Alldeles för slappt jobb

Fast om jag ser hur ”hårt” de övriga anställda jobbar på dels denna och förra praktikplatsen så är det inte så mycket som är jobb. Det är mkt stå i hög och prata bonde söker fru, pussla, dricka kaffe osv. Sen är det självklart inte så överallt men det blir sån kontrast när jag är van att man jobbar varenda minut från tidigare jobb jag haft.
Vad är det för jobb?
 
Jag har fan aldrig haft dötid på kontoret mer än korta stunder. Lunch vid datorn och ingen fika är mer normalt...
Praktikanter är jobbigt döremot, för det tar mer tid att sätta in dem i en uppgift än det tar att göra den själv. En nyanställd är det skillnad med, den personen stannar ju kvar. Det gör inte en praktikant, så från det perspektivet är det slöseri att lära upp en praktikant. Då får du så klart dötid.
Men det brukar alltid gå att sysselsätta sig, annats kan du ju också gå till chefen och be om uppdrag.
 
Jag har fan aldrig haft dötid på kontoret mer än korta stunder. Lunch vid datorn och ingen fika är mer normalt...
Praktikanter är jobbigt döremot, för det tar mer tid att sätta in dem i en uppgift än det tar att göra den själv. En nyanställd är det skillnad med, den personen stannar ju kvar. Det gör inte en praktikant, så från det perspektivet är det slöseri att lära upp en praktikant. Då får du så klart dötid.
Men det brukar alltid gå att sysselsätta sig, annats kan du ju också gå till chefen och be om uppdrag.

Fast jag har gjort det. Om och om igen. Till slut ger iaf jag upp om jag inte får respons. Räknar dagarna nu, ska fira när detta är över!
 
Jag hade också en sådan LIA. Jag övervägde att hoppa av pga den. Den var SÅ tråkig och folk verkade mest sitta av tiden.

På min andra LIA var det mer att göra och där jobbar jag idag :) Man kan ha fullt och lite lugnare, men en stor del handlar om hur mycket man tar på sig. Jag tar på mig allt jag kommer över, så mina dagar går snabbt och jag håller mig sysselsatt :)
 
Jag hade också en sådan LIA. Jag övervägde att hoppa av pga den. Den var SÅ tråkig och folk verkade mest sitta av tiden.

På min andra LIA var det mer att göra och där jobbar jag idag :) Man kan ha fullt och lite lugnare, men en stor del handlar om hur mycket man tar på sig. Jag tar på mig allt jag kommer över, så mina dagar går snabbt och jag håller mig sysselsatt :)

Ja alltså jag känner ju lite så att nä jag vill inte fortsätta med det här. Men ska inte låta en sugig Lia avgöra.

Ja absolut, men när det inte finns något att ta på sig och man heller inte får något att ta på sig känns det väldigt hopplöst.
 
Jag har fan aldrig haft dötid på kontoret mer än korta stunder. Lunch vid datorn och ingen fika är mer normalt...
Praktikanter är jobbigt döremot, för det tar mer tid att sätta in dem i en uppgift än det tar att göra den själv. En nyanställd är det skillnad med, den personen stannar ju kvar. Det gör inte en praktikant, så från det perspektivet är det slöseri att lära upp en praktikant. Då får du så klart dötid.
Men det brukar alltid gå att sysselsätta sig, annats kan du ju också gå till chefen och be om uppdrag.
Fast om man inte förankrat i resten av de anställda att man tar in en praktikant och alla berörda är införstådda och okej med att avsätta tid för att en praktikant ska ha arbetsuppgifter och lära sig något, så ska man ju inte ta in en praktikant alls. Det är ju inte praktikantens fel att de anställda inte har tid att lära upp den.
 
Jobbar på kontor som medicinsk sekreterare på en urologmottagning. För det mesta har vi lagom att göra, ibland jättemycket så vi inte hinner med men tex denna vecka var det jättelugnt. Beror helt på hur mycket mottagning läkarna har. Men väldigt sällan vi inte har något att göra alls.
 
Som skoladministratör är det VÄLDIGT lite dötid..... Ibland känns det som om man har 10 bollar i luften samtidigt 🙄!!
 
Fast om man inte förankrat i resten av de anställda att man tar in en praktikant och alla berörda är införstådda och okej med att avsätta tid för att en praktikant ska ha arbetsuppgifter och lära sig något, så ska man ju inte ta in en praktikant alls. Det är ju inte praktikantens fel att de anställda inte har tid att lära upp den.
I den bästa av världar funkar det så. I verkligheten, inte så ofta. Har inte heller påstått att ddet är praktikantens fel, bara skrivit hur det brukar vara.
 
Jag ”jobbar på kontor”. Arbetsbelastningen kan helt klart variera över både dagar och längre perioder, men en massa ren dötid skulle jag aldrig säga har! Det beror i så fall mer på vad jag väljer att göra (d.v.s. hur intensivt jag jobbar ;)) när det är lite lugnare.

Oftast är det kanske lite tråkigare uppgifter som läggs på hög tills tiden att tag i dem finns, och de kan ju därför vara lite dryga att beta av av den anledningen, men det är ju inte samma sak som att jag är sysslolös eller kan surfa bort flera arbetstimmar.

Som praktikant känns det ju verkligen som om handledning och någon slags planering är A och O. Vad jag förstår jobbar vi ganska intensivt med den biten när vi har praktikanter eller trainees. Aldrig att någon sitter och rullar tummarna.

Sen tänker jag att det beroende på vad man jobbar med, givetvis, kan vara en fördel av att ha jobbat ett tag, alltså ”ha sitt eget”. Som jag t.ex. kan lägga upp mycket av mitt arbete själv och vet vad jag kan ägna mig åt utöver ”akuta” eller mer dagliga uppgifter. Sådant kanske är svårare om man bara hoppar in ett kortare tag, speciellt om handledningen saknas.
 
Fast om jag ser hur ”hårt” de övriga anställda jobbar på dels denna och förra praktikplatsen så är det inte så mycket som är jobb. Det är mkt stå i hög och prata bonde söker fru, pussla, dricka kaffe osv. Sen är det självklart inte så överallt men det blir sån kontrast när jag är van att man jobbar varenda minut från tidigare jobb jag haft.
Som jag skrev innan kan jag verkligen förstå din frustration, men att det du upplever skulle vara signifikant för alla kontorsarbeten behöver du nog inte vara rädd för. Väldigt få verksamheter lär ha råd att ha en massa anställda som bara dricker kaffe och lägger pussel (!?) hela dagarna. Vanligare är nog att man får jobba häcken av sig. Jag tror att det är lika vanligt med kontorsjobb som är så slappa som det du beskriver som kroppsarbeten som är det.
 
Fast om jag ser hur ”hårt” de övriga anställda jobbar på dels denna och förra praktikplatsen så är det inte så mycket som är jobb. Det är mkt stå i hög och prata bonde söker fru, pussla, dricka kaffe osv. Sen är det självklart inte så överallt men det blir sån kontrast när jag är van att man jobbar varenda minut från tidigare jobb jag haft.
Oj! Jag har aldrig haft ett lugnt jobb där man kan dricka kaffe och stå o hänga utöver raster. Jag skulle precis som du avsky det. Det finns alltid att göra, man kan läsa studier som kommer etc etc. Jag skulle bli sjukt rastlös.
 
Som jag skrev innan kan jag verkligen förstå din frustration, men att det du upplever skulle vara signifikant för alla kontorsarbeten behöver du nog inte vara rädd för. Väldigt få verksamheter lär ha råd att ha en massa anställda som bara dricker kaffe och lägger pussel (!?) hela dagarna. Vanligare är nog att man får jobba häcken av sig. Jag tror att det är lika vanligt med kontorsjobb som är så slappa som det du beskriver som kroppsarbeten som är det.
Jag hoppas du har rätt :D jag får återkomma om ett år med rapport om hur det blev ;)
 
Oj! Jag har aldrig haft ett lugnt jobb där man kan dricka kaffe och stå o hänga utöver raster. Jag skulle precis som du avsky det. Det finns alltid att göra, man kan läsa studier som kommer etc etc. Jag skulle bli sjukt rastlös.

Det är hemskt! Var chill i en halv dag, sen har man läst alla hemsidor som finns typ. Plus att jag är där för arr lära mig. Vilket inte direkt skett.
 
När jag var nyanställd hade jag ofta tråååkigt och inget att göra. Helt enkelt för jag var beroende av handledning. Gissar detsamma gäller för Lia?

Nu har jag mer arbete än jag hinner med och kan drömma om dötid.. (det här skrivs från toaletten)

Så tror inte du ska döma efter Lian
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: Avalbane
·
Skola & Jobb Jag läser 50 procent distans fram till slutet av mars, 7,5 poäng, samtidigt som jag jobbar heltid. Känner mig lite osäker på hur det är...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 648
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Tycker vi är sjuka hela tiden, inte dottern lika mycket som vi föräldrar. Min sambo fick tex öroninflammation som inte gav sig utan...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
11 004
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp