amatörfotografering-kameror, objektiv och allt vad det är!

T

Try

Jag känner mig litegrann som Alice i underlandet, dvs helt vilse.
Jag har inga fotograferingskunskaper överhuvudtaget men har nu blivit sugen på att införskaffa mig en systemkamera för att använda till lite alltmöjligt, dokumentation av livet, hästar, natur och diverse andra vackra objekt. Amatörlek helt enkelt.:idea:
Tänkte satsa på att försöka köpa begegagnat för typ 3000-4000:-, så någon väldigt basic nybörjarkamera. Tips? Ideer? Vad är det jag borde leta efter egentligen, vad är viktigt och vad kan prioriteras bort? Förstår mig inte alls på alla fina termer och ord, men försöker läsa på lite för att slippa plocka hem första bästa på måfå.:cool:
Hitills har jag kikat lite på någon nikon d40 och en canon eos 1000d men har ingen erfarenhet och kan därför inte avgöra om någon av dessa skulle passa mig.

och när jag väl lyckats hitta en hyfsad kamera så återstår hela grejen med objektiv hit och dit! Puhh!:angel: Om man bara vill fotografera då?! ta en bild, plåta hästen, you know the drill.;) Usch vad komplicerat allt ska vara!
 
Sv: amatörfotografering-kameror, objektiv och allt vad det är!

Åk till någon affär där alla stora märken finns, känn ordentligt, vad passar DIN hand? Vad finns det för program att välja? Kan du välja manuella inställningar enkelt om du vill börja experimentera? Vad gäller objektiv så kan det vara bra att ha ett med rejält zoom-omfång så du slipper byta objektiv. Varefter du lär dig mer kan du köpa mer specifika. Nikon t.ex. har ett som är 18-200 och alltså ger dig ett mycket stort register, billigare är 55-200, det du tappar är "förminskningsmöjligheten", 50 är ungefär vad du själv ser.
 
Sv: amatörfotografering-kameror, objektiv och allt vad det är!

Jag gjorde som Madick föreslår, dvs åkte till en butik och klämde och kände. Åkte hem och läste på lite till. Åkte ner igen (ja han i butiken kände igen mig ;)). Klämde och kände och testade och velade. Tillslut sa han i butiken att jag fick ta med en av kamerorna hem och testa över helgen och lämna tillbaka den på måndagen ifall jag inte är nöjd. Så jag blev med en Sony A350 (detta var våren 2008). Det finns lite färre mängd objektiv än till Nikon och Canon, men jag är kanonnöjd.

Jag är inget proffs utan glad amatör.
Här finns i alla fall lite bilder ifall du vill se vad man kan göra med min kamera utan några direkta kunskaper ;) Bilder

Om jag förstått det hela rätt så är Madick proffs på fotografering så jämför inte mina bilder med hennes :P
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej hopp! Jag har just nu ett Canon EF 50/1,8 II objektiv som jag gillar men jag skulle vilja uppdatera mig lite så jag tänkte kolla om...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: lisa412
·
S
IT & mobiler Jag vet det finns 100 st kamera trådar men jag blir inte ett dugg klokare när jag läser dom, man har ju alltid egna frågor och egna mål...
Svar
9
· Visningar
1 230
Senast: sodiro
·
IT & mobiler Har letat bland de många kameratrådarna som finns men inte funnit det jag sökte så bestämde mig för att göra ännu en kameratråd.. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: pemma
·
Y
IT & mobiler Har bestämt mig för att köpa en systemkamera och just nu står det mellan en Nikon D40 och en Canon eos 1000D. Vet att kamerorna är...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 063
Senast: Kuckeliku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp