Allt man behöver veta innan man hämtar hem kattunge

Leksaker är kul att shoppa såsom vippor, bollar. Men - något av det roligaste som finns är enligt mina att ta en bit papper och sätta ett snöre på det och dra runt. Även tomma pappersrullar är jätteroliga att jaga efter enligt mina.
Sen något att klösa på kan också vara bra tex klösträd.
En transportbur att hämta hem katten i. Du kommer också behöva en sådan när du ska till veterinär etc. Lägg också i en filt.
Just det, transportbur! En bra i hårdplast, modell större till sibirisk. Jag har lagt ett frottébadlakan i botten av min, vikt flera gånger. Lätt att tvätta om/när olyckan är framme! Håller för övrigt med om att en knycklad pappersboll i ett snöre ofta är mer än nog.

Klösträd tycker jag är lurigt eftersom det är så olika vad katterna gillar och ett träd är en lite större investering. Det är inte heller säkert att trädet får plats just där katten bestämmer sig för att den vill klösa (aka doftmarkera).

Min katt är rätt ointresserad av klösträd så här har det varit bortkastade pengar. Hon klöser hellre på mattor, alltså horisontellt hellre än vertikalt, så det har varit bättre att se till att ha klösvänliga sådana (Solveig hälsar att trasmattor, jutemattor och vävda dörrmattor är supergoa att klösa på :love:).
 
Jag skaffade ju ett Enormt klös/klätterträd innan jag fick hem min kattunge. Dels är min lägenhet rätt liten så jag ville ge utrymme på höjden och dels har jag hund och ville vara säker på att det fanns en plats som bara tillhörde katten.
Mitt bästa köp Någonsin! Jag vet inte om jag hade överlevt kattungestadiet utan detta tower of fun. :D Det står dessutom framför ett fönster så att kisse inte ska behöva konkurrera med allehanda krukväxter.
Jag tror det har besparat mig magsår.
 
Jag kaaaanske villhöver ett litet klätterträd (och sen får vi se om det krävs något större med tiden, vi har en soffa som står umder två fönster med rejäla fönsterkarmar i där hunden alltid satt så jag misstänker att katten kommer bosätta sig där med) och det blir nog någon liten leksak med (men sen ska jag förse mig av kartonger som vi kan göra roliga hål i (från jobbet) istället för tunneln jag nästan klickade hem idag) och så ska jag köpa en sele i kattungestorlek och kanske ett halsband med?
Kan vara bra med ett handtag till en början kände jag när jag började tänka tillbaka på senaste valpens upptåg ;)

MEN glömt det allra viktigaste 🙄
All min djurhantering bygger ju på att ha de bästa mutorna man kan hitta 😁 och jag har lärt mig förut att Dreamies är det farligaste kattknarket* som finns på marknaden 🙃 men törs man ge det till en kattunge?
Eller finns det något annat väldigt gott som är så gott att man står ut med lite läskiga saker till en början och som inte stör magen på en liten katt som inte är van vid så mycket nymodigheter?

Tanken är såklart inte att träna en kattunge eller mata katten med godis istället för mat men jag tycker det är väldigt bra att ha något sånt där extra gott att ta till om det behövs… frågan är bara vad?

* ”farligaste kattknarket” = var tooooootalt oemotståndligt och beroendeframkallande för den katten jag gav då. Han kunde nästan slå kullerbyttor för att få en godis till
 
Senast ändrad:
Jag kaaaanske villhöver ett litet klätterträd (och sen får vi se om det krävs något större med tiden, vi har en soffa som står umder två fönster med rejäla fönsterkarmar i där hunden alltid satt så jag misstänker att katten kommer bosätta sig där med) och det blir nog någon liten leksak med (men sen ska jag förse mig av kartonger som vi kan göra roliga hål i (från jobbet) istället för tunneln jag nästan klickade hem idag) och så ska jag köpa en sele i kattungestorlek och kanske ett halsband med?
Kan vara bra med ett handtag till en början kände jag när jag började tänka tillbaka på senaste valpens upptåg ;)

MEN glömt det allra viktigaste 🙄
All min djurhantering bygger ju på att ha de bästa mutorna man kan hitta 😁 och jag har lärt mig förut att Dreamies är det farligaste kattknarket som finns på marknaden 🙃 men törs man ge det till en kattunge?
Eller finns det något annat väldigt gott som är så gott att man står ut med lite läskiga saker till en början och som inte stör magen på en liten katt som inte är van vid så mycket nymodigheter?

Tanken är såklart inte att träna en kattunge eller mata katten med godis istället för mat men jag tycker det är väldigt bra att ha något sånt där extra gott att ta till om det behövs… frågan är bara vad?
Kokt kyckling känns som supergodiset för mig som aldrig haft en katt som gillat Dreamies. :D
 
Jag kaaaanske villhöver ett litet klätterträd (och sen får vi se om det krävs något större med tiden, vi har en soffa som står umder två fönster med rejäla fönsterkarmar i där hunden alltid satt så jag misstänker att katten kommer bosätta sig där med) och det blir nog någon liten leksak med (men sen ska jag förse mig av kartonger som vi kan göra roliga hål i (från jobbet) istället för tunneln jag nästan klickade hem idag) och så ska jag köpa en sele i kattungestorlek och kanske ett halsband med?
Kan vara bra med ett handtag till en början kände jag när jag började tänka tillbaka på senaste valpens upptåg ;)

MEN glömt det allra viktigaste 🙄
All min djurhantering bygger ju på att ha de bästa mutorna man kan hitta 😁 och jag har lärt mig förut att Dreamies är det farligaste kattknarket* som finns på marknaden 🙃 men törs man ge det till en kattunge?
Eller finns det något annat väldigt gott som är så gott att man står ut med lite läskiga saker till en början och som inte stör magen på en liten katt som inte är van vid så mycket nymodigheter?

Tanken är såklart inte att träna en kattunge eller mata katten med godis istället för mat men jag tycker det är väldigt bra att ha något sånt där extra gott att ta till om det behövs… frågan är bara vad?

* ”farligaste kattknarket” = var tooooootalt oemotståndligt och beroendeframkallande för den katten jag gav då. Han kunde nästan slå kullerbyttor för att få en godis till

Någon/några former av klösmöbler känns vettigt om du inte vill att katten ska använda soffan 😆
Vi har ett klösträd i varje rum samt en wellpappbräda. Prada föredrar dock att klösa på rent trä så hon har en äppellåda.

Godis är väldigt individuellt. Här är ingen särskilt intresserad av dreamies. Prada äter bara whiskas temptation med ost, Oscar äter helst olika former av kött och Paisley äter bara mjukost.
 
Någon/några former av klösmöbler känns vettigt om du inte vill att katten ska använda soffan 😆
Vi har ett klösträd i varje rum samt en wellpappbräda. Prada föredrar dock att klösa på rent trä så hon har en äppellåda.

Godis är väldigt individuellt. Här är ingen särskilt intresserad av dreamies. Prada äter bara whiskas temptation med ost, Oscar äter helst olika former av kött och Paisley äter bara mjukost.
Jag har också flera olika varianter, här finns både traditionella träd med hamparep, nymodigheter med wellpapp och platta mattor. Vi har också vävda korgar och krukor, och en period föredrog han "canvaslådor". 😅
De små är ju inte alls dyra så man kan prova sig fram och sälja vidare de som inte funkar.
 
Jag hittade ingen tråd om detta så startar en:

Vad ska man som nybörjare tänka på när man tar hem en kattunge?
Tips och råd?
Vilka saker ska man ha hemma? Vad kan man lösa efterhand?
Tillgång till hela huset eller börja med bara ett rum?
Köp en stor transportbur i hårdplast som man kan ta av taket på. Din kattunge kommer växa! När ni är hos veterinären är det bra om man bara kan plocka bort taket för att undersöka kattungen och vaccinera den.

Ge inte kattungen tillgång till hela huset på en gång. Har man otur blir kattungen skygg och gömmer sig. Ge kattungen ett avgränsat område där den har allt den behöver: kattlådor (minst två), mat, vatten, koja (gärna transportburen eftersom den ska vara bekant och mysig) och klösträd. Leksaker kan man alltid lösa hemma. Man kan köpa alla möjliga leksaker men pennor, plastflärpar, kartonger etc. kommer alltid vara roligare.

Vad gäller försäkring behöver du MINST 60000 kr och den ska inkludera FORL. Veterinärvård kostar mycket och tänder är ett problem.
 
Jag kaaaanske villhöver ett litet klätterträd (och sen får vi se om det krävs något större med tiden, vi har en soffa som står umder två fönster med rejäla fönsterkarmar i där hunden alltid satt så jag misstänker att katten kommer bosätta sig där med) och det blir nog någon liten leksak med (men sen ska jag förse mig av kartonger som vi kan göra roliga hål i (från jobbet) istället för tunneln jag nästan klickade hem idag) och så ska jag köpa en sele i kattungestorlek och kanske ett halsband med?
Kan vara bra med ett handtag till en början kände jag när jag började tänka tillbaka på senaste valpens upptåg ;)

MEN glömt det allra viktigaste 🙄
All min djurhantering bygger ju på att ha de bästa mutorna man kan hitta 😁 och jag har lärt mig förut att Dreamies är det farligaste kattknarket* som finns på marknaden 🙃 men törs man ge det till en kattunge?
Eller finns det något annat väldigt gott som är så gott att man står ut med lite läskiga saker till en början och som inte stör magen på en liten katt som inte är van vid så mycket nymodigheter?

Tanken är såklart inte att träna en kattunge eller mata katten med godis istället för mat men jag tycker det är väldigt bra att ha något sånt där extra gott att ta till om det behövs… frågan är bara vad?

* ”farligaste kattknarket” = var tooooootalt oemotståndligt och beroendeframkallande för den katten jag gav då. Han kunde nästan slå kullerbyttor för att få en godis till

Mina föredrar lufttorkad varianter av helprotein. Tex Monster och Acana har godis av den varianten.

Helt appropå: Det går inte att säkra ett hus/lägenhet helt och hållet. Man tror att man gjort allt, vänder sig om och så sitter katten nästan i taket?!? Eftersom små kattungeklor tydligen får utmärkt grepp i tapet.
 
Mina föredrar lufttorkad varianter av helprotein. Tex Monster och Acana har godis av den varianten.

Helt appropå: Det går inte att säkra ett hus/lägenhet helt och hållet. Man tror att man gjort allt, vänder sig om och så sitter katten nästan i taket?!? Eftersom små kattungeklor tydligen får utmärkt grepp i tapet.

I tapet 🫣
Vad har du för katter 😆

Vår kattsäkring har varit, inga giftiga växter.
Varken Paisley eller Kantarell har förstört något, rivit ner ner något eller varit jobbiga.
Det "värsta" var att Paisley ville bli klappad på nätterna och bet min sambo i händerna tills hon vaknade 😆
 
@JohannaB: Vad gäller matskålar... matte äter på Rörstrand så det gör kisse också. Kaffefat från servisen Skåne för blötmaten och en grön djup tallrik i Swedish Grace för torrmaten :o

Vatten får hon i en mindre salladsskål från Arcoroc (Aspen och Fleur).

Plast ska en undvika, det kan ge finnar på hakan.
 
I tapet 🫣
Vad har du för katter 😆

Vår kattsäkring har varit, inga giftiga växter.
Varken Paisley eller Kantarell har förstört något, rivit ner ner något eller varit jobbiga.
Det "värsta" var att Paisley ville bli klappad på nätterna och bet min sambo i händerna tills hon vaknade 😆
Låter som en helt normal katt. Min första bondkatt brukade rusa upp för väggarna och vända i taket och sen rusa ner igen. Klättrade på tapeten under trappan och dyka upp på översta trappsteget, istället för att som tvåbeningarna använda trappan. Klättra i gardiner, gömma sig bakom gardinerna och hoppa fram i låtsasattacker, ligga uppepå dörrbladet, allt är ett nöjesfält! 😸

Hennes självklara namn blev Busan och hon blev 20 år innan cancern tog henne. 😿
 
Låter som en helt normal katt. Min första bondkatt brukade rusa upp för väggarna och vända i taket och sen rusa ner igen. Klättrade på tapeten under trappan och dyka upp på översta trappsteget, istället för att som tvåbeningarna använda trappan. Klättra i gardiner, gömma sig bakom gardinerna och hoppa fram i låtsasattacker, ligga uppepå dörrbladet, allt är ett nöjesfält! 😸

Hennes självklara namn blev Busan och hon blev 20 år innan cancern tog henne. 😿

Mina föräldrar gjorde det lätt för katterna... de satte upp vävtapet på för många ställen när de renoverade på 70-talet :cautious:
 
Låter som en helt normal katt. Min första bondkatt brukade rusa upp för väggarna och vända i taket och sen rusa ner igen. Klättrade på tapeten under trappan och dyka upp på översta trappsteget, istället för att som tvåbeningarna använda trappan. Klättra i gardiner, gömma sig bakom gardinerna och hoppa fram i låtsasattacker, ligga uppepå dörrbladet, allt är ett nöjesfält! 😸

Hennes självklara namn blev Busan och hon blev 20 år innan cancern tog henne. 😿

Inte ens våra bondkatter gjorde sånt 🤣
 
Låter som en helt normal katt. Min första bondkatt brukade rusa upp för väggarna och vända i taket och sen rusa ner igen. Klättrade på tapeten under trappan och dyka upp på översta trappsteget, istället för att som tvåbeningarna använda trappan. Klättra i gardiner, gömma sig bakom gardinerna och hoppa fram i låtsasattacker, ligga uppepå dörrbladet, allt är ett nöjesfält! 😸

Hennes självklara namn blev Busan och hon blev 20 år innan cancern tog henne. 😿
Låter som våra tokstollar du beskriver.
 
Köp en stor transportbur i hårdplast som man kan ta av taket på. Din kattunge kommer växa! När ni är hos veterinären är det bra om man bara kan plocka bort taket för att undersöka kattungen och vaccinera den.
Aha, finns det sådana burar!
Lät ju klokt, det är ju bara 5-6 veckor till kastrering dessutom….…
…har redan en enkel (men ”riktig”) bur som han nog får åka hem i om jag inte hinner lösa en större (för han kommer ju bli större ;) ) och med avtagbart tak på innan dess!
 
@JohannaB: Vad gäller matskålar... matte äter på Rörstrand så det gör kisse också. Kaffefat från servisen Skåne för blötmaten och en grön djup tallrik i Swedish Grace för torrmaten :o

Vatten får hon i en mindre salladsskål från Arcoroc (Aspen och Fleur).

Plast ska en undvika, det kan ge finnar på hakan.
DEN idén älskar hans blivande matte 😍
Fint porslin på second hand där en nagg inte spelar någon roll blir det såklart 😍 TVÅ intressen kombinerade, kan inte bli bättre 👍👍👍👍
 
Kattsäkringen funderar jag som ni skriver kring, julgrupperna åker ut innan han flyttar hem i alla fall och vi har obefintligt gröna fingrar så övriga blommor är några kaktusar och någon orkidé och ingen av dem verkar vara farliga?

Men varningen om att tugga på elkablar… kan de klättra i taken så lär jag aldrig kunna barnsäkra alla elkablar liksom 🫣😅😁 så vi får hoppas han överlever utan det ✊

Godis lät ju lite kokt kyckling eller kokt fisk som nåt vettigt att testa, mjukost på tub var en favorit vid hundträning så en sådan tub kan ju få följa med hem tills sambon nu upptäckte att katter är laktosintoleranta?! 😳🙃
Laktosfri mjukost? 😅 Finns det?
Men nog sjutton åt mina barndoms katter ost? Det är ju inte såååå mycket laktos i ost? Klarar de små mängder? Inget minne av att de har magknip liksom och stod osten framme var det inga små mängder de åt?
 
DEN idén älskar hans blivande matte 😍
Fint porslin på second hand där en nagg inte spelar någon roll blir det såklart 😍 TVÅ intressen kombinerade, kan inte bli bättre 👍👍👍👍

Tänk bara på att riktigt gammalt porslin kan innehålla bly, det är därför jag använder yngre porslin till katten. Hon har fri tillgång på torrisar, dvs det finns alltid mat på tallriken. Risken är liten men värd att ha i bakhuvudet (det gäller även det en själv äter på - men om porslinet är i gott skick är risken minimal, blyet var framförallt ett problem för de som tillverkade porslinet samt omkringliggande miljö).

Jaa... jag KAN ha köpt den där gröna Swedish Grace enkom för kisse... :o

Edit: Med riktigt gammalt pratar jag mitten till slutet av 1800-talet.

Edit 2: Nagg gör att det är större risk för att porslinet släpper ifrån sig otrevligheter, dvs vare sig vi eller djuren ska äta från porslin med nagg.
 
Och så visade det sig att även det jag trodde jag visste inte var så enkelt 😅
Uppfödaren svarade på fråga om kattsand att vad som helst gick bra men INTE pellets efter att hon hade förlorat en kattunge som ätit pellets….
Spånpellets tänkte då jag (hästmänniska) och antog att klumpbildande bentonitlera inte är pellets så vi börjar där och ser vad det blir framöver.

Men nu läser jag på hemsidan (ArkenZoo):

”Om du har en kull med kattungar hemma som ska lära sig att gå på låda rekommenderas trä- eller papperspellets som strömaterial eftersom att de inte klumpar ihop sig i magen om kattungen skulle råka provsmaka.”

Hur gör ni?
Jag vill ju inte ta det uppfödaren uttryckligen INTE ville använda men törs man ta klumpbildande sand?
Han är ju 12 veckor, och vi kommer ha uppsikt (men som med små barn, man kan inte se allt). Är det ändå risk att de äter av kattsanden för att prova på?
 
Och så visade det sig att även det jag trodde jag visste inte var så enkelt 😅
Uppfödaren svarade på fråga om kattsand att vad som helst gick bra men INTE pellets efter att hon hade förlorat en kattunge som ätit pellets….
Spånpellets tänkte då jag (hästmänniska) och antog att klumpbildande bentonitlera inte är pellets så vi börjar där och ser vad det blir framöver.

Men nu läser jag på hemsidan (ArkenZoo):

”Om du har en kull med kattungar hemma som ska lära sig att gå på låda rekommenderas trä- eller papperspellets som strömaterial eftersom att de inte klumpar ihop sig i magen om kattungen skulle råka provsmaka.”

Hur gör ni?
Jag vill ju inte ta det uppfödaren uttryckligen INTE ville använda men törs man ta klumpbildande sand?
Han är ju 12 veckor, och vi kommer ha uppsikt (men som med små barn, man kan inte se allt). Är det ändå risk att de äter av kattsanden för att prova på?

Det finns sand som inte är klumpbildande, speciellt för kattungar.

Just för att de kan var små puckon och äta vad som helst
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 646
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 062
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp