Allergiska reaktioner av nytt träns?

L

lill_flesky

Var ner igår och skulle ta in hästen och upptäckte då först på halsen, knölar av lite olika storlekar från ungefär en 50:örings storlek till ca 1 kr storlek, på båda sidor av halsen, platta. Kände igenom hela hästen och hittade även 2 gigantiska på magen (en var ca en handlflata och den andra var dubbelt så stor) samt så hittade jag nån enstaka på bog och rygg. Dom var lite sega, inte helt hårda alltså, men ganska fasta. Hästen verkade dock helt obekumrad över dom, verkade pigg och det kliade inte om bulorna.

På morgonen igår när jag var nere och red så fanns dom inte där, och hon har bara visat en liknande reaktion en gång förut, i somras då hon fick ngn typ av nässelutslag när det vart för varmt och fuktigt, och hon hade ett täcke på sig som inte andades. Men dem utslagen såg inte alls ut som dessa.

Var nere för några timmar sedan och då var i princip alla bulor borta, förutom ngn enstaka.

De som jag har pratat med har avrit alldeles bombsäkra på att det är ngn slags allergisk reaktion, men frågan är mot vad?
de som jag kan komma att tänka på som har ändrats nyligen är:

*ny hage, dock så hae hon gått i den hagen tidigare, och de andra hästarna i hagen visade inga reaktioner.

*Sojamjöl, som hon får i fodret, har läst att många hästar visar allergiska rteaktioner mot det,men hon har ätit det i ca 1½ månad och jag vande in henne jättelångsamt på det.

*Jag köpte nyligen ett sidepull som jag har använt ganska mkt i ca 1 vecka nu, det är annorlunda mot mina andra träns, ser inte lika behandlat ut och är inte färgat. Det är ett sånt här:
7812.jpg

Kan det vara det hon reagerar på?
 
Sv: Allergiska reaktioner av nytt träns?

Nääääää, det låter lite osannolikt... vet du om det är krom garvat läder? Men... näää, det är långsökt... Soja, jo, viss reaktion kan uppstå, men borde det har gjort tidigare... hagen... Det är ju ingen direkt växtlighet just nu...

Nä... vetefan vad det kan orsakats av om inget annat varit nytt än det du beskrivet...

Fortsätt och fundera...


/cj
 
Sv: Allergiska reaktioner av nytt träns?

Min häst hade något liknande för ett tag sedan.
Veterinären tog blodprov och hittade ingenting. Men någon typ av allergisk reaktion var det. Så det blev en kortison spruta.. men det hjälpte bara lite. Så jag avmaskade honom och sen vart det bra!
( har köpt honom alldeles nyligen och förra ägaren måste ju "glömt" avmaska.. Trots krav på min sida)
 
Sv: Allergiska reaktioner av nytt träns?

hmm.. nej det är inte kromgarvat. Jag har ett träns som är kromgarvat som hon har haft i över 2 år som aldrig har varit några problem med..

Vad krångligt det här vart.. jag kommer inte på ngt annat som är nytt... Jag trodde först att hon hade fått i sig ngt olämpligt iom nya hagen, men men, jag får fundera vidare...

Kan tilägga att knölarna på magen kom tillbaka igårkväll, och hon hade även fått nya på flanken, men dom på halsen är borta..
Hon är också tempad och visar ingen feber eller så...

Får se om de är kvar imorgon så får jag nog ringa till veterinären...
 
Sv: Allergiska reaktioner av nytt träns?

Flugor.. hmm, det låter mindre troligt, hon brukar inte reagera såhär kraftigt på flugor, fast man vet ju aldrig
 
Sv: Allergiska reaktioner av nytt träns?

Har inte avmaskat i höst, men vi skickade in träckprover och analysen visade att ingen av hästarna hade ngn mask så vet. rekommenderade oss att inte avmaska i höstas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 356
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 411
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp