Alvedon 665 slutar säljas. Nu då?

Du verkar totalt ha missat att den har gett svåra biverkningar så som leverskador trots att man användt dom enligt ordination.
Men inte missat att somliga läkare skriver en egen maxdos i doseringen som är lägre än fass. Troligen där de misstänker att levern inte orkar mer.

Men nu är det ju inte därför den dras tillbaka alls. Utan pga svårt att rädda de som medvetet/omedvetet tar överdoser.

För att vara sån så vet jag en tjej som inte kan äta en enda alvedon 500mg för hennes levervärden blir kass direkt. Hon har ingen leversjukdom i grunden heller så läkarna förstår inte varför. Men jag tycker ändå att alvedon är en bra medicin med väl utredda verkningar och biverkningar.
 
Lägger till då jag missade att det hänt så mycket innan mitt nästa inlägg...

Eftersom det inte går att göra något åt det här beslutet här i vår tråd så kan jag bara hålla tummarna att alla hittar nya behandlingar som hjälper minst lika bra som 665 och de som ej fungerar med annan medicin önskar jag att de lyckas få en licens om det alternativet kommer att finnas.
 
Värdering av vilka biverkningar som anses problematiska är ju vad de får för konsekvenser.
Om man får en leversvikt som inte går att häva, och som kan uppstå relativt sent i förloppet av en relativt låggradig överdosering så är det inte så bra.
Behandlingen som står till buds vid paracetamolorsakad leversvikt som man inte klarar behandla i akutskedet kan vara levertransplantation.
Finns det ingen ledig lever så är konsekvensen döden.

Det krävs inte stor överdosering för att riskera allvarlig leverskada med paracetamol.
Jaha? Man får väl utgå från som lekman att paracetamol är väl beprövat antar jag eftersom det till och med säljs receptfritt. Om många skulle få akuta leverskador så skulle väl medicinen tas bort från marknaden, men det handlar ju om de som överdoserar och dumhet är liksom svårt att skydda människor ifrån.
 
Jaha? Man får väl utgå från som lekman att paracetamol är väl beprövat antar jag eftersom det till och med säljs receptfritt. Om många skulle få akuta leverskador så skulle väl medicinen tas bort från marknaden, men det handlar ju om de som överdoserar och dumhet är liksom svårt att skydda människor ifrån.

Men jag förstår inte. Såg du inte det här:

Professionellt: det var länge sen jag hade så ont i magen som när jag försökte rädda livet på min senaste Alvedon 665-intox. ”Vanliga” alvedon-intoxer kan man slappna av med efter några timmar. 665orna? Not so much. Där kommer jag inte att sakna dem.

Jag förstår om folk som fått revolutionerande bra smärtlindring av 665:an är besvikna nu. Men i ett större perspektiv: det är väl inte okej att ha kvar en så riskabel medicin med motiveringen att en del är dumma? Får de skylla sig själva då?

Jag antar att det @Laa beskriver innebär att det kan vara svårt att stoppa en akut leversvikt för att 665:an fortsätter frisättas. Det låter fasansfullt.
 
Men jag förstår inte. Såg du inte det här:



Jag förstår om folk som fått revolutionerande bra smärtlindring av 665:an är besvikna nu. Men i ett större perspektiv: det är väl inte okej att ha kvar en så riskabel medicin med motiveringen att en del är dumma? Får de skylla sig själva då?

Jag antar att det @Laa beskriver innebär att det kan vara svårt att stoppa en akut leversvikt för att 665:an fortsätter frisättas. Det låter fasansfullt.
Nä jag missade det inlägget. Är det så att 665 ger fler överdoser och svårare leversvikt så är ju saken biff, dvs då är det ju självklart att den bör dras in. Men jag fattade det som att det inte var så?
 
Nä jag missade det inlägget. Är det så att 665 ger fler överdoser och svårare leversvikt så är ju saken biff. Men jag fattade det som att det inte var så?

Den beredningen ger helt klart fler leverskador som är svårare att häva.
Möjligen fler oavsiktliga överdoseringar eftersom "folk" är vana att ta åtta Alvedon per dygn.

Jag har också läst det där om att det är fler biverkningar även på "korrekt" dosering men har ingen källa, så det går väl inte att påstå med någon säkerhet.
 
Nä jag missade det inlägget. Är det så att 665 ger fler överdoser och svårare leversvikt så är ju saken biff, dvs då är det ju självklart att den bör dras in. Men jag fattade det som att det inte var så?
Såvitt jag förstår av det jag läst om den under trådens gång så verkar det som att överdosering leder till svårare konsekvenser, helt enkelt.

Paracetamol överhuvudtaget är ju inget att leka med: "Användningen av paracetamol är omfattande, och förgiftning med paracetamol har varit ett problem för sjukvården ända sedan 1960-talet. Årligen vårdas mer än 1 500 patienter i Sverige på sjukhus grund av paracetamolförgiftning [1]."

http://www.lakartidningen.se/Opinio...ifierad-frisattning-pa-vag-ut-fran-marknaden/

Det har ju också dragits in - alltså vanlig paracetamol - från livsmedelsbutikerna. (Jag hade glömt det när jag i all hast högg ett paket Alvedon när jag hade huvudvärk i Ica-kön, när jag kom ut till bilen och rev upp paketet upptäckte jag för sent att jag tagit ett paket barnsuppar :meh:)
 
Jaha? Man får väl utgå från som lekman att paracetamol är väl beprövat antar jag eftersom det till och med säljs receptfritt. Om många skulle få akut a leverskador så skulle väl medicinen tas bort från marknaden, men det handlar ju om de som överdoserar och dumhet är liksom svårt att skydda människor ifrån.
Paracetamol är ett gift som ger leverskador öven i låg dos. Det finns de som tål de rekommenderade doserna men det är allt för lätt att överdosera och eftersom faran inte märks förrän efter ett par dygn när det är inreparabelt är dödligheten för stor, därför dras det in.

Det är ju inte på ren :devil:skap som man gör det utan för att allt för många dör.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 539
Senast: fejko
·
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
2 780
Senast: Anna-L
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 494
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 238
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp