Allmänna fodertråden

Hur gammal är hon? Måste hon få valpfoder? Tänker att du har mer val annars.
Ammo älskar Canagan, så jag ger det som träningsgodis.
Hon blir 4 månader nästa vecka, uppfödaren förordar valpfoder till 12 mån men vet att det råder lite olika meningar om det..
Har läst igenom hela denna tråden men tycker mest att det till slut snurrar i huvudet av alla märken och varianter.. 😂
 
Hon blir 4 månader nästa vecka, uppfödaren förordar valpfoder till 12 mån men vet att det råder lite olika meningar om det..
Har läst igenom hela denna tråden men tycker mest att det till slut snurrar i huvudet av alla märken och varianter.. 😂
Ah ja det är ju olika det där. Min hunds uppf ger inte valpfoder alls tror jag.

Vet inte om Acana innehåller ägg? Brukar ju vara smakligt iaf.
 
Nån som har en åsikt om Monster pet food?
Inte mer än att jag träffade grundaren för några år sedan, han jobbade på Tree of Pets som sålde Acana och Eukanuba till mitt jobb. Han pratade då om att han och en kompis höll på att göra ett foder som har maximalt hög protein- och fettnivå och att det kallades för Monster.
Det tillverkas dock inte i Sverige. Har ingen erfarenhet av det, alla mina egna hundar går på specialfoder och whippeten funkar bra på Magnussons ångkokta blötmat, jag föredrar svenskt foder när det går 😊
 
Jag behöver få upp min labbe (showlabbe hör och häpna O_o;)) i vikt. För ett par år sedan bantades han ner riktigt ordentligt pga övervikt och sedan dess har han haft svårt att hålla vikten istället. Han har stor aptit och mår bra för övrigt. Mask har han inte.

Häromdagen när jag borstade ur honom (hej fällningsperiod) så kände jag tydligt vad tunn/mager han var. Han äter just nu High energy Professional men tycker inte att det fungerar riktigt. Han får även Real färskfoder ett par gånger i veckan. Jag känner att jag behöver prova något annat.
Så jag undrar om ni har något tips på bra foder till en hund som behöver gå upp i vikt?
 
Jag behöver få upp min labbe (showlabbe hör och häpna O_o;)) i vikt. För ett par år sedan bantades han ner riktigt ordentligt pga övervikt och sedan dess har han haft svårt att hålla vikten istället. Han har stor aptit och mår bra för övrigt. Mask har han inte.

Häromdagen när jag borstade ur honom (hej fällningsperiod) så kände jag tydligt vad tunn/mager han var. Han äter just nu High energy Professional men tycker inte att det fungerar riktigt. Han får även Real färskfoder ett par gånger i veckan. Jag känner att jag behöver prova något annat.
Så jag undrar om ni har något tips på bra foder till en hund som behöver gå upp i vikt?
Jag skulle börja med att öka mängden om fodrena funkar bra i övrigt. Men det kanske du redan har provat?

Får min förståelse, på vilket sätt känns han mager? Hur känner du då?
 
Jag skulle börja med att öka mängden om fodrena funkar bra i övrigt. Men det kanske du redan har provat?

Får min förståelse, på vilket sätt känns han mager? Hur känner du då?
Jag ska prova att utöka lite mera. Annars fungerar han bra på fodrerna.

Revbenen känns lite väl mycket och de syns också ganska väl, han är väldigt insjunken i midjan så bröstkorgsbenen sticker ut väldigt mycket. Svårt att förklara men ja, han känns typ som "skinn och ben" när man tar i honom. Inget underhudsfett att tala om. Det blev väldigt tydligt efter urborstningen.
 
Jag skulle börja med att öka mängden om fodrena funkar bra i övrigt. Men det kanske du redan har provat?

Får min förståelse, på vilket sätt känns han mager? Hur känner du då?

Jag ska prova att utöka lite mera. Annars fungerar han bra på fodrerna.

Revbenen känns lite väl mycket och de syns också ganska väl, han är väldigt insjunken i midjan så bröstkorgsbenen sticker ut väldigt mycket. Svårt att förklara men ja, han känns typ som "skinn och ben" när man tar i honom. Inget underhudsfett att tala om. Det blev väldigt tydligt efter urborstningen.
Här är en dålig bild men hade ingen bättre i telefonen.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210902_083244-01-02.jpeg
    IMG_20210902_083244-01-02.jpeg
    831,1 KB · Visningar: 138
Jag ska prova att utöka lite mera. Annars fungerar han bra på fodrerna.

Revbenen känns lite väl mycket och de syns också ganska väl, han är väldigt insjunken i midjan så bröstkorgsbenen sticker ut väldigt mycket. Svårt att förklara men ja, han känns typ som "skinn och ben" när man tar i honom. Inget underhudsfett att tala om. Det blev väldigt tydligt efter urborstningen.
Ok :). Funkar han bra på fodrena så skulle jag först börja med att öka på mängden. Börja med att öka på lite först men kanske behöver du öka på mer ordentligt. Ett alternativ är ju även att endast öka på färskfodret. Nu vet jag inte vilken sort du ger, men de flesta färskfoder är ju ofta mkt energirika.
 
Ok :). Funkar han bra på fodrena så skulle jag först börja med att öka på mängden. Börja med att öka på lite först men kanske behöver du öka på mer ordentligt. Ett alternativ är ju även att endast öka på färskfodret. Nu vet jag inte vilken sort du ger, men de flesta färskfoder är ju ofta mkt energirika.
Tack för svar. Jag ska prova att utöka färskfodret. :)
 
@Malibu_Stacy Okej, bra att få input från någon annan 😊 Jag är så rädd för att bli hemmablind så jag inte ser om han blir för tunn (eller för rund för den delen).

Här är en dagsfärk bild där man tydligt ser revbenen. (Och jag skrev visst att midjan var insjunken i mitt första inlägg - jag menar såklart att buken är insjunken). Svårt att få på bild ändå men han känns så otroligt benig när man tar i honom. Men det kanske är så det ska vara/kännas? Jag har ju liksom inte tänkt att göda upp honom en massa kilon då han har en 1:a på ena armbågen - så han ska verkligen inte släpa runt på ett enda extrakilo(!) - men just nu känns han så väldigt benig. Jag har ingen att bolla detta med så jag uppskattar verkligen input!
 

Bifogade filer

  • IMG_20211001_082550-01.jpeg
    IMG_20211001_082550-01.jpeg
    500,1 KB · Visningar: 100
Så… Tänkte ge mig ut i foderdjungeln igen :D
Letar först och främst efter ett torrfoder (färskfoder funkar av olika anledningar inte just nu) med små kulor (1 cm eller, med fördel, ännu mindre). Problemet är bara att de som har så små kulor ligger högt i både fett och protein, vilket inte funkar, i alla fall inte för den ena hunden. Någon som känner till något som kanske kan passa in på detta? Alltså små kulor och lite lägre (men inte nödvändigtvis jättelåg) fett- och proteinhalt?

Har också börjar snegla lite på Magnussons ångkokta. Ni som ger det; upplever ni att deras utfodringsguide stämmer bra?
 
@Malibu_Stacy Okej, bra att få input från någon annan 😊 Jag är så rädd för att bli hemmablind så jag inte ser om han blir för tunn (eller för rund för den delen).

Här är en dagsfärk bild där man tydligt ser revbenen. (Och jag skrev visst att midjan var insjunken i mitt första inlägg - jag menar såklart att buken är insjunken). Svårt att få på bild ändå men han känns så otroligt benig när man tar i honom. Men det kanske är så det ska vara/kännas? Jag har ju liksom inte tänkt att göda upp honom en massa kilon då han har en 1:a på ena armbågen - så han ska verkligen inte släpa runt på ett enda extrakilo(!) - men just nu känns han så väldigt benig. Jag har ingen att bolla detta med så jag uppskattar verkligen input!
Med tanke på armbågen ser det där väldigt bra ut. Men visst kan du ju prova och se hur han ser ut med 1 kg plus. Men mer än så skulle jag absolut inte göda upp honom! Det är alltid bättre att ligga åt det tunnare hållet än tvärt om, särskilt vid armbågsproblematik,
 
Så… Tänkte ge mig ut i foderdjungeln igen :D
Letar först och främst efter ett torrfoder (färskfoder funkar av olika anledningar inte just nu) med små kulor (1 cm eller, med fördel, ännu mindre). Problemet är bara att de som har så små kulor ligger högt i både fett och protein, vilket inte funkar, i alla fall inte för den ena hunden. Någon som känner till något som kanske kan passa in på detta? Alltså små kulor och lite lägre (men inte nödvändigtvis jättelåg) fett- och proteinhalt?

Har också börjar snegla lite på Magnussons ångkokta. Ni som ger det; upplever ni att deras utfodringsguide stämmer bra?
MeraDog har små kulor på sitt foder, i alla fall det från deras Sensitive Serie, finns flera sorter att välja mellan.
Annars har Taste of the wild väldigt små kulor.
 
@Malibu_Stacy Okej, bra att få input från någon annan 😊 Jag är så rädd för att bli hemmablind så jag inte ser om han blir för tunn (eller för rund för den delen).

Här är en dagsfärk bild där man tydligt ser revbenen. (Och jag skrev visst att midjan var insjunken i mitt första inlägg - jag menar såklart att buken är insjunken). Svårt att få på bild ändå men han känns så otroligt benig när man tar i honom. Men det kanske är så det ska vara/kännas? Jag har ju liksom inte tänkt att göda upp honom en massa kilon då han har en 1:a på ena armbågen - så han ska verkligen inte släpa runt på ett enda extrakilo(!) - men just nu känns han så väldigt benig. Jag har ingen att bolla detta med så jag uppskattar verkligen input!
Hur ser han ut från sidan? Jag skulle säga att det är bra att ha honom tunnare med tanke på armbågen. :)
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 410
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 711
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 815
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp