läget som det är idag. Vinnare på utställning framför funktion och mentalitet. Jag är inte mycket för SKK faktiskt...

Hade de stramat upp allting från början så skulle vi aldrig hamnat i detta läge med tredelade raser. Hade det istället hamnat på nivån att raserna var uppdelade i två, en "arbete" och en "bådeoch" (men en högre arbetskapacitet än de flesta bådeoch-hundar idag) så hade det väl varit helt godtagbart?
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Tippan skrev:
Ja jisses... Det undrar jag med. De har verkligen bidragit till läget som det är idag. Vinnare på utställning framför funktion och mentalitet. Jag är inte mycket för SKK faktiskt...

Hade de stramat upp allting från början så skulle vi aldrig hamnat i detta läge med tredelade raser. Hade det istället hamnat på nivån att raserna var uppdelade i två, en "arbete" och en "bådeoch" (men en högre arbetskapacitet än de flesta bådeoch-hundar idag) så hade det väl varit helt godtagbart?

Fast jag tror faktiskt att det VAR uppstramat från början 1889. Utställningarna var ju ursprungligen ett sätt att kunna utvärdera avel av bruksdjur och det funkade säkert bra till utställningarna fick ett egenvärde och man började avla på det extrema.

OCH när användningsområdet för ett flertal raser försvann skall jag tillägga. Utterjakten förbjöds i England, skulle man då bevara otterhounden som en sällskapshund eller låta den dö ut? Med ryska revolutionen försvann den samhällsklass som jagade varg med borzoi längre. Skulle rasen också försvinna eller omtransformeras till sällskapshund? Det är sådana omständigheter som gör att vi har en del sällskapshundar som inte kunnat bruksprövas. Hetsjakt är förbjudet, så det fanns under många hundgenerationer ingen möjlighet att testa brukbarheten hos vinhundar. Sedan ett knappt tiotal år finns lure coursing.

Vad kommer att hända med foxhound nu när rävjakten har förbjudits i England?

Jag tycker ändå att SKK på många sätt är en bra organisation. Men däremot skulle man behöva en övergripande genomgång av rasstandarder för att definiera vad som är extremt och överdrivet och inte premiera sådana hundar.

Jag tycker ändå att det pratas en del om detta. I min egen ras har extremerna dock mest rört pälsmängd och den har enligt de som varit med länge blivit "bättre" (d.v.s. det är mindre päls nu) än när pälsmonstervågen var som värst.

Indy
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

*knapplån*

Sen måste jag säga att det finns många oseriösa uppfödare INOM SKK-organisationen också. Medlemsskap är inte en kvalitetssäkring. Däremot finns möjligheter att genom SKK agera mot oseriösa, anslutna uppfödare. För den som köper en oregistrerad valp finns inte den möjligheten.

Men inom varje ras finns också seriösa uppfödare som verkar för rasens bästa, det är jag övertygad om.

Indy
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Ja det är sant. Men någonstans på vägen gick det ändå fel... Någonstans så blev detta utrymme för de egna tolkingarna lite väl stort. Men det gäller ju inte bara Sverige, vi följer ju utvecklingen likadant i alla länder... Men ändock, jag är mycket besviken på SKK som låtit det gå så långt. Det låter ju positivt att ni fått ned pälsmängden. Är det rasklubbens eller SKKs förtjänst?
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Farinen skrev:
Detta "Jag är så trött på det så jag snart skänker bort kräken" säger inte det dig nånting. Det låter precis som om hon hatar sina hundar ju. Hon släpar med de små valparna till stallet och bara klagar och de har dåliga magar och det är definitivt något som är fel om hunden har diarre´. Det tycker iaf jag!!

ta och slå upp ordet ironi, det kan bli väldigt pinsamt annars
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Jadzia skrev:
En annan aspekt är också att valparna inte är grundvaccinerade ännu och har därför inte fullgott skydd.
så du menar att valparna ska inte lämna lägenheten innan dom blivit vaccinerade?
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Farinen skrev:
Man är en dålig hunddägare om man bara klagar på allt hunden/hundarna gör hela tiden och vill skänka bort dem för att de kräver för mycket.
vill du att jag ska starta en tråd om hur mkt jag älskar mina hundar också för att jag inte ska bli kallad dålig hundägare :smirk:
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Visst ska de få komma ut, men jag skulle hålla dem nära hemmiljön och borta från hundar som inte hör till familjen. Det finns ingen anledning att ta med småvalpar någonstans. De har ofta nog med att upptäcka gräsmattan runt hörnet. Tids nog lär de få utforska resten av världen.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Du är ju löjlig! Alla som har haft en hund med lite vilja vet att man kan bli helt galen på dom ibland, precis som med barn. Fast man älskar dom lika mycket ändå, om inte mer pga de är så personliga.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

peter_lundin skrev:
Vi struntade i renaveln o köpte en blandis avlad för ett visst ändamål.
PL

Och ändamålet är ägarens ära och berömmelse.
Jag tycker att detta går igen hos katt uppfödare, uppfödare av smådjur och även shetlandsponnyer. Het potatis men sant, tyvärr.
Jag gillar inte SKK.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Jadzia skrev:
Bara seriösa uppfödare?

Jo tjena, det finns en hel bunt oseriösa även inom renrasaveln.

En bunt är nog ett understatement. :smirk:

Jag hade den tveksamma förmånen att få se ett antal representanter för kennlar i helgen.

Vilka som var seriösa eller ej var omöjligt att bedöma, men att utgå ifrån att ett klubbmedlemskap per definitionen betyder seriositet är naivt. En kennel hade tex. sålt två tikvalpar för fullpris med full avelsrätt till båda. Knappast djurplågeri, men seriöst? Skulle en bilhandlare (som ofta kallas oseriösa) sälja sina bilar med egna nycklar så att han kan ta sig en tur när han vill?

Nåväl, det finns givetvis värre exempel där hundarna till och med far illa, men kennelklubben ser mellan fingrarna. Rävspel finns i alla organisationer och hundägarna utgör inget undantag.

Min helgs upplevelse bestod i att jag på nära håll fick se hur kallt och okänsligt man hanterar sina jyckar. De allra flesta kennlar fokuserade mer på sin egen tävlingslusta än hundarnas välbefinnande. Kanske inte så dramatiskt egentligen, men det stör mig när man hanterar levande djur som små lådor som placeras på bord. Uppställningen påminde närmast om konstnärers jobb med statyer och en del hundar såg ganska olyckliga ut. Uppmärksamhet i all ära, men på vilket sätt?
 
Senast ändrad:
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Jadzia skrev:
Visst ska de få komma ut, men jag skulle hålla dem nära hemmiljön och borta från hundar som inte hör till familjen.
Men just därför jag tar dom till stallet, här hemma springer det massa hundar och i stallet vistas endast mina hundar, därför ansåg jag smittorisken mindre i stallet än hemma
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

frågan är vem som INTE fantiserat om att göra pälsmössor och korv av sina hundar ibland...
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

cillamuffins skrev:
frågan är vem som INTE fantiserat om att göra pälsmössor och korv av sina hundar ibland...

Bubbla skriver upp sig på listan över oseriösa hundägare... :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 865
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag har två mindre spaniels som är snart 10 år gamla. Ena är skällig i överlag och den andra är problemfri. jag har tappat glädjen med...
Svar
8
· Visningar
2 054
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 441
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp