Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 5

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Nixehen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 004
  • Visningar Visningar 74 338

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle nog behöva ta mig till den stora återvinningen med textilier och brännbart som jag inte kan lägga i föreningens återvinning.
Fortsätter städa, rensa och organisera. Nu senast blev det en sväng i hallbyrån också eftersom jag under rensning av hudvårdsprodukter hittade några saker som borde ligga ihop med reseprylar som finns i byrån. Gjort tre av fyra lådor under kvällen.

Igår körde vi äntligen iväg en drös möbler och grejer som sambons föräldrar ville "rädda" från vårt rensande, så nu är det deras problem :p Sen har jag sålt ett par skor, en varningstriangel och 45 av sambons Pokemonkort som jag tänkte skicka på måndag

Sambon :love: tog sig en tur till tippen redan idag.
Jag hittade en till sopsäck med textilavfall (lovar, fanns nada värde i, osäljbart) och en hink med krossade lampor. Ja jo, vi kan nog vara något klumpiga.. 😄

Även fått ut en massa täcken på annons. Hade tänkt ha en del som "braåha" men de blir ju bara att ta plats och åldras så nu fick de säljas istället.

Nästa gång jag ska iväg med prylar ska jag ta med älskade jyckens biabädd med överdrag till hjälporganisationen.
Om det någon gång kommer ny hund i hemmet så ska inte den stackaren få dras med minnen av tidigare avgudad hund, utan få en egen start med egen bädd.
Det är runt 18 år sedan jycken dog, så det är på tiden.

Kastat tomkartonger på återvinningen, pantat lite.
Nu rensar jag bland barnböckerna och funderar på om jag orkar lägga ut på Vinted eller om jag ska lägga ut på marketplace ELLER bara skänka bort dem. Men det är en rejäl hög så känns lite surt att skänka. 🙈

Kastat tomkartonger på återvinningen, pantat lite.
Nu rensar jag bland barnböckerna och funderar på om jag orkar lägga ut på Vinted eller om jag ska lägga ut på marketplace ELLER bara skänka bort dem. Men det är en rejäl hög så känns lite surt att skänka. 🙈

Jag brukar sälja kläder och böcker i paket på Vinted eller Tradera. Visst, det blir lägre peng per styck, men betydligt mindre jobb totalt.

Ombudet ville inte ta emot ett paket, en vintedbundle som överskred 2 kilosgränsen för brev.
Hon har rätt i sak, grejen är ju att det inte är jag som sätter fraktvikten vid Bundleköp och det har aldrig varit ett problem tidigare.

Jag tänkte testa att lämna in på annat ställe. Annars får jag annulera köpet och lägga ihop allt i en annons.

Hur gör era ombud, kontrollväger de allt förbetalt?

Ombudet ville inte ta emot ett paket, en vintedbundle som överskred 2 kilosgränsen för brev.
Hon har rätt i sak, grejen är ju att det inte är jag som sätter fraktvikten vid Bundleköp och det har aldrig varit ett problem tidigare.

Jag tänkte testa att lämna in på annat ställe. Annars får jag annulera köpet och lägga ihop allt i en annons.

Har aldrig varit med om att de väger när de tar emot paketet, så jag skulle också prova lämna in det någon annanstans om jag var du. Däremot så har jag fått en straffavgift en gång på Tradera för att paketet var någon centimeter för stort.

Har fotat och lagt ut annonser på växter och sticklingar idag. Har varit lite lat med det i år så mitt växtrum har hunnit bli helt övertaget. Tänker varje år att jag ska försöka sälja av det mesta så att jag inte har så många extra växter men i och med att jag inte kan låta bli att ta nya sticklingar så blir det en ond cirkel 😅

Har fotat och lagt ut annonser på växter och sticklingar idag. Har varit lite lat med det i år så mitt växtrum har hunnit bli helt övertaget. Tänker varje år att jag ska försöka sälja av det mesta så att jag inte har så många extra växter men i och med att jag inte kan låta bli att ta nya sticklingar så blir det en ond cirkel 😅
Jag har faktiskt också lagt ut lite pelargoner. Blir jag inte av med dem får jag väl börja ge bort dem, eller ställa in till kaninerna :angel:

Har aldrig varit med om att de väger när de tar emot paketet, så jag skulle också prova lämna in det någon annanstans om jag var du. Däremot så har jag fått en straffavgift en gång på Tradera för att paketet var någon centimeter för stort.

Inte jag heller, har lämnat in hos några olika ombud men det var första gången någon vägde.
Och hon har ju som sagt rätt i sak, försändelser över 2 kg går som brev, men hos Vinted blir det ibland inte riktigt perfekt när systemet lägger ihop försändelser och bokar frakt utan att veta vad allt väger tillsammans.

Har också fått straffavgift! då var det ett frimärke som försvunnit. Posten tycker inte man ska tejpa över frimärken, så fram tills dess gjorde jag inte det, men nu efter straffavgiften tejpar jag alltid över frimärken 😄

Ska testa att lämna in hos annat ombud imorgon 😊

Här kontrollerar inte ombudet alls, i princip. Däremot så vägs och mäts paketen längs vägen (åtminstone hos Postnord, utifrån vad jag kan se i appen. När paketet kommit en bit står plötsligt exakt vikt och storlek). Och om paketet vid kontroll är större eller tyngre än vad som angetts, så får ju avsändaren en straffavgift för det.

(Konstaterar att jag föredrar Traderas system, där säljaren själv väljer rätt alternativ för frakt när köparen köper flera saker.)

Här kontrollerar inte ombudet alls, i princip. Däremot så vägs och mäts paketen längs vägen (åtminstone hos Postnord, utifrån vad jag kan se i appen. När paketet kommit en bit står plötsligt exakt vikt och storlek). Och om paketet vid kontroll är större eller tyngre än vad som angetts, så får ju avsändaren en straffavgift för det.

(Konstaterar att jag föredrar Traderas system, där säljaren själv väljer rätt alternativ för frakt när köparen köper flera saker.)
Ja, Vinted har lite att jobba på.

Jag har flertalet gånger skickat Vintedpaket som vägt mer än lämpligt pga Bundle, men har aldrig fått någon straffavgift för det.
Har däremot läst i vintedgrupper att någon åkt på straffavgift och då skickat in det till Vinted och då har Vinted stått för det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka