American bully

Tack för ett ganska nyanserat inlÀgg Àven om det inte framgÄr vad du utgÄr ifrÄn. Dina egna kriterier? Ja Àven Bullyn har raskaraktÀristiska drag. De kvalitéer som du beskriver Àr inte vad jag önskar. En hund som blir trött och trÄkig vid fyllda 4 Är Àr inte vad jag önskar. Eller en som hugger sin Husse för att den vaktar sin bil. Min upplevelse och fördom. SchÀfrar, Tervuerens, Rottis och Malinois som attackerar hundar, mÀnniskor, hÀstar och fÀller vilt har jag haft nog av.
Jag lĂ€gger inte skulden pĂ„ raserna utan Ă€garna som alla var Följare. SOM jag jagade dessa hundar. En av hundĂ€garna hade hela tiden 4 stycken som han varken ville eller kunde klara av. Han sa vid ett tillfĂ€lle att jag var den enda som de inte skĂ€llde pĂ„. Nej tacka 17 för det. Sen byttes de ut eftersom de blev pĂ„körda eller avlivade till en ny Klan som inte kĂ€nde mig. Nej det var inte förortsgangsters. En skydds trĂ€nad SchĂ€fer attackerade sin egen Husse för att han var annorlunda klĂ€dd. Nu klumpade du ihop alla blandraser sĂ„som har gjorts tidigare med alla bullterrier typer tidigare. I min vĂ€rld Ă€r Border Collie den mest lösaktiga hunden följt av Rottweiler. Border collie med annan icke vallande trevlig ras ger ofta trevliga individer. Även friska.
Uppfödare borde kÀnna till att ingen valp Àr den andra lik. Vissa fastnar man extra för.
Popularitet i raser gÄr i vÄgor generellt.
Mops och Bulldog verkar var mest inne nu. Nej jag grundar det inte pÄ statistik.
Jag skulle vilja veta varför det Àr en dÄlig sak att American Bullies Àr Dyra? Som sÄ mÄnga andra raser. Det torde finnas en anledning till aversionen mot rasen eftersom att trÄden skapades och fylldes pÄ med hörsÀgen som sedan verifierad som en sanning trots att det handlade om Pitpull eller Amstaff. Ett par hade TrÀffat pÄ en IRL. Varför Àr det sÄ viktigt att peka finger pÄ en ny populÀr ras och sÀga att Bully Àgare har fel?
De hundar pÄ "min strand" som inte kan leka med andra har varit renrasiga traditionella "snÀlla" raser. Amstaff och Engstaff har lÀrt varandra att komma över vattenskrÀck. Inte ens dominans med svansen. De fÄr dock inte interagera sjÀlva utan övervakning dÄ de inte Àr en homogen Flock.
Jag utgÄr frÄn min samlade erfarenhet som hundÀgare sedan - 00, som instruktör, och som testledare och beskrivare (typ domare) pÄ mentaltest.

Ditt inlÀgg Àr tyvÀrr mycket svÄrt att följa, Àr det google translate som anvÀnds? Kanske bÀttre att skriva pÄ modersmÄlet sÄ Àr det kanske nÄgon vÀnlig sjÀl som kan översÀtta.
 
Toppen. Men om man vill ha en stor hund. Ska alla vÀlja den som Àr friskaste i nulÀget, Àven om underlaget för undersökta hundar inte Àr tillfredsstÀllande? Att avelsdjur undersöks garanterar inte att hela kullarna Àr friska. I synnerhet inte om sjukdomarna visar sig först vid 4-5 Ärs Älder. Jag vill tro att man tar med sig rasens defekter i valet av ras.
En Toyhund pÄ nÄgra kg borde inte ha Àrftliga ledsjukdomar. I min vÀrld. Det stÄr t o m att den varit inavlad. Inte ens linjeavel Àr nÄgot som jag skulle acceptera.

Folk fÄr vÀl vÀlja den hund de vill ha. SjÀlv tycker jag att det Àr djupt tragiskt med raser som avlats till ett liv i lidande pÄ grund av extrema "skönhetsideal" eller dÀr man tummat pÄ hÀlsan till fördel för t.ex. utstÀllningsresultat och slutat med en ras med hög frekvens av allergier eller cancer osv.

Du har rÀtt i att det inte Àr nÄgon garanti att undersöka avelsdjuren, men jag tror att vi kan vara överens om att vissa raser har vÀldigt lÄg sjukdomsfrekvens och andra vÀldigt hög. Det Àr inte jag som sitter och filosoferar, utan tydlig statistik frÄn veterinÀrer, SKK och försÀkringsbolag.

Varför skulle inte toyhundar kunna ha Àrftliga ledsjukdomar? Ledproblem kan orsakas av tilllvÀxtrubbningar, felaktig utformning av ledkulan/ledfÄran, problem med strukturen (muskler, senor, ligament) runt leden.

Jag har dessutom svÄrt att tro att det finns raser som blivit homogena utan nÄgon form av inavel.
 
Googla "staffordshire bullterrier bet ihjÀl" sÄ fÄr du hur mÄnga trÀffat som helst. Man ska veta vad man har i kopplet och sluta tro att dem Àr ofarliga bara för att folk kallar dem "nanny dogs". En staffordshire bullterrier i rÀtt hÀnder Àr en fantastisk familjehundar, i fel hÀnder Àr den farlig.
Det var en Amerikansk bulldog och inget annat.
 
Jag ska inleda med att skriva att min erfarenhet av Bullyn frÀmst Àr frÄn lÀktarplats. Har sett den dyka upp, byta skepnad och sÀljas under olika rasnamn.

Avelsarbetet pÄbörjades i slutet av 1990-talet och i början av 2000-talet var Bullyn stor och kraftigt byggd. Den var antingen blue/bluenose eller red/rednose och beskrevs nÀstan uteslutande som Pitbull. MÄnga ifrÄgasatte avelsarbetet och pÄstÄendet att enbart Amstaff och Pitbull hade förekommit i aveln. Dave Wilson, Àgare till kennelprefixet Razors edge, erkÀnde senare i en artikel att han hade korsat in andra raser.

I mitten av 00-talet sÄldes den första Bullykullen i Sverige. Det hÀr var innan de olika storlekarna dök upp. Kullen var blue/bluenose, hÀrstammade frÄn Razors edge och sÄldes som Pitbulls. Runt 2010 presenterades de olika storleksvarianterna. Uppdelningen i olika storlekar och en faktisk ambition att Àgna sig Ät exteriöravel Àr alltsÄ nÄgonting nytt hos Bullyn. Innan dess hade det inte funnits nÄgon egentlig exteriöravel. Det har inte heller funnits nÄgot egentligt mÄl gÀllande de mentala egenskaperna i rasen. Ytterligare en fundering jag har Àr var alla nya fÀrgvarianter kommer frÄn?

TÀnkte avsluta med att skriva nÄgot om rasnamnet dÄ den opportunism som lÄg bakom namnbytet i mitt tycke sÀger mycket om Bullyaveln. Uppfödarna och Àgarna höll lÀnge fast vid att kalla Bullyn för Pitbull. Detta förÀndrades snabbt nÀr rasnamnet Bully blev eftertraktat och ledde till högre valppriser. Den övervÀgande majoriteten av uppfödare i rasen verkar ha pengar som frÀmsta drivkraft och seriösa uppfödare verkar vara vÀldigt ovanliga. Det Àr ett hopkok av mÄnga olika raser dÀr det inte funnits nÄgon röd trÄd i aveln och som ett resultat av det Àr det som att köpa grisen i sÀcken. DÀrmed inte sagt att det inte gÄr att hitta en bra hund av rasen men det kommer stÀlla stora krav pÄ dig som köpare med att göra din hemlÀxa.
 
Om du lÀser alla mina kommentarer i diskussionen runt barnet som blev ihjÀlbitet sÄ Àr det inte samma fall som det du tÀnker pÄ, det Àr 2 olika incidenter pÄ 2 olika stÀllen med 2 olika hundar.
Du kanske missade men jag tar gÀrna en lÀnk till den andra incidenten?
 
Har en pÄ fb som skaffat bully (man fÄr visst hashtags pÄ köpet som dontbullymybread, americanbullyxl, bslbitesmybullydoesnt till varenda bild). Den Àr vÀl dryga Äret och ser sÄ otroligt tung ut exteriört. Föga förvÄnande att den redan hunnit dra korsbandet och nu utreds för allergier.
 
Har en pÄ fb som skaffat bully (man fÄr visst hashtags pÄ köpet som dontbullymybread, americanbullyxl, bslbitesmybullydoesnt till varenda bild). Den Àr vÀl dryga Äret och ser sÄ otroligt tung ut exteriört. Föga förvÄnande att den redan hunnit dra korsbandet och nu utreds för allergier.

Det Àr sÄ hemskt nÀr de inte har nÄgon chans frÄn födseln ens pga att det inte tas hÀnsyn till hÀlsan nÀr man avlar :(
 
Denna fick jag upp pĂ„ instagram. Vet knappt ens hur man kan fĂ„ det till en hund đŸ˜¶
81A46E09-B0DB-45AB-A21C-09B211A6335D.jpeg
 

Liknande trÄdar

Övr. Hund *lĂ„ngt* Jag har tvĂ„ smĂ„ chihuahuakorsningar, 4 och 5 Ă„r gamla. Den ena, Ådi, Ă€r lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 632
N
Övr. Hund Satt och surfade runt lite pĂ„ Royal Canins hemsida nĂ€r jag kom in pĂ„ rassidan (dĂ€r man kan lĂ€sa lite om olika raser) nĂ€r jag stötte pĂ„...
2
Svar
33
· Visningar
3 084
Senast: RĂ„ttan
·
S
Övr. Hund jag Ă€r kanske lite udda, men jag vill inte ha en valp.. jag tycker inte jag riktigt har den erfarenheten att uppfostra en valp och...
Svar
14
· Visningar
3 994
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghĂ€stbete
Tillbaka
Upp