American bully

Jag pratat inte om tolerans utan särdeles barnkär som rastypiskt drag. Extremt barnkär och snäll med andra djur. Det har våra gamla katter berättat. . Nej den kommer inte att bli godkänd av SKK. Skitsamma. Blandraser är både friskare och mer flexibla i vilka karaktärsdrag man önskar.
Släpp det där med spår och lägg ett i det fina vädret istället.
Bullar snälla mot andra djur? Du vet att bullar används till jakt där 4 eller fler hundar har bitit sig fast på levande vildsvin eller andra djur.
 
Jag pratat inte om tolerans utan särdeles barnkär som rastypiskt drag. Extremt barnkär och snäll med andra djur. Det har våra gamla katter berättat. . Nej den kommer inte att bli godkänd av SKK. Skitsamma. Blandraser är både friskare och mer flexibla i vilka karaktärsdrag man önskar.
Släpp det där med spår och lägg ett i det fina vädret istället.
Äsch det där är ren bullshit. Och jag har träffat ett helt gäng olika staffar, amstaffar, pitbulls, "shitbulls" och Bullys. Majoriteten trevliga mot människor, en hel del med svårigheter med andra hundar och många, som det bör med en rejäl portion kamplust, vilket i sig inte är något negativt om man vet vad man har i snöret.

Förutom de mängder med shitbulls jag mött sedan de slog igenom på mitten på 90talet då man avlade på vad tusan som helst ( och ja, jag har mött en del shitbulls och pitbulls som faktiskt HAR använts i hundlamper här i Sverige) så har jag nog mest aversion mot bullys, stöter på en "uppfödare" *host valpfabrik host* regelbundet och visst, de flesta av dom är glada men ser ju helt vanskapta ut. Den tik de tog valpar på sist såg ju minst skev ut utan mer som en staffe men den var å andra sidan såpass osäker att ägaren inte litade på att hon inte skulle bita om nån klappade henne...
 
Jag pratat inte om tolerans utan särdeles barnkär som rastypiskt drag. Extremt barnkär och snäll med andra djur. Det har våra gamla katter berättat. . Nej den kommer inte att bli godkänd av SKK. Skitsamma. Blandraser är både friskare och mer flexibla i vilka karaktärsdrag man önskar.
Släpp det där med spår och lägg ett i det fina vädret istället.
Mina blandraser var sååå sjuka och dyra. Och ingen av dem hade vad jag skulle säga en bra mentalitet även om jag älskade dem och de på sitt vis var trevliga ändå.
Sen fattade jag det där med att aktivt välja hundar från kontrollerad avel (renrasiga) där jag själv fick sitta och göra jobbet så har jag haft kärnfriska hundar av olika raser.
Och extremt barnkära hundar!! Speciellt Schäfrarna. De drogs till barn och var så beskyddande och fina.
Det finns inga belägg för att blandraser är friskare. Dock blir de sällan röntgade, ögonlysta mm så man VET inte om de faktiskt är så sunda som de ser ut.
 
Det finns det många som är. Det är inget speciellt med just bullys om du nu tror det? Och om jag inte missminner mig så används bullys som catchdog på bla vildsvin i USA. Så helt driftslösa och "snäll mot alla djur" är dom inte heller. Mycket möjligt att din hund kommer från mer sällskapsavlade linjer. Men rasen i sig är ju mer än det. Och det borde du veta kan man ju tycka.

Nej. blandraser är varken friskare eller "flexiblare" i sin mentalitet. Möjligtvis att det finns mer knas där då folk avlar på blandraser vars mentalitet krockar totalt med varandra.

Och ja, jag har både blandras och renras.

Så med andra ord så var det inget speciellt med din hunds spårförmåga.
Är du lärare eftersom du inte ger dig och kräver svar som inte går att svara på
Bullar snälla mot andra djur? Du vet att bullar används till jakt där 4 eller fler hundar har bitit sig fast på levande vildsvin eller andra djur.
Nu får du definiera bullar. Det där ser inte ut som en massiv XLGrisar förstör1
Bullar snälla mot andra djur? Du vet att bullar används till jakt där 4 eller fler hundar har bitit sig fast på levande vildsvin eller andra djur.
Ser du inte att det är Pitbulls , Vorsteh, Argentinus mm? Jo det gör du.
Tack för Kaffet.
 
Är du lärare eftersom du inte ger dig och kräver svar som inte går att svara på

Har inte krävt någonting. Och det borde ju gå att svara på? Det var du som tog upp det och jag blev nyfiken på vad du menade. Om du inte kan eller vill svara så har jag ju knappast tvingat dig. Men det är ju ganska konstigt om någon kommer med ett sådant påstående och inte alls kan utveckla vad man menar 😅
 
Jag pratat inte om tolerans utan särdeles barnkär som rastypiskt drag. Extremt barnkär och snäll med andra djur. Det har våra gamla katter berättat. . Nej den kommer inte att bli godkänd av SKK. Skitsamma. Blandraser är både friskare och mer flexibla i vilka karaktärsdrag man önskar.
Släpp det där med spår och lägg ett i det fina vädret istället.
Nej särdeles barnkär är ingen ärftlig egenskap. Det som skapar egenskapen som vi ser den är egentligen ett hopkok av flera egenskaper. Dels handlar det om att hunden ska vara trygg och inte uppleva obehag i umgänget med människor. Dels ska den vara lagom intresserad av att knyta sociala band. Är den för intresserad kommer den bli för påträngande. Integriteten behöver vara obefintlig. Den får inte ha för mycket leklust sett i vilka att bita och slita i föremål. Den måste vara okänslig i huden. Den får inte vara för snabb i sina reaktioner och ska ha ett lugnt temperament. Den ska inte vakta sig själv, sina prylar/mat eller sin tomt. Och så ska den helst få goda erfarenheter av barn tidigt i livet.

Den rasen som passar bäst är labrador. De är väldigt jämna mentalt och mycket väldokumenterade.

Blandraser är varken friskare eller stabilare mentalt. De undersöks dock sällan så därför är resultat sällsynta. När man röntgar och mentaltestar renraser kan det vara krav för att valparna ska kunna registreras, och ALLA resultat redovisas, även de dåliga.

Sedan är det så att alla hundar föds med en uppsättning egenskaper. Egenskaperna tar noll hänsyn till ras när det gäller hur träningsbara de är. Det är egenskaperna i sig, och kombinationen med andra egenskaper som avgör om de är möjliga att förminska eller förstärka. Miljön har såklart alltid en effekt men arvet är avgörande. Det blir alltså jättekonstigt att säga att en blandras egenskaper är lättare att påverka. Det funkar ju inte så. Det man kan göra med avel är att genom urval se till att en viss sorts egenskaper blir vanligare. Det är alltså lättare att förutse vissa egenskaper hos en framtida valp i en ras där man medvetet försökt förstärka vissa drag hos rasen.
 
Tack för svar, men jag vill ha en större korthårig. En rejäl sak. Ser ut som att det kan bero på att allt färre testas och att katarakt visar sig senare i livet. Är det den mest sunda rasen? Länkens data slutar tyvärr vid 2006
Den här länken läste jag http://hummelviksgarden.com/gamlasidan/papillon_sjukdomar.htm

Fast nu skrev du inte "rekommendera en hund som passar mig och mina önskemål", du skrev " Säg mig En ras som inte har sjukdomar, som är snäll i alla lägen och som inte behöver fostras."

Sen kan du ju inte välja en privat hemsida (där det dessutom står "gamlasidan" i länken) och tro att du ska få aktuell statistik. Använd SKK's veterinärdata istället.

Gör du det kan du se att rasen konstant ligger på en UA frekvens av ~90%. (ögonsjukdomar)
Antalet testade hundar går dock ner år för år vilket man får anta beror på att fler och fler avelsdjur anses hereditärt fria. Detta kommer ju att ändras nu när SKK begränsar antalet generationer för hereditär friförklaring till 3, så testfrekvensen kommer att öka igen. Jag är dock övertygad om att rasen kommer att vara fortsatt lindrigt drabbad. Försäkringsbolagens statistik talar ett tydligt språk, och de hundar som faktiskt undersöks har även dessa en UA frekvens på ~90% eller bättre.

Samma sak gäller för övrigt för patella (~90% UA) och av de konstaterade fallen är ~50% grad 1 och så gott som inga grad 3.

Jag tycker det håller upp för att säga att pappisarna är en väldigt frisk ras.
 
Fast nu skrev du inte "rekommendera en hund som passar mig och mina önskemål", du skrev " Säg mig En ras som inte har sjukdomar, som är snäll i alla lägen och som inte behöver fostras."

Sen kan du ju inte välja en privat hemsida (där det dessutom står "gamlasidan" i länken) och tro att du ska få aktuell statistik. Använd SKK's veterinärdata istället.

Gör du det kan du se att rasen konstant ligger på en UA frekvens av ~90%. (ögonsjukdomar)
Antalet testade hundar går dock ner år för år vilket man får anta beror på att fler och fler avelsdjur anses hereditärt fria. Detta kommer ju att ändras nu när SKK begränsar antalet generationer för hereditär friförklaring till 3, så testfrekvensen kommer att öka igen. Jag är dock övertygad om att rasen kommer att vara fortsatt lindrigt drabbad. Försäkringsbolagens statistik talar ett tydligt språk, och de hundar som faktiskt undersöks har även dessa en UA frekvens på ~90% eller bättre.

Samma sak gäller för övrigt för patella (~90% UA) och av de konstaterade fallen är ~50% grad 1 och så gott som inga grad 3.

Jag tycker det håller upp för att säga att pappisarna är en väldigt frisk ras.
Toppen. Men om man vill ha en stor hund. Ska alla välja den som är friskaste i nuläget, även om underlaget för undersökta hundar inte är tillfredsställande? Att avelsdjur undersöks garanterar inte att hela kullarna är friska. I synnerhet inte om sjukdomarna visar sig först vid 4-5 års ålder. Jag vill tro att man tar med sig rasens defekter i valet av ras.
En Toyhund på några kg borde inte ha ärftliga ledsjukdomar. I min värld. Det står t o m att den varit inavlad. Inte ens linjeavel är något som jag skulle acceptera.
 
Toppen. Men om man vill ha en stor hund. Ska alla välja den som är friskaste i nuläget, även om underlaget för undersökta hundar inte är tillfredsställande? Att avelsdjur undersöks garanterar inte att hela kullarna är friska. I synnerhet inte om sjukdomarna visar sig först vid 4-5 års ålder. Jag vill tro att man tar med sig rasens defekter i valet av ras.
En Toyhund på några kg borde inte ha ärftliga ledsjukdomar. I min värld. Det står t o m att den varit inavlad. Inte ens linjeavel är något som jag skulle acceptera.
Små raser som topypudel m.fl har problem med Patellaluxation.
 
Nej särdeles barnkär är ingen ärftlig egenskap. Det som skapar egenskapen som vi ser den är egentligen ett hopkok av flera egenskaper. Dels handlar det om att hunden ska vara trygg och inte uppleva obehag i umgänget med människor. Dels ska den vara lagom intresserad av att knyta sociala band. Är den för intresserad kommer den bli för påträngande. Integriteten behöver vara obefintlig. Den får inte ha för mycket leklust sett i vilka att bita och slita i föremål. Den måste vara okänslig i huden. Den får inte vara för snabb i sina reaktioner och ska ha ett lugnt temperament. Den ska inte vakta sig själv, sina prylar/mat eller sin tomt. Och så ska den helst få goda erfarenheter av barn tidigt i livet.

Den rasen som passar bäst är labrador. De är väldigt jämna mentalt och mycket väldokumenterade.

Blandraser är varken friskare eller stabilare mentalt. De undersöks dock sällan så därför är resultat sällsynta. När man röntgar och mentaltestar renraser kan det vara krav för att valparna ska kunna registreras, och ALLA resultat redovisas, även de dåliga.

Sedan är det så att alla hundar föds med en uppsättning egenskaper. Egenskaperna tar noll hänsyn till ras när det gäller hur träningsbara de är. Det är egenskaperna i sig, och kombinationen med andra egenskaper som avgör om de är möjliga att förminska eller förstärka. Miljön har såklart alltid en effekt men arvet är avgörande. Det blir alltså jättekonstigt att säga att en blandras egenskaper är lättare att påverka. Det funkar ju inte så. Det man kan göra med avel är att genom urval se till att en viss sorts egenskaper blir vanligare. Det är alltså lättare att förutse vissa egenskaper hos en framtida valp i en ras där man medvetet försökt förstärka vissa drag hos rasen.
Tack för ett ganska nyanserat inlägg även om det inte framgår vad du utgår ifrån. Dina egna kriterier? Ja även Bullyn har raskaraktäristiska drag. De kvalitéer som du beskriver är inte vad jag önskar. En hund som blir trött och tråkig vid fyllda 4 år är inte vad jag önskar. Eller en som hugger sin Husse för att den vaktar sin bil. Min upplevelse och fördom. Schäfrar, Tervuerens, Rottis och Malinois som attackerar hundar, människor, hästar och fäller vilt har jag haft nog av.
Jag lägger inte skulden på raserna utan ägarna som alla var Följare. SOM jag jagade dessa hundar. En av hundägarna hade hela tiden 4 stycken som han varken ville eller kunde klara av. Han sa vid ett tillfälle att jag var den enda som de inte skällde på. Nej tacka 17 för det. Sen byttes de ut eftersom de blev påkörda eller avlivade till en ny Klan som inte kände mig. Nej det var inte förortsgangsters. En skydds tränad Schäfer attackerade sin egen Husse för att han var annorlunda klädd. Nu klumpade du ihop alla blandraser såsom har gjorts tidigare med alla bullterrier typer tidigare. I min värld är Border Collie den mest lösaktiga hunden följt av Rottweiler. Border collie med annan icke vallande trevlig ras ger ofta trevliga individer. Även friska.
Uppfödare borde känna till att ingen valp är den andra lik. Vissa fastnar man extra för.
Popularitet i raser går i vågor generellt.
Mops och Bulldog verkar var mest inne nu. Nej jag grundar det inte på statistik.
Jag skulle vilja veta varför det är en dålig sak att American Bullies är Dyra? Som så många andra raser. Det torde finnas en anledning till aversionen mot rasen eftersom att tråden skapades och fylldes på med hörsägen som sedan verifierad som en sanning trots att det handlade om Pitpull eller Amstaff. Ett par hade Träffat på en IRL. Varför är det så viktigt att peka finger på en ny populär ras och säga att Bully ägare har fel?
De hundar på "min strand" som inte kan leka med andra har varit renrasiga traditionella "snälla" raser. Amstaff och Engstaff har lärt varandra att komma över vattenskräck. Inte ens dominans med svansen. De får dock inte interagera själva utan övervakning då de inte är en homogen Flock.
 
Tack för ett ganska nyanserat inlägg även om det inte framgår vad du utgår ifrån. Dina egna kriterier? Ja även Bullyn har raskaraktäristiska drag. De kvalitéer som du beskriver är inte vad jag önskar. En hund som blir trött och tråkig vid fyllda 4 år är inte vad jag önskar. Eller en som hugger sin Husse för att den vaktar sin bil. Min upplevelse och fördom. Schäfrar, Tervuerens, Rottis och Malinois som attackerar hundar, människor, hästar och fäller vilt har jag haft nog av.
Jag lägger inte skulden på raserna utan ägarna som alla var Följare. SOM jag jagade dessa hundar. En av hundägarna hade hela tiden 4 stycken som han varken ville eller kunde klara av. Han sa vid ett tillfälle att jag var den enda som de inte skällde på. Nej tacka 17 för det. Sen byttes de ut eftersom de blev påkörda eller avlivade till en ny Klan som inte kände mig. Nej det var inte förortsgangsters. En skydds tränad Schäfer attackerade sin egen Husse för att han var annorlunda klädd. Nu klumpade du ihop alla blandraser såsom har gjorts tidigare med alla bullterrier typer tidigare. I min värld är Border Collie den mest lösaktiga hunden följt av Rottweiler. Border collie med annan icke vallande trevlig ras ger ofta trevliga individer. Även friska.
Uppfödare borde känna till att ingen valp är den andra lik. Vissa fastnar man extra för.
Popularitet i raser går i vågor generellt.
Mops och Bulldog verkar var mest inne nu. Nej jag grundar det inte på statistik.
Jag skulle vilja veta varför det är en dålig sak att American Bullies är Dyra? Som så många andra raser. Det torde finnas en anledning till aversionen mot rasen eftersom att tråden skapades och fylldes på med hörsägen som sedan verifierad som en sanning trots att det handlade om Pitpull eller Amstaff. Ett par hade Träffat på en IRL. Varför är det så viktigt att peka finger på en ny populär ras och säga att Bully ägare har fel?
De hundar på "min strand" som inte kan leka med andra har varit renrasiga traditionella "snälla" raser. Amstaff och Engstaff har lärt varandra att komma över vattenskräck. Inte ens dominans med svansen. De får dock inte interagera själva utan övervakning då de inte är en homogen Flock.
Alltså, jag har inga kommentarer om Bullys, bara träffat en del som hastigast när jag varit på promenad med min hund, och ja, jag har frågat om ras. Det jag undrar över är varför Border Collies är extra lösaktiga enligt dig?
 
Tack för ett ganska nyanserat inlägg även om det inte framgår vad du utgår ifrån. Dina egna kriterier? Ja även Bullyn har raskaraktäristiska drag. De kvalitéer som du beskriver är inte vad jag önskar. En hund som blir trött och tråkig vid fyllda 4 år är inte vad jag önskar. Eller en som hugger sin Husse för att den vaktar sin bil. Min upplevelse och fördom. Schäfrar, Tervuerens, Rottis och Malinois som attackerar hundar, människor, hästar och fäller vilt har jag haft nog av.
Jag lägger inte skulden på raserna utan ägarna som alla var Följare. SOM jag jagade dessa hundar. En av hundägarna hade hela tiden 4 stycken som han varken ville eller kunde klara av. Han sa vid ett tillfälle att jag var den enda som de inte skällde på. Nej tacka 17 för det. Sen byttes de ut eftersom de blev påkörda eller avlivade till en ny Klan som inte kände mig. Nej det var inte förortsgangsters. En skydds tränad Schäfer attackerade sin egen Husse för att han var annorlunda klädd. Nu klumpade du ihop alla blandraser såsom har gjorts tidigare med alla bullterrier typer tidigare. I min värld är Border Collie den mest lösaktiga hunden följt av Rottweiler. Border collie med annan icke vallande trevlig ras ger ofta trevliga individer. Även friska.
Uppfödare borde känna till att ingen valp är den andra lik. Vissa fastnar man extra för.
Popularitet i raser går i vågor generellt.
Mops och Bulldog verkar var mest inne nu. Nej jag grundar det inte på statistik.
Jag skulle vilja veta varför det är en dålig sak att American Bullies är Dyra? Som så många andra raser. Det torde finnas en anledning till aversionen mot rasen eftersom att tråden skapades och fylldes på med hörsägen som sedan verifierad som en sanning trots att det handlade om Pitpull eller Amstaff. Ett par hade Träffat på en IRL. Varför är det så viktigt att peka finger på en ny populär ras och säga att Bully ägare har fel?
De hundar på "min strand" som inte kan leka med andra har varit renrasiga traditionella "snälla" raser. Amstaff och Engstaff har lärt varandra att komma över vattenskräck. Inte ens dominans med svansen. De får dock inte interagera själva utan övervakning då de inte är en homogen Flock.
Vi har ju raser för ett syfte, jakthundar är framavlade för att funka i olika typer av jakt, vallhundar för vallning och djurhantering, brukshundar för tjänst… Du får inte bort instinkter genom att blanda raser, däremot kan du göra att hundarna inte kan använda instinkterna rätt. Ska du ha en hund för ett specifikt arbete och syfte är sällan en blandras optimalt.

Det blir ju jättekonstigt när du hyllar din egen ras som den perfekta hunden för dig, samtidigt som du sågar alla andra raser som är framavlade för ett syfte (annat än sällskap och därför självklart inte funkar i ett hem där de inte får arbeta) och sen dessutom säger att blandraser är det enda rätta? Din är ju inte blandras, har du ju påpekat flera gånger om? Det kanske är bra att inse att alla inte vill ha sällskapshundar.
 
Tack för ett ganska nyanserat inlägg även om det inte framgår vad du utgår ifrån. Dina egna kriterier? Ja även Bullyn har raskaraktäristiska drag. De kvalitéer som du beskriver är inte vad jag önskar. En hund som blir trött och tråkig vid fyllda 4 år är inte vad jag önskar. Eller en som hugger sin Husse för att den vaktar sin bil. Min upplevelse och fördom. Schäfrar, Tervuerens, Rottis och Malinois som attackerar hundar, människor, hästar och fäller vilt har jag haft nog av.
Jag lägger inte skulden på raserna utan ägarna som alla var Följare. SOM jag jagade dessa hundar. En av hundägarna hade hela tiden 4 stycken som han varken ville eller kunde klara av. Han sa vid ett tillfälle att jag var den enda som de inte skällde på. Nej tacka 17 för det. Sen byttes de ut eftersom de blev påkörda eller avlivade till en ny Klan som inte kände mig. Nej det var inte förortsgangsters. En skydds tränad Schäfer attackerade sin egen Husse för att han var annorlunda klädd. Nu klumpade du ihop alla blandraser såsom har gjorts tidigare med alla bullterrier typer tidigare. I min värld är Border Collie den mest lösaktiga hunden följt av Rottweiler. Border collie med annan icke vallande trevlig ras ger ofta trevliga individer. Även friska.
Uppfödare borde känna till att ingen valp är den andra lik. Vissa fastnar man extra för.
Popularitet i raser går i vågor generellt.
Mops och Bulldog verkar var mest inne nu. Nej jag grundar det inte på statistik.
Jag skulle vilja veta varför det är en dålig sak att American Bullies är Dyra? Som så många andra raser. Det torde finnas en anledning till aversionen mot rasen eftersom att tråden skapades och fylldes på med hörsägen som sedan verifierad som en sanning trots att det handlade om Pitpull eller Amstaff. Ett par hade Träffat på en IRL. Varför är det så viktigt att peka finger på en ny populär ras och säga att Bully ägare har fel?
De hundar på "min strand" som inte kan leka med andra har varit renrasiga traditionella "snälla" raser. Amstaff och Engstaff har lärt varandra att komma över vattenskräck. Inte ens dominans med svansen. De får dock inte interagera själva utan övervakning då de inte är en homogen Flock.
En skyddstränad Schäfer som attakerar sin ägare gör det för att mentaliteten brister eller för att ägaren gjort något riktigt galet i sin träning, tex kört med hårda metoder.
Alla mina Schäfrar har varit skyddstränade. Tävlat eller i förberedelse för tävling/tjänst.
Ingen av dem har reagerat ett dugg på udda kläder, besökare vid konstiga tider, folk som fått nyckel för att hämta saker när jag inte varit hemma osv.

"Aggression" mot andra hundar har jag inte upplevt. Och jag har haft mååååånga. Däremot har jag upplevt att vissa linjer vill inte ha kontakt med hundar och tänder snabbt om en annan hund försöker pocka på uppmärksamhet. Detta är väldigt linjebundet. Inte rasbundet.
Att det finns hundar som beter sig rent aggresivt mot andra brukar vara en förarbrist från valpstadiet som utlöser beteendet. Oftast ligger det vinning i beteendet alt en osäkerhet
 
För att återgå till ursprungsämnet. Jag har ingen direkt erfarenhet av bullys men förstår inte riktigt skillnaden eller varför folk väljer en sån framför amstaff. I de fall man kan se en skillnad ser amstaff mer hälsosamma ut och bullys klart mer extremavlade, de verkar vara på väg mot engelsk bulldog med sina tunga kroppar, krokiga ben och stora huvuden. Vad är det som gör att bullyköparna inte vill ha amstaff längre? Är det bara för att de är inne? För att de säljs så dyrt att det blir en statussymbol? Eller är det så att bullyn är en segare och sävligare variant på amstaff?
Jag tror att jag vet svaret redan ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund *långt* Jag har två små chihuahuakorsningar, 4 och 5 år gamla. Den ena, Ådi, är lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 632
N
Övr. Hund Satt och surfade runt lite på Royal Canins hemsida när jag kom in på rassidan (där man kan läsa lite om olika raser) när jag stötte på...
2
Svar
33
· Visningar
3 068
Senast: Råttan
·
S
Övr. Hund jag är kanske lite udda, men jag vill inte ha en valp.. jag tycker inte jag riktigt har den erfarenheten att uppfostra en valp och...
Svar
14
· Visningar
3 993
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp