Allmänna fodertråden

Mina två vuxna äter Pondus (NGK och 3xP) med god aptit (snarare slänger i sig) och är fina i päls, klor, hull, mage osv. Köpte hem Pondus junior till valpen, trots att jag hört både ris och ros om fodret. De första dagarna åt hon ganska bra, men nu äter hon riktigt dåligt av det. Slickar lite, går iväg, äter lite. Små små tuggor där hon liksom, spottar ut och tuggar igen. Haha, ser helt enkelt ut som att hon undrar vad sjutton jag serverar henne.

Hon är matglad på allt annat, torrfoder dammsuger hon upp på 3 sekunder och råa ben äter hon med förtjusan. Vill helst ge färskt. Byta fodersort? Fortsätta traggla med pondus? Tips mottages tacksamt!

Jag hade bytt till något annat färskfoder! Mina kan ibland tröttna och vissa sorter äter dom inte alls!
 
Mina två vuxna äter Pondus (NGK och 3xP) med god aptit (snarare slänger i sig) och är fina i päls, klor, hull, mage osv. Köpte hem Pondus junior till valpen, trots att jag hört både ris och ros om fodret. De första dagarna åt hon ganska bra, men nu äter hon riktigt dåligt av det. Slickar lite, går iväg, äter lite. Små små tuggor där hon liksom, spottar ut och tuggar igen. Haha, ser helt enkelt ut som att hon undrar vad sjutton jag serverar henne.

Hon är matglad på allt annat, torrfoder dammsuger hon upp på 3 sekunder och råa ben äter hon med förtjusan. Vill helst ge färskt. Byta fodersort? Fortsätta traggla med pondus? Tips mottages tacksamt!

Jag hade en tik som jag gav färskfoder från start. Hon vägrade dock äta i omgångar. Hon fick gå över till torrfoder och matvägrade aldrig igen... 😒
 
NGK går lättare ner än junior. Tänkte köpa med lite mush hem och testa det, håller tummarna att det äts :D

Om hon funkar på NGK så ge det, om det inte skulle funka med Mush.
Jag tycker att de har lagt sig för högt i Ca/P-kvot i juniorfodret (1,78:1), och innan de hade sitt juniorfoder rekommenderade de 3XP till valpar. Jag tycker att det funkar med både NGK (1,3:1) och 3XP (1,4:1) till valp, men det är ju en smaksak, både för hund och matte.
 
Om hon funkar på NGK så ge det, om det inte skulle funka med Mush.
Jag tycker att de har lagt sig för högt i Ca/P-kvot i juniorfodret (1,78:1), och innan de hade sitt juniorfoder rekommenderade de 3XP till valpar. Jag tycker att det funkar med både NGK (1,3:1) och 3XP (1,4:1) till valp, men det är ju en smaksak, både för hund och matte.

Behöver jag tillägga något om jag skulle ge henne NGK eller 3xP? :)
 
Behöver jag tillägga något om jag skulle ge henne NGK eller 3xP? :)

Det råder ju delade meningar om kvoterna, men generellt verkar en kvot på 1,2-1,4 vara ett bra riktmedel. Marie Sallander säger 1-1,2 och enligt FEDIAFs (där bland andra NPFA är medlemmar, dvs Nordic Pet Food Association) näringstabell så ska växande valpar ligga på minst 1:1 och max 1:8.
Så utifrån det skulle jag inte ge något extra, bara hålla koll på att valpen håller sig slank :)
Här är en länk till FEDIAFs näringstabell.
 
Det råder ju delade meningar om kvoterna, men generellt verkar en kvot på 1,2-1,4 vara ett bra riktmedel. Marie Sallander säger 1-1,2 och enligt FEDIAFs (där bland andra NPFA är medlemmar, dvs Nordic Pet Food Association) näringstabell så ska växande valpar ligga på minst 1:1 och max 1:8.
Så utifrån det skulle jag inte ge något extra, bara hålla koll på att valpen håller sig slank :)
Här är en länk till FEDIAFs näringstabell.

Toppen! Har två presentkort på Mush, så blir till att testa det. Men ikväll åt hon upp all Pondus (fick NGK), så det kanske är juniorfodret som hon inte diggar. Får se hur det ter sig, men tusen tack för hjälp! :D
 
Toppen! Har två presentkort på Mush, så blir till att testa det. Men ikväll åt hon upp all Pondus (fick NGK), så det kanske är juniorfodret som hon inte diggar. Får se hur det ter sig, men tusen tack för hjälp! :D

Det kan ju vara laxen som hon inte tycker om :) Håller tummarna för att du hittar en bra lösning!
 
Är det någon som vet var man kan hitta information om hur mycket grönsaker man kan ge en hund?

Jag har läst att 10-20 % av fodergivan kan ersättas av grönsaker, men jag tänker alltså att hunden ska få full/så gott som full giva av ett helfoder. Om man ger olika grönsaker borde man kanske kunna ge mer än om man bara ger en sort?

Jag har upptäckt att min hund gillar frysta/ångade haricot verts, gröna ärtor, broccoli & Blomkål. Känns utmärkt att kunna ge honom som godis vid trickträning då han är en lättfödd sheltie som är inne i sin andra konvalescentperiod för detta år och inte har möjlighet att göra av med stort mer energi än själva basbehovet.

Det handlar ju inte om enorma mängder, men med en liten hund så känns det som att man kanske måste passa sig lite så att det inte blir för mycket ändå.
 
Är det någon som vet var man kan hitta information om hur mycket grönsaker man kan ge en hund?

Jag har läst att 10-20 % av fodergivan kan ersättas av grönsaker, men jag tänker alltså att hunden ska få full/så gott som full giva av ett helfoder. Om man ger olika grönsaker borde man kanske kunna ge mer än om man bara ger en sort?

Jag har upptäckt att min hund gillar frysta/ångade haricot verts, gröna ärtor, broccoli & Blomkål. Känns utmärkt att kunna ge honom som godis vid trickträning då han är en lättfödd sheltie som är inne i sin andra konvalescentperiod för detta år och inte har möjlighet att göra av med stort mer energi än själva basbehovet.

Det handlar ju inte om enorma mängder, men med en liten hund så känns det som att man kanske måste passa sig lite så att det inte blir för mycket ändå.
Du kan dryga ut eller delvis ersätta givan med broccoli & blomkål. Morot o vit/rödkål samt gurka o tomater funkar också. Du kan nog få fler o bättre svar om du frågar på ett BARFforum som frekventeras av hundfolk.
Grönsaker som förvarats i plastpåse med skinka brukar slinka ner o är utmärkt som träningsgodis.
 
Du kan dryga ut eller delvis ersätta givan med broccoli & blomkål. Morot o vit/rödkål samt gurka o tomater funkar också. Du kan nog få fler o bättre svar om du frågar på ett BARFforum som frekventeras av hundfolk.
Grönsaker som förvarats i plastpåse med skinka brukar slinka ner o är utmärkt som träningsgodis.

tack för tipsen! :bow:
 
Har försökt läsa på men blir inte klokare. Är flera år sedan jag behövde ge mig in i foderdjungeln. Men jag har en HUNGRIG valp. Han äter robur för valpar, skulle kunna behöva lite mer fett på kroppen. Funderar på att komplettera med färskfoder. Vill ha svenskt kött, bor i en förort till Stockholm så kan nog få tag på de mesta märken. Några råd?
 
Har försökt läsa på men blir inte klokare. Är flera år sedan jag behövde ge mig in i foderdjungeln. Men jag har en HUNGRIG valp. Han äter robur för valpar, skulle kunna behöva lite mer fett på kroppen. Funderar på att komplettera med färskfoder. Vill ha svenskt kött, bor i en förort till Stockholm så kan nog få tag på de mesta märken. Några råd?

Tror väl Roburs valpfoder inte är särskilt högt (allt är relativt, men menar att det finns högre) för att vara valpfoder varken vad det gäller protein eller fett. Så kanske värt att även se över torrfoder?

Vad gäller färskfoder är min upplevelse (framförallt nu när jag jobbat med det lite) att det är högst individuellt vad som passar. Smidigt med mush vaistobollar, å andra sidan kanske man vill satsa på svenskt och då kan man ju snegla åt Pondus exempelvis. :)

Tillägg: Tittade nu och fodret var inte så lågt i protein och fetr, men inte heller jättehögt i fett. Kan absolut gå och kanske hitta ett torrfoder också som matchar bättre om så önskas.
 
Senast ändrad:
Jag har en blandras hane som är 7 1/2 år. Jag är lite osäker på vad för foder och tillskott som är bra till hund och dom tipsen jag fått har jag helt enkelt gått efter. Han får foder Carrier regular och även linfröolja och MSM pulver. Är det någon som kan ge tips på om detta är bra eller inte? Jag tycker han mår bra med detta och har fått fin päls av oljan sen jag började med den.
Han är en blandning mellan Amstaff, rottis och boxer.
 
Min hund är ganska högt i hull om man känner över revbenen och överarmarna, men väldigt dåligt musklad efter att ha varit konvalescent en stor del av året. Skulle man känna bara över låren och bogarna skulle man tycka att han var mager snarare än lite rund.

Jag funderar lite på hur jag "törs" utfodra honom när det gäller mängden. Han har nu fått ganska låg fodergiva, (men ligger ändå stadigt på samma vikt). När vi kommit lite längre med rehab/ökad motionen funderar jag på om han ska få lite mer mat för att lättare bygga upp kroppen. Men om han bara skulle bli tjockare vore det ju ingen bra idé.

Äsch, blev mest en fundering och ingen rak fråga, så onödigt :p. Får be om tips på djursjukhuset nästa gång vi ska på rehab.
 
Hur är det egentligen med fryst mat eller t.ex isbitar (små isbitar tänkte jag på) till hundar? Jag har gett min hund då han är dålig på att dricka. Nu har jag dock läst att det kan vara skadligt.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 385
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 699
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 793
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp