Allt åker bak

Fiorano

Trådstartare
Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna någorlunda på plats. Jag har haft en Equipe Emporio som faktiskt på slutet funkade att rida i utan att den gled. Men då hade den blivit på gränsen till för smal samt att jag fick problem med galoppfattningarna vilket jag tror berodde på sadeln. Skickade iväg Emporion på breddning, men vette sjutton vad de gjort för bredare är den inte. Den ligger lika dåligt nu och jag märker skillnad på honom att han surar när jag sadlat med Emporion men inte med hoppsadeln.

Köpte en Prestige X Helen, den åkte också bak samt rörde sig baktill (vilket provsadeln inte gjorde...). Den är således såld och ikväll har jag provat en gammal Childeric DAC. Den är ordentligt vid och jag gillar hur den ligger på honom. Paddade upp med fårskinn och red ut en sväng. Han kändes så himla nöjd och fin i början av turen, bra i formen osv. Efter galoppen gled den iväg bakåt och då blev den naturligtvis svår att sitta i också. Den skjuter mig upp och ur, vilket ungefär alla sadlar jag ridit honom i gör (Equipe Olympia, Prestige D1, Amerigo Cervia). Att sadlarna skjuter mig upp och ur hänger förstås ihop med att de glider bak och dippar ner. Har provat smalare vidder, men naturligtvis klämmer de och glider ännu mer. Olympian tex som var en 0 gjorde att jag satt i flanken och red.

Så frågan är hur jag ska hålla sadlarna på plats? Förbygel kan jag självklart ha. Men funderar på vilken sadelgjord som är bäst för ändamålet? Under alla mina år med häst har problemet varit att sadlarna åker fram så detta är ju nytt. Nu går han med en Amerigokopia från Börjes och den är inte riktigt bra känner jag. Den blir för smal i sidorna. Funderar på en Mattes med ludd-men vilken form är bäst? Eller skulle ELT vara bättre? Det är en rätt känslig häst och hoppgjorden är en billig, väldigt elastisk luddgjord som jag uppfattar att han är väldigt nöjd med.

Tips på gjordar och eventuellt sadlar mottages tacksamt! Har haft möjlighet att testa Equipe Viktoria och Glamour samt Prestige D2 men sadlar i den prisklassen är inte aktuellt. Fått tips om Prestige Roma som nog hade kunnat passa, men jag fixar inte det lädret :o.

Ryggen, han blir mycket rakare i rörelse och rör sig MYCKET i ryggen, sadlarna rör sig ca 5-6 cm när de gungar med i skritten. Har aldrig sett detta på någon annan häst. Han har fyllt ut mycket manke på ett halvår, men det finns än mer att fylla ut.
51615213_10216205373198934_7013609971493371904_n.jpg


Childericen utan gjord (mitt stall är pyttelitet så är skitsvårt att få till bilder haha)
51927942_10216205231355388_1269417063672184832_n.jpg


Med pad och fastspänd
51577608_10216205231075381_885834505129033728_n.jpg


Efter ridning...
51130342_10216205231035380_85025732392124416_n.jpg


Emporion efter ridning
51692462_10216205380239110_8326685085671620608_n.jpg
 
Jag hade testat en Bates cair-gjord ihop med den sadeln. Känns som du behöver en gjord som sitter stabilt.

Va det gäller sadel, har du provat någon riktigt rak sadel? Modellerna du nämner är vad jag minns alla något svängda.
 
Jag hade testat en Bates cair-gjord ihop med den sadeln. Känns som du behöver en gjord som sitter stabilt.

Va det gäller sadel, har du provat någon riktigt rak sadel? Modellerna du nämner är vad jag minns alla något svängda.
Tips på rakare sadlar? Jag är ju lite halvtråkig eftersom jag vill ha sadlar av dessa märken eftersom det är lättast att sälja sen.
 
Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna någorlunda på plats. Jag har haft en Equipe Emporio som faktiskt på slutet funkade att rida i utan att den gled. Men då hade den blivit på gränsen till för smal samt att jag fick problem med galoppfattningarna vilket jag tror berodde på sadeln. Skickade iväg Emporion på breddning, men vette sjutton vad de gjort för bredare är den inte. Den ligger lika dåligt nu och jag märker skillnad på honom att han surar när jag sadlat med Emporion men inte med hoppsadeln.

Köpte en Prestige X Helen, den åkte också bak samt rörde sig baktill (vilket provsadeln inte gjorde...). Den är således såld och ikväll har jag provat en gammal Childeric DAC. Den är ordentligt vid och jag gillar hur den ligger på honom. Paddade upp med fårskinn och red ut en sväng. Han kändes så himla nöjd och fin i början av turen, bra i formen osv. Efter galoppen gled den iväg bakåt och då blev den naturligtvis svår att sitta i också. Den skjuter mig upp och ur, vilket ungefär alla sadlar jag ridit honom i gör (Equipe Olympia, Prestige D1, Amerigo Cervia). Att sadlarna skjuter mig upp och ur hänger förstås ihop med att de glider bak och dippar ner. Har provat smalare vidder, men naturligtvis klämmer de och glider ännu mer. Olympian tex som var en 0 gjorde att jag satt i flanken och red.

Så frågan är hur jag ska hålla sadlarna på plats? Förbygel kan jag självklart ha. Men funderar på vilken sadelgjord som är bäst för ändamålet? Under alla mina år med häst har problemet varit att sadlarna åker fram så detta är ju nytt. Nu går han med en Amerigokopia från Börjes och den är inte riktigt bra känner jag. Den blir för smal i sidorna. Funderar på en Mattes med ludd-men vilken form är bäst? Eller skulle ELT vara bättre? Det är en rätt känslig häst och hoppgjorden är en billig, väldigt elastisk luddgjord som jag uppfattar att han är väldigt nöjd med.

Tips på gjordar och eventuellt sadlar mottages tacksamt! Har haft möjlighet att testa Equipe Viktoria och Glamour samt Prestige D2 men sadlar i den prisklassen är inte aktuellt. Fått tips om Prestige Roma som nog hade kunnat passa, men jag fixar inte det lädret :o.

Ryggen, han blir mycket rakare i rörelse och rör sig MYCKET i ryggen, sadlarna rör sig ca 5-6 cm när de gungar med i skritten. Har aldrig sett detta på någon annan häst. Han har fyllt ut mycket manke på ett halvår, men det finns än mer att fylla ut.
51615213_10216205373198934_7013609971493371904_n.jpg


Childericen utan gjord (mitt stall är pyttelitet så är skitsvårt att få till bilder haha)
51927942_10216205231355388_1269417063672184832_n.jpg


Med pad och fastspänd
51577608_10216205231075381_885834505129033728_n.jpg


Efter ridning...
51130342_10216205231035380_85025732392124416_n.jpg


Emporion efter ridning
51692462_10216205380239110_8326685085671620608_n.jpg

Har inget tips på dressyrsadlar men tycker att ELT gjordarna ligger bäst med sadlar som ligger bra. Upplever inte att de hjälper till att hålla sadeln på plats extra mkt eller liknande.
 
Jag skulle prova ELT. Det är lite hit and miss men när de fungerar, dvs på de hästar de fungerar på, är de helt outstanding. Har du ingen du kan få låna en av och prova? (Min lär vara för kort för din herre annars kunde du fått prova den, är ju inte så att vi sliter på den just nu...)
 
@Fiorano
Det jag tänker på när jag ser din hästs rygg, är att han ser ut att ha rätt markerad (stor) manke. Min häst ser lite likadan ut, kanske tom större manke. Det som är viktigt på en sån häst är att sadeln är tillräckligt bred fram och ger plats för manken som breddas ytterligare när hästen arbetar. Jag har den bredaste bommen på min sadel, trots att han har en väldigt hög manke, med "cutback" (tror jag det heter), så att manken inte kommer i kläm pga "spetsigheten". Ofta när hästen har en sån manke så är risken stor att man tror det ska vara en smalare bom. Man måste tänka på hur "det ser ut" där under sadeln när hästen är i arbete. När den vilar kan det se väldigt "smalt" ut.

Min sadel glider aldrig bak numer tack vare att jag har en bred bom. Sen, eftersom manken är lite smalare när han är i viloläge, så i början när jag rider så joggar/travar jag honom aldrig varm. Jag börjar alltid med lite styrketräning (i skritt) för att aktivera musklerna så att manken breddas och sadeln ligger korrekt innan jag börjar med jogg/trav/galopparbeten. Annars är risken stor att sadeln börjar glida pga rörelseenergin innan manken har "breddat" sig. Bara en tanke, något att testa om du inte redan gjort det.
 
Om sadeln ligger bra på hästen i övrigt hade jag kollat på sadelgjorden. Har själv haft otroligt mycket bekymmer med min häst där sadeln glider framåt, och efter att ha provat ut en sadel som låg super men ändå ville röra sig framåt en aning (väldigt rörlig häst) börja jag och min sadelinpassare kolla sadelgjord. I mitt fall har ELT gjorden hjälpt massor. Den är väldigt bra för att få sadeln att ligga stilla.

Mattes Athletico girth ska vara super för sadlar som glider bakåt också, den är speciellt utvecklad för det. Om jag inte minns fel ska även H-gjorden från WOW vara effektiv. Hoppas du får iordning på sadelproblemen! :heart
 
Min unghäst har stora bogblad och stor manke, sadlarna vill också gärna glida bak.
Har du testat antiglidpadd? Jag har haft en front riser pga han blev tunn i våras, gjort stor skillnad just på åkandet.

Sen tänker jag korta stroppar kanske vore nåt?
jag har en Equipe Oracle, uppfattar den som rätt rak. Den ligger kvar betydligt bättre än hoppsadeln.
 
Har samma problem på min fyraåring, han är bygd så i "uppförsbacke" så de flesta vanliga sadlar glider bakåt, samt har mycket bred manke (hingst). I Norge får man dessutom inte tävla dressyr med förbygel, så det är tyvärr uteslutet. Just nu rider jag honom i en äldre Trainers dressyrsadel med bred kanal, som sadelutprovaren breddade ytterligare i fram genom att ta ut lite av stoppningen. Den ligger relativt stilla, såpass att jag kan rida ut utan brösta/förbygel iaf. Men funderar på att låna en antiglidpad av min kompis, som har isisar och haft mycket problem tidigare att få sina sadlar att ligga stilla.

Fårskinn på sadelgjorden är inte alls att tänka på här, det blir alldeles för halt...! Samma med vissa schabracker, och nytvättad häst - gjorde misstaget att spreja hästen med showshine på treårs, vilket resulterade i en sadel som halkade bak jättemycket och förstörde hela ridprovet för oss. :( Så när vi börjar tävla får han nog vara skitig under sadeln.. :p

Sadelutprovaren som var här rekommenderade Erreplussadel till min häst, då de tydligen ska ligga bra på sådana hästar. Jag har beställt hem en hoppsadel i det märket, återstår att se hur det blir..
 
Har samma problem på min fyraåring, han är bygd så i "uppförsbacke" så de flesta vanliga sadlar glider bakåt, samt har mycket bred manke (hingst). I Norge får man dessutom inte tävla dressyr med förbygel, så det är tyvärr uteslutet. Just nu rider jag honom i en äldre Trainers dressyrsadel med bred kanal, som sadelutprovaren breddade ytterligare i fram genom att ta ut lite av stoppningen. Den ligger relativt stilla, såpass att jag kan rida ut utan brösta/förbygel iaf. Men funderar på att låna en antiglidpad av min kompis, som har isisar och haft mycket problem tidigare att få sina sadlar att ligga stilla.

Fårskinn på sadelgjorden är inte alls att tänka på här, det blir alldeles för halt...! Samma med vissa schabracker, och nytvättad häst - gjorde misstaget att spreja hästen med showshine på treårs, vilket resulterade i en sadel som halkade bak jättemycket och förstörde hela ridprovet för oss. :( Så när vi börjar tävla får han nog vara skitig under sadeln.. :p

Sadelutprovaren som var här rekommenderade Erreplussadel till min häst, då de tydligen ska ligga bra på sådana hästar. Jag har beställt hem en hoppsadel i det märket, återstår att se hur det blir..

De lite äldre Erreplus sadlarna typ 2016 och äldre är väldigt rymliga i framvalvet men kan upplevas aningen vida i midjan. Är man van vid en smal midja likt Equipe kan de kännas lite konstiga i början men man vänjer sig :) Nyare Erreplus har de gjort något smalare i framvalvet, men fortfarande vidare än en del andra sadlar. Bara en sak att tänka på.
 
@sorbifolia @Elekta ang Erreplus så jag rider i det sen 4 år bakåt på en högmankad bred mankehäst, med stora bogblad och rakare rygg (som blir ännu rakare under ryttare).

Jag behöver inga specialgjordar på honom alls trots att sadelgjordsläget på hästen inte är helt optimalt.
Sadeln ligger där den ska i alla gångarter/arbete även om jag inte ens spänt gjorden .

Obs! Inte avsett på något sätt att propagera för just Erreplus . (Jag avskyr när x märke ”säljs” som bästa/mirakel etc etc). Så bara en inflik och att min erf av olika märken är att ligger sadeln verkligen bra i sak behövs inte massa specialgjordar etc 😄
 
@sorbifolia @Elekta ang Erreplus så jag rider i det sen 4 år bakåt på en högmankad bred mankehäst, med stora bogblad och rakare rygg (som blir ännu rakare under ryttare).

Jag behöver inga specialgjordar på honom alls trots att sadelgjordsläget på hästen inte är helt optimalt.
Sadeln ligger där den ska även om jag inte ens spänt gjorden .

Obs! Inte avsett på något sätt att propagera för just Erreplus . (Jag avskyr när x märke ”säljs” som bästa/mirakel etc etc). Så bara en inflik och att min erf av olika märken är att ligger sadeln verkligen bra i sak behövs inte massa specialgjordar etc 😄

Håller halvt med dig 😊 i vissa fall kan det krävas att man har en bra sadel i kombination med en bra gjord för att få det att ligga perfekt. Vi har provat de allra flesta märken snart känns det som och extremt blandade modeller (vidd, längd, paneler m.m) och i vårt fall var det kombinationen av sadel och gjord som löste problemen till slut. Flera sadelinpassare som jag varit i kontakt med säger desamma, ibland krävs det en bra gjord till en redan bra sadel för att få det att passa perfekt.

Glad att du hade tur att hitta en bra sadel bara 😁
 
@Elekta absolut!
Jag säger inte emot att det ibland kan gå att fixa med en särskild gjord för optimal passform osv!

Däremot är det ju inte en trollerilösning med en gjord om sadeln verkligen inte i sak vill ligga där den bör 😄
Tycker många sådana gjordar marknadsförs som om så vore och att många tyvärr utifrån det faller för säljet .
 
@Elekta absolut!
Jag säger inte emot att det ibland kan gå att fixa med en särskild gjord för optimal passform osv!

Däremot är det ju inte en trollerilösning med en gjord om sadeln verkligen inte i sak vill ligga där den bör 😄
Tycker många sådana gjordar marknadsförs som om så vore och att många tyvärr utifrån det faller för säljet .

Absolut du har helt rätt där! Sadeln måste ligga bra oavsett men sen för att få en perfect fit kan gjorden behövas 😊

Mycket som säljs numera till skyhöga priset bara för att det ska vara så himla anatomiskt och bra... 🙄
 
Min häst hade (enligt utprovaren) en jobbig kombo av relativt hög manke och en breddning en bit bak manken, ca 10 cm, vilket gjorde att tex Amerigo inte funkade, vilket jag själv kände när jag red. Det klämde helt enkelt. Det kan ju vara en sån sak.

Ang gjord, kan du testa en ELT? Min häst hade den de första gångerna, så jag slutade använda den. Av någon anledning provade jag en gång till och nu tycker jag det funkar väldigt bra, sadeln glider inte trots att han har mycket gång.
 
Har du testat att korsa stropparna? Det i kombination med ELT hjälpte mig mycket. Börja med att fästa främre sadelstroppen i bakre spännet på gjorden på båda sidorna. Dra lagom, man behöver absolut inte dra hårt. Sen tar du den bakre stroppen och korsar den över den främre till det främre spännet och fäster. Den här metoden fungerar om optimalt sadelläge och optimalt sadelgjordsläge inte stämmer helt med varandra.
 
Tack för alla tips! Ska prova en ELT i slutet av veckan, funkar inte den beställer jag en Mattes Athletico. Frontriser ska även införskaffas, hade gärna haft enbart en sådan och inget får under. Så får vi se hur det går! Lever lite på den underbara känslan han gav i början igår 😊.
 
Jag har samma problem med Mulle. Sadlarna kasar löjligt långt bak. Var smått gråtfärdig när min älskade erreplus också gjorde det. Tack vare återförsäljaren här nere löste han det med att pilla med stoppningen.

Mulle har gigantiska boglad som rör sig långt bak i kombination med en rak och lite bredare rygg. Dessutom en bål som helst vill placera sadelgjord en mitt under magen. Vi fick öka stoppningen mitt under sadeln för att lätta trycket på den främre delen, nu ligger den betydligt mer still och rör sig bara någon ynka centimeter bakåt. Har Hööks bredare sadelgjord.
 
Min häst hade (enligt utprovaren) en jobbig kombo av relativt hög manke och en breddning en bit bak manken, ca 10 cm, vilket gjorde att tex Amerigo inte funkade, vilket jag själv kände när jag red. Det klämde helt enkelt. Det kan ju vara en sån sak.

Ang gjord, kan du testa en ELT? Min häst hade den de första gångerna, så jag slutade använda den. Av någon anledning provade jag en gång till och nu tycker jag det funkar väldigt bra, sadeln glider inte trots att han har mycket gång.

Minns inte om du sett Tigers rygg men det där kändes som ett resonemang jag kunnat tänka om honom? Allt åker bak och jag har aldrig upplevt att någon sadel faktiskt kommer ner på mitten på honom. Efter typ ett halvår eller något med bara barbackapadd är ryggen plattare än ever ännu längre fram trots att han får mer o mer manke. Har inte ens orkar ta tag i att leta sadel igen ännu, båda mina Amerigo ligger skitdåligt, åtm den ena har ju faktiskt som typ enda sadel ett kort tag legat still (tom schabraket låg still i början!).
 
Minns inte om du sett Tigers rygg men det där kändes som ett resonemang jag kunnat tänka om honom? Allt åker bak och jag har aldrig upplevt att någon sadel faktiskt kommer ner på mitten på honom. Efter typ ett halvår eller något med bara barbackapadd är ryggen plattare än ever ännu längre fram trots att han får mer o mer manke. Har inte ens orkar ta tag i att leta sadel igen ännu, båda mina Amerigo ligger skitdåligt, åtm den ena har ju faktiskt som typ enda sadel ett kort tag legat still (tom schabraket låg still i början!).
Kan ju absolut vara en sån sak. Det finns räddning;)
 

Liknande trådar

Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 677
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
3 948
Senast: Carraa
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
1 897
Senast: Maoam
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 499
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp