Allmänna råd, krav?

Du verkar vara för lockdown med din retorik att andra länder skrattar åt Sverige.
Det enda som irriterar mig är att folk inte följer restruktionerna. Inget annat.
En lockdown är inte möjlig om vi inte lagstiftar den. Så jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Bara hoppar in utifrån vad du tror och antar att jag tycker.
 
Det enda som irriterar mig är att folk inte följer restruktionerna. Inget annat.
En lockdown är inte möjlig om vi inte lagstiftar den. Så jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Bara hoppar in utifrån vad du tror och antar att jag tycker.

De flesta jag ser verkar ändå rätt följsamma gentemot restriktionerna, utifrån sina förutsättningar. (Bortsett från ”handla ensam” då. Den verkar svår.)

Men tänker man att ngt som liknar ”lockdown” är vad som är rekommenderat så ser det ju inte ut så förstås.
 
De flesta jag ser verkar ändå rätt följsamma gentemot restriktionerna, utifrån sina förutsättningar. (Bortsett från ”handla ensam” då. Den verkar svår.)

Men tänker man att ngt som liknar ”lockdown” är vad som är rekommenderat så ser det ju inte ut så förstås.
Nej jag vet inte hur man ska tänka riktigt men någon lockdown är det ju inte tal om. Men sen kan jag uppleva att folk faktiskt inte vet exakt vad som är restriktioner för dom läser inte infon. Många går med attityden att det är inte olagligt. Och det är det inte men det är nog just i detta smittan i mångt och mycket sprids. Alla är vi ju olika ocv vi kan inte bestämma över varandra. Men det hade ju varit i den bästa av världar om alla hade tittat på presskonferenser pch tagit på sig ansvaret att följa restriktionerna som gäller. Idag är dom mkt hårda men ändå snälla om man gämnför med många andra länder. Allt gott!
 
De flesta jag ser verkar ändå rätt följsamma gentemot restriktionerna, utifrån sina förutsättningar. (Bortsett från ”handla ensam” då. Den verkar svår.)

Men tänker man att ngt som liknar ”lockdown” är vad som är rekommenderat så ser det ju inte ut så förstås.
Det var ett par som störde mig igår (apropå att inte handla ensam) när jag veckohandlade. Det var inte bara att de var två i affären, utan de stod gärna mitt i gångarna och diskuterade kring shoppinglistan. Vid mer än ett tillfälle fick jag stå och vänta på dem några meter ifrån, för att kunna komma fram och ta det jag skulle jag. Det knepiga var att jag fick sådana konstiga blickar, som om de alls inte förstod varför jag stod en bit ifrån och väntade. Det är inte första gången det händer heller, och ibland undrar jag om detta med att hålla avstånd liksom har gått vissa människor helt förbi :confused: ??
 
Är det någon som vet hur effektivt eller ineffektivt en lock down skulle vara?
Min uppfattning är att det inte inte hjälper så mycket i längden bara för stunden.

Det var ett par som störde mig igår (apropå att inte handla ensam) när jag veckohandlade. Det var inte bara att de var två i affären, utan de stod gärna mitt i gångarna och diskuterade kring shoppinglistan. Vid mer än ett tillfälle fick jag stå och vänta på dem några meter ifrån, för att kunna komma fram och ta det jag skulle jag. Det knepiga var att jag fick sådana konstiga blickar, som om de alls inte förstod varför jag stod en bit ifrån och väntade. Det är inte första gången det händer heller, och ibland undrar jag om detta med att hålla avstånd liksom har gått vissa människor helt förbi :confused: ??
Detta är det hög igenkänningsfaktor på. Ofta är det äldre som stannar mitt i gången, blockerar en bra stund. Sen är det precis som du skriver qtt man upplever att dom är irriterade för att man inte kan trycka sig förbi. 😷😅

Det är långt ifrån många som tar restrutionerna på allvar.. folk åker till rusta o öob och affärer. Dom går på systembolaget och träffar fler än dom som de delar hushåll med. Räcker att gå ut på instagram så ser man hur det ser ut och hur folk väljer att skita i restruktionerna.
 
Det var ett par som störde mig igår (apropå att inte handla ensam) när jag veckohandlade. Det var inte bara att de var två i affären, utan de stod gärna mitt i gångarna och diskuterade kring shoppinglistan. Vid mer än ett tillfälle fick jag stå och vänta på dem några meter ifrån, för att kunna komma fram och ta det jag skulle jag. Det knepiga var att jag fick sådana konstiga blickar, som om de alls inte förstod varför jag stod en bit ifrån och väntade. Det är inte första gången det händer heller, och ibland undrar jag om detta med att hålla avstånd liksom har gått vissa människor helt förbi :confused: ??
Reagerar också på sånt, första dagen när de hårdare restriktionerna infördes gick ett sällskap på tre vuxna och två barn in i samma affär som jag var i. Barnen fick dra runt korgar, de vuxna sprang och letade efter dom, och stannade alla framför hyllor och diskuterade. Fick också konstiga blickar när jag stannade och väntade på att de skulle flytta på sig.
 
Detta är det hög igenkänningsfaktor på. Ofta är det äldre som stannar mitt i gången, blockerar en bra stund. Sen är det precis som du skriver qtt man upplever att dom är irriterade för att man inte kan trycka sig förbi. 😷😅

Det är långt ifrån många som tar restrutionerna på allvar.. folk åker till rusta o öob och affärer. Dom går på systembolaget och träffar fler än dom som de delar hushåll med. Räcker att gå ut på instagram så ser man hur det ser ut och hur folk väljer att skita i restruktionerna.
Systembolaget besöker jag också. Men i stället för att handla en fredagseftermiddag, som jag ofta brukade göra, så gör jag det på en onsdag när det brukar vara jag och sisådär 1-3 andra kunder i affären.....
 
Detta är det hög igenkänningsfaktor på. Ofta är det äldre som stannar mitt i gången, blockerar en bra stund. Sen är det precis som du skriver qtt man upplever att dom är irriterade för att man inte kan trycka sig förbi. 😷😅

Det är långt ifrån många som tar restrutionerna på allvar.. folk åker till rusta o öob och affärer. Dom går på systembolaget och träffar fler än dom som de delar hushåll med. Räcker att gå ut på instagram så ser man hur det ser ut och hur folk väljer att skita i restruktionerna.
Där jag rör mig är det uteslutande yngre som struntar i att hålla avstånd. Äldre har munskydd och smyger omkring bland hyllorna.
 
Systembolaget besöker jag också. Men i stället för att handla en fredagseftermiddag, som jag ofta brukade göra, så gör jag det på en onsdag när det brukar vara jag och sisådär 1-3 andra kunder i affären.....
Ja det tycker ju jag känns rätt riskfritt ändå. Men det faller ju inte under restriktionerna... svårt allt detta. Man vill ju bara spola fram tiden tills detta är "över"
 
Det sägs så mycket olika nu om rekommendationer och allmänna råd. Huruvuda det är just råd, eller bindande. Inte ens media håller isär. Så; är allmänna råd = krav? Som munskydd i kollektivtrafiken, är det frivilligt eller krav? Jag hittar inget förtydligande någonstans.
Alla råd och rekommendationer utgår från smittskyddslagen. Det Fohm, Smittskydd mfl gör att de hjälper oss som ska följa smittskyddslagen att ge ut råd och rekommendationer så att vi "slipper" komma på själva hur vi kan följa lagen, de serverar oss med sånt kan man säga.
 
Tycker detta är intressant, detta är alltså lockdown:

Leaving home​

You must not leave, or be outside of your home except where necessary. You may leave the home to:

  • shop for basic necessities, for you or a vulnerable person
  • go to work, or provide voluntary or charitable services, if you cannot reasonably do so from home
  • exercise with your household (or support bubble) or one other person (in which case you should stay 2m apart). Exercise should be limited to once per day, and you should not travel outside your local area.
  • meet your support bubble or childcare bubble where necessary, but only if you are legally permitted to form one
  • seek medical assistance or avoid injury, illness or risk of harm (including domestic abuse)
  • attend education or childcare - for those eligible

Vad är skillnaden på en sådan här lockdown och det vi gör i Sverige? Skillnaden jag kan se är att man bara ska träna en gång om dagen...
 
Tycker detta är intressant, detta är alltså lockdown:

Leaving home​

You must not leave, or be outside of your home except where necessary. You may leave the home to:

  • shop for basic necessities, for you or a vulnerable person
  • go to work, or provide voluntary or charitable services, if you cannot reasonably do so from home
  • exercise with your household (or support bubble) or one other person (in which case you should stay 2m apart). Exercise should be limited to once per day, and you should not travel outside your local area.
  • meet your support bubble or childcare bubble where necessary, but only if you are legally permitted to form one
  • seek medical assistance or avoid injury, illness or risk of harm (including domestic abuse)
  • attend education or childcare - for those eligible

Vad är skillnaden på en sådan här lockdown och det vi gör i Sverige? Skillnaden jag kan se är att man bara ska träna en gång om dagen...
Att man t.ex. inte får gå och handla vin på systemet, om man nu inte ser det som "basic necessities" förstås..... :angel:
 
Tycker detta är intressant, detta är alltså lockdown:

Leaving home​

You must not leave, or be outside of your home except where necessary. You may leave the home to:

  • shop for basic necessities, for you or a vulnerable person
  • go to work, or provide voluntary or charitable services, if you cannot reasonably do so from home
  • exercise with your household (or support bubble) or one other person (in which case you should stay 2m apart). Exercise should be limited to once per day, and you should not travel outside your local area.
  • meet your support bubble or childcare bubble where necessary, but only if you are legally permitted to form one
  • seek medical assistance or avoid injury, illness or risk of harm (including domestic abuse)
  • attend education or childcare - for those eligible

Vad är skillnaden på en sådan här lockdown och det vi gör i Sverige? Skillnaden jag kan se är att man bara ska träna en gång om dagen...
Framför allt är ju 'allt' utöver nödvändiga butiker stängt. Här får restauranger och cafeér ha öppet för takeaway, men bara om de kan leverera maten eller om man kan handla genom lucka eller motsvarade. Kunderna får alltså inte själva gå in och hämta upp det de beställt. Även skolorna och kyrkorna är stängda.
Följer man inte kraven i din lista kan man bötfällas eller åtalas.
Det finns väl inte heller en rekommendation i Sverige som säger att du inte får umgås med andra hushåll alls? Utöver en promenad utomhus med En annan person.
 
Framför allt är ju 'allt' utöver nödvändiga butiker stängt. Här får restauranger och cafeér ha öppet för takeaway, men bara om de kan leverera maten eller om man kan handla genom lucka eller motsvarade. Kunderna får alltså inte själva gå in och hämta upp det de beställt. Även skolorna och kyrkorna är stängda.
Följer man inte kraven i din lista kan man bötfällas eller åtalas.
Det finns väl inte heller en rekommendation i Sverige som säger att du inte får umgås med andra hushåll alls? Utöver en promenad utomhus med En annan person.
Fast det gör det ju inte i det jag citerade heller? Både i Uk och Sverige ska du hålla dig till din bubbla?
Ja det är ju en skillnad såklart, att affärer stängs. Här är det ju maxantal i varje butik som gäller.
Skolorna är ju inte stängda? Där går det elever som behöver extra hjälp och till samhällsviktig personal? Och så står det "Early years settings remain open". Vad är early years?
 
Fast det gör det ju inte i det jag citerade heller? Både i Uk och Sverige ska du hålla dig till din bubbla?
Ja det är ju en skillnad såklart, att affärer stängs. Här är det ju maxantal i varje butik som gäller.
Skolorna är ju inte stängda? Där går det elever som behöver extra hjälp och till samhällsviktig personal? Och så står det "Early years settings remain open". Vad är early years?
"Early years" borde vara motsvarande förskolor.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 000
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 746
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp