"Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Vad fin han är! Rör sig riktigt trevligt faktiskt.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag har inte den blekaste aning om hur man ställer in inställningarna på youtube så man kan se på mobilen :confused:
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Det var väl Niela som la ut en film på sin islänning här för ett tag sen och fick massvis med skit för att det var så uselt enligt de flesta här?

Det finns säkert nån användare som har sparat länken och kanske pm:ar den till dig.:angel:
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Vet inte, jag har aldrig sett film på den. Bara läst att den kan väldigt mycket. Tycker bara det är roligt att se andra raser i dressyr. Har alltid gillat dom lite "udda" hästarna så för mig är det intressant. Men givetvis ska inte ngn annan skicka film, det får ju användaren dela med sig av själv. Man kan ju visa några sekunder bara....skulle gärna vilja se passagen :laugh:
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Tack. Jag gillar galoppen, men har i övrigt inte tänkt så mycket på hans gångarter. När jag kikade på honom såg jag bara hans bläs och stora fina ögon :o Men visst så rör han sig okey. Det räcker för mig iaf :laugh:
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Vilket fint ekipage! Ni passar verkligen ihop och du rider väldigt bra. :) Tycker den rör sig minst lika bra som många av halvbloden här uppe i Sundsvall :)

Håller verkligen med dig! Dressyrteamet hade garanterat plockat mycket placeringar här i krokarna:).
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Håller med övriga. Dessutom så måste jag säga att jag tycker att Araber ofta kan ha en så ful rakbent galopp men din rör sig verkligen jätte trevligt! Kul att du har hittat en häst som du trivs så bra med!
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Vilka klasser planerar du att tävla? Roligt med en som rör sig så trevligt, och att han har utstrålning som en arab stör ju inte :) Annat än "fulbruna halvblod" ;)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag har varit ute på honom i höstas. Han är 14 år nu och i höstas som 13 åring så hade han bara varit på två tävlingsplatser i dressyr. en gång på våren och en gång (2 klasser) år 2010. Så vi har fått åka ut och lära honom med mijön. Han är ännu ganska spänd att åka ut med. Tror väl han ska ut och hoppa :D vill mest galoppera. haha. så jusr det har gjort att valet av klasser varit svårt. vi startade lätt klass. Fick ngn vinst i LB och kom 5.a av ca 35 i en annan. (skoj!) sedan fick vi två kval i msvc så vi får alltså starta msvb. Han visar dock inte på långa vägar hurfin han är på tävling ännu...så det är intressant o se hur det utvecklar sig. Måste åka ut på några fler titta av sig starter först...(lätt klass) sedan siktar vi på Msvb. Sedan får vi se :) känns som det finns mkt kvar att hämta i honom :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Vad duktiga ni är! & superfin påg. :) Lutar åt att nästa häst blir en arab alltså... :D
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag tycker inte om att visa filmer på forumet på min heller...men jag gör det iaf...och så hoppas jag att du visar en video på din islänning! ;) För vi är många som vill se henne nu... så jag bjuder till med en video på min arab och kom igen...nu vill se se en snutt på din...:D

klick

(min är fd hopphäst och fd avelshingst som på äldre dar skolas om till dressyrhäst)



Fast varför göra saker man inte vill? vad får du ut av de??
Jag får inte ut nått av att lägga ut varken bilder eller filmer här längre,
Och som en här sa folk tycker de bara är skit så varför ska jag då lägga ut mer?? Vill ni bara se skit?;)


Buke är buke och ska man lägga ut bilder och filmer här ska de va perfektion annars blir man påhoppad om att vara en dålig människa som rider sin häst så dåligt och att det är synd om hästen.

Min häst är under utbildning och den filmen jag visade är just under ibörjan av en ny rörelse (första veckan) och tycker folk är fruktansvärt orättvis mot min häst framförallt som kräver att min häst skall utföra en ny övning med perfektion.

Sedan denna film filmades har min häst blivit 100ggr bättre och starkare och utför övningen betydligt bättre.. Men det är ju så det funkar men inte på Buke, här skall hästar inte få va under utbildning utan de föds färdigutbildade

Man måste skilja på 2 saker.

En häst som är dåligt utbildat och verkligen rids dåligt

Och en häst som är under utbildning och går lite hackigt en tid tills de nu man håller på och lär in befästs hos hästen.

Och på filmen filmas det en häst som presis har fattat en ny sak och även om det inte är 100% korrekt med vinklar och ryggverkan är hon otroligt duktig och vi är glada att hon fattar åt vilket håll vi vill ha henne åt.
Hon älskar att utföra sin nya övning och även om det inte är 100% så berömmer vi henne för att hon försöker.
Och de blir lite missuppfattningar här och där från hennes sida så gör det inget.

Det betyder ju inte att vi är nöjda och alltid kommer rida så, nej utan att vi jobbar vidare frammåt och hela tiden blir bättre och bättre.

Så här har du en utförlig förklaring till varför jag inte längre lägger ut filmer eller bilder här.
För jag har ingen lust att faktiskt få höra hur jävla dåliga vi är när så inte är fallet.
Det räcker med att de som ser oss rida berömmer oss och tycker vi är otrolligt duktiga och som faktiskt peppar oss och gläds med oss i våran utveckling.

Det blir man ju glad över och det är sånt som jag behöver nu i våran utbildning att höra att det går bra och inte hur otroligt sopiga vi är här ute p åBuke.


Men som jag sagt är folk som vill se oss mkt välkomna hem till oss och se oss rida i ridhuset istället.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Just passagen hade jag gärna sett! :)

Jag tror inte det är problem att lära islänningar piaff eller galoppiruetter. Det gjorde min fyrgångskorsning innan han blev gammal(nu 30 år).
Men seriebyten tror jag blir MYCKET svårt på en sån. De har lite svårt med galoppen. Och sen att de är så små och då snabbare i takten gör att det är skitsvårt att som ryttare hinna med.

Byter din? Ner till hur många språng?

Sånt här intresserar mig en del. Därav frågor.. :)

Min har en mkt bra rund galopp så när den får jobbas med så hon blir mer stark så kan jag nog tro att hon kan byta i serier.
Idag gör hon bara enkla byten och de sitter inte till 100% än men just nu har vi fokus på traven och jobbar mkt med den.
En sak i taget=)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Haha!

Ingen fara, jag kom ihåg att titta när jag satte mig vid datorn.

Han är ju jättefin. Det enda som stör mig är att han ser så himla välriden och prydlig ut och så sitter du i en bylsig tröja.. *mummel mummel* Men jag är någ mer skadad av mina år som slav åt dressyrryttare än man var medveten om.. :-).

Men pålle ser, som sagt, jättetrevlig ut! Dit ska vi också komma när pållan är igång. Just nu finns bara 2 gångarter; snabb skritt på lång tygel eller takta/trava. Eftersom hon bara ska skritta blir det långa tyglar..

/Lavinia
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Haha. Tyckte det var lite overkill att ta en kavaj :D Har för mig det var lite kallt också. :D
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Fast Niela, jag tror e.g inte att ngn tycker att du är skitdålig. Men det blir ju lite tokigt när du formulerar dig som om ni är ngt som helt enkelt inte stämmer. Tex " jag vet 2 till som OCKSÅ är högt utbildade i dressyr" Vad jag förstår så var ju sanningen den att din häst var i stort sätt grundriden, dvs knappt på lättklassnivå. Den mesta kritiken du fick rörde väl e.g din tränare som väljer att sätta passage i en häst som inte är klar för det. Som du själv sa sa har din häst utvecklats på väldigt kort tid (minns inte exakt tidsrymd)Tycker du inte själv att det är lite märkligt att det för proffsryttare på talangfulla halvblod tar det år att komma till passage. Då borde det rimligen ta ännu längre tid för er? Det är verkligen jättekul att du har så roligt med din häst och att ni utvecklas. Men det blir supertokigt om du försöker att få det att framstå som ngt det inte är.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Passage före byten alltså ?
Ledsen men jag har Kommenterat dig förrut i
Ämnet och även sett filmer av dig och måste hålla med NilaD
 
Senast ändrad:
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag vet tyvärr inte vilken film du pratar om. Har som sagt inte sett film på din häst. Jag vet att man kan få elaka påhopp på forum. Sist jag la ut film så fick jag höra att jag var så fet så jag skulle bli utblåst om jag kom ut på tävling. Klart sånt sätter sina spår att höra på ett forum. Detta är första filmen jag har lagt ut sedan dess på forumet. Och kanske sista gången också. Men jag vill samtidigt gärna få upp rasens rykte i mitt fall. Dom behöver ses i ngt annat än i en showring. Man behöver se att dom kan annat också med lite träning.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Det kommer jag ihåg och drevet som fick på dig under år minst var helt sjukt . Otroligt .
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Trevlig sits.
Men hästen ser inte ren ut i slutan, avlastar vänster bak. Och heller inte helt ren takt i travlängningarna - som dock är avslappnade med väldigt trevlig frambensaktivitet.

Du visar i stort sett bara höger varv. Har hästen svårt för vänster varv?
Oren häst, tyvärr, även om det är trevligt ridet.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag vet vad du menar i traven. du tänker på första frekvensen där han hackar till. det är djupa spår från spåret och när vi travar upp o ifrån det tappar vi takten. detta filmades strax före nyår och ingen hade harvat eller krattat spår på flera dagar. Han går bara så när vi tar oss ur spåret o sedan går han rent. slutorna är dock mer mitt fel. jag kan inte....är rättare sagt värdelös....på slutor.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 600
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 309
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 024
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 413
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp