American bully

Nu tror jag att TS har övergivit tråden, men jag blir nyfiken: tycker du att en ~12 månader gammal hund är en äldre omplacering, och att man säga så mycket om hur den kommer vara som vuxen eller förutsätta att allergier mm utvecklats/framkommit? Chansen är förstås mycket större hos er 12 mån unghund än hos en liten valp, men min upplevelse är att mycket händer både mentalt och fysiskt med en hund fram till tvåårsdagen i alla fall.

Ifrågasätter dig inte utan undrar uppriktigt och nyfiket var du lägger ribban för ”äldre omplacering” :) Jag har själv tagit emot omplaceringar på 10 år, 3 år, 1 år samt 6 månader och skulle säga att de två första var äldre, men inte de två sista.

Äldre var menat som äldre än valp och inte i kontexten äldre som i gammal.
Sen läste jag inte exakt hur gammal hunden var ska erkännas men nog är en åtta veckors valp mer av ett oskrivet kort än en ettåring?
 
Äldre var menat som äldre än valp och inte i kontexten äldre som i gammal.
Sen läste jag inte exakt hur gammal hunden var ska erkännas men nog är en åtta veckors valp mer av ett oskrivet kort än en ettåring?
Jag fattar! Hunden var runt året. Definitivt mer ”färdig” än en valp, men inte på långa vägar och en färdig/vuxen hund med andra ord.
 
Oj! Tack :) intressant

En undrar ju över skillnaderna mellan american bully och pitbull. Förutom alla storlekar bullyn har då.
För den ser ( i mina ögon) mest sjuk ut. Det snackas om vikt men de ser ut som en vuxen människa kan springa från den.. den sitter typ inte ihop.

Vi möter en american bully på promenaderna som är jättetrevlig, en av få som min lilla hund vågar hälsa på. Men den är ofta skadad, har allergier, fick jättereaktion på vaccineringen mm
Pitbull är avlad för hundkamp - och man avlar på "gameness" alltså viljan att slåss och att aldrig ge upp. Ska man vara petig så ska en pitbull vilja fightas för att vara en riktig pitbull, oavsett vad man tycker om hundfight. Många "pitbulls" är ju dock inte riktiga pits utan snarare blandraser av kamphundstyp.

Amstaff kommer ur pitbull/samma typ av hund och är eg "utställningsvarianten" av dessa- men avlas ju på helt andra egenskaper numera (dvs att de ska vara trevliga aktiva familjehundar) men grunden gör ju att de inte är helt enkla att ha med andra raser.

Bully är väl en mix av flera raser egentligen (bla pitbull) och är nog inte så solid som ras - det kan nog finnas lite allt möjligt i många av dem iom att rasen är så pass ny..


(Det är iaf vad jag fått till mig av pitbull och amstaff folk.)
 
Pitbull är avlad för hundkamp - och man avlar på "gameness" alltså viljan att slåss och att aldrig ge upp. Ska man vara petig så ska en pitbull vilja fightas för att vara en riktig pitbull, oavsett vad man tycker om hundfight. Många "pitbulls" är ju dock inte riktiga pits utan snarare blandraser av kamphundstyp.

Amstaff kommer ur pitbull/samma typ av hund och är eg "utställningsvarianten" av dessa- men avlas ju på helt andra egenskaper numera (dvs att de ska vara trevliga aktiva familjehundar) men grunden gör ju att de inte är helt enkla att ha med andra raser.

Bully är väl en mix av flera raser egentligen (bla pitbull) och är nog inte så solid som ras - det kan nog finnas lite allt möjligt i många av dem iom att rasen är så pass ny..


(Det är iaf vad jag fått till mig av pitbull och amstaff folk.)
Tack 🙂
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 323
Senast: Fetaost
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 776
Senast: NOC14
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 353
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp