Bukefalos 28 år!

Alltid feber vid lymfangit?

Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Eftersom såret sitter i/vid en led så är det viktigt att hålla koll på tempen. Får hon feber så behöver hon behandling och ska INTE röra sig mer än nödvändigt, annars är rörelse bra.
Skulle nog inte heller mecka för mycket med omlag just för att det är svårt att få det att sitta. Det bästa sättet brukar vara att bandagera hela benet om man vill att det ska hålla sig uppe. Och angående sprit så brukar jag använda alsolsprit.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

JAAAA. Jag har JAGAT som en sanla idiot efter något större än de där töntiga små svindyra alsolspritsflaskorna. Gicju en minst en sådan/dag under två veckors tid till donnan. (och nu i förra veckan gick de sista tre.. därför det är slut nu)
Billigt och bra =/

Som vi har tjatat på apoteket om att få tillbaka dem och även ifrågasatt varför de togs bort men inte har vi fått nått vettigt svar inte.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jag har alltid använt M-sprit. Finns från 1-litersflaskor till 5-litersdunkar. ;) Billigt är det också.

Fast man ska ju vara försiktig med det eftersom det är starkt (60%). Speciellt på vita ben...
 
Senast ändrad:
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Ska jag vänta i nån dag till och se om svullnaden lägger sig, eller hur ska jag göra? Tacksam för lite tips :bow:

/Sabina

En sak som är bra att veta är hur hästen BRUKAR bete sig vid sår? Vissa hästar svullnar massor för minsta lilla. Mitt förra sto skrämde livet ur mig mer än en gång innan jag lärde mig att 'minsta pyttesår och hon svullnar upp in absurdum'. Hennes svullnader brukade utan åtgärd lägga sig på 1 - 2 dygn dock. Gick ner av rörelse litegrann första dagen, blossade upp fullt inne under natten, nästföljande kväll brukade hon komma in ren från hagen, med något fjolligt pyttesår i centrum för där svullnaden varit dock.

Valacken är sådan som i princip ALDRIG svullnar i benen no matter what, def inte av sår, ens när vet räknat med svullnad. Enda gången han varit svullen (då var det - tyvärr - ganska likt den här svullnaden) var när han fick sin senskada, d var han idiotsvullen i två dar. Sen rent.

Så, en svullnad på honom tar/tog jag betydligt allvarligare på än en svullnad på K t ex.

och det, 'historiken' tycker jag avgör ganska mycket hur länge man ska ha 'is i magen'. Sen spelar naturligtvis hälta och temp och så in med.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Tack för ditt svar!

Jo, har förstått att det inte är så bra när såret sitter vid en led :crazy:

Ok, hon fick gå ut utan bandage nu för jag vette tusan hur jag ska kunna linda över hasen så att det sitter bra, men att hon ändå kan röra sig :p Men iof kan man ju linda löst över hasen och hårdare längre ner så sitter det nog kvar.

Ska köpa alsolsprit idag, det är bra att ha i vilket fall.

Ska ta tempen när jag åker ut nu. Ska jag bara leda henne eller kan jag rida så hon får trava lite också? Det kanske räcker bra med skritt...

Ska fota såret nu när jag åker ut så får ni se hur det ser ut.

/Sabina

Eftersom såret sitter i/vid en led så är det viktigt att hålla koll på tempen. Får hon feber så behöver hon behandling och ska INTE röra sig mer än nödvändigt, annars är rörelse bra.
Skulle nog inte heller mecka för mycket med omlag just för att det är svårt att få det att sitta. Det bästa sättet brukar vara att bandagera hela benet om man vill att det ska hålla sig uppe. Och angående sprit så brukar jag använda alsolsprit.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Som vi har tjatat på apoteket om att få tillbaka dem och även ifrågasatt varför de togs bort men inte har vi fått nått vettigt svar inte.

Svaret jag fick var 'det var ingen som ville ha dem' (de stora flaskorna). Vilket jag anser är rent bullshit. För jag gick ju naivt och frågade vet om det där med sprit, och han svor en lång stund över det där med att 1 l flaskan var borta.Och tyckte att de tagit bort en massa annat bra (dock receptbelagt med).

Jag försökte mygla åt mig 'ren' sprit, men det gick inte så bra, fick ett halvdant löfte om att 'om det fortsätter, så det går åt sådär mkt alsolsprit längre, då ska du få bruksfärdig lösning av mig'.

Kan man använda klorhexidinsprit btw, såg i fass att DET finns i 1 l flaska, receptfritt, kostar under en 50 lapp. Men jag vågade inte köpa det, vet inte om man kan använda det?
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Ehum, har ju haft henne i HELA 6 veckor, så har inte så jättemycket historik tyvärr. Men hon har haft lite småsår utan att svullna upp, så tror inte hon är jättekänslig.

Återkommer med rapport+ bild när jag varit ute nu!

/Sabina

En sak som är bra att veta är hur hästen BRUKAR bete sig vid sår? Vissa hästar svullnar massor för minsta lilla. Mitt förra sto skrämde livet ur mig mer än en gång innan jag lärde mig att 'minsta pyttesår och hon svullnar upp in absurdum'. Hennes svullnader brukade utan åtgärd lägga sig på 1 - 2 dygn dock. Gick ner av rörelse litegrann första dagen, blossade upp fullt inne under natten, nästföljande kväll brukade hon komma in ren från hagen, med något fjolligt pyttesår i centrum för där svullnaden varit dock.

Valacken är sådan som i princip ALDRIG svullnar i benen no matter what, def inte av sår, ens när vet räknat med svullnad. Enda gången han varit svullen (då var det - tyvärr - ganska likt den här svullnaden) var när han fick sin senskada, d var han idiotsvullen i två dar. Sen rent.

Så, en svullnad på honom tar/tog jag betydligt allvarligare på än en svullnad på K t ex.

och det, 'historiken' tycker jag avgör ganska mycket hur länge man ska ha 'is i magen'. Sen spelar naturligtvis hälta och temp och så in med.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Ska ta tempen när jag åker ut nu. Ska jag bara leda henne eller kan jag rida så hon får trava lite också? Det kanske räcker bra med skritt...

Ska fota såret nu när jag åker ut så får ni se hur det ser ut.

/Sabina


Är hon ohalt och utan temp så skulle jag ge henne en ordentlig skrittrunda.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Ja fast dessvärre är det receptbelagt. :smirk:

Då är det ju inte direkt något man åker och akutköper när man hittar hästen med ett elefantben i hagen..........
Attans att allt som funkar antingen är på recept eller tas ur sortiment. Innan var det inga problem då jag hade en vette som jag kände tillräckligt väl för att hon skulle skriva ut mediciner utan att behöva komma och se hästen först. Nu har både hon och jag flyttat och jag har inte hittat nån ny pärla...
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jag har turen att kunna ringa till distriktarna och be om recept. Men jag försöker att ha M-sprit hemma hela tiden. Min häst är som hon är. :smirk:
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

*KL*

Fyller i utan bandage. Just nu försöker jag be till lymfangitgudarna att det SKA vara lymfangit.

För är det här inte lymfangit.. då är risken att han slagit upp senskadan.. Bläddrade tillbaka i 'dagboken', och svullnaden satt exakt likadant då.. Underbart.. (dock skiljer sig hältan åt, d trampade han inte igenom i kotan, det gör han nu, så förhoppningsvis är det inte, inte, inte senan.. Fast gissa om jag är orolig att det ska vara det.. Men borde ju inte slås upp såhär långt efter...)
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jag är inte så säker på att det här är lymfangit :crazy: Jag börjar nu dock ihärdigt HOPPAS att det är det..

Var ute och kollade nyss. Herrn stod och avlastade det benet, om det berodde på att han bara stod och hade siesta eller om han avlastade pga ont är en bra fråga.

37,5 i temp så fortfarande feberfri. Lindade av bandaget och större delen av svullnaden har lagt sig, dock inte all. och jag är inte helt förtjust i var kvarvarnde svullnad sitter. Större delen av den sitter mellan kota och kronrand, det är helt okej. Tyvärr sitter resterande del på sidan av böjsenan, på insidan. Inte palp.öm alls.

Inget 'gegg' på bandaget, och jag hittar fan inga sår. Kollat från kronrand ända upp på kotan och det som finns är ett gammalt, läkt. Och så finns det ungefär tre 'krustor', som det jag trodde var sår imorse. Det är 'varkrustor' i pälsen, men pillar man bort det så därunder finns - ingenting. Hur förvirrande som helst? Får se om jag hittar NÅT när jag rakar hudrent ikväll, men jag är ju tveksam.

Han rör sig bättre i skritt nu när svullnaden lagt sig, däremot är han ordentligt halt i trav.

Jag gillar INTE det här..alls..


Aj då, det låter ju inte så bra. Ibland kan i of s mkt litet sticksår ge ordentlig lymfangit. Är de där krustorna mugg/rasp? Även det kan ju ibland ge lymfangit. Såg det senast igår på en bekants halvblod, svullen som du beskriver, närapå jämntjock från kota o ner, pga rätt lite mugg egentligen.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Aj då, det låter ju inte så bra. Ibland kan i of s mkt litet sticksår ge ordentlig lymfangit. Är de där krustorna mugg/rasp? Även det kan ju ibland ge lymfangit. Såg det senast igår på en bekants halvblod, svullen som du beskriver, närapå jämntjock från kota o ner, pga rätt lite mugg egentligen.

Kan ju inte svara säkert förrän jag rakat och sett hur det ser ut under pälsen. Han har aldrig haft problem med mugg (och ingen annan häst här har haft mugg heller), men det betyder ju inte att det inte kan hända. Krustorna sitter dock på insidan av kotan, 'mitt på' ungefär, dvs ganska udda ställe för mugg, men det borde ju rent teoretiskt kunna komma på 'avigt' ställe med?

Det jag kunnat se så är huden under krustorna hel och oskadad och normal dock, men det är det jag hoppas få 'hundraprocentigt' svar på när jag rakar, samma med sticksår, jag hittar inget, men han börjar ju bli lurvig (sätta vinterpäls) så det kan mycket väl finnas något 'därunder' fast det inte syns nu.

Men än, utan att ha rakat, verkar krustorna ungefär som de han varje vinter (dock senare) brukar få på ett ställe på bakdelen. Dvs det blir som varkrustor i pälsen, men huden är oskadad. Men det är som den skulle 'vätska' eller något fast man inte ser det. (För NÅGONSTANS ifrån kommer ju det som ger krustorna liksom). Vet har gått helt bet på vad det är. Kommer varje vinter på samma ställe på bakdelen, område ca 5*5 cm, och är 1 - 3 krustor där. Något enstaka år har han fått en vid bogen med. De försvinner spontant på några dagar och kommer inte tillbaka om man klipper det aktuella stället. Så min teori är att det blir någon form av 'värmeutslag' kanske? Fast ändå skumt det blir på samma ställe. De har dock aldrig gett svullnad eller ömhet/smärta. Utan de bara 'är'.

Hursom, de här krustorna känns för ögat och fingrarna som ungefär likadana. OM det är det så kan man ju fundera i banor som 'våteksem' eller 'värmeksem' kanske? Och OM det är samma, dvs att huden är oskadd men (måste) vätska, så borde det ju teoretiskt kunna ge en lymfpåverkan?

Däremot et jag övht inte kan lyckas 'förklara bort' är hälthelvetet. Han har en dokumenterat skyhög smärttröskel, och när han är såhär pass halt, då har han ONT, och en 'normal' häst skulle vara nästintill blockhalt. Nu vet jag dock inte om de får ONT av lymfsvullnad?

Men, jag ska återkomma när jag tagit in ikväll, och rakat rent benet och kollat banne mig med ficklampa. Jag HOPPAS verkligen att jag hittar något..

Och nejdå, jag griper inte alls halmstrån..
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Det kan vara ngn form av vrickning oxå - iom hältan.
De blir sällan så halta av ett ytligt sår/ mugg.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jag kopplar ihop all svullnad med värme.
Jag skulle vara försiktig o inte förutsätta att det "bara" är ett sår.

Sjukhage o kyla några dar.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 546
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har stått på boxvila med stödbandage på ena frambenet i en vecka pga misstänkt spricka. Igår röntgade vi igen, kunde inte se...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 737
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 765
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp