Alla sadlar glider fram

jenny82

Trådstartare
Har lånat hem 3 st dressyrsadlar från en affär till min unghäst på 3.5 år.

Den ena, kieffer wien var för smal så den red jag inte i ens, sen var den för lång oxå.
Globus clic?(tror jag) den glappade där bak och gjorde så att jag tippade framåt. Den gled även fram massor, bara av att dra gjorden.
Men den tredje då, en kentaur, låg kanon och var så skön att sitta i, men den gled fram jättemycket så att sadeln nästan hamna på halsen.
Jag testade utan schabrak under, det räckte att testa i skritt.

Nu undrar jag, finns det någon chans att kentauren kommer ligga mer stilla med schabrak och kanske en padd under? Gillade verkligen den sadeln.

Sv: Alla sadlar glider fram

Provrid med schabrak och den utrustning du brukar ha på sadeln när du rider. Då märker du om den ligger stilla eller inte. Det är ju en unghäst och kanske den är överbyggd så sadeln därför kanar fram? Har du provat med en svängd sadelgjord?
Jag har en Kentaur själv (som blivit för trång för hästen. grrrrrr.) och jag förstår att du gärna vill att den ska passa. De är så sköna.:love:
Men den ska inte glida fram så mycket. då är det inte rätt sadel.

Ja hon är överbyggd, hade en svängd drssyrgjord med.
Så typiskt, vill så gjärna ha den, den ligger ju så bra för övrigt.
Ja imorrn ska jag testa med schabrak under o en gelpadd oxå.
Men jag får väl leta vidare är jag rädd för.
Nån som har tips på vad som kan passa henne?
Jag har tittat i sadellistan o vad jag kom fram till så skulle en globus, kieffer o morris o nolan passa min häst, men varken kieffer eller globus passa ju, en morris o nolan är ju så himla dyra tyvärr, även begagnade.

Jag ska vara ärlig och säga att största problemet är nog buken som ingen sadelgjord kan ligga bra på som det ser ut:o Den drar ju fram hela sadeln då.

Dels testa med särskild gjord för såna magar, dels försk få hästen lite slankare så ligger kanske sadlarna bättre...

Jag tror inte att det är så stort fel på sadelmodellerna, utan att bommen är för smal.
Be om en bred bom.

globus och kentaur gled fram massor på min också.
jag provade flera olika modeller på båda märkerna o bomvidder, alla gled fram.

Vilken tur jag har när jag hitentills har misslyckats med att fixa kort på min häst. Min ser nästan likadan ut, men något rakare rygg.

Du får prova både antiglidvoilock o anatomisk gjord för att se om det hjälper.

Jag tycker mig se, men kort kan luras, att din häst har en rätt rejält svängd bröstbenskurva. Om det är så, drar den fram din sadelgjord till hästens armbåge, och det drar i sin tur fram sadeln.
Utöver det finns det lite andra småsaker som hjälper till.

knapplån

kanske crown jessica? den gled fram allra minst på min. Det enda som va, är att min har lite för hög manke. Min din har mindre ser jag. Så testa den!

vi hade en dressyrsadel på vårt sto hemma. Hon var då väldigt rund om magen och saknade muskler.

sadeln gled fram efter 10 min, så jag red henne tillslut barbacka. Sadelns bom passade henne, så vi fick tipset om att använda paddar under sadeln. Men både sadeln och paddarna gled.

så det blev en bomlös sadel tillslut och den sitter pefekt + att vi slapp beskymmra oss över att ändra eller byta sadel sen när musklerna kom och magen började försvinna ;)

Tycker du kan prova olika sadlar även med paddar under. Din häst är så ung och kommer säkerligen ändra sig en hel del de närmaste åren. Om du får sadeln ligga bra med pad har du lite spelrum för kroppsliga förändringar också.
Hittar du en som ligger perfekt nu passar den säkert inte alls om ett halvår/år.
Men som någon annan sa: Prova även vidare sadlar. De kanske varit lite smala?

Vad tror ni om en wintec annars? I somras provade jag en wintec cair 500 med ett normalt järn i, den låg bra tyckte jag, men den kanske kommer bli för svängd med ett vidare järn i?

Jag har kollat igenom listan på begagnade sadlar som denna butik har som jag lånar sadlarna ifrån, inga av dom märkena ni gav till förslag fanns tyvärr. Jag vill inte ge så mycket heller för en sadel nu då hon växer o säkert behöver byta igen om ett tag. Kanske max 6-7000 kr. Eller tänker jag helt fel nu:confused:

Här är listan iaf: Nån som ni tror kan passa? Hon behöver en vid bom(tror jag, så olika på alla sadlar tycker jag) och jag som är kort o liten skulle nog säkert även kunna ha en 16 tums sits.
http://www.sharpman.se/announce.php

om hon är överbyggd så prova en kortare sadel med rundbossor. annars puttar bakdelen fram dom. möjligt att det är detta som händer, om bommen i övrigt är vid.

Men är sadeln både för lång och rak då isf om bakdelen puttar fram sadeln?
Nu har jag en stubben parzival på henne som är för böjd i bommen, den glider inte fram, är det alltså för att den inte ligger an där bak o då puttar inte hennes bak fram den?

Jag ska ta lite kort sen på kentauren, jag har lite svårt med att se om den ev är för lång. Läste även att man kan ändra bomvidden på kentaur sadlarna, det hade inte jag en aning om, hur går det till? Byter man järn?

Men är sadeln både för lång och rak då isf om bakdelen puttar fram sadeln?
Nu har jag en stubben parzival på henne som är för böjd i bommen, den glider inte fram, är det alltså för att den inte ligger an där bak o då puttar inte hennes bak fram den?

Jag ska ta lite kort sen på kentauren, jag har lite svårt med att se om den ev är för lång. Läste även att man kan ändra bomvidden på kentaur sadlarna, det hade inte jag en aning om, hur går det till? Byter man järn?

Man kan inte byta bomvidden själv utan får skicka dem till tillverkaren. De byter.

Jag funderade på att bredda min och kollade upp det. Har för mig att det kostar ca en tusenlapp.

kan vara antigen eller och båda och... men att hon inte puttar fram den svängda sadeln kan ju tyda på det. glappar den mkt bak när du rider?

tror nog jag skulle föredra en sadel som glappar lite framför en som ligger på halsen.. :p

leta efter en inte alltför rak sadel utan kilbossor. men inte jättesvängd heller.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 328
Senast: Lavinia
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 682
Senast: Aleel
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 027
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka