Bukefalos 28 år!

Alltid feber vid lymfangit?

Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Fast han var enbart lindringt varm imorse, och inte alls nu på dagen (efter att ha rört sig i hagen). Finns heller inte den svullnad över leden man brukar se vid vrickning?

Men jag ser hellre en vrickning än en ny senskada (sen är ju frågan som sagt hur troligt/inte troligt det är att slå upp den såpass långt efteråt, svullnaden är dock identisk).

Sjukhage kommer han inte ställas i, kylde gjorde jag imorse (med vatten), ska kyla med kylbandage när han kommer in med. Jag förutsätter dock inte att det är 'bara ett sår', dels för han aldrig svullnat för sår förr, och ffa för jag inte hittar något.

Jag hoppas dock på att hitta ett sår när jag rakar, och att det är lymfangit. De andra scenariona känns..inte kul alls.. Och som jag skrev - hältan bekymrar mig, rejält. För sån hälta frånd en hästen, då gör det ONT. (därför jag undrade om lymfangit i sig gör ont?)
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

låter ju inte som en vrickning tyvärr,apropå klorhexidin ska man inte använda det på sår har jag lärt mig. vi körde koksaltlösning på och i såren nu sist.
håller tummarna för dig att det inte är nåt. lymfangit utan sår verkar ju underligt.
hände det när de raserade staketet?
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

låter ju inte som en vrickning tyvärr,apropå klorhexidin ska man inte använda det på sår har jag lärt mig. vi körde koksaltlösning på och i såren nu sist.
håller tummarna för dig att det inte är nåt. lymfangit utan sår verkar ju underligt.
hände det när de raserade staketet?

Men kan man ha klorhexidin på oskadad hud, som spritomslag?

Nix, tråden är flera veckor sen. Det här kom nu, fråg mig inte exakt när. Han var torr och ren i benen vid intag igår, tvärsvälld och halt imorse. Så jag skulle tro det hänt igår kväll någon gång, innan intag men såpass 'nära inpå' att det inte hunnit synas något. Boxen var 'i sin ordning' så han har inte rullat fast eller något igen vad jag kan se.

Nej, jag tycker inte heller det låter som en vrickning nej..
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

*knapplån*

Här är bilder på såret:

Närbild

Från sidan, man ser att det är rejält svullet här

Hon hade ingen feber när jag kom ut och verkade pigg och glad. Red ut 1 h och 10 min, mest skritt men en del trav också eftersom hon var så pigg och kändes fräsch. Vill inte att hon bygger upp en massa överskottsenergi för då vet man inte vad som händer :crazy:

Vad tror ni om såret? Ska jag tvätta det med något imorgon?

/Sabina
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Hände något med svullnaden när du red?

Nu är jag ingen expert, men det där ser ut som piphassvullnad, och då är det ingen fara, annat än att 'svullnaden' kan kvarstå, och hon då får ett skönhetsfel.

Skulle inte tvätta med annat än mild tvål och vatten om det ser ut att behövas, annars bara vatten. Eller ännu hellre NaCl om du har.

Och fortsätta hålla koll på temp och ev hälta.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Hästarna har slemsäckar över hasen o framknäet.

har du otur blir det en bestående skada-piphas.
Ring jourvet. o hör hur du ska göra.

Rid ej innan du vet.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Herrn ungefär lika svullen vid intag. Vilar frekvent benet. Hältan i skritt oförändrad.

Har verkligen RENRAKAT (hudrent, som hos veterinären) benet från mitt på kotan och ner till kronranden. Nu KOMMER han få mugg :devil:

Och det vetefan om jag blev klokare. Mitt emellan kota och kronrand, på insidan, så under krustorna där finns som 'eksem' ungefär. Kan inte beskriva det som något annat. Inte sår, utan som vätskande exsem. Inte en susning vad det är eller vad han kan ha gjort.

FÖRHOPPNINGSVIS kan de ge svullnaden dock, det känns dock lite tveksamt, och än mer tveksamt känns det att det skulle ge den kraftiga hälta. Men förutom läbbig senskada så är det enda teorin just nu.

Kletade på ett ordentligt lager procell, kompress, BoT-padd och stallbandage. Så får vi se imorgon.

Tyvärr tempade han in på 38,1, vilket är en halv grads feber för den hästen (normal kvällstemp är 37,6). Åt dock med god aptit och verkade inte allmänpåverkad vad jag kunde se den stund jag var i stallet iaf. Däremot tog det en evighet för honom att linka in (han gick lös)
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Om den nu är så pass halt,får du nog tänka i andra banor- kyl!
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

(därför jag undrade om lymfangit i sig gör ont?)


Nu är jag ju ingen häst som kan svara på huruvuida just lymfangit verkligen gör ont. :angel:

MEN, om jag tänker tillbaka på de hästar jag haft som drabbats av just lymfangit så har jag inte märkt av att det skulle göra smällont!

Dock så har samtliga vart mer eller mindre halt/stel på morgonen av just själva svullnaden men blivit avsevärt bättre vid rörelse och hältan har försvunnit i takt med att svullnaden lagt sig.

Min tanke har då vart att de blir halt pga av att det kanske "stramar" i själva svullnaden.

Dock har faktiskt ingen av dom vart rejält halt vad jag kan minnas.

Så, ja, efter din beskrivning så tror inte jag att det är lymfangit, men man vet ju inte.
Alla är ju olika och reagerar just olika.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Om den nu är så pass halt,får du nog tänka i andra banor- kyl!

Jag kylde mellan rakning och lindning. Kylbandage. 20 minuter. Jag vill dock se om BoT tar ner svullnaden, eftersom inget annat tycks göra det. Därför får han stå med det inatt.

Och jag får som sagt heller INTE ihop den hältan med de där eksemen. Svullnaden kan jag kanske köpa på något långsökt, konstigt sätt skulle hänga ihop med 'eksemen', men den hältan.. nää, inte på en så smärttålig häst.

(Det gör ju också att jag inte är så himla behjälp av att/om svullnaden går ner. Det gjorde den på ett par dagar max sist med. Trots senskada. Så, kvarstår hältan i slutet av veckan, svullnad eller ej, då lär det bli ett ultraljud och kolla hur både gamla senskadan, och senorna i stort ser ut)
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Så, ja, efter din beskrivning så tror inte jag att det är lymfangit, men man vet ju inte.
Alla är ju olika och reagerar just olika.


Det är ju lite så jag känner själv med, just för att hästen är då smärttålig. (Samtidigt är det ju skillnad på smärta och smärta, men nja..). Att den kraftiga hältan i skritt imorse, som gick ner när svullnaden gick ner av omslaget - den var nog just kopplad till svullnad, det lär spänt oerhört, han kunde ju knappt böja kotan. Däremot så 'den här' hältan som är kvar, den är något annat.. Och 'eksemen' känns inte så troligt heller att de ska orsaka den. Men gudarna ska veta att jag griper halmstråt att han ska ha blivit pipig på gamla dar..

Det är ju dock inte mer att göra än hålla koll på feber, svullnad och hälta, och såvida det inte går åt fel håll avvakta. Kan ju (tyvärr) inte få några direkta besked av ett ultraljud nu heller *jag AVSKYR det där med 'väänta', jag vill inte vänta, jag vill veta NU*
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Herrn ungefär lika svullen vid intag. Vilar frekvent benet. Hältan i skritt oförändrad.



Tyvärr tempade han in på 38,1, vilket är en halv grads feber för den hästen (normal kvällstemp är 37,6). Åt dock med god aptit och verkade inte allmänpåverkad vad jag kunde se den stund jag var i stallet iaf. Däremot tog det en evighet för honom att linka in (han gick lös)

Är du verkligen säker på att du ska låta honom gå i hagen med de andra innan du har fått klarhet i vad som är felet?

Jag skulle inte våga det med någon av de mina i alla fall.

För det verkar ju inte som om han blivit bättre av att vara i stor hage, snarare sämre.

Tyvärr har jag ingen idé om vad det kan vara heller. Det är ju svårt att säga om man inte sett med egna ögon, svårt även då kanske.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

nu har jag inte läst några svar alls, men min Lajen fick lymfangit väldigt lätt. ofta dagen innan tävling... :devil:
Jag gjorde som du skrev, jodopaxomslag, gärna över natten..det brukar hjälpa tycker jag.
Fick order av veterinär att lägga jodopaxomslag över natten, sen röra på hästen i skritt, dock ej uppsuttet ifall det skulle vara något annat än lymfangit..
men efter 19355dje gången ungefär lärde jag mig känna igen sypmtomen o skrittade uppsuttet..lääänge...ett par timmar ungefär.

Lajen hade aldrig feber vid lymfangit...
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Inte om hästen LINKAR- blir sämre av hagvistelse= är halt.

Han blev inte sämre av hagvistelse. Han linkade än värre ut, en del av det la sig när svullnaden la sig av omslaget. Men det fanns kvar synlig hälta (en grad kanske, strax därunder. Jag brukar se från ungefär en grad, och den här var/är precis så jag ser den) i skritt. Och ordentlig hälta i trav de få steg jag kollade (2 - 3 grader uppskattningsvis, med res för att jag inte är någon veterinär).

In kom han med i skritt precis samma hälta som när svullnaden lagt sig lite. Han kom in med aningens mindre svullnad än han gick ut med. Han fyllde i igen när jag tog av bandaget, men inte fullt så mycket som innan. Dock ordentligt svullen ffa från nederdelen av kotan till kronranden.

Och, jag är inte hjälpt av att DV kommer ut och klämmer och konstaterar 'ingen palpömhet, men det går inte att ordentligt palpera så att man kan utesluta senskada.' Utan för att utesluta eller bekräfta senskada behöver jag ett UL. Och det är för tidigt för att ta om det är en senskada.

Dvs, så länge inget försämras (han blir mer svullen, mer halt, får mer temp eller påverkat AT, så är det bara att linda och vänta, och fortsätta kyla under de första 48 h).

Det enda övrigt jag skulle kunna göra är att ställa honom på box. Är det en senskada så bör han för skadan stå på box. Är det en senskada är det godnatt, så han får gå kvar i hagen. Han är högst i rang, och kan själv välja hur mycket/litet han vill röra sig. Och han är lyckligast därute. Så han får gå där. Är det lymfangit är det bara bra att han rör sig försiktigt. Är det en senskada så var han lycklig den sista veckan i alla fall.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Menar du inte på ena sidan av kotan?

där finns ändå ingen sena eller hur menar du?
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Menar du inte på ena sidan av kotan?

där finns ändå ingen sena eller hur menar du?

'Eksemet' sitter mitt emellan nederkant av kotan och kronranden, på insidan av benet.

Svullnaden sitter från mitt på skenbenet, ända ner till kronranden, utsida och insida. Jämnfyllt, konturer utsuddade.

Svullnaden är - tyvärr - identisk med den när han fick sin senskada (som satt i karleden, i djupa böjsenan, precis nedanför förgreningen).

Eftersom svullnaden, och graden av hälta (dock inte typen av hälta) är identisk, så kan/törs jag inte utesluta senskada och helt härleda svullnaden till 'eksemet'. Hältan ännu mindre.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Är han så halt låter det otroligt att det är av den ev lymfangiten.
Däremot skulle vissa hästar mkt väl kunna få lymfsvullnad av det där "eksemet" som låter som mugg, vad är skillnaden:confused:

En av mina blev faktiskt halt av så lite mugg om man ej höll det mjukt, stramade väl i "såren" och kom in sand:crazy: Med lite salva som höll mjukt - ingen hälta.

Lymfangiten i sej tror jag inte gör ont, men svullnaden stramar väl och känns, svullnad brukar ju göra ont. Mer svullnad = mer hälta.
MEn så halt har jag inte sett nån vara med den svullnad du beskriver bara med rejäl infektion och mycket mer lymfangitsvullnad.

Om den är så halt att den knappt tar sej in är det MYCKET. Skulle fundera på annan diagnos jag också om inte hästen är extremt sjåpig vid smärta.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Är han så halt låter det otroligt att det är av den ev lymfangiten.
Däremot skulle vissa hästar mkt väl kunna få lymfsvullnad av det där "eksemet" som låter som mugg, vad är skillnaden:confused:

Säg det, jag har aldrig haft problem med mugg. Den mugg jag sett har haft skorpa, det har inte det här. Sen sitter det ju 'offside' för mugg. Men som sagt, jag har inte haft mugg, så det kan säkert vara 'atypisk' sådan sådär hux flux. Känns lite knasigt dock? Elöler vänta, har haft EN mugg under alla år, fäste i ett sår i karleden, på nämnda valack. Såg helt annorlunda ut än 'eksemet'. Men mugg är ju inte direkt 'stöpt i en form'.


Om den är så halt att den knappt tar sej in är det MYCKET. Skulle fundera på annan diagnos jag också om inte hästen är extremt sjåpig vid smärta

Den är som beskrivet ungefär en grad halt i skritt, men gör sig ingen brådska i onödan. Vilket gjorde att han kom på efterkälken in (normalt är han först eller strax efter sista svansen in).

Och soms agt, annan diagnos har jag ju både funderat på och befarat hela dagen =/
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Men den var ju mest svullen från halva kotan o ner- nu skriver du skenans bägge sidor. Borde då vara jämnsvullen runt om.

låter som om den har fastnat någonstans o då fått skrapsår.eller vrickat sig.


om det varade o såsade sig borde det ha funnits några dar.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 546
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har stått på boxvila med stödbandage på ena frambenet i en vecka pga misstänkt spricka. Igår röntgade vi igen, kunde inte se...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 737
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 765
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp