Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 5

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Nixehen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 004
  • Visningar Visningar 74 338

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har en som köpt av mig på Vinted som nu inte får ut sitt paket för att personen har skrivit sitt namn + första bokstaven i efternamnet i sin info på Vinted, och postombudet nekar nu eftersom det inte stämmer med ID 🤦🏼‍♀️ nån som är ny, inget omdöme. Lite tröttsamt.
Fan vad trist, och lite korkat..

Så länge köparen inte köpt flera grejer av dig så behöver du inte göra någonting :) har den köpt flera saker behöver du ange ett samfraktspris innan köparen kan betala men det får man veta via mail från Tradera i så fall.
Det har jag aldrig behövt göra, är nog köparen som begär samfrakt om det är inom ens period för samfrakt. Jag fick ett mail automatiskt där tre saker/annonser stod med och frakten var redan bokad och betald. Fast det kanske var för att allt ”rymdes” inom det högsta fraktpriset som jag angett.
Tack, då forsätter jag avvakta 😊
Tradera påminner köparen efter 3 dagar ca.

Det har jag aldrig behövt göra, är nog köparen som begär samfrakt om det är inom ens period för samfrakt. Jag fick ett mail automatiskt där tre saker/annonser stod med och frakten var redan bokad och betald. Fast det kanske var för att allt ”rymdes” inom det högsta fraktpriset som jag angett.
Ja, det beror nog på vad man har valt för inställningar. Det går att välja om man vill att Tradera ska boka frakt automatiskt eller inte men jag har valt bort det så att man kan ta det billigaste alternativet för samfrakt :)

Håller på och går igenom solcells-lampor under tiden som jag plockar undan dom. 2st får vandra vidare till tippen.

Plockat ihop en kasse med kläder till second hand. Orkar inte sälja
samt plockat ihop lite annat smått och gott till second hand en flyttkartong u8ngefär.

I helgen ska vi försöka åka med kärran till återvinningen. Så skönt att man kan åka med allt till en och samma plats iom deras återbruk/andra chans och man kan ställa av.

Ja, det beror nog på vad man har valt för inställningar. Det går att välja om man vill att Tradera ska boka frakt automatiskt eller inte men jag har valt bort det så att man kan ta det billigaste alternativet för samfrakt :)
Är ju köparen som betalar frakten, så spelar väl ingen roll vad den väljer?
Jag har oftast flera fraktalternativ och köparen väljer. En del väljer frimärkt fast det blir dyrare än paket.

Är ju köparen som betalar frakten, så spelar väl ingen roll vad den väljer?
Jag har oftast flera fraktalternativ och köparen väljer. En del väljer frimärkt fast det blir dyrare än paket.
Beroende på vad man säljer så kan ju paketet bli större/tyngre när man fraktar fler grejer tillsammans så jag tycker det är enklare att sätta samfraktspriset utefter det istället för att Tradera automatiskt väljer och så kanske paketet blir stort så man behöver ändra priset i efterhand. Alternativt så blir det mindre/lättare än det dyraste fraktpriset och då får köparen ett billigare totalpris. Jag tycker det är smidigare men alla har olika preferenser :up:

Beroende på vad man säljer så kan ju paketet bli större/tyngre när man fraktar fler grejer tillsammans så jag tycker det är enklare att sätta samfraktspriset utefter det istället för att Tradera automatiskt väljer och så kanske paketet blir stort så man behöver ändra priset i efterhand. Alternativt så blir det mindre/lättare än det dyraste fraktpriset och då får köparen ett billigare totalpris. Jag tycker det är smidigare men alla har olika preferenser :up:
Sant. Jag har bara samfraktat lätta saker och då har de rymts inom den tyngsta varans fraktpris. PostNords priser är väl ungefär samma för 0,5 kg och 1 kg.

Tog mig plötsligt samman och gjorde en första rensning av mina tre stringbokhyllor där jag har pocketböcker. Har ett SJUKT boksamlarbeteende och de senaste åren har jag dessutom knappt läst något. Har nu hittat på att jag ska tänka så att de böckerna jag behåller och tar med till nya boendet (har förresten fått bygglov nu, så det händer faktiskt lite även på den fronten! 🥳) ska vara sådana jag läst och tyckt mycket om eller sådana jag faktiskt känner att jag vill läsa fortfarande. Jag har väl antagligen tänkt att jag vill läsa dem när jag har köpt dem, men nu verkar inte alla så himla intressanta längre. Första rensningen blev lite drygt hundra utplockade. De flesta förmodligen inte lästa... VÄL INVESTERADE PENGAR!

Nästa fråga är ju nu vad jag ska göra med dem nu. Snålisen i mig skulle ju vilja försöka sälja dem för en tia eller något på loppisen jag tänker ha, men samtidigt vet jag inte om det är värt besväret att försöka göra mig av med dem. Vi har ju ett lokalt bibliotek som jag ska kolla med också. Hur gör ni er smidigast av med böcker? (Bortsett från återvinningen då. Men det känns inte bra).

Tog mig plötsligt samman och gjorde en första rensning av mina tre stringbokhyllor där jag har pocketböcker. Har ett SJUKT boksamlarbeteende och de senaste åren har jag dessutom knappt läst något. Har nu hittat på att jag ska tänka så att de böckerna jag behåller och tar med till nya boendet (har förresten fått bygglov nu, så det händer faktiskt lite även på den fronten! 🥳) ska vara sådana jag läst och tyckt mycket om eller sådana jag faktiskt känner att jag vill läsa fortfarande. Jag har väl antagligen tänkt att jag vill läsa dem när jag har köpt dem, men nu verkar inte alla så himla intressanta längre. Första rensningen blev lite drygt hundra utplockade. De flesta förmodligen inte lästa... VÄL INVESTERADE PENGAR!

Nästa fråga är ju nu vad jag ska göra med dem nu. Snålisen i mig skulle ju vilja försöka sälja dem för en tia eller något på loppisen jag tänker ha, men samtidigt vet jag inte om det är värt besväret att försöka göra mig av med dem. Vi har ju ett lokalt bibliotek som jag ska kolla med också. Hur gör ni er smidigast av med böcker? (Bortsett från återvinningen då. Men det känns inte bra).
Om du har plats att förvara dem så kan du ju prova med att sälja på loppisen och skänka det överblivna. Det brukar vara svårt att skänka böcker dock. Beror lite på genre och hur gamla de är.

Värt att kolla om det finns någon hylla nånstans i en samlingslokal eller liknande som det går att ställa hos. Finns ngt äldreboende eller så som vill ta emot kanske? Biblioteket?

Gjort en rejäl röjning i pysselrummet. Kastat ofantligt mycket ”bra att ha” och rensat ut en del som ska säljas. Har typ helt slutat sy, så skulle vilja sälja av allt tyg. Men orkar inte mäta och fota just nu.. suck.. det får vänta. Drömmen hade ju varit någon som magiskt uppenbarade sig och ville köpa 6-8 flyttkartonger med trikåtyg rakt av. Känns rätt kört dock. 😂

Har iaf ett nyss lass som ska till loppis för att säljas och ett nytt lass som ska lämnas till second hand.

Sen behöver jag fundera över alla de barnkläder som är kvar, ska jag bara skänka iväg det eller försöka sälja? Pengarna vore ju trevligt men frågan är om jag orkar trassla? 😬🙈

Gått igenom en flyttlåda i förrådet.
Rensade ut mycket papper från gymnasiet/ högskola. Mest gamla anteckningar och inlämningsuppgifter. Även gamla fakturor och olika medlemskort för studentkår mfl.. Vet inte varför jag sparat på det från första början men nu kände jag mig redo och göra mig av med det iallfall. Så skönt.

Då det var lite annat däri också, kunde jag sig flytta över detta till en annan halvfull låda.
Tillslut blev 3 flyttlådor bara 2. Dom andra ska jag gå igenom och se vad som ska vara kvar en annan gång.
Ena fylld med gammal teknik och dom fruktade lådorna som tex dator, padda mm kommit i. 😬

Ja lite 🤦🏼‍♀️ hen har dock på eget initiativ först kontaktat postnord innan he frågade om jag kunde ändra i appen till fullständiga namnet, men det gick inte mer än att jag "döper om" paketet. Nu är hen I kontakt med Vinted. Så det ska hem väl ha cred för att försöka lösa det 😅 i värsta fall får väl paketet gå tillbaka.
Igår hämtade hen ut paketet😅 antingen löste det sig med kundtjänst, eller så var det någon som kunde släppa ut paketet trots ofullständigt efternamn 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka