Allmänbildning?

På den där viltolyckeremsan jag fick vid besiktningen, står 112 med som valt larmnummer.

Ja det handlar ju inte bara om hur "akut" ärendet är utan vem som ordnar vad. Kan tänka mig att SOS-operatörerna har ett snabbspår och en rutin medan polisen (114 14) kanske måste fråga någon, ringa runt, koppla vidare etc. Det fördröjer ju ärendet i onödan.
 
Ja det där är nog var i landet man bor också. Här finns det inte björn tex ;)
Det måste ju inte vara specifikt björn, ett skadat, vilt djur är ett akut ärende. En aggressiv älg är allt annat än rolig och ett skadat rådjur ska inte heller springa runt i onödan. Så nej, det har inte att göra med var man bor, utan situationen.
 
Det var först vid HemPC-reformen 1998 som det började hända saker på allvar. Och även om det då plötsligt köptes PC till många hem, så inte var det de äldre som satte sig och började lattja i Excel. I många hem kapades datorerna av barn och ungdomar.

1988 (som var det årtal som triggade mig i denna subdebatt) hade typ 1% av Bukefalisterna en privat PC hemma. Max 10% av denna procent hade Excel på den datorn. Förmodligen var spridningen bara 1% av den där procenten.
Subdebatterar. Att använda dator och att ha dator hemma är ju två vitt skilda saker. Visst köpte jag kanske min första dator när jag var 19/20 eller så (född 75, en Pentium, det var såå fint eller ngt). Men det innebär definitivt inte att jag inte hade kontakt med datorer innan, på mammas jobb, på skolan, hemma hos kusiner. Varje uppsats under högstadiet fick ju renskrivas under viss plåga på mammas dator på jobbet sena kvällar. På gymnasiet fick jag låna pappas jobbs laptop för uppsatsen. (Senare fick jag en de skulle pensionera, en riktigt gammal en med röd plasmaskärm) Men då fanns redan flera i klassen som hade dator hemma, lärarna kunde kräva att det skulle lämnas in arbeten skrivna på dator, eller vet inte om de krävde men det var så man lämnade in i alla fall.

Excel följde med per automatik praktiskt taget om man köpte Word såvitt jag kommer ihåg.

Så jag gissar spontant att de flesta 70 åringar som hade skrivbordsjobb runt 1990-2000 använde en dator nästan varje dag, och många fler använde en ibland i jobbet.

Samtidigt var såklart datorerna på skolan en annan sak, på högstadiet delades en hårddisk mellan tio eller så Apple datorer, dataläraren bar in den i triumf. På gymnasiet var datorerna äldre och vi fick ha floppy disk, vilket var helt urmodigt och ingen hade hemma eller på jobbet(alltså föräldrarnas jobb).

(Mamma är 70+, hon har programmerat med hålkort :D)
 
Senast ändrad:
Blir alltid lika förvånad över när folk med körkort inte vet vilka vilt som det är anmälningsplikt på vid trafikolyckor, eller hur man gör för att anmäla viltolyckor :confused:
Det är faktiskt konstigt på riktigt eftersom bilprovningen prackar på en en hel hög med orangea pappersband varje gång man provar bilen.
 
Subdebatterar. Att använda dator och att ha dator hemma är ju två vitt skilda saker. Visst köpte jag kanske min första dator när jag var 19/20 eller så (född 75, en Pentium, det var såå fint eller ngt). Men det innebär definitivt inte att jag inte hade kontakt med datorer innan, på mammas jobb, på skolan, hemma hos kusiner. Varje uppsats under högstadiet fick ju renskrivas under viss plåga på mammas dator på jobbet sena kvällar. På gymnasiet fick jag låna pappas jobbs laptop för uppsatsen. (Senare fick jag en de skulle pensionera, en riktigt gammal en med röd plasmaskärm) Men då fanns redan flera i klassen som hade dator hemma, lärarna kunde kräva att det skulle lämnas in arbeten skrivna på dator, eller vet inte om de krävde men det var så man lämnade in i alla fall.

Excel följde med per automatik praktiskt taget om man köpte Word såvitt jag kommer ihåg.

Så jag gissar spontant att de flesta 70 åringar som hade skrivbordsjobb runt 1990-2000 använde en dator nästan varje dag, och många fler använde en ibland i jobbet.

Samtidigt var såklart datorerna på skolan en annan sak, på högstadiet delades en hårddisk mellan tio eller så Apple datorer, dataläraren bar in den i triumf. På gymnasiet var datorerna äldre och vi fick ha floppy disk, vilket var helt urmodigt och ingen hade hemma eller på jobbet(alltså föräldrarnas jobb).

(Mamma är 70+, hon har programmerat med hålkort :D)

Jag är född -73.
Första gången jag stötte på en dator var på teknikkursen i sjuan, då fick man knappa på den någon enstaka gång och försöka lära sig något slags kommando.
Nästa gång var lika enstaka tillfällen på gymnasiet.
Enstaka klasskompisar på gymnasiet hade dator i hemmet, två eller tre stycken av oss 25 i klassen. Det var de som kom från ekonomiskt gynnade familjer.
När jag började plugga på universitetet -92 var det ingen av de drygt 60 studenterna i min "kull" som ägde dator.
För hela läkarlinjen i Umeå, ca 600 studenter, fanns det ca 50 datorer tillgängliga på den tiden.
Vi gick en veckolång kurs i användande av dator.
När jag gick ut läkarlinjen tror jag det var tre eller fyra av de ca 60 kursarna som hade egen dator. Detta var år 1998.
Några av arbetskamraterna (Norrbotten) hyrde personaldator av arbetsgivaren -99, men de flesta gjorde det inte. Å andra sidan använde vi dator dagligen på jobbet då, eftersom det var data-journal. De flesta använde inte datorn till något annat än journalarbetet och emailen då.
Det vill säga, de flesta av dem jag kände där och då.

Så det kan verkligen skilja sig i nästan samma åldersgrupp!
 
Haha ja. :D Jag brukar för övrigt tänka ”allt större än en räv”, samt djur jag skulle bli förvånad över att köra på (tänker mig att utter och örn platsar in där :D), för att slippa komma ihåg alla specifikt.

Sen skulle jag ju hellre rapportera en gång för mycket och få höra att jag inte behöver, än tvärtom.
Jag hade en överkörd bäver utanför min grind en gång! Jag blev förvånad, men den är ändå inte anmälningspliktig tydligen! (och det var ju inte jag som körde på den heller)
 
Jag är född -73.
Första gången jag stötte på en dator var på teknikkursen i sjuan, då fick man knappa på den någon enstaka gång och försöka lära sig något slags kommando.
Nästa gång var lika enstaka tillfällen på gymnasiet.
Enstaka klasskompisar på gymnasiet hade dator i hemmet, två eller tre stycken av oss 25 i klassen. Det var de som kom från ekonomiskt gynnade familjer.
När jag började plugga på universitetet -92 var det ingen av de drygt 60 studenterna i min "kull" som ägde dator.
För hela läkarlinjen i Umeå, ca 600 studenter, fanns det ca 50 datorer tillgängliga på den tiden.
Vi gick en veckolång kurs i användande av dator.
När jag gick ut läkarlinjen tror jag det var tre eller fyra av de ca 60 kursarna som hade egen dator. Detta var år 1998.
Några av arbetskamraterna (Norrbotten) hyrde personaldator av arbetsgivaren -99, men de flesta gjorde det inte. Å andra sidan använde vi dator dagligen på jobbet då, eftersom det var data-journal. De flesta använde inte datorn till något annat än journalarbetet och emailen då.
Det vill säga, de flesta av dem jag kände där och då.

Så det kan verkligen skilja sig i nästan samma åldersgrupp!
Joo verkligen, jag började väl plugga på Mälardalens högskola efter gymnasiet, ekonomi, så dålig på årtal men kan det ha varit när man är 19. Så 1994? Där fanns en datasal med gott om datorer och man skaffade sig en hotmailadress. Ingen utbildning i att hantera datorer, alla ansågs kunna det? Jag Surfade! första gången och blev besviken över att det mest var text :D. Det ingick ngn kurs i ADB på några föreläsningar om programmering, som jag glömt, programmera DOS. Jag smittade ned en hel lina datorer och datakillens dator med ngt virus så jag måste haft ngt slags dator hemma, den gamla laptopen med plasmaskärm kanske?

Hoppade till Uppsala året efter, flera stora datasalar och det var hysteriskt roligt av studenterna att lägga porrbilder som skärmbakgrund. Som inte gick att få bort. I teorin lärde jag mig här någonstans göra balansräkningar i Excel, men jag har glömt. Där ngnstans köpte jag min dator som är den dyraste dator jag köpt, dvs mer pengar än min nuvarande stationära tex. Faster hjälpte mig att välja och lånade bil att köra hem den med, hon hade köpt ny dator till mina kusiner som var 4 år yngre än mig. De hade haft länge (vad nu länge är i tonåren).

"alla" hade egen dator (fast jag minns inte om det verkligen var så) och "alla" spelade typ backpacker. När vi gjorde pm så åkte vi hem till en av tre studenter och satt tillsammans framför hennes dator och skrev tillsammans, arbeten flyttades med diskett. När jag gjorde D-uppsats skrev alla hemma och skickade till varandra via mail och möttes och pratade igenom. Man hade modem som pipetipip ringde upp. När datorn kraschade så wohoo,hade jag hunnit skicka det senaste på mail, det fanns kvar! Jag hade egen skrivare, laser, på studentrummet.

När jag var riktigt liten hade mamma elskrivmaskin och senare en märklig dator där infon låg på kassettband och den var kopplad till TVn. På mammas jobb kunde man låna kollegans dator och spela golfspel när man väntade på att hon skrev färdigt det sista om man glömt nycklarna. Tilläggas kan att mamma var "ensam mamma" och vi hade inte videospelare o diskmaskin tex.
 
Jag är född -73.
Första gången jag stötte på en dator var på teknikkursen i sjuan, då fick man knappa på den någon enstaka gång och försöka lära sig något slags kommando.
Nästa gång var lika enstaka tillfällen på gymnasiet.
Enstaka klasskompisar på gymnasiet hade dator i hemmet, två eller tre stycken av oss 25 i klassen. Det var de som kom från ekonomiskt gynnade familjer.
När jag började plugga på universitetet -92 var det ingen av de drygt 60 studenterna i min "kull" som ägde dator.
För hela läkarlinjen i Umeå, ca 600 studenter, fanns det ca 50 datorer tillgängliga på den tiden.
Vi gick en veckolång kurs i användande av dator.
När jag gick ut läkarlinjen tror jag det var tre eller fyra av de ca 60 kursarna som hade egen dator. Detta var år 1998.
Några av arbetskamraterna (Norrbotten) hyrde personaldator av arbetsgivaren -99, men de flesta gjorde det inte. Å andra sidan använde vi dator dagligen på jobbet då, eftersom det var data-journal. De flesta använde inte datorn till något annat än journalarbetet och emailen då.
Det vill säga, de flesta av dem jag kände där och då.

Så det kan verkligen skilja sig i nästan samma åldersgrupp!
Och vi fick hänga i datasalen på rasterna på högstadiet om vi ville och spela dataspel, ngt med en mörk port och texter.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 008
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 232
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 015
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 313
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp