Allmänna råd, krav?

Fast det gör det ju inte i det jag citerade heller? Både i Uk och Sverige ska du hålla dig till din bubbla?
Ja det är ju en skillnad såklart, att affärer stängs. Här är det ju maxantal i varje butik som gäller.
Skolorna är ju inte stängda? Där går det elever som behöver extra hjälp och till samhällsviktig personal? Och så står det "Early years settings remain open". Vad är early years?
Punkt tre och fyra. Man får träffa En person från ett annat hushåll utomhus. Är man singelhushåll får man bilda en bubbla med ett annat hushåll, "...only if you are legally permitted to form one."
Att det finns möjlighet till skolgång för key workers är inte detsamma som att skolorna är öppna heller. Early learning är 0-5 år, och det finns restriktioner på antal barn där som jag förstått det. Jag är barnfri så jag har inte läst in mig på detaljerna.
Det råder maxantal i de butiker som är öppna här också.
Den stora skillnaden ligger dels i nedstängningen av allt utom det nödvändigaste förstås, men också i kontrollen av hur det efterlevs. Att polisen stoppar bilar för att kontrollera att folk inte reser utanför sina områden och kan skingra folk som stannar upp för att träffas på gatan etc etc. Samt att man faktiskt straffas givetvis.
Det är nog svårt att förklara hur det är skillnad i själva känslan.
 
Reagerar också på sånt, första dagen när de hårdare restriktionerna infördes gick ett sällskap på tre vuxna och två barn in i samma affär som jag var i. Barnen fick dra runt korgar, de vuxna sprang och letade efter dom, och stannade alla framför hyllor och diskuterade. Fick också konstiga blickar när jag stannade och väntade på att de skulle flytta på sig.
Att en hel barn familj går in på ica är ju helt galet!
Man blir irriterad men dom kanske inte tycker det gör nått att vi lever i en pandemi... 🙃
 
Funderade faktiskt på att starta en tråd i liknande ämne, så kanske kan låna denna.

Man ska ju undvika onödiga besök för saker och ting. Frisör är ju en sån sak som i mina ögon räknas som onödig i de allra flesta fall. Men samtidigt kommer ju frisörer gå under om de inte får kunder. Hur resonerar ni?

Nej jag tror att @Sezziyanen menar att vi också (på ett säkert sätt) behöver stötta de affärsverksamheter vi vill ha kvar efter pandemin.

Och att folk vars livsverk går upp i rök generellt inte brukar må så bra.
Jag älskar min frisör men det finns inte en chans på planeten att jag går och klipper mig om och när (bor inte i Sverige) de kan öppna upp igen. Lika lite som jag kommer besöka min skönhetssalong innan corona är under kontroll.
 
Jag älskar min frisör men det finns inte en chans på planeten att jag går och klipper mig om och när (bor inte i Sverige) de kan öppna upp igen. Lika lite som jag kommer besöka min skönhetssalong innan corona är under kontroll.
Detta är ju precis rätt tänkt. Även om tyvärr många företag kommer gå under så är det ju detta som är rätt tänk för att bromsa smittan i möjligaste mån. Att folk går till gymmet är helt knäppt. Samhället går att bygga upp igen. Längtar till frissan. Men det är ju inte aktuellt nu.
 
Det känns som att dom allra flesta fortfarande umgås inomhus med familj man inte delar hushåll med och även kompisar. Man kanske inte drar ihop gäng men enstaka kompisar åt gången känns mer regeln än undantag att man fortsatt umgås med. Att styra upp inköp så att det bara är en person som går in i butiken verkar också väldigt svårt. Får känslan av att många inte ens tänkt tanken att det är så dom borde göra.

Ridå var för nån dag sen när jag såg på Instagram en som rest från Stockholm till Gotland med sin sambo och sen la upp filmklipp från ett födelsedagskalas hemma hos en kompis där minst 10 personer var med (skulle tippa på 5-9 hushåll med tanke på att alla var vuxna).
Jag fattar inte.

Hur tänker folk? Har dom inte fattat att det är högst olämpligt eller skiter man bara i det? Börjar mer och mer känna att väldigt många är osolidariska egoister. "Men vi måste väl ändå få" verkar vara ett vanligt tankesätt. Att man anser att uppoffringarna är för stora så man skiter helt enkelt i restriktionerna. Att det liksom är för mycket begärt att dom ska behöva följa dom.
 
Detta är ju precis rätt tänkt. Även om tyvärr många företag kommer gå under så är det ju detta som är rätt tänk för att bromsa smittan i möjligaste mån. Att folk går till gymmet är helt knäppt. Samhället går att bygga upp igen. Längtar till frissan. Men det är ju inte aktuellt nu.
Jag avskyr det här megalånga håret jag alltid trodde att jag ville ha, men när det är möjligt att gå till frisören igen ska vi kapa av det i en lång bob och skänka tofsen till perukmakare åt cancerpatienter ✌🏻
 
Frisörer kommer få stänga ihop sina salonger. Skittråkigt men samhället går att bygga upp igen. Ett människoliv går inte att ersätta.

Exakt. Det gäller även näringsidkare som begått självmord när deras levebröd blivit raserat.

Jag utgår ifrån att du är villig att ta en rejäl skatteökning för att bygga upp samhället igen? Det är nämligen det som kommer att krävas om vi låter alltför många företag gå i konkurs. Dvs de som fortfarande har jobb kommer att få ta en större börda (skatt) för att få fart på samhället igen. Det i sig lär resultera i en svagare tillväxt i en situation där vi behöver en stark tillväxt.
 
Man får inte glömma att människor vars firmor går omkull och inkomsten försvinner, kan börja må riktigt dåligt psykiskt. Med självmord som följd.
Nej det får vi absolut inte glömma. Man får ju verkligen hoppas de som drabbas och börjar må såpass dåligt söker o får hjälp. Det är ju betydligt fler som dör i corona som följd. Så detta är ett mkt långsökt resonemang. Vi kan ju också nu anta att många mår dåligt psykiskt av att sitta i karantär mm.
Att tänka att man ska strunta i restriktionerna för att man vill hjälpa företagare är en större risk för ALLA.
 
Nej det får vi absolut inte glömma. Man får ju verkligen hoppas de som drabbas och börjar må såpass dåligt söker o får hjälp. Det är ju betydligt fler som dör i corona som följd. Så detta är ett mkt långsökt resonemang. Vi kan ju också nu anta att många mår dåligt psykiskt av att sitta i karantär mm.
Att tänka att man ska strunta i restriktionerna för att man vill hjälpa företagare är en större risk för ALLA.

Huruvida det är långsökt, vet vi ju inte än. Att ta bort inkomsten från folk är inget att rycka på axlarna åt. Jag säger inte att man ska strunta i restriktionerna, men man får inte heller ha tunnelseende och tro att allt slutar toppen bara folk följer restriktionerna.
 
Exakt. Det gäller även näringsidkare som begått självmord när deras levebröd blivit raserat.

Jag utgår ifrån att du är villig att ta en rejäl skatteökning för att bygga upp samhället igen? Det är nämligen det som kommer att krävas om vi låter alltför många företag gå i konkurs. Dvs de som fortfarande har jobb kommer att få ta en större börda (skatt) för att få fart på samhället igen. Det i sig lär resultera i en svagare tillväxt i en situation där vi behöver en stark tillväxt.
Alla som väljer att tänka att dom ska strunta i att följa restriktionerna för att hjälpa företagare sprider smittan och fler dör i corona.

Jag tror sverige kommer klara efterföljderna av denna kris utan extra skattemedel (om jag tolkat allt rätt). Det lustiga är att sjukvården är så belastad nu att det inte är hållbart att tänka på företagare just nu.
 
Huruvida det är långsökt, vet vi ju inte än. Att ta bort inkomsten från folk är inget att rycka på axlarna åt. Jag säger inte att man ska strunta i restriktionerna, men man får inte heller ha tunnelseende och tro att allt slutar toppen bara folk följer restriktionerna.
Klart detta inte kommer sluta toppen. Men det är ju prio 1 att sjukvården klarar läget och att bromsa smittan nu. Jag tror inte restriktionerna kom till eller vädjas om att följas från regering o sjukvård för att dom inte verkligen tycker det ska följas.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 962
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 690
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp