Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Isåfall är det off-label förskrivning och tror inte man kan räkna med att få ritalin om man ber om det.
Vården är inte så låst som man kan tro alltid, läkare vill ju också att folk ska må bra och många är villiga att testa olika saker och ting, man förlorar aldrig på att fråga.
 
Konstigt. När jag läser i fass så nämns det att den skrivs ut till dem som har adhd först efter att läkemedelsfria behandlingar provats. Läkemedlet är dessutom beroendeframkallande. Så bara den saken gör att jag inte är pepp på att prova.
Väldigt mycket är beroendeframkallande tyvärr.
 
Just ritalin och andra centralstimulerande mediciner är dock vanskligt att äta om man har problem med ångest då det här en tendens att öka ångesten.
Jag har fått ta paus i den behandlingen nu då jag får ännu mer ångest av liknande mediciner. Tyvärr, då jag i övrigt fungerar bättre på den.
 
Sa ju att jag inte är säker på att det kommer att fungera. Det är därför jag vill ha boendestöd.
Du vill ha ett magiskt trollspö alltså.
Hokus, pokus och boendestödet har fixat röran precis som du vill ha det?

En förändring som du kan göra där är att vara mindre kritisk mot boendestödet. Den som hjälper dig kanske behöver få tömma diskstället för att få en överblick över situationen. Andra människor har också olika strategier för hur de skapar ordning.
Din brist på strategier fungerar ju bevisligen inte.
Du kanske borde prova någon annans fungerande strategier i stället?
 
Just ritalin och andra centralstimulerande mediciner är dock vanskligt att äta om man har problem med ångest då det här en tendens att öka ångesten.
Jag har fått ta paus i den behandlingen nu då jag får ännu mer ångest av liknande mediciner. Tyvärr, då jag i övrigt fungerar bättre på den.
Eller så minskar den ångesten, som i mitt fall som har extrema problem med ångest. Mediciner fungerar olika för olika personer. Som sagt, man får pröva sig fram. Mycket av min ångest försvinner tex när jag känner att jag orkar med livet och det jämnar ut sig bra med min medicin. Att bli fri från problemen räknar jag inte med att någon medicin fixar, huvudsaken är att livet blir enklare.
 
Du vill ha ett magiskt trollspö alltså.
Hokus, pokus och boendestödet har fixat röran precis som du vill ha det?

En förändring som du kan göra där är att vara mindre kritisk mot boendestödet. Den som hjälper dig kanske behöver få tömma diskstället för att få en överblick över situationen. Andra människor har också olika strategier för hur de skapar ordning.
Din brist på strategier fungerar ju bevisligen inte.
Du kanske borde prova någon annans fungerande strategier i stället?
Boendestödet har ju funkat förut.

Jag har heller inte förbjudit någon att tömma diskstället. Jag har bara sagt att det är onödigt att tömma det.
 
Skönt att det fungerar för dig!

Har aldrig träffat en läkare som velat skriva ut det när någon har haft mycket ångest. Men bevisligen finns det då. 🙂
När alternativen är slut så får dom testa det som går. Sen har jag en fantastisk läkare som vågar prova nya saker också, har haft tur där faktiskt. Men klart det är ju en liten risk, speciellt när psykoser osv har varit ett stort problem, men ibland har man tur och dom fungerar bra ändå. Apoteket varnar mig varje gång "du vet väl att dom här inte går bra ihop" säger dom men uppenbarligen så fungerar det för mig och det är jag tacksam för.
 
Boendestödet har ju funkat förut.

Jag har heller inte förbjudit någon att tömma diskstället. Jag har bara sagt att det är onödigt att tömma det.
Hur skulle det vara om du vågade prova något nytt där?
Ta hjälp med att förenkla strukturen till något som du kan hantera kanske.
Minimalistiskt och lätthanterligt med så få saker som möjligt att hålla ordning på. Och så prioritera att installera diskmaskinen för att få en minskad arbetsbelastning.
 
Just ritalin och andra centralstimulerande mediciner är dock vanskligt att äta om man har problem med ångest då det här en tendens att öka ångesten.
Jag har fått ta paus i den behandlingen nu då jag får ännu mer ångest av liknande mediciner. Tyvärr, då jag i övrigt fungerar bättre på den.
Ytterligare en anledning att inte ta det. Jag tål ju inte ens koffein.
 
Hur skulle det vara om du vågade prova något nytt där?
Ta hjälp med att förenkla strukturen till något som du kan hantera kanske.
Minimalistiskt och lätthanterligt med så få saker som möjligt att hålla ordning på. Och så prioritera att installera diskmaskinen för att få en minskad arbetsbelastning.
Att prova arbetsterapeut är ju att prova något nytt. Jag vet inte vad mer jag skulle kunna prova.

Men eftersom boendestödet har funkat förut så är det bara synd att jag inte kan fortsätta med det.
 
Du vill ha ett magiskt trollspö alltså.
Hokus, pokus och boendestödet har fixat röran precis som du vill ha det?

En förändring som du kan göra där är att vara mindre kritisk mot boendestödet. Den som hjälper dig kanske behöver få tömma diskstället för att få en överblick över situationen. Andra människor har också olika strategier för hur de skapar ordning.
Din brist på strategier fungerar ju bevisligen inte.
Du kanske borde prova någon annans fungerande strategier i stället?
Det är ju ingen annans som funkar heller.... dom blir sågade på en gång.
 
Jag förstår om det här är något som blir ett direkt, ångestframkallande, fobi, nejnejnej, ECT används ibland mot svåra depressioner/panikångest och har visat sig fungera bra.

https://psykiatri.sll.se/vard-hos-oss/elbehandling-ect/
ECT skulle jag inte rekommendera till någon som inte har en väldigt svår depression där alla andra behandlingsmöjligheter är uttömda eller det är akut. ECT är ett helvete att gå igenom för väldigt många.
Fått två omgångar av det och det är inget jag frivilligt skulle utsätta mig själv för igen. Tyvärr är inte all vård frivillig dock.
 
Jag förstår om det här är något som blir ett direkt, ångestframkallande, fobi, nejnejnej, ECT används ibland mot svåra depressioner/panikångest och har visat sig fungera bra.

https://psykiatri.sll.se/vard-hos-oss/elbehandling-ect/
Vården har hittills inte föreslagit det. Tror det kanske är för att jag ändå fungerar någorlunda.
Hur yttrar det sig att du inte tål koffein?
Jag blir skakis, går upp i varv, blir dålig i magen, får panikångest.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 790
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 278
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 654
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 613
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp