Allmän bildning

Ja, tacka vet jag DN och P1 :) ! Jag känner att jag har blivit bra mycket mer allmänbildad sedan jag slutade lyssna på musikkanalerna och istället ha P1 på när jag kör bil.
Jag slår på P1 när jag kliver upp och stänger av den när jag går och lägger mig.
Är sjukpensionär och därmed ofta hemma om dagarna.
 
Gällande Mello så tänker jag att det ändrat sig lite på senare år? När jag var liten och hade två, möjligen tre kanaler så var det EN tävling. En kväll som nästan lika heligt som Kalle Anka, till och med i våran familj där igen egentligen var musikintresserad så satt man bänkad eftersom det var det enda som fanns att se och dagen efter så var det på varenda löpsedel, låtar spelades på roliga timmen på fredagar osv.

I år är jag inte ens säker på om det varit final eller ej?
 
Gällande Mello så tänker jag att det ändrat sig lite på senare år? När jag var liten och hade två, möjligen tre kanaler så var det EN tävling. En kväll som nästan lika heligt som Kalle Anka, till och med i våran familj där igen egentligen var musikintresserad så satt man bänkad eftersom det var det enda som fanns att se och dagen efter så var det på varenda löpsedel, låtar spelades på roliga timmen på fredagar osv.

I år är jag inte ens säker på om det varit final eller ej?

Jag kommer fortfarande ihåg hur stort det var när familjen bänkade sig framför den enda svenska tävligen och sedan ESC med chips och läsk och mys. Apropå allmänbildning trodde jag länge att trudelutten de spelar innan sändningen var Sveriges nationalsång :D

 
Gällande Mello så tänker jag att det ändrat sig lite på senare år? När jag var liten och hade två, möjligen tre kanaler så var det EN tävling. En kväll som nästan lika heligt som Kalle Anka, till och med i våran familj där igen egentligen var musikintresserad så satt man bänkad eftersom det var det enda som fanns att se och dagen efter så var det på varenda löpsedel, låtar spelades på roliga timmen på fredagar osv.

I år är jag inte ens säker på om det varit final eller ej?
Precis, det börjar likna SHL.
 
Här är ett typexempel på min bristande allmänbildning. Jag gissar att det är nån referens till någon sportliga? Möjligen Hockey?
Hockey. Enda anledningen till att jag vet detta är för att det inte är lönt att ringa hem till familjen de dagar det spelas match, vilket är ungefär tre dagar i veckan i ungefär sex månader eller så. Jag anser inte att det hör till allmänbildningen att hålla reda på det. 😅
 
Det här är verkligen en intressant fråga, som handlar så mycket om den tid och kontext vi lever i. Jag tänker att på ett plan är allmänbildning sånt som man inte anser sig behöva förklara när man pratar om något. sånt som man förutsätter att motparten känner till. Det är givetvis svårare om man pratar med en stor målgrupp där man har varierande referensramar. Läser man litteratur som är skriven i en annan tid, kanske ett annat århundrade, inser man att författaren har en bild av vad läsaren vet och vad som inte behöver förklaras och att det kan ha ändrat sig rätt mycket över tid.
 
Håller med. Exakta årtal eller regentlängder är kanske inte allmänbildning (säger personen som har regeltlängder inramade på väggen hemma :angel: ) Men det är däremot enligt mig allmänbildning att kunna pricka ett århundrade lite på en höft sådär. Att veta i alla fall på ett ungefär när tex upplysningstiden var eller liknande.
Minns iofs när Annie Lööf i ngn frågesport på TV trodde att slaget vid Lutzen var på 1800-talet. Då var jag mycket nära en stroke.
Men alltså, för att ta Annie lite i försvar här, vissa hjärnor är ta mig fasen nästan resistenta mot att hålla koll på årtal.

Min hjärna exempelvis, jag har ju hört och präntat in årtalet _hur många gånger som helst_ under mitt liv. Jag är numera lite mer intresserad av historia och har lyssnat på flera poddar och sett flera dokumentärer specifikt om detta slag, Gustav II Adolf och alla våra andra kungar. Jag hade placerat århundradet nånstans 1-200 år tidigare, där det sistnämnda ju är korrekt. Men hade någon sagt att detta var 1500-tal eller 1700-tal så hade jag absolut köpt det påståendet. För alla andra hjärnor är liksom bättre än min på just detta, så sannolikt har den andra personen mer rätt. I en tillräckligt stressad situation hade jag alltså lätt gjort någon liknande dundertabbe, trots skolgång och frivillig påfyllning av fakta senare i livet.
 
Det kanske är det som är problemet att gamla generationer har svårt att acseptera att deras allmän bildning börjar vara irele vant och att andra kändisar är mera allmän bildning att veta nånting om nu.
Kunskap blir aldrig irrelevant skulle jag säga. Men ja, äldre generationer borde vara mer lyhörda inför att tiderna förändras och nya saker tillkommer, om man vägrar gå med på det kan man ses som lite stel och gammalmodig.

På samma sätt måste yngre generationer acceptera att de helt enkelt inte vet lika mycket och inte bara avfärda allt som "gamlingarna" säger. Det finns en anledning bakom uttrycket "vis av erfarenhet". Ju längre du lever, desto mer kunskap och erfarenheter samlar du på dig. Jag lovar dig att om 20 år kommer du tycka att vissa åsikter du har idag är befängda och barnsliga, det är en del i allas personliga utveckling.

Kunskap är också så mycket mer än bara allmänbildning. Men visst, ju mer man vet lite om allt desto mindre är risken att man någon gång ser dum ut för man typ inte visste att Oslo var Norges huvudstad, det ses ju allmänt som "fint" att veta saker. Även fast man inte är speciellt allmänbildad kan man sitta på en enorm mängd specialkunskap inom vissa ämnen, det ska man inte glömma bort innan man avfärdar andra som "dumma" för att de inte vet samma saker man själv vet.
 
Kunskap blir aldrig irrelevant skulle jag säga. Men ja, äldre generationer borde vara mer lyhörda inför att tiderna förändras och nya saker tillkommer, om man vägrar gå med på det kan man ses som lite stel och gammalmodig.

På samma sätt måste yngre generationer acceptera att de helt enkelt inte vet lika mycket och inte bara avfärda allt som "gamlingarna" säger. Det finns en anledning bakom uttrycket "vis av erfarenhet". Ju längre du lever, desto mer kunskap och erfarenheter samlar du på dig. Jag lovar dig att om 20 år kommer du tycka att vissa åsikter du har idag är befängda och barnsliga, det är en del i allas personliga utveckling.

Kunskap är också så mycket mer än bara allmänbildning. Men visst, ju mer man vet lite om allt desto mindre är risken att man någon gång ser dum ut för man typ inte visste att Oslo var Norges huvudstad, det ses ju allmänt som "fint" att veta saker. Även fast man inte är speciellt allmänbildad kan man sitta på en enorm mängd specialkunskap inom vissa ämnen, det ska man inte glömma bort innan man avfärdar andra som "dumma" för att de inte vet samma saker man själv vet.
Jag har vääääldigt svårt för att tro att jag kommer tycka att å sikter jsg har nu är be fängda och barnsliga om 20 år men men.

Och ja själv klart så är kunskap inte samma sak som allmän bildning? Så jag fattar inte riktigt vad du menar efter som att du började med att skriva massa om kunskap? Och att man kan ha jätte mycket special kunskap fast man inte är så allmän bildad det är väl inget konstigt meddet? Eller alltså jag fattar inte.
 
Men alltså, för att ta Annie lite i försvar här, vissa hjärnor är ta mig fasen nästan resistenta mot att hålla koll på årtal.

Min hjärna exempelvis, jag har ju hört och präntat in årtalet _hur många gånger som helst_ under mitt liv. Jag är numera lite mer intresserad av historia och har lyssnat på flera poddar och sett flera dokumentärer specifikt om detta slag, Gustav II Adolf och alla våra andra kungar. Jag hade placerat århundradet nånstans 1-200 år tidigare, där det sistnämnda ju är korrekt. Men hade någon sagt att detta var 1500-tal eller 1700-tal så hade jag absolut köpt det påståendet. För alla andra hjärnor är liksom bättre än min på just detta, så sannolikt har den andra personen mer rätt. I en tillräckligt stressad situation hade jag alltså lätt gjort någon liknande dundertabbe, trots skolgång och frivillig påfyllning av fakta senare i livet.
Jag är precis likadan. Trots att jag har bra sifferminne i övrigt. Så jag hade kunnat säga 1800-tal, gissar dock som du men det kan också vara fel. Poängen är väl att det faktiskt inte spelar sådär jättestor roll och kanske är det därför det aldrig fastnar?
 
Jag har vääääldigt svårt för att tro att jag kommer tycka att å sikter jsg har nu är be fängda och barnsliga om 20 år men men.

Och ja själv klart så är kunskap inte samma sak som allmän bildning? Så jag fattar inte riktigt vad du menar efter som att du började med att skriva massa om kunskap? Och att man kan ha jätte mycket special kunskap fast man inte är så allmän bildad det är väl inget konstigt meddet? Eller alltså jag fattar inte.

Allmänbildning ÄR kunskap, det är inte två helt separata grejer.

Spelar inte jättestor roll att känna till Sveriges stormaktstid? 🥹🥹🥹🥹🥹

Det är JÄTTEBRA att kunna mycket om detta om man gillar frågesport. Tyvärr är jag hopplös på att hålla isär alla årtal och Gustaver.. Gustavs? Önskar min hjärna ville lagra detta bättre än vad den vill :D
 

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 931
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 206
Senast: Gunnar
·
L
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
7 682
Senast: LiviaFilippa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 293
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp