Allmän bildning

Både SR och alla nyhetssidor har ju skrivit om det idag/igår kväll.
Just idag har jag inte tittat på nyheter och det är först nu jag har haft tillgång till att scrolla på telefonen.
Inte sett något än, har däremot läst om kollektiv bestraffning för kvinnor i Iran, som jag nog tycker är mer allmänbildande samtida nyheter?
Även sett ett nytt klipp om en installation på Louisiana.
 
Skulle säga att du aktivt måste välja bort att konsumera nyheter under hela mellohelgen för att inte snappa upp något alls. Vinnaren är liksom på första sidan på alla nyhetssiter iprincip.
Nu får jag av naturliga skäl inte upp svenska nyhetssidor, men att någonting är populärpoppis på svenska nyheternas förstasida Just Nu innebär inte att det är allmänbildning.
 
Det enda jag vet om melodifestivalen i år är att någon amerikansk hemmafru är med och att min mormor tycker hon är rätt dålig. Det innebär inte att jag inte är allmänbildad tänker jag. Jag vet inte heller någonting om bilsport eller rugby i världen, men jag kan prata med och relatera till människor ifrån många olika situationer och kulturer, löst om politik och världssituation, om samhälle och särskilt om natur. Det räcker för mig. Sedan ser jag mig inte som särskilt uppdaterat allmänbildad, men att dra in årets Svenska melodifestval i allmänbildning? Alltså nej.
Men alltså - givetvis skiljer sig allmänbildning i Sverige mot GB?
Det är förmodligen en massa saker som man "ska" kunna där som vi som bor här inte har en aning om. Jag förutsätter att vi diskuterar ur en svensk kontext - allt annat blir ju märkligt.
 
Just idag har jag inte tittat på nyheter och det är först nu jag har haft tillgång till att scrolla på telefonen.
Inte sett något än, har däremot läst om kollektiv bestraffning för kvinnor i Iran, som jag nog tycker är mer allmänbildande samtida nyheter?
Även sett ett nytt klipp om en installation på Louisiana.
Du tänker att ser man nyheter om Mello så ser man inga nyheter om omvärlden alls eller? 🙄
 
Är det verkligen allmänbildning att känna till årets finalbidrag? Jösses. Ska jag också känna till idolvinnaren från ifjol, dansbandets tio i topp och vem som är programledare i Jeopardy (om det ens sänds längre?) jag tycker det är så Vansinnigt tråkigt att det finns inte. :arghh: Kung och statsminister kan jag gå med på.
Men du bor väl inte i Sverige?
Jag tycker absolut inte det är allmänbildning att kunna rabbla hela finalen! Däremot att veta vem som vann. Likaså att åtminstone känna igen några låtar från årets Mello och veta att de kom från Mello. Det är liksom svårt att missa om man bor i Sverige och använder internet, läser tidningar eller lyssnar på radio. Bor man inte i Sverige är det såklart inte allmänbildning!

Jag har noll koll på vilka som ska representera övriga länder i Eurovision, liksom jag absolut inte har koll på alla EU-länders statsministrar. Det hindrar ju inte att vem som är statsminister eller vem som är superpopulär artist i ett annat land är allmänbildning för de som bor där.

Motsvarande gäller annan populärkultur/sport - om det hamnar på förstasidan på alla tidningar, i topp på alla nyhetssajter, och pratas om i de flesta fikarum är det allmänbildning åtminstone just då. Om det bara är de som dedikerat följer just det programmet/sporten/whatever är det inte allmänbildning.

(Ursprunget till tråden är en annan tråd där folk ansåg att det var allmänbildning vem som kom femma på 80-talet, typ. Det håller jag verkligen inte med om.. :D )
 
Men alltså - givetvis skiljer sig allmänbildning i Sverige mot GB?
Det är förmodligen en massa saker som man "ska" kunna där som vi som bor här inte har en aning om. Jag förutsätter att vi diskuterar ur en svensk kontext - allt annat blir ju märkligt.
Jag skulle inte ha någon aning om vem som vann här heller, jag räknar det helt enkelt inte till allmänbildning att veta vilken artist som vann vad vilket år om det inte vore någonting särskilt och rätt världsomspännande - eller för all del som påverkar samhället i stort. Att hålla koll på stadsministern eller partiledare anser jag vara närmare allmänbildning än vilken artist som leder/vinner melodifestivalen. För mig är det mer ett riktat intresse.
Jag anser det inte vara allmänutbildning att veta vilka hästar som lottas till (och vilken som senare vinner) elitloppet heller, trots att det kommer att dyka upp i nyheterna och förmodligen i stora rubriker och nyhetsinslag.
 
För mig dyker det upp så otroligt många totalt ointressanta sport, musik och kulturhändelser om året att jag inte begriper hur någon skulle kunna komma ihåg och/eller visa intresse för alla. För mig är allmänbildning lite större än "årets namn". Oavsett vilket land jag befinner mig i menar jag då (även om jag är medveten om att mello är oresonligt stort i Sverige. :p ) jag skulle inte kunna nämna en enda eurovisionaspirant eller rugbyspelare i UK heller, men jag kan diskutera breda ämnen.
 
Jag skulle inte ha någon aning om vem som vann här heller, jag räknar det helt enkelt inte till allmänbildning att veta vilken artist som vann vad vilket år om det inte vore någonting särskilt och rätt världsomspännande - eller för all del som påverkar samhället i stort. Att hålla koll på stadsministern eller partiledare anser jag vara närmare allmänbildning än vilken artist som leder/vinner melodifestivalen. För mig är det mer ett riktat intresse.
Jag anser det inte vara allmänutbildning att veta vilka hästar som lottas till (och vilken som senare vinner) elitloppet heller, trots att det kommer att dyka upp i nyheterna och förmodligen i stora rubriker och nyhetsinslag.
Alltså Eurovision är ju typ världens största musiktävling - så det torde ju verkligen kvala in under allmänbildning att veta vilka som ska representera oss.
Räknar inte stadminister etc som allmänbildning - det är saker man SKA kunna.

Jag kan liksom inte svara för hur det är hos er - det kanske inte står ett skit om det i nyheterna, vad vet jag, men så är inte fallet här.

Jag förstår inte heller argumentet om att man tycker det är tråkigt = då behöver man inte kunna det. Jag tycker en massa saker är skittråkigt men kan anse att det är allmänbildning ändå,att kunna saker har man ju alltid nytta av.
 
Jag skulle säga att allmänbildning är att ha lite koll på mycket av det som hänt som har påverkat ens omvärld, både i dåtid och nutid. Krig, politik, uppfinningar och upptäckter, grundläggande om hur vanliga saker fungerar etc. Däremot skulle jag inte säga att all populärkultur är allmänbildning för jag tycker inte alltid att det påverkar ens omvärld i så stor bemärkelse. Att veta vilka från Sverige som har vunnit hela Eurovision tycker jag absolut är allmänbildning, likaså när vi vinner OS-medaljer. Vem som ”bara” vinner Mello eller vilka som tog SM-guld? Nä, det räknar jag inte som allmänbildning.

Jag skulle inte säga att jag är väldigt allmänbildad. Däremot är jag duktig på att fundera kring och dra slutsatser kring händelser och saker så jag brukar klara mig ändå.
 
Alltså Eurovision är ju typ världens största musiktävling - så det torde ju verkligen kvala in under allmänbildning att veta vilka som ska representera oss.
Räknar inte stadminister etc som allmänbildning - det är saker man SKA kunna.

Jag kan liksom inte svara för hur det är hos er - det kanske inte står ett skit om det i nyheterna, vad vet jag, men så är inte fallet här.

Jag förstår inte heller argumentet om att man tycker det är tråkigt = då behöver man inte kunna det. Jag tycker en massa saker är skittråkigt men kan anse att det är allmänbildning ändå,att kunna saker har man ju alltid nytta av.
Jag har inte koll på alla som kvalar in till olika sporter i OS heller, oavsett land. Där kan vi ju tala om enorma tävlingar med enormt världsomspännande engagemang.
Att glömma eller missa vilken som vann den sista av all femtioåtta deltävlingarna av Mello i år känns inte så märkvärdigt - men givetvis har jag inte tagit del av några rubriker eller så. Jag minns inte den hysterin från när jag bodde hemma och kan inte nämna en enda vinnare från de åren heller. :)

Visst finns det många ämnen vi tycker är tråkiga men bör kunna ändå, men det det kommer till sport och musik ska det till riktigt stora namn och händelser för att det ska räknas till just allmänbildning anser jag.
Vi har nog helt enkelt olika uppfattning om vad som faller under allmänbildning.
 
När det gäller Melodifestivalen tycker jag personligen att det räcker att kunna sjunga med och göra alla moves till denna:

arjaaaa.gif
 
Jag är absolut inte allmänbildad för övrigt. Totalt värdelös på quizz och frågesporter, särskilt runt sport och kultur, men när jag tänker på en allmänbildad person har det lite med dagens populäraste nyheter att göra.
 
För mig dyker det upp så otroligt många totalt ointressanta sport, musik och kulturhändelser om året att jag inte begriper hur någon skulle kunna komma ihåg och/eller visa intresse för alla. För mig är allmänbildning lite större än "årets namn". Oavsett vilket land jag befinner mig i menar jag då (även om jag är medveten om att mello är oresonligt stort i Sverige. :p ) jag skulle inte kunna nämna en enda eurovisionaspirant eller rugbyspelare i UK heller, men jag kan diskutera breda ämnen.
Vet inte om det finns något i UK som är riktigt jämförbart? Mellofinalen i Sverige ses ju av ca 35% av landets befolkning, och det har haussats ordentligt i medier sedan åtminstone en månad. Vem har problem med rösten, vem var sjuk, vem gick vidare, vem gick inte vidare, vad hände med kändis x och y bakom kulisserna, vad tror bettingsajterna osv i all oändlighet. Jag har inte sett en minut Mello på ganska många år men det går helt enkelt inte att undgå. Sen kommer det ut lite bra/dåliga/udda låtar på Spotify och då är det svårt att inte koppla ihop dem med rubrikerna man läst och diskussionerna man hört.

Detsamma gäller sport; jag är totalt ointresserad av allt som inte är hästsport men känner ändå till Sarah Sjöström, Mondo Duplantis och Nils van der Poel. Det går inte heller att missa när det är fotbolls-VM, trots att jag verkligen gör mitt bästa.. :angel:
 
Vet inte om det finns något i UK som är riktigt jämförbart? Mellofinalen i Sverige ses ju av ca 35% av landets befolkning, och det har haussats ordentligt i medier sedan åtminstone en månad. Vem har problem med rösten, vem var sjuk, vem gick vidare, vem gick inte vidare, vad hände med kändis x och y bakom kulisserna, vad tror bettingsajterna osv i all oändlighet. Jag har inte sett en minut Mello på ganska många år men det går helt enkelt inte att undgå. Sen kommer det ut lite bra/dåliga/udda låtar på Spotify och då är det svårt att inte koppla ihop dem med rubrikerna man läst och diskussionerna man hört.

Detsamma gäller sport; jag är totalt ointresserad av allt som inte är hästsport men känner ändå till Sarah Sjöström, Mondo Duplantis och Nils van der Poel. Det går inte heller att missa när det är fotbolls-VM, trots att jag verkligen gör mitt bästa.. :angel:
Jag minns som sagt inte alls den hypen hemifrån och skulle aldrig kunna nämna någon vinnare från 2000 och framåt, men jag antar att det vuxit. Fortfarande skulle jag inte nämna det under rubriken "allmänbildning". Mer en hype helt enkelt. Någonting som kommer... och kanske går. Minns gemene man det fortfarande om fem till tio år skulle det kunna vara allmänbildning. :D
 
Men du bor väl inte i Sverige?
Jag tycker absolut inte det är allmänbildning att kunna rabbla hela finalen! Däremot att veta vem som vann. Likaså att åtminstone känna igen några låtar från årets Mello och veta att de kom från Mello. Det är liksom svårt att missa om man bor i Sverige och använder internet, läser tidningar eller lyssnar på radio. Bor man inte i Sverige är det såklart inte allmänbildning!

Jag har noll koll på vilka som ska representera övriga länder i Eurovision, liksom jag absolut inte har koll på alla EU-länders statsministrar. Det hindrar ju inte att vem som är statsminister eller vem som är superpopulär artist i ett annat land är allmänbildning för de som bor där.

Motsvarande gäller annan populärkultur/sport - om det hamnar på förstasidan på alla tidningar, i topp på alla nyhetssajter, och pratas om i de flesta fikarum är det allmänbildning åtminstone just då. Om det bara är de som dedikerat följer just det programmet/sporten/whatever är det inte allmänbildning.

(Ursprunget till tråden är en annan tråd där folk ansåg att det var allmänbildning vem som kom femma på 80-talet, typ. Det håller jag verkligen inte med om.. :D )
Fast nej, kom igen? Skulle det höra till allmänbildning att känna igen några låtar ur årets Mello? Så om man inte gör det brister man i sin allmänbildning? No way, säger jag.
 
Men du bor väl inte i Sverige?
Jag tycker absolut inte det är allmänbildning att kunna rabbla hela finalen! Däremot att veta vem som vann. Likaså att åtminstone känna igen några låtar från årets Mello och veta att de kom från Mello. Det är liksom svårt att missa om man bor i Sverige och använder internet, läser tidningar eller lyssnar på radio. Bor man inte i Sverige är det såklart inte allmänbildning!

Jag har noll koll på vilka som ska representera övriga länder i Eurovision, liksom jag absolut inte har koll på alla EU-länders statsministrar. Det hindrar ju inte att vem som är statsminister eller vem som är superpopulär artist i ett annat land är allmänbildning för de som bor där.

Motsvarande gäller annan populärkultur/sport - om det hamnar på förstasidan på alla tidningar, i topp på alla nyhetssajter, och pratas om i de flesta fikarum är det allmänbildning åtminstone just då. Om det bara är de som dedikerat följer just det programmet/sporten/whatever är det inte allmänbildning.

(Ursprunget till tråden är en annan tråd där folk ansåg att det var allmänbildning vem som kom femma på 80-talet, typ. Det håller jag verkligen inte med om.. :D )

Nja. Ursprunget var att bland annat känna till Arja Saijonmaa. Det är något helt annat än slumpvis deltagare på 80-talet.
 

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 013
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 472
Senast: Gunnar
·
L
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
7 278
Senast: LiviaFilippa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 851
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp