Bukefalos 28 år!

Alltid feber vid lymfangit?

Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Men den var ju mest svullen från halva kotan o ner- nu skriver du skenans bägge sidor. Borde då vara jämnsvullen runt om.

låter som om den har fastnat någonstans o då fått skrapsår.eller vrickat sig.


om det varade o såsade sig borde det ha funnits några dar.

Var har du fått ihop att jag skrivit att det sitter från halva kotan??

Det jag skrivit är:

VB var tvärsvullet
Han är VÄLDIGT svullen från strax ovanför såret ner till kronranden. Mellan kota och kronrand är han i princip helt jämntjock.
Lindade av bandaget och större delen av svullnaden har lagt sig, dock inte all. och jag är inte helt förtjust i var kvarvarnde svullnad sitter. Större delen av den sitter mellan kota och kronrand, det är helt okej. Tyvärr sitter resterande del på sidan av böjsenan, på insidan.
Fyller i utan bandage
Han kom in med aningens mindre svullnad än han gick ut med. Han fyllde i igen när jag tog av bandaget, men inte fullt så mycket som innan. Dock ordentligt svullen ffa från nederdelen av kotan till kronranden.

Svullnaden sitter från mitt på skenbenet, ända ner till kronranden, utsida och insida. Jämnfyllt, konturer utsuddade.

Svullnaden är - tyvärr - identisk med den när han fick sin senskada (som satt i karleden, i djupa böjsenan, precis nedanför förgreningen).


Jag har ingenstan ens nämnt mitten av kotan? Hästen är ordentligt svullen mellan kota och kronrand, men även svullen på sidorna av skenan. Den delen är dock inte lika svullen som det är mellan kota och kronrand.

Var är det det blir förvirrat?

Det är inte skrapsår, det är inte sår övht. Utan eksem, eller möjligen atypisk mugg då som flashlight föreslog.

Och som sagt, 'eksemet' vätskar, men inget varar. Utan det var är jag trodde det var ett sår där, och att krustorna var var. Men så var ju (tyvärr får jag nog nästan lägga till) inte fallet.

Hur länge 'eksemen' funnits där har jag ingen aning om, det kändes ingen krusta eller något liknande igår kväll vid intag dock, och fanns ingen svullnad då. Finns inget att fastna på i boxen, och han har somd et ser ut inte rullat fast heller. Vad han sysslat med i hagen under dagen igår och dagarna innan det vet dock bara han. Kan säkerligen lyckats med både det ena och det tredje.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Ja ja.
Om nu skadan var identisk med den förra- varför i hela friden skriver du denna tråd-Alltid feber vid lymfangit?

då VET du ju- eller har jag missat något?
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Ja ja.
Om nu skadan var identisk med den förra- varför i hela friden skriver du denna tråd-Alltid feber vid lymfangit?

då VET du ju- eller har jag missat något?

Därför att det inte direkt är någon unik svullnad. Däremot bekymrar den mig iom att den är identisk med senskadesvullnaden.

Värt att notera är att TVÅ veterinärer den gången avfärdade senskada eftersom (första vet) svullnaden var väldigt atypisk för det, och andra fallet (andra vet, då hade svullnaden lagt sig) ansåg att det var för kraftig hälta och inte minsta yttre tecken på senskada.

Så en likadan svullnad behöver absolut inte vara en senskada, och förhoppningsvis är det inte det. (Då fanns inte minsta skråma heller, och heller inget 'eksem'). Men jag kan inte utesluta det just nu. Det som talar emot det är att hältan är annorlunda.

Och eftersom jag varit helt förskonad från lymfangit så hade jag ingen aning om frånvaron av feber helt uteslöt det eller ej (vilket det ju inte gjorde).

Tillägg: VISSTE jag det var en senskada hade jag kört i hästen alla morötter lokala ICA kunde uppbringa och sen ringt efter bilen åt honom..
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Svullnaden är - tyvärr - identisk med den när han fick sin senskada (som satt i karleden, i djupa böjsenan, precis nedanför förgreningen).[/B]

Men då borde det ju vara så att han på något sätt slagit upp den gamla skadan eller något liknande.?

Vore det inte bäst att vända sig till veterinär så fort som möjligt, och under tiden ha honom i sjukhage eller box?

För, innan du har fått en riktig diagnos så vet du ju inte hur illa det är ställt.

Det kan ju vara så att det går att åtgärda.

Skulle det då inte kännas ruttet om du hade haft honom i stor hage bara för att du trodde att det var "kört" och det visade sig att OM du haft honom i stillhet så hade han haft en chans.?

Jag skulle aldrig våga ta den risken, men det är ju jag det.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jag vet inte hur stora oddsen är att ett år efteråt slå upp en sedan länge utläkt senskada, men såvida de inte är obefintliga så är det ju precis det jag är oroad över.

Med en annan häst hade jag ställt på boxvila tills jag visste vid minsta misstanke om senskada. Just för att inte hamna i läget du beskriver.

Den här herrn ska dock inte behöva genomgå fler längre konvalescenser på boxvila. Dvs hur fixbar senskadan än skulle vara, så jag utsätter honom inte för det. Samma sak gäller för fissurer och gaffelbandsskador och vad annat det nu kan vara som ger längre konvalescens på begränsad yta.

Veterinären kan inte göra/säga något nu, mer än sätta in NSAID och ställa på box/sjukhage och avvakta på att det enda går ner, annars klinikkoll. Samt då sätta in ev antibiotika förebyggande. Been there, done that.

Därför går han kvar i hage med kompisarna trots att jag inte kan utesluta senskada (hade han inte varit ranghögst hade han fått en egen hage dock, för att inte tvingas röra sig mer än han vill av ranghögre individer).

Någon av de andra och de hade stått på boxvila/sjukhage under observation, för klinikbesök till veckan om de inte fräschat på sig till dess. Där hade jag inte tagit några risker.

Men den här herrn har undantagstillstånd, och A och O är att han är där han trivs bäst (så skulle han stå och se ynklig ut i hagen, eller på annat sätt tycka det var trevligast att stå i boxen och mumsa silage t ex, då skulel han göra det), vilket just nu är i hagen. Är det en senskada så var han glad sin sista vecka i alla fall.

Om inget förvärras, och svullnaden går åt rätt håll så kommer jag fortsätta avvakta till i mitten på veckan. Om han då fortfarande är halt (oavsett svullnad), eller om svullnaden inte lagt sig (även om han är ohalt då) kommer jag att ultraljuda honom. Ger inte det något så går jag vidare därifrån.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Tyckte faktiskt inte att det hände så mycket med svullnaden av att jag red, det blev varken bättre eller sämre.

Suck, skönhetsfel... Ja, det är väl bättre än kronisk lymfangit. :p
Hästskrället verkar vara bra på att få ärr lite överallt. Igår slog hon i huvudet i boxväggen och fick ett ärr (eller snarare pälslöst streck) rakt över pannan, skitsnyggt - puckohäst! :devil:

Jag fortsätter att tempa och kolla hältan, mår hon bra så rider jag. Tillsvidare går hon i egen hage, vill inte att de busar i hagen så det blir värre :crazy:

/sabina

Hände något med svullnaden när du red?

Nu är jag ingen expert, men det där ser ut som piphassvullnad, och då är det ingen fara, annat än att 'svullnaden' kan kvarstå, och hon då får ett skönhetsfel.

Skulle inte tvätta med annat än mild tvål och vatten om det ser ut att behövas, annars bara vatten. Eller ännu hellre NaCl om du har.

Och fortsätta hålla koll på temp och ev hälta.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

dessa krustor han har låter ju mer som de man kan få t ex vid skav av bandage än mugg.
min gissning är en allergisk reaktion men jag tror inte svullnaden o krustorna är samma sak eftersom en del av svullnaden lägger sig.
o halt av krustorna, nej det låter inte troligt.
den förhöjda tempen kanske är smärtrelaterad? eftersom han är så tålig som han är så kanske han har ont?
hoppas du får till ett UL.
DV har inget sånt eller?
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

dessa krustor han har låter ju mer som de man kan få t ex vid skav av bandage än mugg.
min gissning är en allergisk reaktion men jag tror inte svullnaden o krustorna är samma sak eftersom en del av svullnaden lägger sig.
o halt av krustorna, nej det låter inte troligt.
den förhöjda tempen kanske är smärtrelaterad? eftersom han är så tålig som han är så kanske han har ont?
hoppas du får till ett UL.
DV har inget sånt eller?

Både hemmavet och ena DVstationen har UL, liksom 'min' klinik. Så där är ju inga problem. Däremot är det ju för tidigt att UL:a för att se en ev senskada nu, det måste gå några dagar först, så mot slutet av nästa vecka kan man UL:a (typ onsdag - torsdag).

Och det är det som är så dryygt, jag vill veta nu.

37,7 imorse, så fortfarande liten tempstegring (normalt 37,2 - 37,4). 'Eksemen' såg fina ut efter en natt med procell, men givetvis är de inte 'borta'.

Svullnaden har lagt sig på utsidan av benet och sitter nu enbart på insidan av benet. Dvs insidan är ganska ordentligt svullen från mitten på skenan och ner till kronranden. Inte lika extremt svullen som igår, men ordentligt svullen.

Hälta har jag lite svårt att uttala mig om, den är hursom inte bättre i skritt (inte kollat trav), men om den är sämre eller om det 'bara' var bandaget kan jag inte uttala mig om. Herrn gillar inte när man 'sätter saker' på bakbenen och måste gå och 'åma' sig om det en stund. Ska kolla igen när jag tar in dem nu på dagen för att skritta fbldonnan, hur hältan ser ut när han förlikat sig med bandaget. Ska ta om tempen då med.

Och jag funderade faktiskt också lite åt smärtutlöst temp. Ska damma av pulsmätaren och se, det ger ju en väldigt bra indikation hur ont/inte ont de har. (Då vi senskadan låg han några slag över normalpuls i vila, men bad man honom röra sig om så bara ett steg så skenade pulsen..)

Är hältan likadan ikväll, och han vilar det lika mkt (dvs har lika ont) får jag dividera med vet om jag ska sätta in NSAID åt honom, och begränsa hagen lite. (För på NSAID vill jag inte ha honom i stor hage nu)
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Och så kom det feber med.. Med besked. 39,5 vid intag, kokhet i benet, mer halt (inte mer svullen). Ordentligt hängig.

Lilla vännen..

(och ja jag har ringt DV, som dock inte svarar men de ringer ju tillbaka när de kan)
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

:eek: 39.5?!?

Stackars!
Vad sjutton är det han har gjort egentligen??
Nått annat nytt?
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Inget annat nytt förutom att benet är kokhett då, har varit varmt innan, och hältan ökat. Han kan stå på det, men får han välja så gör han det inte, genomtrampet i kotan på andra bak är riktigt.. avancerat. Lillplutt har ONT.. in åt helvete jävla skitont =/

Sen tycker jag INTE om när jag säger 'hittar du eller vill du ha vägbeskrivning?' till DV och hon SKRATTAR och säger 'jag tror nog jag hittar till Alexandra, om du inte flyttat?'

*mummel*
 
Senast ändrad:
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

39,6, och han fyller i hasleden. Ingen konsekvens eller 'reson' någonstans, men no need to say att matte är rätt orolig och ber till kända och okända veterinär att vet säger lymfangit
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Tyvärr så låter det inte alls som lymfangit.
Inte sådan lymfangit som jag har sett i alla fall, men jag har inte sett allt såklart.

Kanske var det en dålig idé att ha honom i stor hage trots allt, för det verkar ju bara bli sämre.

Vi diskuterade ju det i går kväll, du ville hellre att han skulle vara glad sin kanske sista vecka i livet, skrev du då.

Men tror du verkligen att han är glad när han har ont? Det tror inte jag, han är ju mycket smärttålig efter vad du berättat, vilket borde innebära att han har MYCKET ont.

Stackars häst!

Hoppas att det ordnar sig och att han kan få smärtlindring snarast!
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Grängesberg - visst har han ont nu, skitont. Men han har haft det i max 4 h innan intag (Jag kollade honom senast kl 16, då var han som innan, dvs han stod och betade, strosade några steg till nästa grästuva och svullnad och hälta var som innan. Ingen feber att döma av hur hans åg ut heller (syns mkt tydligt på ögonen på honom när han har feber, eller har iaf alltid gjort det hitills). Han har inte gått i 'stora' hagen idag heller, men han har gått i hage - ja. Och större än boxhage - ja. (Han har gått i korridoren ut till betet, är 3 hästar bred, längden vetesjutton, aldrig mätt den, men det är en bra bit. Massa god mat med (mer än på betet). Man kan springa fram och tillbaka i den om man vill, men han har rört sig i sakta mak, mests tått och ätit eller strosat lugnt till nästa tuva) Och han kommer givetvis inte göra det när han har såhär ont.

Vet blev tyvärr inte mycket klokare än mig. Tyckte att hon iofs har sett hästar bli sådär svullna och halta av pyttemugg eller pyttesår. Samtidigt är ju den här inte en sån som brukar svullna av sår, och har hög smärttröskel, så.

Han reagerar kraftigt för beröring på ett område på insidan, från ballen snett upp mot kotan, på insidan av benet. Reagerar på hopböjning av kotan, men inte lika kraftigt. Inga som helst tecken på hovböld eller sömstick, reagerar inte på att man klämmer ihop ballarna med visitertång. Dvs det tycks inte komma från hoven (den är ju dessutom inte varm heller).

Benet är mycket varmt från kotled och ner. Palperbara delar av senorna känns bra.

Samt att krustorna finns då, samt ett väldigt litet, ytligt sår efter mycket letande. I övrigt är huden röd och irriterad, om det är utlöst av svullnaden eller 'eget' är svårt att säga, det kan dessutom vara hela problemet, eller ett av flera problem.

Avlastar benet utåt, om det är för att slippa belasta utsida, eller för att svullnaden/annat ev underliggande gör att han inte kan göra på annat sätt pga smärta är en bra fråga.

Mellan jag tog in och vet kom ändrade hältan skepnad dessutom, han belastar, men när han ska ta upp benet så knycker han över mycket hastigt. Rör sig enligt vet som när de har kronledsluxuation, men det finns inga övriga tecken på det.

Så fan vet helt enkelt. Med en sabla massa tur är det bara hudinflammation. Med lite mindre tur finns det underliggande skador, dvs dubbla problem. Med ännu mindre tur är det åt helvete riktigt. Det går inte utesluta något av de där läbbiga grejerna, utom möjligen fraktur. Fissur, senskada, allvarlig vrickning med underliggande skador etc kan alltså inte uteslutas. Vet tyckte liksom jag att det är knasigt att svullnaden gått ner, och hältan gått upp, och 'hux flux' feber. Hade han vrickat sig illa borde det inte blivit värre nu. Men vem vet när det gäller hästar (min kommentar).

Mer ledtrådare/mer information/mer svar borde komma inom de närmsta dagarna utefter hur han svarar/inte svarar på behandling. Som består i hippotrim, finadyne och så penicillinsalva på krustorna.

Så, herrn får bo i sin box ett tag (eller herrn och herrn, de andra stackarna får bo i sina boxar med, iaf imorgon, jag börjar jobba om 5½ h och jobbar 10 h. Ska fixa så de går i vinterhagen på tisdag morgon, annars går väl Donnan i taket misstänker jag, om hennes älskade prins blir kvar inne.

Vet är ledig måndag - tisdag men skulle ringa imorgon och höra hur det utvecklade sig :bow:

Så, vänta vidare och tummar, och se vartåt det utvecklar sig helt enkelt.

Lille vännen, han hyperventilerade när vi höll på att plåga hans ben, stackarn. Men förhoppningsvis mår han betydligt bättre imorgon bitti (det är därför han kan se fram emot att bo på box ett tag nu, som jag skrev innan i tråden så på NSAID vill jag INTE ha honom ute. (Och det vill naturligtvis inte veterinären heller, så ingen tror att hon rek annorlunda)

Nu ska jag försöka få ett par timmars sömn innan det är dags att gå upp igen.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Vet blev tyvärr inte mycket klokare än mig. Tyckte att hon iofs har sett hästar bli sådär svullna och halta av pyttemugg eller pyttesår.

Jag sa ju det :cool: Hon har väl träffat fulllbodshästar bla. :angel:

Han kan ha fått in bakterier i det ute i leran, tex.

Riktigt så illa som du har beskrivit nu senast, nej inte av mugg men av pyttesår på ett bakben. Vi var bortresta och hästvakten såg inte det lilla såret och den dagen vi kom hem hade det svullnat upp rejält på henne.

Hoppas det "bara" är detta nu då.

Men du får väl vänta med att släppa ut som sagt tills du vet säkert att han svarar på behandling, även om benet nog lär bli ännu tjockare av att stå inne.:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Beklagar!!

Min förra häst blev rejält dålig i lymfangit av att litet sår ihop med höstlera i hagen. Krävdes en par omgångar med veterinärhjälp innan det gick till sig.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Mina hästar har aldrig haft feber av bara lymfangit, men däremot skyhög sdn vid blodförgiftning- av ett litet skrubbsår med skorpa av äldre datum.
Stallägaren hade släppt ut den i hagen o där stog den- rörde sig inte alls.
Låg ej o kunde inte äta ngt.
Hästen var då öm på venen på benets insida högt upp.

blev bra fort när PC sattes in.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Usch vad jobbigt det låter! Om jag inte missminner mig har du fyllt din kvot med hästskador... :(

Vet hur det känns dock! Min lillhäst som skulle på inridning i lördags (för att denne rastlöse lille herre skulle få något att sysselsätta skallen med) kom in för en vecka sedan med ett 3 cm djupt sår rakt in i hasleden, ända in till benpipan. Svullen till bristgränsen och blockhalt. In till Strömsholm och intravenös behandling med penicillin. Nu är han pigg och ohalt igen, men matte blev inte glad... Förhoppningsvis kommer han att bli ua, men boxvila i fem veckor är inget för den hästen. Han har redan gjort allt man kan göra på tio kvadrat och gått på bakbenen 10 meter. Suck... :crazy:
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Min häst har haft lymfangit (dock relativt lindrig). Han hade inte feber.
Hoppas ni hittar orsaken snart, inte roligt när de har ont!
 
Senast ändrad:
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jag sa ju det :cool: Hon har väl träffat fulllbodshästar bla. :angel:


Tyvärr trodde ju vet inte riktigt på det ang den här herren, för 'de som vullnade så' brukade vara sådana som hade lätt äverlag för att svullna av sår. Vilket ju den här inte har. Men det är ju ändå det man hoppas/hoppades på...

Hursom så det går väl inte så lysande, för att dra till med en rejäl underdrift..

Feberfri imorse, jättebra. Mer svullen, men som sagt, han står still så annat vore väl inte att vänta. Fast svullnaden breder inte ut sig, den fyller på över ett och samma ställe. Vilket inte är riktigt lika 'lugnt'.

Huden betydligt mindre röd, och ffa VÄLDIGT mycket mindre beröringsöm. Dock mer sådana där 'skorv'. (Motsägelsefullt så det förslår..)

Men so far so good. Hälthelvetet dock totalt oförändrat.

Jag tvättade benet, smorde på ny omgång pc-salva och åkte GRAVT försenad till jobbet. (Råkade visst försova mig, sisådär 2 h, vaknade kl tio i åtta..)

Vet ringde på em och undrade hur det hade sett ut imorse. Jag beskrev det ovan och vet tyckte i princip att ska man gripa halmstrån och så kan man ju tänka sig svullnaden är pga stillastående fast den är atypisk. Och det är utmärkt att huden ser bättre ut. Men hältan.. Där någonstans så ärligt talat isade blodet sig i mina ådror bara av tonfallet.

Vet tyckte att 'man kan inte ge dem hur många dagar som helst i det här läget', dvs en 'vändning' mot igår. Hon gillade inte alls att hältan var ofödrändrad. Den borde inte vara det på såpass 'häftig' behandling, och om hältan inte var bättre imorgonbitti så tyckte hon klinik akut, för att rtg och ultraljuda. Och 'se om det går att göra något åt'.. För den hältanär enligt vet väldigt svår att förklara med svullnad/hudinfektion, utan är 'något annat' troligen.

Jag ringde kliniken, det har ibland sina fördelar att vara stamkund, och han har en framtrollad akuttid imorgon, om han inte skulle bli mirakulöst bättre imorgon.

Kom nyss hem, herrn fortfarande feberfri, huden fortsätter stadigt att bli bättre, men krustorna ökar på, och på områden som är 'långt' (allt är relativt, men inte i direkt angränsning till) från de andra. Svullnaden däremot bygger på på samma ställe, dvs den kryper inte uppåt eller ökar generellt, utan bygger på över ett och samma område på insidan av benet.

Hältan är oförändrad. Avlastningen är oförändrad. Och han är då ändå rätt häftigt smärtstillad (han får smärtis för mer än han beräknas väga).

I princip inte alls beröringsöm i huden/krustorna längre, ens när jag torkade med handduken. Vid bättre mot rent allmänt, men det är ju inte mer än väntat iom att febern tagits ned.

Och de andra hästarna visar förbluffande omtanke om honom. Dels är det lugnt som i graven i stallet trots att de inte fått gå ut, men ffa så bägge två (han står ju i mitten) står och hänger med huvudet in i hans box (vilket han trivs prima med, som sagt han är vid rätt gott mod, möjligen är det lite dålig fart på kraftfoderserveringen om han får säga sitt..)

Och matte fryser så in i märgen och både vill och inte vill att det ska bli imorgon..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 546
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har stått på boxvila med stödbandage på ena frambenet i en vecka pga misstänkt spricka. Igår röntgade vi igen, kunde inte se...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 737
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 765
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp