American bully

För att återgå till ursprungsämnet. Jag har ingen direkt erfarenhet av bullys men förstår inte riktigt skillnaden eller varför folk väljer en sån framför amstaff. I de fall man kan se en skillnad ser amstaff mer hälsosamma ut och bullys klart mer extremavlade, de verkar vara på väg mot engelsk bulldog med sina tunga kroppar, krokiga ben och stora huvuden. Vad är det som gör att bullyköparna inte vill ha amstaff längre? Är det bara för att de är inne? För att de säljs så dyrt att det blir en statussymbol? Eller är det så att bullyn är en segare och sävligare variant på amstaff?
Jag tror att jag vet svaret redan ;)
Och jag tänker att american pitbulls är väl ännu mera en ras som är lik bullyn men på ett hälsosammare sätt. Visserligen är den inte godkänd som ras av SKK men det är ju inte bullyn heller så jag tänker att det spelar nog mindre roll.. :p

Jag har bara träffat en amstaff men den var lite aloof och familjeorienterad, det var matte som var rolig, inte jag :D Vilket kan ju iofs vara något man önskar.
Jag personligen skulle välja en staffe 200%, älskar dem :love1:
 
Förmodligen (förhoppningsvis) är det där inte i Sverige. Tror "pockets" är mest poppis i ursprungslandet USA. Fortfarande förfärligt och förkastligt.
Och vilken ficka passar de där i?? :confused: Man har ju hört talats om pocket frallor eller chihuahuor men då passar de "rimligen" i fickor (eller var det "cup"?). Men dessa bestar får ju knappast plats i någon ficka, om de ens kan gå igenom en smal dörröppning :eek:
 
Och vilken ficka passar de där i?? :confused: Man har ju hört talats om pocket frallor eller chihuahuor men då passar de "rimligen" i fickor (eller var det "cup"?). Men dessa bestar får ju knappast plats i någon ficka, om de ens kan gå igenom en smal dörröppning :eek:
Det brukar vara teacup på de små raserna, ja! Tror inte att en bullyvalp ryms i en tekopp någonsin. :D Men ja, aveln på miniatyrindivider är ju lika illa den, de ser ofta bedrövliga ut tycker jag.

Edit: bullyvalparna ryms nog inte i en ficka heller, nu när jag tänker efter... så var det med den logiken! 😅
 
Och jag tänker att american pitbulls är väl ännu mera en ras som är lik bullyn men på ett hälsosammare sätt. Visserligen är den inte godkänd som ras av SKK men det är ju inte bullyn heller så jag tänker att det spelar nog mindre roll.. :p

Jag har bara träffat en amstaff men den var lite aloof och familjeorienterad, det var matte som var rolig, inte jag :D Vilket kan ju iofs vara något man önskar.
Jag personligen skulle välja en staffe 200%, älskar dem :love1:
Pitbullen var rasen man utgick ifrån när man skapade bullyn. Det man ville ha var just en bredare, muskligare "bulligare" hund.
 
Bullyaveln varierar enormt, det finns de som ser ut nästan som Amstaffs och det finns de som ser ut som paddor. Har träffat både trevliga och otrevliga exemplar och även om de är avlade för att vara mildare än andra kamphundsraser är det långt ifrån alla som är det. Sen finns det som sagt avarter. Som den här varningen på Facebook; Det är inte en frisk hund som dör av en 20 min promenad i 17 grader.

Screenshot_20210715-112834_Samsung Internet.jpg
 
Pitbullen var rasen man utgick ifrån när man skapade bullyn. Det man ville ha var just en bredare, muskligare "bulligare" hund.
Talar vi om den tidiga aveln där hundarna mestadels var röda eller blåa skvallrar färgerna om raserna som använts. De blåa härstammar från Amstafflinjer och de röda från Pitbullinjer.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Bullyaveln varierar enormt, det finns de som ser ut nästan som Amstaffs och det finns de som ser ut som paddor. Har träffat både trevliga och otrevliga exemplar och även om de är avlade för att vara mildare än andra kamphundsraser är det långt ifrån alla som är det. Sen finns det som sagt avarter. Som den här varningen på Facebook; Det är inte en frisk hund som dör av en 20 min promenad i 17 grader.

Visa bifogad fil 73656
Att en del påminner om Amstaffs beror på att rasen delvis härstammar från den rasen. Har länkat en stamtavla till en tidig hund från Razors edge som var utställningschampion som Amstaff. Tredje och fjärde generationen är proppad med meriterade utställningshundar inom AKC (Amstaffs).

https://pedigree.gamedogs.cz/details.php?id=129594
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nä jag fattar fortfarande inte varför man ansett sig behöva ytterligare en ras för i mina ögon är amstaff, pitbull och bullys snarlika. Olika grenar av samma ras snarare än olika raser. Men jag kanske har fel.
 
Nä jag fattar fortfarande inte varför man ansett sig behöva ytterligare en ras för i mina ögon är amstaff, pitbull och bullys snarlika. Olika grenar av samma ras snarare än olika raser. Men jag kanske har fel.
Folk vill ha nåt nytt, nåt fränt och coolt, nåt ÄNNU fränare än de andra som börjat bli skåpmat. De här hundarna är identitetsbyggare.
 
Senast ändrad:
Nä jag fattar fortfarande inte varför man ansett sig behöva ytterligare en ras för i mina ögon är amstaff, pitbull och bullys snarlika. Olika grenar av samma ras snarare än olika raser. Men jag kanske har fel.
Plus bullhundar med inkorsning av andra raser. Jag har sett typer från högställda, lätta med "typiskt bullhuvud" till hundar som mest liknat paddor.

Och jo, de flesta har varit trevliga mot människor. Men jag har inte litat på dem för fem öre när det gällt mina dvärgpudlar.
 
Pitbullen var rasen man utgick ifrån när man skapade bullyn. Det man ville ha var just en bredare, muskligare "bulligare" hund.
Ja, men pitbullen är faktiskt redan muskulös tycker jag, träna den i drag om man vill att den ska bli mera muskulös O_o:cautious: Jag skulle iallafall alla dagar föredra en pitbull framför en bully faktiskt.
 
Det brukar vara teacup på de små raserna, ja! Tror inte att en bullyvalp ryms i en tekopp någonsin. :D Men ja, aveln på miniatyrindivider är ju lika illa den, de ser ofta bedrövliga ut tycker jag.

Edit: bullyvalparna ryms nog inte i en ficka heller, nu när jag tänker efter... så var det med den logiken! 😅
Det var min poäng, varför kalla den en pocket om den inte ens får plats i en ficka?? :confused:O_o
 
Nä jag fattar fortfarande inte varför man ansett sig behöva ytterligare en ras för i mina ögon är amstaff, pitbull och bullys snarlika. Olika grenar av samma ras snarare än olika raser. Men jag kanske har fel.
Jag kan dock se en skillnad mellan amstaff och pitbulls som gör att jag förstår att de skiljs åt. Enligt mitt intryck så är amstaffen mera aloof bland främlingar och är mera familjeorienterad. Medan pitbullen är lite mera socialt öppen inför främlingar.
Plus att pitbullen är lite mera muskulös än amstaffen, det borde ha räckt med den :(
Jag håller med dig om att det hade räckt med de två.
 
Ja, men pitbullen är faktiskt redan muskulös tycker jag, träna den i drag om man vill att den ska bli mera muskulös O_o:cautious: Jag skulle iallafall alla dagar föredra en pitbull framför en bully faktiskt.

Fast jag kan ändå förstå om man gillar den typen av temperament och utseende men vill ha något lugnare och med inte riktigt samma benägenhet till att vilja slåss med alla hundar den ser. Pitbulls är ju ganska lätta i typen. Så även om man kan träna dom till vältränade så blir de ju inte grövre som en bully för det :D Jag vet också att jag läste av någon amerikan att anledning till att de gillade bullys som catchdogs var just att de var enklare kring andra hundar än en pit. Även om de inte är labbar liksom.

Det var min poäng, varför kalla den en pocket om den inte ens får plats i en ficka?? :confused:O_o

Det är väl att den är mindre och inte just att den ska få plats i en ficka. De ser ju helt vanställda ut :crazy:
 
Fast jag kan ändå förstå om man gillar den typen av temperament och utseende men vill ha något lugnare och med inte riktigt samma benägenhet till att vilja slåss med alla hundar den ser. Pitbulls är ju ganska lätta i typen. Så även om man kan träna dom till vältränade så blir de ju inte grövre som en bully för det :D Jag vet också att jag läste av någon amerikan att anledning till att de gillade bullys som catchdogs var just att de var enklare kring andra hundar än en pit. Även om de inte är labbar liksom.



Det är väl att den är mindre och inte just att den ska få plats i en ficka. De ser ju helt vanställda ut :crazy:
Är de verkligen lättare kring andra hundar än pitbulls? Det är väl en sak som är till deras fördel isåfall.

Jag vet att cesar milan har och gör mycket fel med sina hundar, men jag tänker på de pitbulls som han använt mycket runt andra hundar med problem. Fast det kanske var något problematiskt i deras uppfostran som gjorde dem så? 🤔 Nu när jag tänker på det så fick jag lite obehag ibland av hur stilla de höll sig.

Men jag skulle gärna vilja se avel som gör dessa hundtyper mera okej med andra hundar och mindre könsaggressivitet. Det skulle inte ta bort någonting från raserna tycker jag, utan göra dem bättre. Eller missar jag något?
 
Jag kan dock se en skillnad mellan amstaff och pitbulls som gör att jag förstår att de skiljs åt. Enligt mitt intryck så är amstaffen mera aloof bland främlingar och är mera familjeorienterad. Medan pitbullen är lite mera socialt öppen inför främlingar.
Plus att pitbullen är lite mera muskulös än amstaffen, det borde ha räckt med den :(
Jag håller med dig om att det hade räckt med de två.

En amstaff ska inte vara reserverad mot främlingar? APBT mer muskulös som i grövre än amstaffen? Det är snarare tvärtom :D
 

Bifogade filer

  • c482622c9fecd0a2cef4d3a9dd2122ba.jpg
    c482622c9fecd0a2cef4d3a9dd2122ba.jpg
    43,5 KB · Visningar: 73
Är de verkligen lättare kring andra hundar än pitbulls? Det är väl en sak som är till deras fördel isåfall.

Jag vet att cesar milan har och gör mycket fel med sina hundar, men jag tänker på de pitbulls som han använt mycket runt andra hundar med problem. Fast det kanske var något problematiskt i deras uppfostran som gjorde dem så? 🤔 Nu när jag tänker på det så fick jag lite obehag ibland av hur stilla de höll sig.

Men jag skulle gärna vilja se avel som gör dessa hundtyper mera okej med andra hundar och mindre könsaggressivitet. Det skulle inte ta bort någonting från raserna tycker jag, utan göra dem bättre. Eller missar jag något?

Jag skulle säga att rasen i sig är enklare för att de generellt inte vill slåss med allt och alla hundar. Om man tänker på rasen i stort alltså, inte alla individer. APBT bryr ju sig knappast om kön. De slåss ofta gärna ändå.

CM har knappast rena APBT utan den typ av hund som han kallar "pitbull" är en korsning. Det är typ slang i USA för den typen. Att han sen tvingar in hundar i alla möjliga konstiga situatioer är ju tyvärr alldeles för vanligt.

Rena APBT är ju kamphundar som även på uställning kollas för sin gameness. Det är alltså en väldigt viktig del av deras rasstandard. Och tja, trivs man med den typen av hund och vet vad man har och använder rätt åtgärder så kvittar det väl egentligen vad andra tycker om det?

Jag kan förstå om man avlar på "snällare" hundar bland amstaffs och staffar. Och bullys. Men en riktig APBT SKA ju ha stor aggression och kamplust riktad mot andra hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund *långt* Jag har två små chihuahuakorsningar, 4 och 5 år gamla. Den ena, Ådi, är lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 626
N
Övr. Hund Satt och surfade runt lite på Royal Canins hemsida när jag kom in på rassidan (där man kan läsa lite om olika raser) när jag stötte på...
2
Svar
33
· Visningar
3 052
Senast: Råttan
·
S
Övr. Hund jag är kanske lite udda, men jag vill inte ha en valp.. jag tycker inte jag riktigt har den erfarenheten att uppfostra en valp och...
Svar
14
· Visningar
3 976
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp