Allmänna fodertråden

Hur ser han ut från sidan? Jag skulle säga att det är bra att ha honom tunnare med tanke på armbågen. :)
Ja absolut är det bättre att han är åt det tunnare hållet. :) Jag är bara rädd att jag blivit hemmablind och blivit osäker på om han inte är lite väl tunn, pga att han känns så benig. 🙈☺️
 

Bifogade filer

  • IMG_20211001_081320-02-01.jpeg
    IMG_20211001_081320-02-01.jpeg
    422,1 KB · Visningar: 96
Så… Tänkte ge mig ut i foderdjungeln igen :D
Letar först och främst efter ett torrfoder (färskfoder funkar av olika anledningar inte just nu) med små kulor (1 cm eller, med fördel, ännu mindre). Problemet är bara att de som har så små kulor ligger högt i både fett och protein, vilket inte funkar, i alla fall inte för den ena hunden. Någon som känner till något som kanske kan passa in på detta? Alltså små kulor och lite lägre (men inte nödvändigtvis jättelåg) fett- och proteinhalt?

Har också börjar snegla lite på Magnussons ångkokta. Ni som ger det; upplever ni att deras utfodringsguide stämmer bra?
Jag tycker att guiden fungerar bra, men har bara testat Jakt och Sport varianten. Det är ju dock alltid väldigt individberoende hur mycket/lite foder som behövs.
 
Så… Tänkte ge mig ut i foderdjungeln igen :D
Letar först och främst efter ett torrfoder (färskfoder funkar av olika anledningar inte just nu) med små kulor (1 cm eller, med fördel, ännu mindre). Problemet är bara att de som har så små kulor ligger högt i både fett och protein, vilket inte funkar, i alla fall inte för den ena hunden. Någon som känner till något som kanske kan passa in på detta? Alltså små kulor och lite lägre (men inte nödvändigtvis jättelåg) fett- och proteinhalt?

Har också börjar snegla lite på Magnussons ångkokta. Ni som ger det; upplever ni att deras utfodringsguide stämmer bra?
Essentials och Happy dog har små kulor med.
Har inte koll på fett/protein dock.
 
Ja absolut är det bättre att han är åt det tunnare hållet. :) Jag är bara rädd att jag blivit hemmablind och blivit osäker på om han inte är lite väl tunn, pga att han känns så benig. 🙈☺️
Kanske du kan be någon annan t.ex. personal på djurklinik känna på honom? Det är kanske lättare än att visa bilder.
 
Finns det nått torrfoder som inte innehåller nån av följande ingredienser?

Lamm
Nötkött
Fågel
Soja
Ris
Potatis
 
Ja absolut är det bättre att han är åt det tunnare hållet. :) Jag är bara rädd att jag blivit hemmablind och blivit osäker på om han inte är lite väl tunn, pga att han känns så benig. 🙈☺️
Min Labbe ser ungefär likadan ut. Flera personer har tyckt hon var mager eller att hon såg "konstig" ut men veterinären berömde henne.
 
Tack för tipsen @Malibu_Stacy. Vet du nått om Specific CXD-S?
Ja ett av deras normalfoder. Innehåller dock fjäderfäprotein men det är hydrolyserat (står dock ej angivet hur hårt hydrolyserat det är) så beror väl på hur känslig Viktor är mot just fågel, ifall han klarar av det eller ej. Tror inte det är lika hårt hydrolyserat som exempelvis RCs Anallargenic som är det mest hydrolyserade fodret på marknaden.
 
Ja ett av deras normalfoder. Innehåller dock fjäderfäprotein men det är hydrolyserat (står dock ej angivet hur hårt hydrolyserat det är) så beror väl på hur känslig Viktor är mot just fågel, ifall han klarar av det eller ej. Tror inte det är lika hårt hydrolyserat som exempelvis RCs Anallargenic som är det mest hydrolyserade fodret på marknaden.
Tack så jättemycket för den informationen. Viktor har kliat när han fått smaka RC anallergenic som godis så då är nog inte Specific okej för hans del.
 
Torsten har börjat klia sig igen. Jag ger både Mush blå och torrfoder.
Han började klia sig när han åt Acana Small Breed. Sedan varierade jag det med Hill's Adult Small & Mini torrfoder med kyckling och han slutade klia sig. (Alltså borde det inte vara kycklingen som ställer till det?)
Eftersom jag hade en stor påse Acana i skåpet så har jag blandat foder och det har funkat. Men nu är det i stort sett bara Acana kvar och han kliar sig igen.
Hill's är dyrare men det äter han. Till skillnad från det billigare Bozita som han inte heller kliar sig av men jag får truga i honom.

Foder är uppenbarligen en djungel. Jag har tidigare haft hundar som kunnat äta "vad som helst" utan att vare sig bli kassa i magen eller klia sig. Suck.


 
Torsten har börjat klia sig igen. Jag ger både Mush blå och torrfoder.
Han började klia sig när han åt Acana Small Breed. Sedan varierade jag det med Hill's Adult Small & Mini torrfoder med kyckling och han slutade klia sig. (Alltså borde det inte vara kycklingen som ställer till det?)
Eftersom jag hade en stor påse Acana i skåpet så har jag blandat foder och det har funkat. Men nu är det i stort sett bara Acana kvar och han kliar sig igen.
Hill's är dyrare men det äter han. Till skillnad från det billigare Bozita som han inte heller kliar sig av men jag får truga i honom.

Foder är uppenbarligen en djungel. Jag har tidigare haft hundar som kunnat äta "vad som helst" utan att vare sig bli kassa i magen eller klia sig. Suck.


Om han fungerar på Hill’s så fortsätt med det? Så dyrt är det inte för en liten hund, särskilt inte om du köper en stor säck (du kan frysa in torrfodret om du är orolig för att det inte går åt tillräckligt snabbt). Kolla på nätet och exempelvis Bitiba och Zooplus som ofta ligger lägre i pris än svenska butiker.
 
Var in till zoobutiken i större staden när jag hade ärende till sjukhuset.
De hade inte den sortens Hill's men jag kom hm med en påse Brit Care Mini Grain Free Sensitive.
Han åt provgivan med god aptit och bara det lovar gott.

Nu håller jag tummarna att han inte kliar sig.
 
Sparven har ätit Magnussons vuxen (och innan dess valpfodret). Han äter med god aptit, men har varit lite mjuk i avföringen tycker jag.
Sen fick han äta Id-foder en vecka efter han haft diarré, och då tänkte jag att jag skulle testa att gå över till Magnussons spannmålsfria för att se om bajset blev bättre. Detta är tydligen inte alls lika gott, och märker ingen förbättring i bajset.

Nån som har nån idé på vad jag kan testa, eller ska jag gå tillbaka till Magnussons vanliga? Endast torrfoder är aktuellt, och vill gärna ge svenskt.
 
Tack för svar senast! Tror det var i den här tråden, där jag frågade om Fodax vilt. Nu har jag köpt det men vet inte hur mycket jag ska ge? 2% av deras vikt blir enkelt uträknat 200 gram. Någon som vet hur mycket platta/ burgare är?
 
Tack för svar senast! Tror det var i den här tråden, där jag frågade om Fodax vilt. Nu har jag köpt det men vet inte hur mycket jag ska ge? 2% av deras vikt blir enkelt uträknat 200 gram. Någon som vet hur mycket platta/ burgare är?
Förpackning: påse à 10kg
Antal skivor per påse: 23-27st
Vikt per skiva: 380-435g

Från deras hemsida. Räkna hur många burgare det är och dela på 10 kg så borde du ha ett ungefär, även om storlekarna på burgarna varierar lite.
 
Sparven har ätit Magnussons vuxen (och innan dess valpfodret). Han äter med god aptit, men har varit lite mjuk i avföringen tycker jag.
Sen fick han äta Id-foder en vecka efter han haft diarré, och då tänkte jag att jag skulle testa att gå över till Magnussons spannmålsfria för att se om bajset blev bättre. Detta är tydligen inte alls lika gott, och märker ingen förbättring i bajset.

Nån som har nån idé på vad jag kan testa, eller ska jag gå tillbaka till Magnussons vanliga? Endast torrfoder är aktuellt, och vill gärna ge svenskt.
Assar har ju haft problem med magen under dom gånger han har käkat all medicin, men MeraDogs Sensitive serie med ris gjorde dunder för hans mage med fasta och näst intill luktfria korvar. Inte Svensk men hintar i alla fall om fodret. 💩
 
Assar har ju haft problem med magen under dom gånger han har käkat all medicin, men MeraDogs Sensitive serie med ris gjorde dunder för hans mage med fasta och näst intill luktfria korvar. Inte Svensk men hintar i alla fall om fodret. 💩
Tack för tipset!
 
Sparven har ätit Magnussons vuxen (och innan dess valpfodret). Han äter med god aptit, men har varit lite mjuk i avföringen tycker jag.
Sen fick han äta Id-foder en vecka efter han haft diarré, och då tänkte jag att jag skulle testa att gå över till Magnussons spannmålsfria för att se om bajset blev bättre. Detta är tydligen inte alls lika gott, och märker ingen förbättring i bajset.

Nån som har nån idé på vad jag kan testa, eller ska jag gå tillbaka till Magnussons vanliga? Endast torrfoder är aktuellt, och vill gärna ge svenskt.
Jag ger Bozita sensitive reindeer. Är väldigt nöjd med fodret. Inte rakt igenom svenskt men de använder mycket svenska råvaror.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 356
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 771
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 772
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp