Allmänna råd, krav?

I mitt arbete så berörs jag ofta av lagar, föreskrifter och allmänna råd. Riskdagen stiftar lagar och det tar lång tid "från idé till verklighet". Inget som man gör i en handvändning och lagar är därför ett trögt sätt att detaljstyra. Ofta finns det i en lag som syftar till att uppnå något en skrivelse typ "Regeringen eller den myndighet som regeringen utser får meddela föreskrifter om ...." och så följer ett uppräknande om vad som det behövs närmare föreskrifter om, i det kan det ingå böter, avgifter för inspektion, sanktionsavgifter etc.
Myndigheter tar med stöd i en lag fram "Föreskrifter och allmänna råd" som ingår i myndighetens författningssamling. Dessa ska man följa. Ibland kan det finnas sanktioneringsavgifter om man bryter mot något, men inte alltid. Om myndigheten X gör en inspektion (mot en annan myndighet eller företag) och kommer med anmärkningar så brukar det bli en rättning ganska snabbt*, även om det inte finns sanktionsavgifter. Men som någon annan skrev så kan det (teoretiskt i alla fall) finnas utrymme för att uppnå lagen på annat sätt än att följa riktlinjerna och råden, men att bevisa det är inte så lätt. Följer man "föreskrifter och allmänna råd" så vet man att man gör rätt.

Svårigheten nu är att "myndighetsspråket" kommuniceras ut till allmänheten där ordet "rekommendation" har en svagare betydelse. I dagligt tal så tror jag att många tolkar/tror att det som myndigheter föreskriver faktiskt är lagar. Inte ovanligt att man hör "detta är det lag på" men det som finns är föreskrift eller allmänt råd/rekommendation. Även inom andra områden så kan det finnas föreskrifter där det inte ger böter om man bryter mot dem, trafikregler t ex.

*Märkte för en tid sedan att en myndighet plötsligt blev mycket noggrannare inom ett visst område (där jag själv ansåg att de slarvat) så jag misstänkte att det fanns ett inspektionsärende. Vilket visade sig stämma.
 
I mitt arbete så berörs jag ofta av lagar, föreskrifter och allmänna råd. Riskdagen stiftar lagar och det tar lång tid "från idé till verklighet". Inget som man gör i en handvändning och lagar är därför ett trögt sätt att detaljstyra. Ofta finns det i en lag som syftar till att uppnå något en skrivelse typ "Regeringen eller den myndighet som regeringen utser får meddela föreskrifter om ...." och så följer ett uppräknande om vad som det behövs närmare föreskrifter om, i det kan det ingå böter, avgifter för inspektion, sanktionsavgifter etc.
Myndigheter tar med stöd i en lag fram "Föreskrifter och allmänna råd" som ingår i myndighetens författningssamling. Dessa ska man följa. Ibland kan det finnas sanktioneringsavgifter om man bryter mot något, men inte alltid. Om myndigheten X gör en inspektion (mot en annan myndighet eller företag) och kommer med anmärkningar så brukar det bli en rättning ganska snabbt*, även om det inte finns sanktionsavgifter. Men som någon annan skrev så kan det (teoretiskt i alla fall) finnas utrymme för att uppnå lagen på annat sätt än att följa riktlinjerna och råden, men att bevisa det är inte så lätt. Följer man "föreskrifter och allmänna råd" så vet man att man gör rätt.

Svårigheten nu är att "myndighetsspråket" kommuniceras ut till allmänheten där ordet "rekommendation" har en svagare betydelse. I dagligt tal så tror jag att många tolkar/tror att det som myndigheter föreskriver faktiskt är lagar. Inte ovanligt att man hör "detta är det lag på" men det som finns är föreskrift eller allmänt råd/rekommendation. Även inom andra områden så kan det finnas föreskrifter där det inte ger böter om man bryter mot dem, trafikregler t ex.

*Märkte för en tid sedan att en myndighet plötsligt blev mycket noggrannare inom ett visst område (där jag själv ansåg att de slarvat) så jag misstänkte att det fanns ett inspektionsärende. Vilket visade sig stämma.
Edit: Skrev detta innan jag tittat på den utmärkta förklaringen på FHM:s hemsida som det var länkat till tidigare.
 
Kan lägga till ytterligare ett skäl att inte vara superdetaljerad i de bindande reglerna. För att man då behöver konstruera regler om undantag och specificera vilka som ska ha den förmånen, under vilka omständigheter och hantera frågan om att bedöma vem som uppfyller de kriterierna och inte.
 
Fattat bättre vad en rekommendation innebär om man felaktigt hade kallat den för något annat?

Eller menar du hypotetiskt om vi hade haft en lagstiftning och beslutsprocess som såg annorlunda ut? Dvs. du önskar beslutet hade varit utformat så att det var ett krav.

Jag menar att jag tror folk hade förstått bättre att det var ett krav och därmed följt det aningens bättre än nu när majoriteten verkar tro att det är frivilligt.
 
Jag menar att jag tror folk hade förstått bättre att det var ett krav och därmed följt det aningens bättre än nu när majoriteten verkar tro att det är frivilligt.
Problemet är kanske snarare att kommunicera att det inte finns två lägen som är antingen krav eller frivilligt. Men att det är en löpande skala. Där detta inte är krav, men närapå. Det är inte heller är frivilligt, eller i närheten av det.
 
Min poäng är alltså att många av rekommendationerna är i stil med "undvik onödiga resor". Vem avgör vad som är en nödvändig resa?
Man bör undvika allt som inte är nödvändigt i resväg. De restriktioner som gäller idag är att man kan handla mat och besöka apotek.
Om en resa du gör är nödvändig för dig (alltså inget du kan ställa in eller vänta med) så är det innom de restriktioner som gäller idag. Det mesta går ju att lösa... och att åka till tex. Frisören, gym, cafe, shoppa mm faller ifrån det nödvändiga. Hårda bud alltså😷
 
Ja, det har diskuterats en hel del. 50% säger i de diskussionerna att det är ett krav, 50% säger att det inte är det.
Jag tror inte det handlar om att hitta kryphål, jag tror det handlar om att folk inte vet. Och eftersom, vad jag kan se, det inte ens tas upp på FHM's hemsida, så går man ju på vad man tror. Dvs att bör är bör. Ett råd är just ett råd. Och en rekommendation är just bara en rekommendation.
Det är detta som är så tråkigt. Folk förstår inte eller så skiter dom i det. Men jag kan tycka att eftersom vi lever i en pandemi så BÖR alla kolla upp vad som gäller. Alla förutsätrs följa restriktionerna. Det räcker med en sån liten sak som att kolla på presskonferenserna på svt så får man en tydlig bild om vad man ska göra och det handlar om solidaritet. Men det är ju folk på stan o shoppar. Influencers lägger upp bilder på festlivet osv. Människor springer på gym osv. Det handlar inte om att butiker o gym ska överleva. Det handlar om att rädda liv o bromsa smittan.
 
Det är detta som är så tråkigt. Folk förstår inte eller så skiter dom i det. Men jag kan tycka att eftersom vi lever i en pandemi så BÖR alla kolla upp vad som gäller. Alla förutsätrs följa restriktionerna. Det räcker med en sån liten sak som att kolla på presskonferenserna på svt så får man en tydlig bild om vad man ska göra och det handlar om solidaritet. Men det är ju folk på stan o shoppar. Influencers lägger upp bilder på festlivet osv. Människor springer på gym osv. Det handlar inte om att butiker o gym ska överleva. Det handlar om att rädda liv o bromsa smittan.

Butiker och företags överlevnad är direkt kopplad till människoliv.
Träning är direkt kopplat till människoliv.
Nöjen och socialt umgänge är direkt kopplat till människoliv.
Ekonomin är direkt kopplad till människoliv.


Det är så tråkigt att folk låtsas som att det inte är det, eller är för villiga att offra andra pga sina egna åsikter.
 
Butiker och företags överlevnad är direkt kopplad till människoliv.
Träning är direkt kopplat till människoliv.
Nöjen och socialt umgänge är direkt kopplat till människoliv.
Ekonomin är direkt kopplad till människoliv.


Det är så tråkigt att folk låtsas som att det inte är det, eller är för villiga att offra andra pga sina egna åsikter.
Så du menar alltså att vi ska skita i restruktionerna för att vi dör om vi inte följer dem ändå?? Är det rätt uppfattat? Tänker så det inte är jsg som fattar fel...
 
Så du menar alltså att vi ska skita i restruktionerna för att vi dör om vi inte följer dem ändå?? Är det rätt uppfattat? Tänker så det inte är jsg som fattar
Butiker och företags överlevnad är direkt kopplad till människoliv.
Träning är direkt kopplat till människoliv.
Nöjen och socialt umgänge är direkt kopplat till människoliv.
Ekonomin är direkt kopplad till människoliv.


Det är så tråkigt att folk låtsas som att det inte är det, eller är för villiga att offra andra pga sina egna åsikter.
Jag formulerade mig nog lite rörigt.
Du tycker alltså att vi ska strunta i restuktionerna för vi dör alltså om vi följer dom ändå?
Du får gärna utveckla dina tankar här i text för detta resonemang intresserar mig...
 
Du tycker alltså att vi ska strunta i restuktionerna för vi dör alltså om vi följer dom ändå?
Du får gärna utveckla dina tankar här i text för detta resonemang intresserar mig...

Nej jag tror att @Sezziyanen menar att vi också (på ett säkert sätt) behöver stötta de affärsverksamheter vi vill ha kvar efter pandemin.

Och att folk vars livsverk går upp i rök generellt inte brukar må så bra.
 
Nej jag tror att @Sezziyanen menar att vi också (på ett säkert sätt) behöver stötta de affärsverksamheter vi vill ha kvar efter pandemin.

Och att folk vars livsverk går upp i rök generellt inte brukar må så bra.

Nej jag tror att @Sezziyanen menar att vi också (på ett säkert sätt) behöver stötta de affärsverksamheter vi vill ha kvar efter pandemin.

Och att folk vars livsverk går upp i rök generellt inte brukar må så bra.
Ja fast hade alla bara hållt sig till råden dag 1 och sedan använt sunt förnuft så hade läget i Sverige varit betydligt bättre nu. Vi hade inte fått en andra våg och företagarna hade haft ett betydligt bättre läge nu. Det är ju mkt svårt att hålla igång alla företag på ett säkert sätt.
 
Ja fast hade alla bara hållt sig till råden dag 1 och sedan använt sunt förnuft så hade läget i Sverige varit betydligt bättre nu. Vi hade inte fått en andra våg och företagarna hade haft ett betydligt bättre läge nu. Det är ju mkt svårt att hålla igång alla företag på ett säkert sätt.

”Sunt förnuft” är väl ingen pålitlig företeelse.

Hur vet du att utfallet hade blivit ett annat?
 
”Sunt förnuft” är väl ingen pålitlig företeelse.

Hur vet du att utfallet hade blivit ett annat?
Ja hur vet jag det? Virus smittar... hade alla tagit detta på allvar hade Sverige inte blivit utskrattat av övriga länder i läget idag. Vi hade till 100% haft ett bättre läge... säger inte bra men bättre. Kanske ungefär lika bra som de länder som lagstiftat sitt "sunda förnuft"
 
Ja hur vet jag det? Virus smittar... hade alla tagit detta på allvar hade Sverige inte blivit utskrattat av övriga länder i läget idag. Vi hade till 100% haft ett bättre läge... säger inte bra men bättre. Kanske ungefär lika bra som de länder som lagstiftat sitt "sunda förnuft"

Så du menar på allvar att regeringen borde ha vidtagit åtgärder som strider mot grundlagen?

Enligt svensk lag kunde regeringen inte tidigare tvinga samhället till en total lockdown. Det fanns inget lagrum för det. Personligen är jag extremt glad för det och jag hoppas verkligen att pandemilagen inte kommer att förlängas. Kan man det minsta lilla om historia förstår man hur farliga sådana här lagar är.
 
Att vi blir utskrattade är väl inget mått på om det hade gått bättre eller inte?

Jag är inte helt övertygad om att omvärlden skrattar åt oss heller... olika modeller fungerar olika bra i olika länder. Sverige är ju tex rätt unikt i västvärlden med att vi är så pass glest befolkade som vi ändå är (givetvis med undantag av storstäderna).
 
Så du menar på allvar att regeringen borde ha vidtagit åtgärder som strider mot grundlagen?

Enligt svensk lag kunde regeringen inte tidigare tvinga samhället till en total lockdown. Det fanns inget lagrum för det. Personligen är jag extremt glad för det och jag hoppas verkligen att pandemilagen inte kommer att förlängas. Kan man det minsta lilla om historia förstår man hur farliga sådana här lagar är.
Vart har jag skrivit att jag tycker Sverige skulle vidtagit åtgärder som strider mot grundlagen?
 
Att vi blir utskrattade är väl inget mått på om det hade gått bättre eller inte?
Nej men jag tror du fattar min poäng. Sverige har ju varit mkt slappa i hanteringen. Tegnell säger ju själv att vi misslyckats i jämnförelse med övriga länder och det beror ju självklart på något...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 955
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 492
Senast: Amha
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 733
Senast: fejko
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 080
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp