Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på att börja sälja lite på Tradera, men vad går bra där? Jag tänker mindre saker, tex smink och hudvård (oanvänt, förstås), kläder och skor..?
 
Jag funderar på att börja sälja lite på Tradera, men vad går bra där? Jag tänker mindre saker, tex smink och hudvård (oanvänt, förstås), kläder och skor..?
Det beror på vad du vill ha för det för att det ska vara värt det för dig. Nästan inget jag lägger upp går inte att sälja, men kanske hälften går för 1-3 kronor och då tjänar jag ju inget, men jag är glad för att bli av med det. Sen är det svårt att veta ibland vad som går och inte går. Har blivit förvånad flera gånger när det blivit budkrig om typ gamla tvättpåsar, men endast provade kläder går för 1 krona. Dock går jag definitivt med plus på arbetet med det som helhet, har sålt för över 3000 kronor sedan i Juni (5-10 annonser i veckan). Kul också att slippa slänga fungerande saker!
 
Det beror på vad du vill ha för det för att det ska vara värt det för dig. Nästan inget jag lägger upp går inte att sälja, men kanske hälften går för 1-3 kronor och då tjänar jag ju inget, men jag är glad för att bli av med det. Sen är det svårt att veta ibland vad som går och inte går. Har blivit förvånad flera gånger när det blivit budkrig om typ gamla tvättpåsar, men endast provade kläder går för 1 krona. Dock går jag definitivt med plus på arbetet med det som helhet, har sålt för över 3000 kronor sedan i Juni (5-10 annonser i veckan). Kul också att slippa slänga fungerande saker!
Glömde säga att det är väldigt stor skillnad på hur lätt du säljer saker beroende på bilder och beskrivning. Jag tar alltid många tydliga bilder i bra ljus, lägger ut mått på alla saker där det kan ha betydelse (typ köksgrejor, kläder, m.m.) och har bra kontakt med köpare när de ställer frågor och så vidare. Tycker det är smidigt i appen att lägga upp och hålla koll på grejer.
 
Det beror på vad du vill ha för det för att det ska vara värt det för dig. Nästan inget jag lägger upp går inte att sälja, men kanske hälften går för 1-3 kronor och då tjänar jag ju inget, men jag är glad för att bli av med det. Sen är det svårt att veta ibland vad som går och inte går. Har blivit förvånad flera gånger när det blivit budkrig om typ gamla tvättpåsar, men endast provade kläder går för 1 krona. Dock går jag definitivt med plus på arbetet med det som helhet, har sålt för över 3000 kronor sedan i Juni (5-10 annonser i veckan). Kul också att slippa slänga fungerande saker!
+ @Liten
Jag säljer mycket på Tradera, i perioder. Jag lägger aldrig ut något för under 3 kr, då det är minimi-kostnad, vägrar betala för att sälja 🙂 det åker till secondhand i stället. Är det något jag tror mer på lägger jag ofta upp det för 30 kr, då provisionen är 10%. Förvånansvärt ofta blir mycket sålt sista minuten för 30 kr och då känns det bra att inte lagt ut det för 3 kr 👍😄
 
+ @Liten
Jag säljer mycket på Tradera, i perioder. Jag lägger aldrig ut något för under 3 kr, då det är minimi-kostnad, vägrar betala för att sälja 🙂 det åker till secondhand i stället. Är det något jag tror mer på lägger jag ofta upp det för 30 kr, då provisionen är 10%. Förvånansvärt ofta blir mycket sålt sista minuten för 30 kr och då känns det bra att inte lagt ut det för 3 kr 👍😄
Jag upplever att "högt" utgångspris, det vill säga över 9 kronor, ger sämre intresse och även sämre slutpris. Är inte nån empirisk undersökning mer än de 100-tals annonser jag sålt över tid, men upplever att köpare gärna lägger ett första bud när det är lågt, och sen inte kan låta bli att fortsätta bjuda, men om det är högt utgångspris så hoppar fler över. Som sagt, inget jag egentligen vet, och alla får ju göra vad som känns bäst för dem, men för att förklara lite hur jag tänker bara :)
 
Jag upplever att "högt" utgångspris, det vill säga över 9 kronor, ger sämre intresse och även sämre slutpris. Är inte nån empirisk undersökning mer än de 100-tals annonser jag sålt över tid, men upplever att köpare gärna lägger ett första bud när det är lågt, och sen inte kan låta bli att fortsätta bjuda, men om det är högt utgångspris så hoppar fler över. Som sagt, inget jag egentligen vet, och alla får ju göra vad som känns bäst för dem, men för att förklara lite hur jag tänker bara :)
Ja, jag vet flera som gör så och det är de sakerna jag lägger ut för 3 kr. Men även sålt en del som det finns samlarintresse för, svårt att veta exakt vad som går bara. Många 30 kr-auktioner går upp (en del mycket!) men de som inte gör det säljer jag hellre för 30 än 3 kr 🙂 Har ibland använt köp-nu pris eller reservationspris, men inte alls ofta.
 
Glömde säga att det är väldigt stor skillnad på hur lätt du säljer saker beroende på bilder och beskrivning. Jag tar alltid många tydliga bilder i bra ljus, lägger ut mått på alla saker där det kan ha betydelse (typ köksgrejor, kläder, m.m.) och har bra kontakt med köpare när de ställer frågor och så vidare. Tycker det är smidigt i appen att lägga upp och hålla koll på grejer.

Den här biten tycker jag att jag har bra koll på. Jag säljer mycket på nätet och det går överlag bra. Däremot är jag mest van vid att rodda Facebook, Hästnet och Blocket. På Tradera har jag inte sålt på ca 11år. Så därför funderade jag helt enkelt på vad som går bäst där :) . På Blocket tex har jag helt gett upp kläder, men däremot större grejer till hemmet (lampor, frysbox, möbler..) och bilar/biltillbehör funkar det för.
 
Senast ändrad:
Iaf, jag tänkte ju prova att sälja smink/hudvård på Tradera. Har lagt upp två annonser där på prov nu :) . Fast hudvården (en massa prover - jag samlar sånt och så rensar jag ut det som jag inte kommer att testa själv när lådan blir full) lade jag upp på Facebook istället idag och rubbet blev sålt snabbt, så det var ju smidigt och gick fortare :D .
 
Äntligen blivit av med mattan efter att köparen skjutit upp det tre gånger. Trodde jag skulle bli ghostad tillslut men hon dök upp, var väldigt trevlig och snabbt gick det. 300 kr extra i plånkan :)
 
Den här biten tycker jag att jag har bra koll på. Jag säljer mycket på nätet och det går överlag bra. Däremot är jag mest van vid att rodda Facebook, Hästnet och Blocket. På Tradera har jag inte sålt på ca 11år. Så därför funderade jag helt enkelt på vad som går bäst där :) . På Blocket tex har jag helt gett upp kläder, men däremot större grejer till hemmet (lampor, frysbox, möbler..) och bilar/biltillbehör funkar det för.
Det jag sålt mest av/dyrast på tradera på senaste tiden är ridbyxor, en dolk, Harry Potter-grejer, tvättpåsar (??), smycken, skor. Över lag går kläder att sälja, men kanske inte så mycket per plagg om det inte är något väldigt speciellt. Snittar nog på en tia eller så per plagg, men det blir en del eftersom jag har mycket. Böcker går också förvånansvärt bra om de är i bra skick och kanske lite ovanliga/speciella ämnen. Gamla glas, några spel, och mindre hemelektronik går också väldigt bra. Sånt som inte blir jättedyrt i frakten och som ändå kostar över 500 nytt går ofta att få några hundringar för.
 
Hur länge är det rimligt att vänta på att någon ska betala en vunnen auktion på tradera? I morgon kväll har det gått en vecka och tradera har påmint köparen om betalning. Jag orkar inte hålla på att tjata själv. När kan man lägga ut på annons igen?
 
Hur länge är det rimligt att vänta på att någon ska betala en vunnen auktion på tradera? I morgon kväll har det gått en vecka och tradera har påmint köparen om betalning. Jag orkar inte hålla på att tjata själv. När kan man lägga ut på annons igen?
Jag tror det är bäst att fråga traderas kundtjänst faktiskt. Jag tycker ju att det är okej så fort köparen inte betalt inom den ram du angett men det kan ju vara så att tradera har specifika regler för det här så hade kollat med dem för att vara säker :)
 
Hur länge är det rimligt att vänta på att någon ska betala en vunnen auktion på tradera? I morgon kväll har det gått en vecka och tradera har påmint köparen om betalning. Jag orkar inte hålla på att tjata själv. När kan man lägga ut på annons igen?
Jag brukar köra på en vecka, skicka påminnelse, och får jag inte svar inom två dagar anmäler jag utebliven betalning.
 
Jag tror det är bäst att fråga traderas kundtjänst faktiskt. Jag tycker ju att det är okej så fort köparen inte betalt inom den ram du angett men det kan ju vara så att tradera har specifika regler för det här så hade kollat med dem för att vara säker :)
Jag har inte skrivit något alls om hur snabbt det ska bara betalt, men jag tänker ju inte vänta hela livet för det sas. Får kolla mer i morgon när det gått en vecka, kanske står någonstans.
 
För några dagar sen kastade jag faktiskt bort 3 buffar (ni vet såna man har om halsen/huvudet) jag behållit fast jag inte gillar färgen.
Men nu fick jag tre nya av mamma så då fick de ryka.

Har också rensat ut tre plagg som jag aldrig använder som ska få åka till second hand.
 
Hur länge är det rimligt att vänta på att någon ska betala en vunnen auktion på tradera? I morgon kväll har det gått en vecka och tradera har påmint köparen om betalning. Jag orkar inte hålla på att tjata själv. När kan man lägga ut på annons igen?

Ett tips är att skriva i auktionen att varan ska betalas t.ex. inom 5 dagar. Då kan du liksom efter 5 dagar maila köparen med en skarp ton ;) Och betalar inte köparen då tar man kontakt med Tradera.
 
Ett tips är att skriva i auktionen att varan ska betalas t.ex. inom 5 dagar. Då kan du liksom efter 5 dagar maila köparen med en skarp ton ;) Och betalar inte köparen då tar man kontakt med Tradera.
Ja jag ska göra det hädanefter. Har aldrig haft några problem så har liksom inte tänkt på det. 💁‍♀️ Men mejlade köparen för några dagar sedan och sa att jag ville ha betalt inom x antal dagar vilket jag inte fått så kontaktade Tradera.
 
Nån här som har sålt på ebay? Jag har lite grejer som jag tror skulle gå bättre internationellt men har aldrig sålt på ebay innan, bara köpt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 998
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 094
Senast: Blossi
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 187
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp