Allt man behöver veta innan man hämtar hem kattunge

Ger man då två skålar, en med lite mush (han måste väl få vänja sig) och en med torrfodret han har med sig?
Och vilka mängder pratar man om? Är det en boll mush morgon och kväll liksom eller är det mer mat som gäller till en växande katt (förutsatt att den har torrfoder med då och om den fortfarande äter det ;) min begränsade erfarenhet av katter är att man inte bestämmer vad de äter :D )
En del av frågorna kanske du får bäst svar på om du googlar?

https://www.mushbarf.com/sv/barf-till-kattungar/
 
Ger man då två skålar, en med lite mush (han måste väl få vänja sig) och en med torrfodret han har med sig?
Och vilka mängder pratar man om? Är det en boll mush morgon och kväll liksom eller är det mer mat som gäller till en växande katt (förutsatt att den har torrfoder med då och om den fortfarande äter det ;) min begränsade erfarenhet av katter är att man inte bestämmer vad de äter :D )

Mina katter åt allt. Så alla katter är inte kräsna.
 
Jag kommer i princip vara hemma hela tiden första månaderna 🙃 men insåg att jag egentligen har ett möte fyra dagar efter att kattungen kommit hem (blir två-tre timmar) så där måste jag kolla upp lite vad som kan funka

Men med en så här liten kattunge, 12 veckor och pytteliten tyckte jag (kanske 0,5-1 kg) nog borde kompostgaller för dörröppning fungera till en början?
Den ska ju få tillgång till hela huset så ingen katastrof om den går ut men jag vill ju inte att den ska slå ihjäl sig om den klättrar
Var beredd på katt bombning om du ska ha möte . Och ha på dig något respektabelt på underdelen så du kan visa upp dig när katten gör ett kamikaze hopp och måste räddas mitt under mötet 😸

Galler är jättebra. Om inte annat så den inte försvinner till en annan dimension och man springer runt och letar i panik. De har en fantastisk förmåga att klämma in sig på ställen man inte fattar hur de kan göra det.😺
 
Angående leksaker är tomma toarullar, pappersbollar samt pingisbollar billiga och enkla tips. Jag hade inte heller varit orolig för trappan utan haft hela huset öppet om du inte har några konstiga krypin (senaste kullen hittade bakvägen in under kylskåpet samt något hål upp i skorstenen 🙈 ingen kull tidigare hade hittat dessa, så man lär sig allt eftersom). Ta bort allt du inte vill riskera få förstört, gardiner är för vissa en hit att klättra i tex.
 
Åh, du, en sak: bor du alltså i hus? Ha minst en kattlåda per våning. Gärna flera. Ju fler du har desto större chans att du har en katt som blir och håller sig rumsren snabbt! Ströet jag nämnde luktar absolut noll och ingenting så du kan tryggt ha lådor i alla rum utan att störas av kattkisslukt så fort katten använt lådan.

Många gör misstaget att ställa lådan undanskymt, typ i en garderob eller på en toalett eller så. Det är dumt, i alla fall i början. Katter är renliga djur som vill gå på lådan (i alla fall om den är fräsch!) så ger man dem alla förutsättningar att lämna mattor, klädhögar och sängkläder helt fria från kiss. Kattlådorna signalerar trygghet för katterna, precis som klösställena.
 
Åh, du, en sak: bor du alltså i hus? Ha minst en kattlåda per våning. Gärna flera. Ju fler du har desto större chans att du har en katt som blir och håller sig rumsren snabbt! Ströet jag nämnde luktar absolut noll och ingenting så du kan tryggt ha lådor i alla rum utan att störas av kattkisslukt så fort katten använt lådan.

Många gör misstaget att ställa lådan undanskymt, typ i en garderob eller på en toalett eller så. Det är dumt, i alla fall i början. Katter är renliga djur som vill gå på lådan (i alla fall om den är fräsch!) så ger man dem alla förutsättningar att lämna mattor, klädhögar och sängkläder helt fria från kiss. Kattlådorna signalerar trygghet för katterna, precis som klösställena.
Bra tips!
Vi tänkte ha en uppe och en nere men som du skriver så är det nog enklare och bättre att ha fler till en början och sen dra ned på dem när man ser att någon börjar favoriseras. Kattlådor är ju (jämfört med hästgrejer) inte dyra och det går säkert skänka bort dem som ej behövs senare
 
Försöker läsa på om katt försäkring, van som man är vid häst trodde jag man var tvungen behålla försäkringsbolag men det verkar helt okej att byta om kattungen är under fyra månader och har ett veterinärintyg (vilket denna katt har).
Finns det några bolag man bör undvika eller är alla ungefär lika?
Livförsäkring har inte ens hästarna så det blir bara veterinärvård, men hur stor summa är rimligt? Tandsjukdomar finns ju hos katt, bör man ta höjd för att det kan bli DYRT eller räcker 30 000 per år? 60 000?
Förstår att det är en ”hur långt är ett snöre”-fråga men hur tänker ni och har ni drabbats av att veterinärvård blivit så dyr att försäkring inte täckt?
 
Fick precis ett telefonsamtal från uppfödaren och en bild på hur kisse myser i soffan 😍 och igår hade han och hans syskon försökt stjäla julskinka 😁 Roligt att de får vara med i hushållet och inte är inlåsta i ett rum ❤️
 
Försöker läsa på om katt försäkring, van som man är vid häst trodde jag man var tvungen behålla försäkringsbolag men det verkar helt okej att byta om kattungen är under fyra månader och har ett veterinärintyg (vilket denna katt har).
Finns det några bolag man bör undvika eller är alla ungefär lika?
Livförsäkring har inte ens hästarna så det blir bara veterinärvård, men hur stor summa är rimligt? Tandsjukdomar finns ju hos katt, bör man ta höjd för att det kan bli DYRT eller räcker 30 000 per år? 60 000?
Förstår att det är en ”hur långt är ett snöre”-fråga men hur tänker ni och har ni drabbats av att veterinärvård blivit så dyr att försäkring inte täckt?
30 000 räcker inte långt. Fråga @Mia_R och @Bison tex.
 
Försöker läsa på om katt försäkring, van som man är vid häst trodde jag man var tvungen behålla försäkringsbolag men det verkar helt okej att byta om kattungen är under fyra månader och har ett veterinärintyg (vilket denna katt har).
Finns det några bolag man bör undvika eller är alla ungefär lika?
Livförsäkring har inte ens hästarna så det blir bara veterinärvård, men hur stor summa är rimligt? Tandsjukdomar finns ju hos katt, bör man ta höjd för att det kan bli DYRT eller räcker 30 000 per år? 60 000?
Förstår att det är en ”hur långt är ett snöre”-fråga men hur tänker ni och har ni drabbats av att veterinärvård blivit så dyr att försäkring inte täckt?

30 räcker ingenstans, ett dygn på djursjukhus kostar 30 k och det behöver inte vara något allvarligt för att de behöver läggas in en natt.
Försäkra så högt det går, det skiljer så himla lite i kostnad.
 
Bra tips!
Vi tänkte ha en uppe och en nere men som du skriver så är det nog enklare och bättre att ha fler till en början och sen dra ned på dem när man ser att någon börjar favoriseras. Kattlådor är ju (jämfört med hästgrejer) inte dyra och det går säkert skänka bort dem som ej behövs senare
Helt rätt tänkt!
 
Jag hade tre nät som låg på plåten när det begav sig, trodde jag tagit alla tre.

Hopplösa, klåfingriga, glufsglufsar 😾

Men var det nätet som var orsaken till hans senare problem, eller var det tur i oturen att de upptäckte hans problem innan det var försent?
 
Jag tänker att man behöver inte rusa iväg och köpa massa saker utan i början satsa på de grundläggande;
Mat och vattenskål - jag tycker man ska satsa på porslin då jag har märkt att vissa inte gillar plast, stål etc. Kanske har du redan små skålar hemma?
Kattlåda
När det gäller mat och sand så tycker jag det är bra att först ta samma som uppfödaren har och sen gradvis vänja vid annat märke.
Leksaker är kul att shoppa såsom vippor, bollar. Men - något av det roligaste som finns är enligt mina att ta en bit papper och sätta ett snöre på det och dra runt. Även tomma pappersrullar är jätteroliga att jaga efter enligt mina.
Sen något att klösa på kan också vara bra tex klösträd.
En transportbur att hämta hem katten i. Du kommer också behöva en sådan när du ska till veterinär etc. Lägg också i en filt.
Då den ser ut att vara ganska långhårig kan också en borste vara bra.
 
Hopplösa, klåfingriga, glufsglufsar 😾

Men var det nätet som var orsaken till hans senare problem, eller var det tur i oturen att de upptäckte hans problem innan det var försent?
Det var tur i oturen men det höll även på att innebära att han kunde varit död nu. De ringde efter jag lämnat honom första gången att förutom främmande föremål att njurarna var dåliga så de ville ju veta om de skulle gå vidare eller avliva.
 
Försöker läsa på om katt försäkring, van som man är vid häst trodde jag man var tvungen behålla försäkringsbolag men det verkar helt okej att byta om kattungen är under fyra månader och har ett veterinärintyg (vilket denna katt har).
Finns det några bolag man bör undvika eller är alla ungefär lika?
Livförsäkring har inte ens hästarna så det blir bara veterinärvård, men hur stor summa är rimligt? Tandsjukdomar finns ju hos katt, bör man ta höjd för att det kan bli DYRT eller räcker 30 000 per år? 60 000?
Förstår att det är en ”hur långt är ett snöre”-fråga men hur tänker ni och har ni drabbats av att veterinärvård blivit så dyr att försäkring inte täckt?

Jag har liv på Megara, det kostar tror jag 38kr i månaden eller liknande. Med Nikita så var livförsäkringen tillräckligt för att köpa Megara (omplacering) och åka och hämta henne, så det var på något sätt fint.

Man kan ändra försäkring upp till, ibland över, sju års ålder. Jag har upp till Folksams max, 60,000 men ska kanske byta eftersom jag vill ha mer utifall. Däremot kan man få restriktioner. Se bara till att du har TR (teeth reabsorption) det är ofta det som kostar mest i en katts liv. De flesta försäkringar har TR upp till 6000/försäkringsår eller liknande. Jag har 60,000 vet vård + medicin + rehab. 288kr med rabatt eftersom jag har allt hos Folksam. 1800 självrisk och 75% ersättning vilket irriterar mig eftersom andra försäkringar har 85%. Karens på TR och allt som krävt veterinärvård i 12 månader.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 646
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 062
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp