Allmänbildning?

Va?

Har besiktigat bilar i 15 år och aldrig råkat ut får något sådant.
Hmm måste verkligen vara något special då? Jag har handskfacket fullmosat och bilprovningen ligger ändå i en stad. Iofs kanske jag faktiskt inte fick senast. Man ska fästa dem runt en gren där man körde över viltet så att jägarna kan börja leta där. (Jag har inte kört över ngt vilt, ännu, antar jag. Men en gång burit ett stackars rådjur som låg mitt på vägen för bilföraren var för chockad. Satt och tittade rakt ut i skogen längs vägkanten så vi fick säga -ring... och så bar vi djuret av vägfilen.)
 
Hmm måste verkligen vara något special då? Jag har handskfacket fullmosat och bilprovningen ligger ändå i en stad. Iofs kanske jag faktiskt inte fick senast. Man ska fästa dem runt en gren där man körde över viltet så att jägarna kan börja leta där. (Jag har inte kört över ngt vilt, ännu, antar jag. Men en gång burit ett stackars rådjur som låg mitt på vägen för bilföraren var för chockad. Satt och tittade rakt ut i skogen längs vägkanten så vi fick säga -ring... och så bar vi djuret av vägfilen.)

eh, men om du har handskfacket fullt.
Varför tackar du inte nej och talar om att du redan har?
 
Subdebatterar. Att använda dator och att ha dator hemma är ju två vitt skilda saker. Visst köpte jag kanske min första dator när jag var 19/20 eller så (född 75, en Pentium, det var såå fint eller ngt). Men det innebär definitivt inte att jag inte hade kontakt med datorer innan, på mammas jobb, på skolan, hemma hos kusiner. Varje uppsats under högstadiet fick ju renskrivas under viss plåga på mammas dator på jobbet sena kvällar. På gymnasiet fick jag låna pappas jobbs laptop för uppsatsen. (Senare fick jag en de skulle pensionera, en riktigt gammal en med röd plasmaskärm) Men då fanns redan flera i klassen som hade dator hemma, lärarna kunde kräva att det skulle lämnas in arbeten skrivna på dator, eller vet inte om de krävde men det var så man lämnade in i alla fall.

Excel följde med per automatik praktiskt taget om man köpte Word såvitt jag kommer ihåg.

Så jag gissar spontant att de flesta 70 åringar som hade skrivbordsjobb runt 1990-2000 använde en dator nästan varje dag, och många fler använde en ibland i jobbet.

Samtidigt var såklart datorerna på skolan en annan sak, på högstadiet delades en hårddisk mellan tio eller så Apple datorer, dataläraren bar in den i triumf. På gymnasiet var datorerna äldre och vi fick ha floppy disk, vilket var helt urmodigt och ingen hade hemma eller på jobbet(alltså föräldrarnas jobb).

(Mamma är 70+, hon har programmerat med hålkort :D)
Fortsätter subdebatten:
Den första jag vet som hade dator hemma var en klasskompis i gymnasiet 1978. Nyttan var mer tveksam. Förvarade man recept i den så hann man baka klart innan dokumentet var öppnat. Klasskompisens pappa var professor i hållfasthetslära på KTH.
På gymnasiet fanns det några ABC 80/800 som vi fick bekanta oss med på lektioner och ledig tid. På ett sommarjobb 1981 arbetade jag med en dator för första gången, planerade ett vägbygge. Skärmen på den datorn var endast en rad lång och ville man se mer fick man skriva ut. Tryckte man på fel knapp var det bara att gå och fika och vänta på att hela rummet fylldes med "pyjamaspapper" fulla med uträkningar och diagram över antal gubbar och gruslass som skulle behövas ... På 80-talet studerade jag programmering (på stordator) på universitetet.
I början av 90-talet inhandlades första egna datorn och till den hutlöst dyra men tråkiga barnspel. Minns inte riktigt vad vi använde den mer till ... Ungefär samtidigt började jag använda en tidig version av excel på jobbet (kan vi ha haft windows 3.1?). Snacka om att tillvaron underlättades!
När kommunen jag jobbade i skulle inhandla Windows95 fick jag nys om det, informerade en i kommunstyrelsen som var rektor på KTH, så det blev stoppat i sista stund till förmån för NT. Pust!
Nu, många generationer av excel och windows senare, orkar jag inte ens hålla reda på vilken version jag har. Och jag anser inte att det är allmänbildning att kunna excel, trots att det är ett av mina favoritverktyg. Man hittar ständigt nya sätt att använda det. Att pivåtabeller är meningen med livet, som en del tycks anse, har jag dock inte riktigt tagit till mig.
Det som fortfarande förvånar mig mest är att programmering fortfarande tycks handla mer om vad man kan göra än om vad man behöver.
 
Hmm måste verkligen vara något special då? Jag har handskfacket fullmosat och bilprovningen ligger ändå i en stad. Iofs kanske jag faktiskt inte fick senast. Man ska fästa dem runt en gren där man körde över viltet så att jägarna kan börja leta där. (Jag har inte kört över ngt vilt, ännu, antar jag. Men en gång burit ett stackars rådjur som låg mitt på vägen för bilföraren var för chockad. Satt och tittade rakt ut i skogen längs vägkanten så vi fick säga -ring... och så bar vi djuret av vägfilen.)

Kanske beror det på vilket län man är i?
Jag har bara varit på stationer norr om Stockholm.
 
Fortsätter subdebatten:
Den första jag vet som hade dator hemma var en klasskompis i gymnasiet 1978. Nyttan var mer tveksam. Förvarade man recept i den så hann man baka klart innan dokumentet var öppnat. Klasskompisens pappa var professor i hållfasthetslära på KTH.
På gymnasiet fanns det några ABC 80/800 som vi fick bekanta oss med på lektioner och ledig tid. På ett sommarjobb 1981 arbetade jag med en dator för första gången, planerade ett vägbygge. Skärmen på den datorn var endast en rad lång och ville man se mer fick man skriva ut. Tryckte man på fel knapp var det bara att gå och fika och vänta på att hela rummet fylldes med "pyjamaspapper" fulla med uträkningar och diagram över antal gubbar och gruslass som skulle behövas ... På 80-talet studerade jag programmering (på stordator) på universitetet.
I början av 90-talet inhandlades första egna datorn och till den hutlöst dyra men tråkiga barnspel. Minns inte riktigt vad vi använde den mer till ... Ungefär samtidigt började jag använda en tidig version av excel på jobbet (kan vi ha haft windows 3.1?). Snacka om att tillvaron underlättades!
När kommunen jag jobbade i skulle inhandla Windows95 fick jag nys om det, informerade en i kommunstyrelsen som var rektor på KTH, så det blev stoppat i sista stund till förmån för NT. Pust!
Nu, många generationer av excel och windows senare, orkar jag inte ens hålla reda på vilken version jag har. Och jag anser inte att det är allmänbildning att kunna excel, trots att det är ett av mina favoritverktyg. Man hittar ständigt nya sätt att använda det. Att pivåtabeller är meningen med livet, som en del tycks anse, har jag dock inte riktigt tagit till mig.
Det som fortfarande förvånar mig mest är att programmering fortfarande tycks handla mer om vad man kan göra än om vad man behöver.
Och här hänger jag på, jag utvecklar ju en del elektronik från idé till färdig produkt i huset med cad och kretskortstillverkning mm. och är med på ett elektronikforum där vissa verkar tycka att meningen med livet är programmering men glömmer (eller inte kan nåt om) binära system, grindar, vippor, kretslogik, sanningstabeller osv. och idiotförklarar bla. mig och mina byggen för att "allt kan man ju göra med en Aurdino". Jo, förvisso, men förenklar det och blir det funktionssäkert i den miljö kretsen ska användas och sist men inte minst, kan den samverka med ytterligare system? Om detta visste dom inget, men idiotförklara är dom bra på. :grin:

Detta är ett helt simpelt styrkort till 4 funktioner 5x5 cm stort som ingår i ett komplext system, kostar knappt nåt att bygga och är hårdkodat av typen S&F, alltså "set and forget" och kan aldrig få spader och behöver aldrig programmeras om. Med en microcontroller kan man såklart göra samma sak men då blev det både krångligt och dyrt och går inte att använda som byggsten till annat sen heller, detta kort kan styra vad som helst som ska vara av eller på och ha upp till 4 kanaler och kan styras av tryckknappar, givare i alla former och även beröringsfria givare. Sa jag att jag gillar enkla multifunktionella lösningar? :D

Visa bifogad fil 12297
 
Jag tycker att det hör till allmänbildningen att känna till att den svenska översättningen på <DELETE> är <UTPLÅNA>
tmp_2072-compistangent-1647325441.jpg
 
Om det ligger en älg mitt i vägbanan på E4 kan det ju absolut vara ett akut ärende tycker jag :)
Men jag håller med, när jag kört på rådjur på en mindre landsväg har jag bara ringt 11414.
Jag tänker liknande. Vid fara eller brådska 112. Men inte sjutton ringer jag det om ett redan dött djur ligger i diket och det inte är aktuellt med vare sig eftersök eller trafikstörningar.

På sin egen hemsida skriver de: "Tänk på att du endast ska ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till andra som är i akut behov av hjälp. Om ditt samtal inte är brådskande kan du istället ringa polisen på 114 14"
 
Hoppsansa...jag trodde mig verkligen ha koll, men utter visste jag då inte. Däremot hade jag någon idé om mårdhundar.
Jag trodde alla observationer av mårdhundar skulle anmälas, för bekämpningsarbetets skull. Antar att kännedom även om döda individer gör nytta. Fast det är väl inget måste enligt lag förstås...
 
Fortsätter subdebatten:
Den första jag vet som hade dator hemma var en klasskompis i gymnasiet 1978. Nyttan var mer tveksam. Förvarade man recept i den så hann man baka klart innan dokumentet var öppnat. Klasskompisens pappa var professor i hållfasthetslära på KTH.
Apple II eller ABC80..?
 
Jag är född -73.
Första gången jag stötte på en dator var på teknikkursen i sjuan, då fick man knappa på den någon enstaka gång och försöka lära sig något slags kommando.
Nästa gång var lika enstaka tillfällen på gymnasiet.
Enstaka klasskompisar på gymnasiet hade dator i hemmet, två eller tre stycken av oss 25 i klassen. Det var de som kom från ekonomiskt gynnade familjer.
När jag började plugga på universitetet -92 var det ingen av de drygt 60 studenterna i min "kull" som ägde dator.
För hela läkarlinjen i Umeå, ca 600 studenter, fanns det ca 50 datorer tillgängliga på den tiden.
Vi gick en veckolång kurs i användande av dator.
När jag gick ut läkarlinjen tror jag det var tre eller fyra av de ca 60 kursarna som hade egen dator. Detta var år 1998.
Några av arbetskamraterna (Norrbotten) hyrde personaldator av arbetsgivaren -99, men de flesta gjorde det inte. Å andra sidan använde vi dator dagligen på jobbet då, eftersom det var data-journal. De flesta använde inte datorn till något annat än journalarbetet och emailen då.
Det vill säga, de flesta av dem jag kände där och då.

Så det kan verkligen skilja sig i nästan samma åldersgrupp!

Måste ha varit en ovanligt icke-digital årgång läkarstudenter med tanke på att årets julklapp 1996 var ett modem! Min mamma, född 1950, var den som lärde mig att ladda ner musik från Napster någon gång runt milleniumskiftet ;).
 
Detta med dator och vad man bör kunna...
Har varit på en hyfsat stor arbetsplats där man 2005 fortfarande hade en handläggare som vägrade använda datorn de ställt in på hans skrivbord. Hade alltså inte försökt ens, utan bara nekade att befatta sig med maskinen.
Det tyckte jag var märkligt att arbetsgivaren accepterade, med tanke på typen av arbetsuppgifter. Ingen mail, ingen ordbehandling. Och han hade fortfarande 10 år kvar till pension.
 
Måste ha varit en ovanligt icke-digital årgång läkarstudenter med tanke på att årets julklapp 1996 var ett modem! Min mamma, född 1950, var den som lärde mig att ladda ner musik från Napster någon gång runt milleniumskiftet ;).
Berätta mer om hur lika 1992 och 1996 var ur hemdatorsynpunkt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 008
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 230
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 015
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 313
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp