American bully

Förutsättningar vet jag inte. Men efter att ha kollat lite snabbt på youtube så visst låter man hundarna hetsa mot varandra på ADBA utställningar. På ett sätt som inte hade tillåtits i en annan ras.

Att hundar gör utfall har ingenting med gameness att göra. Jag kan känna att diskussionen om egenskapen är överdriven då den är så pass extrem att det är något en vanlig hundägare aldrig ser skymten av.
 
Men alltså jag tänker att det där inte har nåt alls med organisationen (alltså man förväntas inte testa hundens sk gameness) att göra utan det är ägarna som låter hundarna hålla på (kanske för att de inte har nån jävla koll på sina hundar, kanske för att hunden ser snyggare ut då den spänner upp sig)

Så där ser det ju nästan ut på valfri utställning med någon jaktras där jaktgubbar med camokläder släpar in någon skällande ouppfostrade jakthund som spenderar den mesta av sin tid i någon hundgård.

Att hundar gör utfall har ingenting med gameness att göra. Jag kan känna att diskussionen om egenskapen är överdriven då den är så pass extrem att det är något en vanlig hundägare aldrig ser skymten av.

Som jag skrev tidigare var detta alltså något jag fått förklarat för mig av de som håller på med hundarna. Om jag tror att en hund som gör utfall är extra bra på att slåss? Knappast, precis som jag skrev tidigare 🤷‍♀️

Men de verkar ju av någon anledning låta hundarna hålla på väldigt mycket mer än man tillåter i andra raser på utställning.
 
@Otherside

Jag kan inte uttala mig om de amstaffs du mött. Jag har rest en hel del i USA och träffat många pitbulls som varit vanliga familjehundar, med både katter, barn och andra hundar (även små).

Det finns också några som funkade med vissa hundar men inte andra. Det fanns också några som ägarna inte vågade ha med andra hundar och som jag definitivt inte skulle ha med hundar.

Det är som med det mesta är sanningen i mitten, alla är inte "nanny dogs" och alla är inte hundmördare.
Dessutom ska en rastypisk pitbull aldrig vara aggressiv mot människor. Inte ens de som användes i hundslagsmål fick vara aggressiva mot människor. Hur svenska amstaff aveln ser ut vet jag inte, vet bara att pitbull aveln i USA är spretig,.
 
Som jag skrev tidigare var detta alltså något jag fått förklarat för mig av de som håller på med hundarna. Om jag tror att en hund som gör utfall är extra bra på att slåss? Knappast, precis som jag skrev tidigare 🤷‍♀️

Men de verkar ju av någon anledning låta hundarna hålla på väldigt mycket mer än man tillåter i andra raser på utställning.
Ja alltså jag uppfattade dig som att det hörde till bedömningen. Alltså att det var ett delmoment. Och det kan ju aldrig stämma.
 
Ja alltså jag uppfattade dig som att det hörde till bedömningen. Alltså att det var ett delmoment. Och det kan ju aldrig stämma.

Det var som sagt vad jag fick förklarat för mig. Har knappast djupdykt mer då rasen inte intresserar mig tillräckligt mycket. Men det borde ju ligga något i det när flera säger det kan man ju tycka.
 
Vet inte riktigt vad du menar med kraftfullare? Man vill ju ha hundar som är smidiga, har rejält bett (finns ju en anledning till att de har bredare huvud än en collie liksom), en extrem kamplust som gör att de aldrig backar/ger sig.
En pitbulls kamplust är ingenting jämfört med en tysk jaktterrier. En tysk jaktterrier som ryker ihop med en grävling backar inte förens den själv är död eller grävlingen är död. Tyskarna är helt sinnes sjuka hundar när dem väl går in i det 😲
 
Som jag skrev tidigare var detta alltså något jag fått förklarat för mig av de som håller på med hundarna. Om jag tror att en hund som gör utfall är extra bra på att slåss? Knappast, precis som jag skrev tidigare 🤷‍♀️

Men de verkar ju av någon anledning låta hundarna hålla på väldigt mycket mer än man tillåter i andra raser på utställning.

Att det inte finns någon motsvarighet till SKK:s rapporteringskod A är dock något helt annat än det du initialt påstod.
 
Absolut. Frågan är väl bara hur svårt det är att bli av med. Det är ju fortfarande ett "problem" i amstaffs och staffar även om det inte är lika stort som hos APBT.
Det är det jag menar man borde kunna fokusera på inom aveln då det inte fungerar i dagens moderna (lagliga) samhälle. Att ha kvar kamplusten och den där jävlar anamma samtidigt minska på aggression, det finns ju andra raser som har lyckats med den fina gränsen.

Om det nu finns seriös avel bakom rasen/-erna förstås.
 
Jag har lite svårt att förstå att just bullys och amstaff alltid ska klassas som omöjliga att ha ihop med andra hundar?
Jag tycker överlag dom här hundarna har ett ganska så sjysst hundspråk och är riktigt roliga lekkamrater till rätt hundar, att släppa ihop hundar med okända hundar innebär ju en risk inom många fler raser än dom här?
 
Det var som sagt vad jag fick förklarat för mig. Har knappast djupdykt mer då rasen inte intresserar mig tillräckligt mycket. Men det borde ju ligga något i det när flera säger det kan man ju tycka.
Det är kanske något "inofficellt", dvs något som man egentligen inte ska bedöma. Men att "alla" ändå tycker att det ser häftigt ut och uppmuntrar det trots att det inte ingår i bedömningen, och domarna kanske tycker om det också trots att de inte(?) ska ta hänsyn till det. Då kanske uppfattningen blir hos flera att det är något som ingår på utställningarna?
 
Jag har lite svårt att förstå att just bullys och amstaff alltid ska klassas som omöjliga att ha ihop med andra hundar?
Jag tycker överlag dom här hundarna har ett ganska så sjysst hundspråk och är riktigt roliga lekkamrater till rätt hundar, att släppa ihop hundar med okända hundar innebär ju en risk inom många fler raser än dom här?
Jag tror att det är pga de leker ganska "brutalt" (lekstilen passar inte alla andra hundar), så blir det lätt uppfattat att de är brötiga även om man som du skriver får tänka på att välja rätt lekkamrater.

Sedan är det väl tyvärr pga rasens historia som sitter ganska färskt i minnet och dessutom fortfarande olagligt görs på vissa ställen. Så de som är aggressiva väcker den historien till liv och förbättrar inte direkt på den allmänna attityden. Även om det finns säkert aggressiva hundar av andra raser som biter lika intensivt som en aggressiv pitbull så sitter det mera i minnet pga historien bakom. Plus att pitbulls med osäker bakgrund (tex om man möter en på gatan) har högre chans att komma från en dålig bakgrund (som avel inom hundkamp) i jämförelse med en labrador, just pga den dåliga aveln med fokus på hundaggression finns fortfarande kvar. Det finns inte riktigt buskavel som fokuserar på aggressiva labradorer tex.
 
Men på videona ser man ju inte det utan mest ouppfostrade hundar(människor)

Vad som är ouppfostrat eller ej är väl en personlig åsikt dock?

Det var hundens vilja till att "slåss" de menade att de kollade. Det var alltså de som använde ordet "gameness" och inget jag hittat på själv. Utan att de fick slåss då förstås. Hur säkert detta sätt är är ju dock ganska tveksam till :angel:

Men det var ändå det som dom menade att de kollade.

Jag har både fått förklarat för mig och sett filmer av amerikanare där de absolut kollar "gameness" på utställning. Minns inte vilka det var som höll i det men har för mig det var ADBA. Kan minnas fel dock.

Om jag inte minns helt fel så ställer man helt enkelt upp hundarna ansikte mot ansikte med ett par meters mellanrum och ser om de är sugna på att slåss.

Typ som i den här videon:


Att det inte finns någon motsvarighet till SKK:s rapporteringskod A är dock något helt annat än det du initialt påstod.

Citerade mig själv ovan. Påstod och påstod. Jag har alltså fått det förklarat för mig. Inte forskat vidare i det själv. Och jag anser väl inte det vara så osannolikt att man på något sätt uppmuntrar det med tanke på att hundarna tillåts hålla på mycket mer än i andra raser.
 
Det är det jag menar man borde kunna fokusera på inom aveln då det inte fungerar i dagens moderna (lagliga) samhälle. Att ha kvar kamplusten och den där jävlar anamma samtidigt minska på aggression, det finns ju andra raser som har lyckats med den fina gränsen.

Om det nu finns seriös avel bakom rasen/-erna förstås.

Vilka raser tänker du på då? Minska ja, det verkar det ju ha gjort bland vissa. Men det är nog ganska svårt att avla bort och samtidigt behålla "allt annat" sas.
 
Jag har lite svårt att förstå att just bullys och amstaff alltid ska klassas som omöjliga att ha ihop med andra hundar?
Jag tycker överlag dom här hundarna har ett ganska så sjysst hundspråk och är riktigt roliga lekkamrater till rätt hundar, att släppa ihop hundar med okända hundar innebär ju en risk inom många fler raser än dom här?

Ingen har ju sagt att det inte finns andra raser som är svåra att hålla med andra hundar?

Det jag upplever är största problemet med den typen av hund som diskuteras är att alldeles för många inte kan läsa av sina hundar och är lite "Putte skulle AAAALDRIIIIG göra något" och sen när det tillslut smäller för att personen tror att kärlek trumfar genetik så blir ägaren chockad.
 
Att hundar gör utfall har ingenting med gameness att göra. Jag kan känna att diskussionen om egenskapen är överdriven då den är så pass extrem att det är något en vanlig hundägare aldrig ser skymten av.

Nej, jag är högst tveksam till vad det egentligen kollar. Men som sagt, det är ju vad andra som håller på med det sa.
 
En pitbulls kamplust är ingenting jämfört med en tysk jaktterrier. En tysk jaktterrier som ryker ihop med en grävling backar inte förens den själv är död eller grävlingen är död. Tyskarna är helt sinnes sjuka hundar när dem väl går in i det 😲

Ja, tjt är ju också extrema men många apbt slåss ju också till döden så.
 
Vilka raser tänker du på då? Minska ja, det verkar det ju ha gjort bland vissa. Men det är nog ganska svårt att avla bort och samtidigt behålla "allt annat" sas.
Tja, schäfern har väl bra kamplust utan att vara så himla aggressiv mot andra hundar? :)
 
Tja, schäfern har väl bra kamplust utan att vara så himla aggressiv mot andra hundar? :)

Jag skulle säga att många schäfrar absolut snabbt tänder till om de anser att en annan hund beter sig illa. Men de har ju aldrig heller använts till hundkamp, trots det så är det inte helt lätt att "bli av med" aggressioner mot andra hundar. De ska ju trots allt ha snabba reaktioner, skärpa, aggression, ägande och stor kamplust. Könsbunden aggression i olika nivåer är ju inte heller ovanligt. Även om de många schäfrar funkar hyfsat med andra hundar så finns det också dom som absolut inte gör det.
 
Jag tror att det är pga de leker ganska "brutalt" (lekstilen passar inte alla andra hundar), så blir det lätt uppfattat att de är brötiga även om man som du skriver får tänka på att välja rätt lekkamrater.

Sedan är det väl tyvärr pga rasens historia som sitter ganska färskt i minnet och dessutom fortfarande olagligt görs på vissa ställen. Så de som är aggressiva väcker den historien till liv och förbättrar inte direkt på den allmänna attityden. Även om det finns säkert aggressiva hundar av andra raser som biter lika intensivt som en aggressiv pitbull så sitter det mera i minnet pga historien bakom. Plus att pitbulls med osäker bakgrund (tex om man möter en på gatan) har högre chans att komma från en dålig bakgrund (som avel inom hundkamp) i jämförelse med en labrador, just pga den dåliga aveln med fokus på hundaggression finns fortfarande kvar. Det finns inte riktigt buskavel som fokuserar på aggressiva labradorer tex.
Fast nej, det handlar inte om historien. Det är extremt svårt att avla bort instinkter hos hundar. Jämför med jakthundar, finns väl flera med sånt ursprung som idag avlas för sällskap. Jakten är ändå inte helt borta från raserna utan något man får räkna med finns där. Samma med vallhundar, finns ju flertalet raser som inte använts aktivt till vallning på hur länge som helst, men ändå har såna instinkter/egenskaper kvar.

Det är ganska naivt att ha en hund av ras som relativt nyligen avlats för jakt och tro att den ska gå att ha lös hur som helst bland vilt. På samma sätt är det rätt naivt att tro att en hund av ras som avlats för hundkamp ska fungera bra ihop med andra hundar. Ja, det kan absolut fungera ibland. Men det räcker ju att det inte fungerar en gång?

För mig är en seriös hundägare den som är medveten om vad den har i kopplet och inte försöker marknadsföra en ras för nåt den inte är.
 

Liknande trådar

Övr. Hund *långt* Jag har två små chihuahuakorsningar, 4 och 5 år gamla. Den ena, Ådi, är lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 620
N
Övr. Hund Satt och surfade runt lite på Royal Canins hemsida när jag kom in på rassidan (där man kan läsa lite om olika raser) när jag stötte på...
2
Svar
33
· Visningar
3 037
Senast: Råttan
·
S
Övr. Hund jag är kanske lite udda, men jag vill inte ha en valp.. jag tycker inte jag riktigt har den erfarenheten att uppfostra en valp och...
Svar
14
· Visningar
3 966
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp