Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns en serie på Netflix om Konmari men hon har även skrivit böcker. Boken "konsten att städa" av Marie kondo är dåligt översatt till svenska men läsvärd ändå tycker jag! Den finns som ljudbok också. De säger att den engelska versionen är mycket bättre. Så börja gärna läsa den boken! :) På Facebook finns en bra grupp som heter KonMari Sverige där man kan få mycket inspiration. Om man söker på Konmari metoden på Youtube har Filippa skog bra filmer.
Tack! Får börja med att lyssna på boken 👍Har inte Netflix så Youtube blir ett bra nästa steg 🙂
 
Ser någon ljuset i tunneln på allting som borde rensas och säljas?

Absolut! Fast det har jag tyckt att jag gjort rätt länge, jag har inte alls mycket som bara ligger längre. Men att rensa och (framför allt) sälja har blivit lite av en vana, också. Och så är det en del grejer som jag innan tänkt att jag ska behålla, som jag senare kommer fram till att jag är mogen för att sälja, osv.

Förrådet är inte klart, dock. En del där ska säljas, en del slängas/skänkas. Det där förrådet är ett projekt i sig, men det är faktiskt vettig ordning där (nu när mycket har försvunnit)..kanske kanske kanske kan det bli klart under sommaren. Eller iaf innan årsskiftet! Årsskiftet lät bra.
 
Jag har läänge haft en stor flaska hårspray stående som jag aldrig använder, men då den var dyr har jag inte velat kasta eller bara ge bort den till vem som helst heller.
Men nu igår pratade vi om hår jag o mina kompisar och en kompis ville ha den 👍.
En sak mindre!
 
Gick igenom klädförvaringen idag och passade på att rensa ut några plagg som jag inte trivs i (sitter inte bekvämt) och som ingen velat köpa. Nu har jag två fulla kassar som ska till textilåtervinningen (hade en sen innan) !

Har också fått sålt ett par plagg och lite småplock (bla ett par billiga hängsmycken och ett nitarmband), som skickats till sina nya ägare.
 
Idag hämtades gamla bilen till skroten. Jag ställde av den igår, så det känns helt okej även om det självklart varit roligare att kunna sälja den för ett par tusenlappar. Men ärligt talat, jag orkar inte den här gången, och tror inte att jag fått mer än den kvarvarande skatten ändå (påställd). Nu är den väck.
 
Swoosh så fick jag en peruk, en klänning och två nyckelringar sålda 😁 Hon som skulle ha alla hundgrejerna verkar dock ha gått upp i rök trots att jag hållit grejerna till henne länge och hon har köpt av mig tidigare 😑
 
Jag brukar pendla några kilo upp och ner. Ligger något kilo över "minsta vikt", men tror inte att jag kommer ner dit igen, så igår rensade jag ut en hel del grejer ur garderoben. Om jag skull bli så smal igen att jag skulle kunna ha den storleken får jag väl köpa nya kläder 🤷

Jag har planerat att ha en loppis på ridbanan någon helg, den ligger precis vid vägen, så folk kan svänga in och handla. Men det är ett jäkla jobb att prismärka och sortera osv. Jag är inte ett dugg peppad, men grejerna är ihoppackade i lådor och mycket är sånt som jag tror att jag skulle få lite pengar för...
 
Jag brukar pendla några kilo upp och ner. Ligger något kilo över "minsta vikt", men tror inte att jag kommer ner dit igen, så igår rensade jag ut en hel del grejer ur garderoben. Om jag skull bli så smal igen att jag skulle kunna ha den storleken får jag väl köpa nya kläder 🤷

Jag har planerat att ha en loppis på ridbanan någon helg, den ligger precis vid vägen, så folk kan svänga in och handla. Men det är ett jäkla jobb att prismärka och sortera osv. Jag är inte ett dugg peppad, men grejerna är ihoppackade i lådor och mycket är sånt som jag tror att jag skulle få lite pengar för...
Jag borde också rensa ut resten av mina smalkläder. Hoppas fortfarande på att komma ned dit igen, men det är rätt osannolikt 😞

Sortera och prismärka är så drygt! Eftersom hon som skulle ha alla hundgrejerna verkar ha hoppat av så har jag en hel låda med halsband (typ 50st!) att sortera och lägga ut 😫 Blir nog att jag slumpar bort allt för materialkostnaden bara för att bli av med det
 
Bara för att muntra upp de som ser mörkt på rensandet. Tänk er stort hus, två våningar plus källare, stor gammelstuga, ladugård, fyra lador. Allt samlat och inget slängt, sedan 1958. När jag beställde nya regbevis på alla fordon fick jag en lunta om 25 stycken, och det är inte körbara samlarbilar direkt.
 
Bara för att muntra upp de som ser mörkt på rensandet. Tänk er stort hus, två våningar plus källare, stor gammelstuga, ladugård, fyra lador. Allt samlat och inget slängt, sedan 1958. När jag beställde nya regbevis på alla fordon fick jag en lunta om 25 stycken, och det är inte körbara samlarbilar direkt.
*svimmade nästan*
Räcker att ha tömt 2 våningar/lägenheter, källare, dubbelgarage o uthus som jag ändå de sista åren försökte tömma lite nu och då när jag hälsade på.
Men allt från 1958......jösses.

Bra att folk, troligen då lite yngre generationer, ändå verkar börja vara bekanta med uttrycket "döstäda".
Ingen vill väl arvingarna/släkten ska behöva städa ut och slita så mycket när de ända har sorgen att tänka på.
Jag är ju peppad av boken Prylbanta så jag hoppas på en långvarig effekt där.
Dels att bli av med saker nu och då och INTE skaffa tillbaka lika mycket.
 
*svimmade nästan*
Räcker att ha tömt 2 våningar/lägenheter, källare, dubbelgarage o uthus som jag ändå de sista åren försökte tömma lite nu och då när jag hälsade på.
Men allt från 1958......jösses.

Och 25 fordon *svimmade*
Herregud vilket jobb med att avregga dem, och sälja/skrota....

Bra att folk, troligen då lite yngre generationer, ändå verkar börja vara bekanta med uttrycket "döstäda".
Ingen vill väl arvingarna/släkten ska behöva städa ut och slita så mycket när de ända har sorgen att tänka på.
Jag är ju peppad av boken Prylbanta så jag hoppas på en långvarig effekt där.
Dels att bli av med saker nu och då och INTE skaffa tillbaka lika mycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 800
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 357
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 070
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 066
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp