Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 5

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Nixehen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 004
  • Visningar Visningar 74 336

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
2 julgrisar skänkta
4 blommor kasserade (vill egentligen inte slänga blommor men de här var bortom räddning)

Ska rensa ut betten i sadelkammaren samt sälja ponnytränset billigt då det aldrig använts + köpt begagnat

Ska även göra en rensning till på dukar.

Behöver rensa lite.

I mellandagarna var jag på tippen med en massa järnskrot, trasig dammsugare, kartonger och lämnade lite lamparmaturer på second hand

Jag tycker det är svårt att rensa kläder!
Är det någon som har bra tips där?
Börja med det uppenbara: trasiga/slitna kläder och kläder som inte passar längre.

Därefter går du över på sådant du inte använt på flera år. Är det något plagg du gillar men inte använt på länge - lägg det i en spara hög och om du fortfarande inte använt det under kommande år så slänger du ut det också.

Har du ändrat din kropp (viktuppgång/nedgång, byggt muskler etc) så prova kläderna - passar de inte längre så gör dig av med dom.
Jag rensade ut säkert 5-6 byxor för några månader sedan för att de inte satt skönt längre även om de var i fint skick. Är de obekväma/för små kommer jag ju ändå inte använda dom. Likadant så hade jag flera byxor som var croppade vilket var inne för några år sedan men som jag inte alls gillar längre nu så de rök allihopa de med. Uppenbart omoderna plagg tar du bort om du inte gillar dom och använder såklart.

Många kläder har extremt lågt värde på andrahandsmarknaden om de inte är i mycket fint skick eller av dyrt och populärt märke så det är oftast inte värt det att lägga ut allt på annons.

Rensat kläder hos lilleman. Insåg att vi har massor som är för smått och massor som är för stort, och ingenting i rätt storlek. Typiskt.. Inte så sugen på att köpa tex jacka för att använda i någon månad när jag har massor med jackor i större storlek. Jo, ärmarna går väl vika upp till viss del men det är fortfarande så han drunknar i dem. Äsch, det får vara så.

Rensade bland hundarnas godis/tugg samt medicinlåda.
Kunde slänga framförallt massa tomma förpackningar och sen skapa lite mer utrymme. Plus insåg att jag behöver beställa nya mediciner till gammeltanterna innan de tar slut. Nu ser det snyggt och prydligt ut i skåpet.

Slängde en foundation igår som jag inte minns när jag använde senast.
Försökte rensa lite i stallet men tyckte att jag behöver typ allt :rofl:
En tröja såld iaf :)
Kläder tycker jag också är svårt, har ett gäng korta klänningar som av naturliga skäl inte är använda på länge..

Jag har faktiskt kommit igång och lagt upp lite nya annonser på senaste tiden. Skickade iväg en bok igår och idag gick jag igenom och sorterade grejer i TV möbeln. Det gick rätt fort, har ändå fått ganska bra ordning härinne nu :)
I år ska jag försöka bli bättre på att inte falla in i allt-eller-inget tänkande. Blir lätt så att jag antingen kör på i 180 eller gör ingenting alls. Det är ett återkommande problem i många delar av mitt liv så jag behöver öva på att bli lite mer balanserad 😅

Kläder tycker jag också är svårt, har ett gäng korta klänningar som av naturliga skäl inte är använda på länge..
Jag har ofta problem med att klänningar är alldeles för korta och gillar minikjolar så jag brukar alltid ha cykelbyxor under både kjolar och klänningar. Det är jättepraktiskt när de dessutom har fickor!

Vinter rasslade igång så jag är också över tusen spänn nu! Bara att packa och skicka :bump:

Har en vän som är spekulant på min vagn, hoppas hon köper den.

Jag sätter in alla "extra" pengar jag får in (pant, vinted, bower, ponnyridning osv) på ett separat konto och målet är att köpa en ny vagn sen :) och ev skicka iväg på inkörning 😅

Äntligen hittat ett piggelinbett som ponnyn gillar, så nu har jag rensat bort en 5-6 bett som ska säljas. Förr hade jag velat sparat dem som "bra att ha ifall att.." men nu känns det bara skönt att minska ner och ser fram emot att få sätta försäljningspengarna på sparkontot :)

Fick ett litet bryt på mina mjukisbyxor från 157 där resåren i midjan vred sig efter första tvätten(O_o) och snörena var någonstans i byxorna och tja... Det slutade med att resårbandet+snören opererades ut men nu är de för lösa vilket leder till att de kommer att slängas:rofl: Lika bra!
Slängas? Trä in ett nytt tajtare resårband istället!

Fick ett litet bryt på mina mjukisbyxor från 157 där resåren i midjan vred sig efter första tvätten(O_o) och snörena var någonstans i byxorna och tja... Det slutade med att resårbandet+snören opererades ut men nu är de för lösa vilket leder till att de kommer att slängas:rofl: Lika bra!
För att undvika samma missöde igen med knölig resår, kolla om resåren är fastsydd nånstans, annars sy fast det med några stygn för hand eller med symaskin. Det är (tyvärr) vanligt att resår inte är fastsydd nånstans, men det går snabbt och enkelt att åtgärda :)

För att undvika samma missöde igen med knölig resår, kolla om resåren är fastsydd nånstans, annars sy fast det med några stygn för hand eller med symaskin. Det är (tyvärr) vanligt att resår inte är fastsydd nånstans, men det går snabbt och enkelt att åtgärda :)
Intressant! Ska kika på det nästa gång jag köper mjukisbyxor :) De vanliga byxorna som jag har från samma butik har jag inte haft några problem med iaf.

Jag hade alltså haft dom över ett år med knöligt så stod ut länge:rofl: eller är galen men inte det första paret man valde direkt!

Jag har gått igenom städskåpet och packat ihop en påse med grejer som sambon ska få med sig till nya boendet. Förbrukningsartiklar och sånt. Det kommer att bli en del grejer som följer med honom, synd att en del är sånt som jag lär behöva fylla på igen :p .
Ser fram emot att organisera om i skåpen hemma om några veckor!

Imorgon åker ett lass förpackningar etc till återvinningen också.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur