Alla sadlar glider fram

Sv: Alla sadlar glider fram

Jag tror att den glappar ganska mycket för hon är lite ovillig till att trava, förmodligen för att den dunkar henne i ryggen i varje steg, sen tycker hon inte om när man kommer med sadeln.

Jag har hittat två nya begagnade sadlar som jag är lite intresserad av, en Henri De Rival, flatback 16 " med vid bom som legat på ponnyer utan manke med rakare rygg, den ena ponnyn hade visst oxå varit överbyggd.
Bild:
http://www.bukefalos.com/r/attachment.php?do=fullview&attachmentid=3140

Sen så funderade jag lite på hööks T6 showjumper, den hade oxå legat på en häst med rak rygg och låg manke, den kan man ju även byta järn i, det är ju bra när man har en häst som växer.

Vad tror ni om dom två sadlarna?

Det här med bossorna på sadeln, kan nån förklara skillnaden på alla olika för mig? Gärna med bilder så jag kan se.

Har följt några trådar på forumet som handlar om sadel och passningen av den, blir lika förvånad varje gång att det är lika svårt. Det är väl tur att vi är mån om våra djur och försöker i möjligaste mån se till att få tag på sadel som passar våra älsklingar. Att prova ut en sadel som passar hela livet är bara att glömma... Att försöka hitta något som passar en unghäst längre än ca 6 månader är också nästan bara att glömma. Vi hade för några år sedan ett litet fullblod , men som hade ett otroligt omfång precis i sadelläget. Det var alltså ingen fet häst utan en häst med plats för sina lungor+ att manken var riktigt låg. Det var stört omöjligt att hitta en passande sadel i vår närmiljö. Vi fick helt enkelt lasta hästen och fara till sadelmakeriet i Strömsholm, där fick vi otroligt bra hjälp. Hästen hade 34!! i bomvidd. Den lilla hästen, ja jag blir fortfarande lika förvånad när jag tänker på det. En Appalosa blev det för oss och den har vi aldrig behövt byta ut. Men tänk så vi höll på före, provade nytt och begagnat om vart annat åkte kors och tvärs , lånade sadlar från alla vi kände....ja tillslut gav vi upp. Hästen trodde vi var tokiga som aldrig blev nöjda. När vi väl hittade rätt så kunde hästen röra på sej helt fritt utan att det trängde någonstans. Hon kunde klättra upp för berget hon kunde hoppa och hon kunde röra sej i dressyren, efter det var livet som ryttare ganska enkelt. Om du bor i Motala trakten så föreslår jag ett besök hos Sharpmans som har kvalifiserade sadelutprovare, för både din häst och för din skull. Det är värt så himla mycket. Där kan du i lugn och ro få den hjälp ni behöver, sen om du köper el bara får hjälp med ett gott ord på vägen är en annan sak. Utprovningen är väl antagligen inte gratis, men det kostar att skicka alla felköp också. Ring före
LYCKA TILL

På våran ponny gled sadlen fram men det passade perfect, så vi köpte en gummimatta på sharpman som gör att sadlen inte glider prova det :P

Jo jag hade funderingar på att åka till sharpman med henne men nu har jag äntligen bestämt tid med en annan sadelutprovare som kommer till stallet istället, hon skulle ta med sig lite olika sadlar som vi ska pröva, men med min otur så skulle jag inte bli förvånad om ingen av dom sadlarna heller passar:D

Vi provade säkert 8 sadlar innan vi hittade nån som var bra

8?? det va inte många...jag har nog redan provat 20 på min...o inte funnit den rätta ännu.

8?? det va inte många...jag har nog redan provat 20 på min...o inte funnit den rätta ännu.

Men du har provat hemma va? vi åkte direkt till sharpman och eftersom dom vet vilken sadel som troligen passar så går det snabbare!

en sadel som passar perfekt glider inte fram! då måste dom provat ut fel sadel. Många sadlar ligger perfekt innan man rider ordentligt.

Hej
Min häst 10 år har en liknande rygg som din ang svängdhet och hon är även lite överbyggd trots sin ålder.
Har dessutom Sveriges sämsta sadelläge.
Vi hittade en Henri de Rivel modell Paris som Hansbo gör, hästen kliver på som en dansande älva o jag ttror att jag sitter i soffan. Det bästa med att vara hästägare just nu är sadeln.
Man kan dessutom 'ställa' stropparna i sadelkåpan så det kan motverka viss glidning.

en sadel som passar perfekt glider inte fram! då måste dom provat ut fel sadel. Många sadlar ligger perfekt innan man rider ordentligt.

Så FEL du har ! den kan ligga perfekt bara att den hästen va musklad så när vi köpte den och dom på sharpman sa att om vi la en gummimata så låg den still!!!!!!!! En sadel kan inte ligga perfekt innan man rider för då ligger den inte bra när man rider!

Senast ändrad av en moderator:

Hej
Min häst 10 år har en liknande rygg som din ang svängdhet och hon är även lite överbyggd trots sin ålder.
Har dessutom Sveriges sämsta sadelläge.
Vi hittade en Henri de Rivel modell Paris som Hansbo gör, hästen kliver på som en dansande älva o jag ttror att jag sitter i soffan. Det bästa med att vara hästägare just nu är sadeln.
Man kan dessutom 'ställa' stropparna i sadelkåpan så det kan motverka viss glidning.

Inte på en dressyr sadel med som bara har två stroppar:idea:

men uppenbarligen ligger inte din sadel perfekt eftersom du måste använda ett hjälpmedel för att den ska ligga kvar?
du skrev att eran sadel passade perfekt och då menade jag att det kan den inte göra. Den kanske ligger bra, bättre än andra sadlar, men perfekt kan den inte ligga. Och ja...att hitta den perfekta sadeln är ett mysterium ibland.

Men har inte Henri De Rival lång anläggningsyta? Annars såg den trevlig ut, lite breda kåpor bara. Vad kostar den?

Jag är lite inne på det som Centaur sa, att hennes bakdel puttar fram sadeln om den är för lång eftersom att hon är så pass överbyggd.

sen har henri di rivel långa kåpor...sadelutprovaren sa till mig att dom passar bäst till långa ryttare. Vet inte om det gäller alla modeller dock.

då är det kört för mig att ha en sån sadel då;) jag har korta ben.

jag vet inte om alla modeller är så dock.

Tycker att HdR s Paris har ganska ok kåpor för oss som inte har så långa ben!!

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 328
Senast: Lavinia
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 682
Senast: Aleel
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 027
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka