American bully

Det är inget fel med omplacering, min egen är en omplacerad amstaff men med bullhundar kan jag inte nog understryka om hur viktigt det är att veta vad man ger sig in på.
Det här vill jag understryka. Omplacering kan vara ett toppensätt att skaffa djur – mitt absoluta favoritsätt, faktiskt! Men man måste ge sig själv förutsättningar att lyckas, genom att veta vad man ger sig in på och vara ärlig med sig själv, vad man klarar och vill. Att ta sig vatten över huvudet är en vedervärdig känsla, speciellt när man menade väl och trodde man skulle hjälpa en individ.
 
Vi har 2 bullys i familjen. Den ena opererades innan 1 års ålder för lösa benbitar & vid röntgen konstaterades redan artros i båda armbågarna. Dryga 60,000 gick operationen på, försäkringen hjälpte till men det var ändå ca 20,000 från egen ficka. Det är dotterns hund & jag lyfte fram avlivning som ett möjligt alternativ men det blev op med oddsen 50/50 att hunden skulle bli bra. Rätt dåliga odds på en unghund med redan påbörjad artros. Hunden är en fantastiskt fin hund, underbart temperament & SÅ genomgod! Mot familjen & våra andra hundar. Hunden har även foder-allergi (kyckling). Även allergisk mot myggor, bromsar, insektsbett.

Den andra bullyn har inga kända sjukdomar, också väldigt fin & kärleksfull inom familjen. Mycket energi & kräver aktivering annars tuggas ALLT i hemmet i molekyler. Lite knepig mentalitet & kan svara upp när den ena (ganska oerfarna) ägaren korrigerar "otajmat/ otydligt". Men svarar fint & normalt på korrekta korrigeringar om man kan säga så.
Dvs absolut ingen "nybörjar-hund" & ingen hund som man omplacerar hursomhelst.

Båda hundarna älskar att mysa, gosa, chilla. Dom är glada, klumpiga & alldeles underbara! Dom behöver/ kräver en hel del aktivering, uppskattar att få söka & använda nosen. Ordentliga promenader. Och vi har ju som sagt 2 stycken inom familjen & dom leker otroligt bra med varandra. Dom leker HÅRT & mycket som..... pansarvagnar. Så det är ju guld om man hittar en sån typ av kompis som pallar & uppskattar den sortens lek.

På minus-sidan är det som andra redan skrivit: ledproblem, allergier, skeptiska till utomstående (min erfarenhet) dom luktar mycket "hund", är VÄLDIGT starka fysiskt, kan vara aningen svårmotiverade till träning. SVINDYRA i försäkring.
 
Vi har 2 bullys i familjen. Den ena opererades innan 1 års ålder för lösa benbitar & vid röntgen konstaterades redan artros i båda armbågarna. Dryga 60,000 gick operationen på, försäkringen hjälpte till men det var ändå ca 20,000 från egen ficka. Det är dotterns hund & jag lyfte fram avlivning som ett möjligt alternativ men det blev op med oddsen 50/50 att hunden skulle bli bra. Rätt dåliga odds på en unghund med redan påbörjad artros. Hunden är en fantastiskt fin hund, underbart temperament & SÅ genomgod! Mot familjen & våra andra hundar. Hunden har även foder-allergi (kyckling). Även allergisk mot myggor, bromsar, insektsbett.

Den andra bullyn har inga kända sjukdomar, också väldigt fin & kärleksfull inom familjen. Mycket energi & kräver aktivering annars tuggas ALLT i hemmet i molekyler. Lite knepig mentalitet & kan svara upp när den ena (ganska oerfarna) ägaren korrigerar "otajmat/ otydligt". Men svarar fint & normalt på korrekta korrigeringar om man kan säga så.
Dvs absolut ingen "nybörjar-hund" & ingen hund som man omplacerar hursomhelst.

Båda hundarna älskar att mysa, gosa, chilla. Dom är glada, klumpiga & alldeles underbara! Dom behöver/ kräver en hel del aktivering, uppskattar att få söka & använda nosen. Ordentliga promenader. Och vi har ju som sagt 2 stycken inom familjen & dom leker otroligt bra med varandra. Dom leker HÅRT & mycket som..... pansarvagnar. Så det är ju guld om man hittar en sån typ av kompis som pallar & uppskattar den sortens lek.

På minus-sidan är det som andra redan skrivit: ledproblem, allergier, skeptiska till utomstående (min erfarenhet) dom luktar mycket "hund", är VÄLDIGT starka fysiskt, kan vara aningen svårmotiverade till träning. SVINDYRA i försäkring.
Artros är man är ett år 🙁 Fy sjutton. Får jag fråga vad ni betalar i försäkring?
 
Artros är man är ett år 🙁 Fy sjutton. Får jag fråga vad ni betalar i försäkring?
Det kändes väldigt hårt & sorgligt på en hund som inte ens fyllt 1 år. Tungt. Det var min dotters beslut att operera ändå & jag förstår det såklart :heart Det gick ju ändå rätt bra, han är inte 100 dock. Så jag har ändå "luftat" lite redan nu att vi inte kan förvänta oss en full livslängd.
Hunden kostar 800:- / månad i försäkring.
 
Det kändes väldigt hårt & sorgligt på en hund som inte ens fyllt 1 år. Tungt. Det var min dotters beslut att operera ändå & jag förstår det såklart :heart Det gick ju ändå rätt bra, han är inte 100 dock. Så jag har ändå "luftat" lite redan nu att vi inte kan förvänta oss en full livslängd. Utan att det är hundens förutsättningar & mående som sätter den gränsen den dagen.
Hunden kostar 800-nånting/ månad i försäkring.
Fattar också att man vill försöka om de ekonomiska medlen finns. Hoppas han får ett långt och smärtfritt liv! ❤️

Yikes, jag tycker jag har ganska hög försäkring på jycken och den går på hälften… 🙈
 
Fattar också att man vill försöka om de ekonomiska medlen finns. Hoppas han får ett långt och smärtfritt liv! ❤️

Yikes, jag tycker jag har ganska hög försäkring på jycken och den går på hälf

Ja den är verkligen svindyr men vi har ju nyttjat den rätt ordentligt till operationen så det är väl bara att betala & se "glad" ut :angel1: Samma hund fick ju också in någon skum bakterie i ögat med nu under hösten så ja.... tur att det var en ny försäkringsperiod. Plus att han är ju allergisk. Så det går ju inte att byta bolag heller på det lilla "problem-barnet" :rolleyes::heart Finns väl ingen annan som tecknar en full försäkring på honom i dagsläget, tänker jag. Skulle få 100 reservationer antagligen :D
 
Senast ändrad:
Upplys en okunnig. Vad är skillnaden på de olika bully-hundarna
TS skriver ju american bully. Som väl inte är en XL bully?
"Bara" american bully - vad är det?

Och ja, pitbull känner jag till. Am staffordshire bullterrier också.
Men sen?
 
Upplys en okunnig. Vad är skillnaden på de olika bully-hundarna
TS skriver ju american bully. Som väl inte är en XL bully?
"Bara" american bully - vad är det?

Och ja, pitbull känner jag till. Am staffordshire bullterrier också.
Men sen?
Som jag har förstått det så finns bully i olika storlekar, varav xl är den största. Om jag kommer ihåg rätt kan de väga upp mot 50 kg? (Obs, gissar lite). Det är inte en godkänd ras i Sverige, så det räknas som en blandras här?
 
Upplys en okunnig. Vad är skillnaden på de olika bully-hundarna
TS skriver ju american bully. Som väl inte är en XL bully?
"Bara" american bully - vad är det?

Och ja, pitbull känner jag till. Am staffordshire bullterrier också.
Men sen?
Det är samma "ras" (om man nu kan kalla dom en ras)
Det som skiljer åt är storlekarna.
American Bully finns i pocket, standard, classic & XL.

American Bully XL kan väga upp mot 70 kg så det är ju otroligt mycket kraft & styrka i en sådan.
 
Upplys en okunnig. Vad är skillnaden på de olika bully-hundarna
TS skriver ju american bully. Som väl inte är en XL bully?
"Bara" american bully - vad är det?

Och ja, pitbull känner jag till. Am staffordshire bullterrier också.
Men sen?
American bully kommer i fem olika typer: pocket, standard, classic, extreme och XL. Pocket är lägre, standard och classic är ganska lika men det är någon skillnad som jag inte känner till, extreme ser riktigt överjävlig ut och är typ ett enda ett hån mot bullhundar och XL är större än övriga. Bildgoogla om du är nyfiken!
 
Som flera lyft så skulle jag fråga om överkänslighet/allergier för min erfarenhet är också att det är väldigt vanligt hos bullyn så det ju bra att veta i förväg. Eftersom hunden är äldre så borde det ju ha märkts om den har det vid det här laget.

Min erfarenhet av bullys är att de jag stött på har varit genomgående väldigt trevliga hundar överlag men det kan finnas viss könsbunden aggressivitet (vilket inte är ovanligt hos andra raser heller), att de har som påpekats hälsoproblem (känner till uppfödare som avlar på allt, verkligen allt och utseendet och färg verkar vara en viktig faktor hos många) så jag skulle överväga att röntga hunden för att se ledstatusen så man vet vad man har att jobba med.

Eftersom hunden är en äldre omplacering så vet du ju hur den är ungefär vilket jag tycker är en stor fördel när man tar omplaceringshund. Jag tycker också att det viktigt att man "klickar" med hunden för en hund man verkligen gillar är man beredd att lägga ner extra jobb på när det krävs så där har du ju en fördel. En högenergisk individ kommer ju kräva mer än en lugnare och många kör drag eller weigtpull med sina bullys (de som aktiveras). Jag har inte uppfattat de som särskilt mentalt träningskrävande utan mer fysisk aktivering men det kan ju bero på att ägarna inte själva har det intresset.

Förutom det tråkiga hälsoläget som jag upplever så är de ju supercharmiga hundar.
 
Tack, tycker det är lite rörigt
Ja, det är lite förvirrande. I USA har de flera kennelklubbar, varav AKC är störst och UKC är näst störst. UKC startades eftersom grundaren tyckte AKC var för snobbigt, typ. Han ville skapa en organisation som registrerade så många raser som möjligt, helst arbetande såna, inte bara de som godkändes av AKC. Så kraven för godkännande är ganska få i jämförelse. Den första hunden i UKC var grundarens egna pitbull, en annan ras som inte erkäns av varken FCI eller AKC.

UKC godkände american bully 2013, så det är en ganska ”ny” ras oavsett.
 
Ja, det är lite förvirrande. I USA har de flera kennelklubbar, varav AKC är störst och UKC är näst störst. UKC startades eftersom grundaren tyckte AKC var för snobbigt, typ. Han ville skapa en organisation som registrerade så många raser som möjligt, helst arbetande såna, inte bara de som godkändes av AKC. Så kraven för godkännande är ganska få i jämförelse. Den första hunden i UKC var grundarens egna pitbull, en annan ras som inte erkäns av varken FCI eller AKC.

UKC godkände american bully 2013, så det är en ganska ”ny” ras oavsett.

Oj! Tack :) intressant

En undrar ju över skillnaderna mellan american bully och pitbull. Förutom alla storlekar bullyn har då.
För den ser ( i mina ögon) mest sjuk ut. Det snackas om vikt men de ser ut som en vuxen människa kan springa från den.. den sitter typ inte ihop.

Vi möter en american bully på promenaderna som är jättetrevlig, en av få som min lilla hund vågar hälsa på. Men den är ofta skadad, har allergier, fick jättereaktion på vaccineringen mm
 
Tack, tycker det är lite rörigt
Enklast är att alltid veta att inget land erkänner eller registrerar hundar, utan det är alltså någon klubb/stambokförande verksamhet. Det blir alltså fel att säga att en ras är godkänd i något land, om det inte är så att alla i det samtalet vet vilken klubb som godkänner rasen. I USA finns dessutom en massa olika instanser som registrerar hundar – allt från the American Kennel Club som är den instans som räknas för oss inom SKK (en hund som är registrerad i AKC kan importregistreras i SKK) till instanser som registrerar vilken typ av hund som helst under vilket namn som helst bara man betalar. Och allt där emellan.
 
Som flera lyft så skulle jag fråga om överkänslighet/allergier för min erfarenhet är också att det är väldigt vanligt hos bullyn så det ju bra att veta i förväg. Eftersom hunden är äldre så borde det ju ha märkts om den har det vid det här laget.

Min erfarenhet av bullys är att de jag stött på har varit genomgående väldigt trevliga hundar överlag men det kan finnas viss könsbunden aggressivitet (vilket inte är ovanligt hos andra raser heller), att de har som påpekats hälsoproblem (känner till uppfödare som avlar på allt, verkligen allt och utseendet och färg verkar vara en viktig faktor hos många) så jag skulle överväga att röntga hunden för att se ledstatusen så man vet vad man har att jobba med.

Eftersom hunden är en äldre omplacering så vet du ju hur den är ungefär vilket jag tycker är en stor fördel när man tar omplaceringshund. Jag tycker också att det viktigt att man "klickar" med hunden för en hund man verkligen gillar är man beredd att lägga ner extra jobb på när det krävs så där har du ju en fördel. En högenergisk individ kommer ju kräva mer än en lugnare och många kör drag eller weigtpull med sina bullys (de som aktiveras). Jag har inte uppfattat de som särskilt mentalt träningskrävande utan mer fysisk aktivering men det kan ju bero på att ägarna inte själva har det intresset.

Förutom det tråkiga hälsoläget som jag upplever så är de ju supercharmiga hundar.
Nu tror jag att TS har övergivit tråden, men jag blir nyfiken: tycker du att en ~12 månader gammal hund är en äldre omplacering, och att man säga så mycket om hur den kommer vara som vuxen eller förutsätta att allergier mm utvecklats/framkommit? Chansen är förstås mycket större hos er 12 mån unghund än hos en liten valp, men min upplevelse är att mycket händer både mentalt och fysiskt med en hund fram till tvåårsdagen i alla fall.

Ifrågasätter dig inte utan undrar uppriktigt och nyfiket var du lägger ribban för ”äldre omplacering” :) Jag har själv tagit emot omplaceringar på 10 år, 3 år, 1 år samt 6 månader och skulle säga att de två första var äldre, men inte de två sista.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 323
Senast: Fetaost
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 775
Senast: NOC14
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 352
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp