Bukefalos 28 år!

Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast du har inga fysiska problem så du kan om du vill/orkar klara dig själv. Därför tror jag att hemtjänst kan bli svårt att få till. Men det är olika beroende på vart man bor så du kan alltid testa men jag tror det blir avslag.
Du får skaffa flera fällor och flera typer av fällor och se om du får tag på musen/mössen då.
Det är ju inte så att jag vill ha hemtjänst, men jag får ju inte boendestöd på tid som passar mig eftersom de bara jobbar kontorstid. Och det fungerar ju inte hemma varken med städning eller matlagning. Tror inte det är någon skillnad på fysiskt eller psykiskt funktionshinder vid bedömning om man ska få hemtjänst. Båda förhindrar en att fungera.

Jag har inte orkat ringa mitt försäkringsbolag om musproblemet. Och jag har ont om pengar att köpa musfällor själv.
Den enda som kan ändra på dig själv är du.
Ingen annan kan göra det åt dig.

Vill du ha en förändring?
I så fall så måste du göra någon sorts förändring.
Och jag funkar ju som jag gör. Jag kan inte ändra mig. Jag önskar att jag kunde orka starta och städa hela hemmet, men det går ju inte. Och jag vantrivs i mitt hem.
 
Jag har alltid varit kaotisk samt pedant. Och jag har undrat över detta. Vad beror det på? Jag har alltid velat ha ordning och reda, men har alltid varit oförmögen att ordna det.
Du kanske inte är pedant egentligen. Kanhända har du bara lärt dig att det är så det borde vara. Du är ju en kreativ själ; kanske är kaoset mera du än du trott. Att hitta en acceptans i det skulle kanske ge dig lite sinnesro.
 
Du kanske inte är pedant egentligen. Kanhända har du bara lärt dig att det är så det borde vara. Du är ju en kreativ själ; kanske är kaoset mera du än du trott. Att hitta en acceptans i det skulle kanske ge dig lite sinnesro.
Nej, det är nog inget jag lärt mig. Jag hatar när det är kaos. Jag trivs inte i det själv och skäms för utomstående.
 
Jag kan ju inte klara mig själv. Det blir bara kaos då. Nu har jag t.ex. en mus i huset som bajsar överallt och jag orkar inte ta tag i det. Jo, fällan har jag ställt fram, men musen går inte i fällan.
EN mus i ett helt hus är vare sig kaos eller katastrof. Du får väl invänta den helt enkelt. Testa olika typer av beten (choklad är gott) och testa att flytta fällan till olika ställen.
 
EN mus i ett helt hus är vare sig kaos eller katastrof. Du får väl invänta den helt enkelt. Testa olika typer av beten (choklad är gott) och testa att flytta fällan till olika ställen.
Den äter på mina växter och bajsar på bänkar och bord. Och jag orkar inte städa efter den.
 
EN mus i ett helt hus är vare sig kaos eller katastrof. Du får väl invänta den helt enkelt. Testa olika typer av beten (choklad är gott) och testa att flytta fällan till olika ställen.
Däremot kan jag förstå att oförmågan att ta tag i det kan vara grymt frustrerande, och och att det blir ännu en av redan tusen manifestationer på ens misslyckande.
Men den enskilda musen i sig är inget stort problem om den inte råkar ha bosatt sig i skafferiet eller så.
 
Nej, det är nog inget jag lärt mig. Jag hatar när det är kaos. Jag trivs inte i det själv och skäms för utomstående.
Men om du nu alltid varit oförmögen till att ordna upp ditt kaos så kanske du behöver vara lite snäll emot dig själv och tänka att du gör så gott du kan? Om du nu ska bo ihop med dig själv resten av livet så får du kanske komma till freds med det. Det blir som det blir.
 
Jag har inte orkat ringa mitt försäkringsbolag om musproblemet. Och jag har ont om pengar att köpa musfällor själv.
Skicka ett pm med ditt nummer så kan jag Swisha 100kr så kan du köpa ett par musfällor. Eller din adress så kan jag posta ett par fällor så slipper du åka och köpa för det är kanske för svårt för dig att klara av i dagsläget men posten borde du orka hämta i postlådan
 
Och jag funkar ju som jag gör. Jag kan inte ändra mig. Jag önskar att jag kunde orka starta och städa hela hemmet, men det går ju inte. Och jag vantrivs i mitt hem
Du kan ändra på dina krav.
T.ex. släppa gräsmattan.
Acceptera att andra skapar en annan ordning än den du vill ha men misslyckas med att skapa. Vilken ordning som helst verkar ju bättre än hur du har det. Den sorts ordning som du vill ha kanske t.o.m. är omöjlig att skapa?
Vara mer överseende med människor som försöker hjälpa dig. För att slippa ha det som du har det kanske det måste bli på ett sätt som någon annan kan lyckas med att skapa.
Eller så kanske du kan komma på något annat som du klarar av att ändra på?
 
Lägg den tiden du lägger på att skriva om musen på att städa istället?
Ditt inlägg osar av förakt för funktionshinder.
Men om du nu alltid varit oförmögen till att ordna upp ditt kaos så kanske du behöver vara lite snäll emot dig själv och tänka att du gör så gott du kan? Om du nu ska bo ihop med dig själv resten av livet så får du kanske komma till freds med det. Det blir som det blir.
Så svårt det är. Och med en depression är allt så mycket svårare. Jag tycker det är misär i mitt hem.

Och ska man tro en del på Buke är det bara för mig att ta mig i kragen. Lätt som en plätt liksom.
 
Skicka ett pm med ditt nummer så kan jag Swisha 100kr så kan du köpa ett par musfällor. Eller din adress så kan jag posta ett par fällor så slipper du åka och köpa för det är kanske för svårt för dig att klara av i dagsläget men posten borde du orka hämta i postlådan
Tyvärr så behöver hon nog gift och det får bara läggas ut av utbildad personal. Fällor är svårt att hantera.
Bättre är nog hjälp med att ringa försäkringsbolaget.
 
Ditt inlägg osar av förakt för funktionshinder.
Har du ett funktionshinder?
Så svårt det är. Och med en depression är allt så mycket svårare. Jag tycker det är misär i mitt hem.

Och ska man tro en del på Buke är det bara för mig att ta mig i kragen. Lätt som en plätt liksom.
Nej det är verkligen inte lätt. Det är jättesvårt.
Men din enda väg ut ur din situation är att du gör någon typ av förändring. Annars så kommer det att fortsätta att vara likadant.
 
Så svårt det är. Och med en depression är allt så mycket svårare. Jag tycker det är misär i mitt hem.

Och ska man tro en del på Buke är det bara för mig att ta mig i kragen. Lätt som en plätt liksom.
Ja, depression får ju ofta till följd att det saknas startgas. Det är lättare att sitta kvar och grotta ner sig i eländet liksom. En anledning till att se över din medicinering. Något som ger dig ett lite bättre lyft, lite framtidstro, lite energi och livsglädje. Då får du nog ut mer av din tid med psykologen också.

Ta sig i kragen, skärpa till sig och det är väl bara att... är uttryck för okunskap och inget att bry sig om.
 
Har du ett funktionshinder?
Inget som det finns en diagnos på men lik förbannat har jag svårigheter med att fungera. Jag har jättesvårt med att t.ex. starta och att fullfölja. Och jag är alltid kaotisk oavsett omständigheter. Mat blir inte lagad och disken blir inte diskad, hur gärna jag än vill. Sopor blir liggande. Ibland lyckas jag ta mig i kragen och göra något men det är alltid förenat med en orimlig energiåtgång. Så nog tycker jag det är att vara funktionshindrad även om diagnos saknas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 077
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 181
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 361
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 806
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp