Allt om avel

Det här är så svårt, med lilla jakten.

Jag vill inte se att en vallhund inte kan behärska sig. En vallhund som springer efter och klipper något litet som springer i ett förvirrat mönster är ju inte alls att föredra. En sån hund kan ju antagligen ha ihjäl en rädd höna som smitit. Varken som vallhund eller gårdshund ser jag sådan liten självkontroll som önskvärt.
Men så är ju aussien en brukshund också. Och mitt intryck är att alla andra med bruksras (men ej aussie) fnyser och tycker det är värdelöst med hundar som inte springer efter och klipper trasan utan minsta eftertanke.

Hur ska man tänka då?
Personligen vill jag ju i framtiden inte ha hundar som har den låga självkontrollen, men då verkar folk anse att det minsann inte kan bli en brukshund om den inte griper trasan?

Det har att göra med nyfikenhet och föremålsintresse. Själv vill jag absolut inte se en hund som knappt vill förfölja och som sedan står där och tittar ointresserat på trasan. Föremålsintresse är a och o för en bruks/tjänstehund.

Av de unga hundar jag sett som inte förföjer/griper har samtliga överlag uppvisat ett dåligt föremålsintresse, liten nyfikenhet och haft problem med både apportering och uppletande.
 
Hos brukshundar kanske det är så, men det finns många arbetande raser där ett föremålsintresse är totalt meningslöst för själva arbetet.

Finns redan så många som har svårt att begripa sig på det här med MH, att det som är önskvärt resultat hos vissa raser inte är det hos andra, så man bör kanske nog vara specifik i hos vilka raser saker och ting är önskvärda/nödvändiga och inte.

Fast, näe?
MH är ju utformat för bruksraser och således endast intressant för bruksraser egentligen. Det vet väl de flesta. Eller?
Därför antar jag också att när man diskuterar MH och önskvärda reaktioner att det är just önskvärda reaktioner hos bruksraserna som avses. Jag ser ingen mening med att diskutera andra rasers reaktioner. Jag skulle knappast förvänta mig, eller ens vilja se, samma reaktioner hos min Corgi som hos min Schäfer.
 
Fast, näe?
MH är ju utformat för bruksraser och således endast intressant för bruksraser egentligen. Det vet väl de flesta. Eller?

Tycker ofta man ser både här på buke och på andra ställen att MH är viktigt att göra, helt oavsett ras. Jag personligen anser ju, som du att det i första hand är en avelsutvärdering för brukshundar och deras egenskaper. Andra raser har andra utvärderingsmetoder.


För övrigt, rent allmänt ställd fråga, ser ni detta som ett "bra" MH? Vad säger detta om hunden (vid tillfället 18 månader gammal) i fråga?
MH_zpsbmqsgjby.jpg
 
Senast ändrad:
Tycker ofta man ser både här på buke och på andra ställen att MH är viktigt att göra, helt oavsett ras. Jag personligen anser ju, som du att det i första hand är en avelsutvärdering för brukshundar och deras egenskaper. Andra raser har andra utvärderingsmetoder.


För övrigt, rent allmänt ställd fråga, ser ni detta som ett "bra" MH? Vad säger detta om hunden (vid tillfället 18 månader gammal) i fråga?
MH_zpsbmqsgjby.jpg

Jag skulle vilja se de faktiska värdena för att kunna uttala mig över huvud taget.
 
Exakt!
Det är utformat för att passa brukshundar och deras egenskaper, men många verkar ju tro att alla raser ska dömas enligt det, fastän många av de egenskaper som brukshundar ska ha inte alls är önskvärda hos andra raser.

Det är där jag kan känna att den enda poängen med ett MH för Dåren är om man villl kunna visa på skottfasthet.
 
Fast, näe?
MH är ju utformat för bruksraser och således endast intressant för bruksraser egentligen. Det vet väl de flesta. Eller?
Därför antar jag också att när man diskuterar MH och önskvärda reaktioner att det är just önskvärda reaktioner hos bruksraserna som avses. Jag ser ingen mening med att diskutera andra rasers reaktioner. Jag skulle knappast förvänta mig, eller ens vilja se, samma reaktioner hos min Corgi som hos min Schäfer.

Men det finns de som baxnar om man inte gör MH med sin corgi och ändå vill avla.
 
Tycker ofta man ser både här på buke och på andra ställen att MH är viktigt att göra, helt oavsett ras. Jag personligen anser ju, som du att det i första hand är en avelsutvärdering för brukshundar och deras egenskaper. Andra raser har andra utvärderingsmetoder.


För övrigt, rent allmänt ställd fråga, ser ni detta som ett "bra" MH? Vad säger detta om hunden (vid tillfället 18 månader gammal) i fråga?
MH_zpsbmqsgjby.jpg


Det beror i mina ögon på ras och syfte med hunden.
 
Jag skulle vilja se de faktiska värdena för att kunna uttala mig över huvud taget.

1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust: 5
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 1
3b 1.Gripande: 2
3b 2.Gripande: 1
4.Aktivitet: 4
5a.Avst.lek intresse: 5
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 2
5d.Avst.lek leklust: 2
5e.Avst.lek samarb.: 2
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 3
7a.Ljud rädsla: 2
7b.Ljud nyfikenhet: 3
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 3
8c.Spöken rädsla: 4
8d.Spöken nyfikenhet: 4
8e.Spöken kontakt: 3
9a.Lek 2 leklust: 5
9b.Lek 2 gripande: 4
10.Skott: 2
 
Det här är så svårt, med lilla jakten.

Jag vill inte se att en vallhund inte kan behärska sig. En vallhund som springer efter och klipper något litet som springer i ett förvirrat mönster är ju inte alls att föredra. En sån hund kan ju antagligen ha ihjäl en rädd höna som smitit. Varken som vallhund eller gårdshund ser jag sådan liten självkontroll som önskvärt.
Men så är ju aussien en brukshund också. Och mitt intryck är att alla andra med bruksras (men ej aussie) fnyser och tycker det är värdelöst med hundar som inte springer efter och klipper trasan utan minsta eftertanke.

Hur ska man tänka då?
Personligen vill jag ju i framtiden inte ha hundar som har den låga självkontrollen, men då verkar folk anse att det minsann inte kan bli en brukshund om den inte griper trasan?

Det är intressant. När jag har jämfört Border collie (BC) och Australian kelpie (AK) så har BC mer jakt, bättre gripande, mer kamplust än AK som nu klassas som en brukshund. Jag har väldigt sällan träffat en BC som inte gladeligen kampar med olika leksaker men vet en hel hög AK som inte gör det.

Jag tror att avel på enbart arbetsegenskaper naturligt ger en hund som har stor jaktlust (på MH får man visa hunden att det är ok att jaga lilla bytet genom att ta ett steg framåt) och kamplust för det behövs helt enkelt i arbetet. Undantag finns säkert.

Nu finns det absolut AK som har dessa egenskaper (jaktlust, gripande och kamplust) i bra utsträckning men rasen är spretig.
 
Men det finns de som baxnar om man inte gör MH med sin corgi och ändå vill avla.
Fast nog tycker jag att alla raser bör göra MH/BPH innan avel ändå (om de inte har någon annan form av mentalitetsbeskrivning - har inte koll på alla jaktprov etc) - för även om man inte vill att de ska se ut som t.ex en schäfers så berättar det en hel del om hunden.
 
Tycker ofta man ser både här på buke och på andra ställen att MH är viktigt att göra, helt oavsett ras. Jag personligen anser ju, som du att det i första hand är en avelsutvärdering för brukshundar och deras egenskaper. Andra raser har andra utvärderingsmetoder.


För övrigt, rent allmänt ställd fråga, ser ni detta som ett "bra" MH? Vad säger detta om hunden (vid tillfället 18 månader gammal) i fråga?
MH_zpsbmqsgjby.jpg

Det är svårt att säga utan att veta ras. Jag hade velat haft mer jakt och mer aggressivitet i en bruksras, men för en aktiv sällskapshund hade det varit ett riktigt trevligt mh. Kanske önskvärt för retriever-raserna också. Jag är inte så insatt i hur en retrievers mh-spindel ska se hur.
 
Fast nog tycker jag att alla raser bör göra MH/BPH innan avel ändå (om de inte har någon annan form av mentalitetsbeskrivning - har inte koll på alla jaktprov etc) - för även om man inte vill att de ska se ut som t.ex en schäfers så berättar det en hel del om hunden.

@FrauleinLeo vi har väl inte ens en spindel över rasen?
 
Fast nog tycker jag att alla raser bör göra MH/BPH innan avel ändå

Ur jakthundars perspektiv så är det enligt mig totalt meningslöst. De egenskaper de ska ha visar sig vid både praktiskt arbete och prov gjorda för utvärdering av de egenskaper jakthundarna ska ha.

Jag ser ju inte så många andra hundar än jakthundar som gör prov utformade just för jakthundar av den enkla anledningen att det ger ingenting, så varför ska jakthundar gå prov utformade för brukshundar? Och nej; viltspårsprov har noll med jakt att göra så det räknar jag inte in i prov utformade för att bedöma jakthundsegenskaper.
 
Ur jakthundars perspektiv så är det enligt mig totalt meningslöst. De egenskaper de ska ha visar sig vid både praktiskt arbete och prov gjorda för utvärdering av de egenskaper jakthundarna ska ha.

Jag ser ju inte så många andra hundar än jakthundar som gör prov utformade just för jakthundar av dne enkla anledningen att det ger ingenting, så varför ska jakthundar gå prov utformade för brukshundar? Och nej; viltspårsprov har noll med jakt att göra så det räknar jag inte in i prov utformade för att bedöma jakthundsegenskaper.

Som du kan se i parentesen så säger jag inte att det måste vara just MH de ska gå - men någon form av mentalitetsbeskrivning tycker jag är viktigt. Har man något som kollar delvis på det bland jaktproven så är det väl finemang, då behöver ni ju inget annat.
 
Men det finns de som baxnar om man inte gör MH med sin corgi och ändå vill avla.

Jag kan tycka det är lite fånigt, men så var det ju det där med skotten som du själv nämnde. Med tanke på de problem med skotträdsla som finns inom rasen är mh kanske inte en sådan dum idé. I dagsläget finns inte mycket annat att ta till. Om man nu inte har skott på BPH?

Att förvänta sig brukshund-siffror av en corgi vore däremot bara dumt. Det är ju en Corgi liksom.
 
Det är intressant. När jag har jämfört Border collie (BC) och Australian kelpie (AK) så har BC mer jakt, bättre gripande, mer kamplust än AK som nu klassas som en brukshund. Jag har väldigt sällan träffat en BC som inte gladeligen kampar med olika leksaker men vet en hel hög AK som inte gör det.

Jag tror att avel på enbart arbetsegenskaper naturligt ger en hund som har stor jaktlust (på MH får man visa hunden att det är ok att jaga lilla bytet genom att ta ett steg framåt) och kamplust för det behövs helt enkelt i arbetet. Undantag finns säkert.

Nu finns det absolut AK som har dessa egenskaper (jaktlust, gripande och kamplust) i bra utsträckning men rasen är spretig.
Och en sak är säker - en BC avlas verkligen inte på att vara impulsiv och gilla att jaga föremål. Inte heller på föremålsintresse, gripande av prylar, social nyfikenhet eller avståndslek. Alla vet ju hur hopplösa de är att träna i bruksgrenar och använda i tjänst som sökhundar :angel:
 
Jag kan tycka det är lite fånigt, men så var det ju det där med skotten som du själv nämnde. Med tanke på de problem med skotträdsla som finns inom rasen är mh kanske inte en sådan dum idé. I dagsläget finns inte mycket annat att ta till. Om man nu inte har skott på BPH?

Att förvänta sig brukshund-siffror av en corgi vore däremot bara dumt. Det är ju en Corgi liksom.
Det är skott på BPH med.
 
Fast nog tycker jag att alla raser bör göra MH/BPH innan avel ändå (om de inte har någon annan form av mentalitetsbeskrivning - har inte koll på alla jaktprov etc) - för även om man inte vill att de ska se ut som t.ex en schäfers så berättar det en hel del om hunden.
Hos min ras - inget som är relevant för vår avel. Hundarna tillgänglighetkontrolleras vid VP, inga andra tester.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 485
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 840
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 239
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 064
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp