Allmänna fodertråden

Min hund är ganska högt i hull om man känner över revbenen och överarmarna, men väldigt dåligt musklad efter att ha varit konvalescent en stor del av året. Skulle man känna bara över låren och bogarna skulle man tycka att han var mager snarare än lite rund.

Jag funderar lite på hur jag "törs" utfodra honom när det gäller mängden. Han har nu fått ganska låg fodergiva, (men ligger ändå stadigt på samma vikt). När vi kommit lite längre med rehab/ökad motionen funderar jag på om han ska få lite mer mat för att lättare bygga upp kroppen. Men om han bara skulle bli tjockare vore det ju ingen bra idé.

Äsch, blev mest en fundering och ingen rak fråga, så onödigt :p. Får be om tips på djursjukhuset nästa gång vi ska på rehab.

Du kan prova med att byta till ett foder med mindre kcal så att han fortfarande kan äta sig någorlunda mätt. :)
 
Nu har jag läst igenom hela tråden i jakt på olika färskfoder och era erfarenheter :up:

Har - om jag uppfattat rätt - hittat VOM, Nordic, Pondus, Mush, Emmzo och Pure natural. Finns det fler?

Vill gärna ge färskfoder med tillägg av det torrfoder hon nu äter, Magnussons Grain Free. Detta för att ha vid resor, vandringar, hundvakt mm.

Hunden är högenergisk, varken lätt- eller svårfödd, inga tidigare problem med allergier, smak eller annat. 8-årig Weimaraner som lever ett relativt aktivt liv.

Vad ska vi välja?? Det finns för många alternativ :confused:
 
Nu har jag läst igenom hela tråden i jakt på olika färskfoder och era erfarenheter :up:

Har - om jag uppfattat rätt - hittat VOM, Nordic, Pondus, Mush, Emmzo och Pure natural. Finns det fler?

Vill gärna ge färskfoder med tillägg av det torrfoder hon nu äter, Magnussons Grain Free. Detta för att ha vid resor, vandringar, hundvakt mm.

Hunden är högenergisk, varken lätt- eller svårfödd, inga tidigare problem med allergier, smak eller annat. 8-årig Weimaraner som lever ett relativt aktivt liv.

Vad ska vi välja?? Det finns för många alternativ :confused:

Det finns Fodax och Klass också.

Jag fodrar med Pondus, 3xp och är nöjd med det. Vad du ska ge beror väl dels på vad du har tillgång till, och tycke och smak hos dig och hunden. Klass är bland det vidrigaste jag vet i färskfoder väg, så slabbigt och äckligt. Mush blir på tok för dyrt för mig att fodra med osv. Jag kommer inte byta från Pondus som det ser ut i dagsläget då priset, tillgängligheten och råvarorna tilltalar mig alltihopa.
 
Det finns Fodax och Klass också.

Jag fodrar med Pondus, 3xp och är nöjd med det. Vad du ska ge beror väl dels på vad du har tillgång till, och tycke och smak hos dig och hunden. Klass är bland det vidrigaste jag vet i färskfoder väg, så slabbigt och äckligt. Mush blir på tok för dyrt för mig att fodra med osv. Jag kommer inte byta från Pondus som det ser ut i dagsläget då priset, tillgängligheten och råvarorna tilltalar mig alltihopa.

Tack! Jag ska försöka läsa in mig på några av alla varianter, men bra med tips om vad andra gillar/ogillar :up:
 
Jag tycker också att klass är för vidrigt och mush för dyrt. Vill fodra med pondus men det vill inte hunden så jag har gett voh när jag gett färskfoder. :)
 
Nu har jag läst igenom hela tråden i jakt på olika färskfoder och era erfarenheter :up:

Har - om jag uppfattat rätt - hittat VOM, Nordic, Pondus, Mush, Emmzo och Pure natural. Finns det fler?

Vill gärna ge färskfoder med tillägg av det torrfoder hon nu äter, Magnussons Grain Free. Detta för att ha vid resor, vandringar, hundvakt mm.

Hunden är högenergisk, varken lätt- eller svårfödd, inga tidigare problem med allergier, smak eller annat. 8-årig Weimaraner som lever ett relativt aktivt liv.

Vad ska vi välja?? Det finns för många alternativ :confused:
Jag gillar Mush bäst av dessa och det märke jag ger Skalman och även till valpar som växer upp här. Använder mest den röda sorten, men köper ibland annat och varvar med
 
Nu har jag läst igenom hela tråden i jakt på olika färskfoder och era erfarenheter :up:

Har - om jag uppfattat rätt - hittat VOM, Nordic, Pondus, Mush, Emmzo och Pure natural. Finns det fler?

Vill gärna ge färskfoder med tillägg av det torrfoder hon nu äter, Magnussons Grain Free. Detta för att ha vid resor, vandringar, hundvakt mm.

Hunden är högenergisk, varken lätt- eller svårfödd, inga tidigare problem med allergier, smak eller annat. 8-årig Weimaraner som lever ett relativt aktivt liv.

Vad ska vi välja?? Det finns för många alternativ :confused:
Priima och Halla finns också. Jag funderar på att ge kommande valp nu priima. :)
 
Jag ska snart få hem en Broholmer valp och känner mig vilsen i djungeln av foder. Har tidigare bara haft mindre och känsliga hundar som ätit veterinärfoder. Vad jag har förstått så är inte Broholmer känsliga men kan vara kräsna.
Jag funderar därför om det kan vara idé att ge hälften färskfoder och torrfoder?
Av märken jag har kollat på torrfoder ska hunden som fullvuxen ha 12-14 dl torrfoder om dagen, tänker att det kan vara svårmotiverat för en kräsen hund?

Ni med stora hundar (50-70kg) hur mycket foder äter era hundar och vad för foder?
 
Spännande vad många olika sorter det finns! Men gör det inte lättare att välja...
Jag gillar VoM, Pondus och Emmzo. Emmzo äter mina nu, för det är det färskfoder jag hittade med lägst fetthalt, tycker det funkar jättebra. VoM funkade min förra bäst på, tycker om fodret för det brukar finnas nästan överallt. Pondus funkade min förra bra på med, dock gick dessa jag har nu upp på det, gillar att det är svanska råvaror och svensktillverkat! Musch och Klass kraschade min förra hunds mage på...
 
Tack! Jag ska försöka läsa in mig på några av alla varianter, men bra med tips om vad andra gillar/ogillar :up:

Jag har erfarenhet(mer än någon enstaka måltid) av Pondus, Fodax och Klass. Fodrar med ca hälften färskfoder, hälften torrfoder.

Klass - gav jag inte mer än några veckor. Ingen av hundarna hade känslig mage men först började den ena kräkas och sedan den andra. Jag funderar på om det var mejeriprodukterna som ställde till det eftersom magarna kraschade på dem båda efter att ha fått Standardt, som innehåller vassle, om än laktosreducerad, i ett antal veckor. De har aldrig haft problem med några andra foder och gammelhunden provade ett antal olika sorter i sitt liv utan större problem än att han fes fruktansvärt surt den gången jag fått med mig en säck Axcess hem från affären. Nåja, det är bara spekulationer och har inget med färskfoder att göra.

Fodax (neutral) - gav jag rätt länge, det var under en lång period från det att jag började delfodra med färskfoder det enda som jag kunde köpa utan att slippa åka till annan ort. Billigt och jag gillade hur det var uppdelat i bitar mer än att köpa i korv. Hundarna tyckte att det var gott även om det kändes som om kvaliteten kunde skifta lite - ibland var de inte särskilt entusiastiska när maten serverades.

Pondus (original) - ger jag nu. Ville sluta ge foder med kyckling, inte för hundarnas skull utan för att jag ogillar kycklingindustrin. Pondus var ett av de få foder där det fanns ett kycklingfritt alternativ som gick att köpa i grannstäder och som inte kostade skjortan. Dyrare än Fodax, men när Pondus började hämta slakteriavfall nära där jag bor blev det åtminstone lika enkelt att få tag på. Hundarna älskar det verkligen och jag gillar att jag vet varifrån en del av råvarorna till fodret kommer. Ett plus är att man även kan köpa nötrevben från Pondus, jag gillar inte att ge märgben sedan jag såg hur mycket gammelhunden slet ner sina tänder.

Kortfattat: Jag ger Pondus och är väldigt nöjd. Jag har bra erfarenhet av Fodax också. Klass funkade inte för mina hundar.
 
Just det! Fodax och Nordic har jag fodrat med. Fodax fungerade inte särskilt bra även om jag gillade formen av det, eftersom jag själv är så kräsmagad. Men min ena hund är lite känslig och mådde inte bra alls på det, och det tog inte många dagar innan även den okänslige var väldigt dålig i magen. Försvann när vi slutade ge Fodax, kom tillbaka när jag försökte igen. Hemskt synd för jag gillade även priset.
Nordic var jag rätt nöjd med, och fodrade med det länge. Men den kräsne bestämde sig för att inte vilja ha det längre och sen har jag inte provat det något mer eftersom jag har lättare att få tag på voh.
 
@Emor @bollen__ @russinbulle @Sofie.S @YorkWann @Dentaku
Tack för er input!

Jag har nu läst så jag är helt snurrig... och utan att veta vad vovve kan behöva/må bra av med tanke på framför allt fett och protein så har jag fastnat för

Pondus original eller Pondus NGL- jag undviker gärna kyckling om möjligt - finns tyvärr ingen återförsäljare i min stad men inom 4 mil tror jag det var

VOM Taste- men då ännu mer tydligt som komplement till torrfoder, då de inte presenteras som helfoder. Övriga VOM innehåller kyckling...

Mush Vaisto blå eller röd - dock dyrast av de jag hittat.

Fler frågor på temat färskfoder - hur fungerar hundars mättnadskänsla? Vovve slukar det mesta på kortast möjliga tid och detta lär ju gå ännu fortare... behöver de tugga för att känna sig mätta?
Kan man blanda olika färskfoder? Om nu tillgången på Pondus är låg kan jag då byta med VOM eller Mush som verkar finnas överallt?
 
Såg på shark tank häromkvällen och det var en kvinna där som framställde hundmat som frystorkat. Alla produkter var ekologiska/frigående osv osv ni vet, miljömärkt på ett eller annat sätt.

Hon jämförde det med barf förutom att du slapp stå och göra maten själv, tog inte all plats i frysen med råvaror osv..

Det verkade verkligen toppen förutom då att det var dyrt att framställa således dyrt att köpa som färdig produkt.

Nu har jag inte koll på vad hundmat i sverige kostar men jag tror detta låg på $150 (~1000kr) för 10kg färdig produkt vilket när de löses upp gav mer (13-14kg?)

Någon som hört om frystorkad hundmat?
 
Såg på shark tank häromkvällen och det var en kvinna där som framställde hundmat som frystorkat. Alla produkter var ekologiska/frigående osv osv ni vet, miljömärkt på ett eller annat sätt.

Hon jämförde det med barf förutom att du slapp stå och göra maten själv, tog inte all plats i frysen med råvaror osv..

Det verkade verkligen toppen förutom då att det var dyrt att framställa således dyrt att köpa som färdig produkt.

Nu har jag inte koll på vad hundmat i sverige kostar men jag tror detta låg på $150 (~1000kr) för 10kg färdig produkt vilket när de löses upp gav mer (13-14kg?)

Någon som hört om frystorkad hundmat?

Ja, finns bland ett antal färskfoder-märken. Tycker det verkar smidigt om man t ex är iväg.
 
@farin Min hund får i grunden MUSH den svarta (eller är den grå?) samt toppar med frysta köttben och MUSH wild. Hon får även VOH när det är extra pris, Acana torrfoder (en näve då och då), och diverse köttdelar som är på extra pris.
Så räkna på vad som blir billigast och vad du tycker är etiskt riktigt, tyvärr så är det kyckling i nästan all färskfoder. :down:
För min del blev det MUSH då det är enkelt att få tag i samt att det är BARF. Tycker de är väldigt transparenta med vad deras produkter innehåller o.s.v.
Min hund kan bli lite hård i magen på färskfoder, det var detsamma på VOH och nu MUSH. Så då får hon en näve torrfoder med jämna mellanrum och lite extra rött kött varje vecka så håller den sig i form.
 
@farin Jag ger fodax och har gett i flera år. Tillsammans med lite annat ibland. Gillar även pondus väldigt mycket och VoH. Hundarna mår toppen och min plånbok mår också bra :angel:

Förstår förresten inte hur folk med större hundar har råd med mush? Lådorna är väl en sak. Men när jag ser folk med hundar i 40-50 kilos klassen eller över ge köttbullarna, eller gav, när lågorna med skivorna inte fanns... Måste ju bli snordyrt.
 
@Emor @bollen__ @russinbulle @Sofie.S @YorkWann @Dentaku
Tack för er input!

Jag har nu läst så jag är helt snurrig... och utan att veta vad vovve kan behöva/må bra av med tanke på framför allt fett och protein så har jag fastnat för

Pondus original eller Pondus NGL- jag undviker gärna kyckling om möjligt - finns tyvärr ingen återförsäljare i min stad men inom 4 mil tror jag det var

VOM Taste- men då ännu mer tydligt som komplement till torrfoder, då de inte presenteras som helfoder. Övriga VOM innehåller kyckling...

Mush Vaisto blå eller röd - dock dyrast av de jag hittat.

Fler frågor på temat färskfoder - hur fungerar hundars mättnadskänsla? Vovve slukar det mesta på kortast möjliga tid och detta lär ju gå ännu fortare... behöver de tugga för att känna sig mätta?
Kan man blanda olika färskfoder? Om nu tillgången på Pondus är låg kan jag då byta med VOM eller Mush som verkar finnas överallt?
Jag hade valt bort mush, egentligen enbart för att den är så dyr. Jag var , som sagt, väldigt nöjd med både Pondus och VoM.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 398
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 702
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 796
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp